Eli tuommosesta profiilin mukaisesta Audista on jäähdytysnesteet kadonnu jonnekin jo pitkän aikaa.
Aluksi vaihdoin paisuntasäiliön korkin, joka ei tuottanut tulosta. Myöhemmin huomasin että jäähdytysjärjestelmän ilmausventtiili (muovinen) vuotaa, josta oli joskus aikaisemmin täällä puhetta. Korjasin tuon vian laittamalla ilmausventtiilin tilalle teräsputken jossa reikä+kierre+pultti+tiiviste (alkup. letku+venttiili kallis ja heikko). Jäähdytysneste jatkoi kuitenkin hiipumistaan ja tänään kun asiaa tutkittiin tarkemmin päivänvalossa, huomattiin että syylarin _molemmat_ päädyt vuotavat! Eli kun entinen vuoto paikattiin, tuli uusi vuotokohta. Ikäänkuin tuo vika etsisi jäähdytysjärjestelmän heikoimman lenkin, josta pukkaa ylimääräiset paineet pihalle? Ekaksi tietysti epäiltiin kannentiivistevikaa, eli pukkais sitä kautta jumalattomat ylipaineet jäähdytysjärjestelmään joka sitten hajottaisi esim. nuo syylarin päädyt kun ilmausventtiili rupes kestämään. Eikös paisuntasäiliön korkin kuitenkin kuuluis ne ylimääräiset paineet päästää pihalle? Korkkihan on puoli vuotta vanha, päällisin puolin samanlainen kuin vanhakin - tosin eri värinen ;) Tätä kannentiivisteteoriaa ei kuitenkaan tue se, että jäähdytysnesteet ovat niin puhtaat kuin voi olla, moottorinlämpötila ei ole seilannu ajaessa miten sattuu eikä pakoputkesta mielestäni tule "usvaa" muuta kuin se normaali vesihöyry joka sieltä ajamaan lähtiessä putkiston ym. lämpenemisen ohessa kuuluukin tulla. Tuota ihmettä kävi naapurin vag-korjaajakin tutkailemassa ja sano suoraan ettei usko kannentiivistevikaan. Kai nesteetkin pitäis muuttua jotenkin jos sinne tulis pakokaasua sekaan? Joskus jo aiemmin kun tuota vuotoa ihmettelin, tarkistin ettei paisuntasäiliöön ilmesty pakokaasukuplia. Korjaaja sanoi syylarin vaihtamiseen menevän alle 2 tuntia, jonka jälkeen laittavat jonku mittarin paisuntasäiliön korkin tilalle, kaasuttelevat ja näin saavat tietää kerääntyykö järjestelmään ylimääräistä painetta. Syytähän tuo olis selvittääkin, koska toisen syylarin hajottaminen ois vähän turhan kallista "kokeilua". Vika siis kuitenkin selvinnee siellä korjaamolla jahka isäntä ehtii auton viedä korjaamolle (audi piti jättää kotikonnuille jossa olin käväsemässä, en siis pääse tässä välin autoa sen tarkemmin tutkimaan).
Ennen tuota korjaamokäyntiä ois kuitenkin mukava kuulla jotain veikkauksia, mikä särkee _molemmat_ syylarin päädyt jahka entinen jäähdytysnestevuoto on korjattu. Voiko olla niin huonoa tuuria vai voisko kannentiiviste sittenkin vuotaa??
Aluksi vaihdoin paisuntasäiliön korkin, joka ei tuottanut tulosta. Myöhemmin huomasin että jäähdytysjärjestelmän ilmausventtiili (muovinen) vuotaa, josta oli joskus aikaisemmin täällä puhetta. Korjasin tuon vian laittamalla ilmausventtiilin tilalle teräsputken jossa reikä+kierre+pultti+tiiviste (alkup. letku+venttiili kallis ja heikko). Jäähdytysneste jatkoi kuitenkin hiipumistaan ja tänään kun asiaa tutkittiin tarkemmin päivänvalossa, huomattiin että syylarin _molemmat_ päädyt vuotavat! Eli kun entinen vuoto paikattiin, tuli uusi vuotokohta. Ikäänkuin tuo vika etsisi jäähdytysjärjestelmän heikoimman lenkin, josta pukkaa ylimääräiset paineet pihalle? Ekaksi tietysti epäiltiin kannentiivistevikaa, eli pukkais sitä kautta jumalattomat ylipaineet jäähdytysjärjestelmään joka sitten hajottaisi esim. nuo syylarin päädyt kun ilmausventtiili rupes kestämään. Eikös paisuntasäiliön korkin kuitenkin kuuluis ne ylimääräiset paineet päästää pihalle? Korkkihan on puoli vuotta vanha, päällisin puolin samanlainen kuin vanhakin - tosin eri värinen ;) Tätä kannentiivisteteoriaa ei kuitenkaan tue se, että jäähdytysnesteet ovat niin puhtaat kuin voi olla, moottorinlämpötila ei ole seilannu ajaessa miten sattuu eikä pakoputkesta mielestäni tule "usvaa" muuta kuin se normaali vesihöyry joka sieltä ajamaan lähtiessä putkiston ym. lämpenemisen ohessa kuuluukin tulla. Tuota ihmettä kävi naapurin vag-korjaajakin tutkailemassa ja sano suoraan ettei usko kannentiivistevikaan. Kai nesteetkin pitäis muuttua jotenkin jos sinne tulis pakokaasua sekaan? Joskus jo aiemmin kun tuota vuotoa ihmettelin, tarkistin ettei paisuntasäiliöön ilmesty pakokaasukuplia. Korjaaja sanoi syylarin vaihtamiseen menevän alle 2 tuntia, jonka jälkeen laittavat jonku mittarin paisuntasäiliön korkin tilalle, kaasuttelevat ja näin saavat tietää kerääntyykö järjestelmään ylimääräistä painetta. Syytähän tuo olis selvittääkin, koska toisen syylarin hajottaminen ois vähän turhan kallista "kokeilua". Vika siis kuitenkin selvinnee siellä korjaamolla jahka isäntä ehtii auton viedä korjaamolle (audi piti jättää kotikonnuille jossa olin käväsemässä, en siis pääse tässä välin autoa sen tarkemmin tutkimaan).
Ennen tuota korjaamokäyntiä ois kuitenkin mukava kuulla jotain veikkauksia, mikä särkee _molemmat_ syylarin päädyt jahka entinen jäähdytysnestevuoto on korjattu. Voiko olla niin huonoa tuuria vai voisko kannentiiviste sittenkin vuotaa??
Comment