Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Syylari- ym. murheita (100-C4 V6)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Syylari- ym. murheita (100-C4 V6)

    Eli tuommosesta profiilin mukaisesta Audista on jäähdytysnesteet kadonnu jonnekin jo pitkän aikaa.

    Aluksi vaihdoin paisuntasäiliön korkin, joka ei tuottanut tulosta. Myöhemmin huomasin että jäähdytysjärjestelmän ilmausventtiili (muovinen) vuotaa, josta oli joskus aikaisemmin täällä puhetta. Korjasin tuon vian laittamalla ilmausventtiilin tilalle teräsputken jossa reikä+kierre+pultti+tiiviste (alkup. letku+venttiili kallis ja heikko). Jäähdytysneste jatkoi kuitenkin hiipumistaan ja tänään kun asiaa tutkittiin tarkemmin päivänvalossa, huomattiin että syylarin _molemmat_ päädyt vuotavat! Eli kun entinen vuoto paikattiin, tuli uusi vuotokohta. Ikäänkuin tuo vika etsisi jäähdytysjärjestelmän heikoimman lenkin, josta pukkaa ylimääräiset paineet pihalle? Ekaksi tietysti epäiltiin kannentiivistevikaa, eli pukkais sitä kautta jumalattomat ylipaineet jäähdytysjärjestelmään joka sitten hajottaisi esim. nuo syylarin päädyt kun ilmausventtiili rupes kestämään. Eikös paisuntasäiliön korkin kuitenkin kuuluis ne ylimääräiset paineet päästää pihalle? Korkkihan on puoli vuotta vanha, päällisin puolin samanlainen kuin vanhakin - tosin eri värinen ;) Tätä kannentiivisteteoriaa ei kuitenkaan tue se, että jäähdytysnesteet ovat niin puhtaat kuin voi olla, moottorinlämpötila ei ole seilannu ajaessa miten sattuu eikä pakoputkesta mielestäni tule "usvaa" muuta kuin se normaali vesihöyry joka sieltä ajamaan lähtiessä putkiston ym. lämpenemisen ohessa kuuluukin tulla. Tuota ihmettä kävi naapurin vag-korjaajakin tutkailemassa ja sano suoraan ettei usko kannentiivistevikaan. Kai nesteetkin pitäis muuttua jotenkin jos sinne tulis pakokaasua sekaan? Joskus jo aiemmin kun tuota vuotoa ihmettelin, tarkistin ettei paisuntasäiliöön ilmesty pakokaasukuplia. Korjaaja sanoi syylarin vaihtamiseen menevän alle 2 tuntia, jonka jälkeen laittavat jonku mittarin paisuntasäiliön korkin tilalle, kaasuttelevat ja näin saavat tietää kerääntyykö järjestelmään ylimääräistä painetta. Syytähän tuo olis selvittääkin, koska toisen syylarin hajottaminen ois vähän turhan kallista "kokeilua". Vika siis kuitenkin selvinnee siellä korjaamolla jahka isäntä ehtii auton viedä korjaamolle (audi piti jättää kotikonnuille jossa olin käväsemässä, en siis pääse tässä välin autoa sen tarkemmin tutkimaan).

    Ennen tuota korjaamokäyntiä ois kuitenkin mukava kuulla jotain veikkauksia, mikä särkee _molemmat_ syylarin päädyt jahka entinen jäähdytysnestevuoto on korjattu. Voiko olla niin huonoa tuuria vai voisko kannentiiviste sittenkin vuotaa??

  • #2
    ... Uusi korkki on eri värinen... Onkohan värillä väliä eli ovatko arvot samat erivärisissä korkeissa? Miksi muuten eri väriä? Kannattaa varoa jäähdytinvuotoja, koska automaatin jäähdytys menee sitä kautta. Paha on, jos lootan öljyn joukkoon pääsee nestettä.

    Comment


    • #3
      Sanoivat varaosatiskillä korkkia ostettaessani ettei korkin värillä ole väliä. Oisko nuita sitten eri arvoilla olemassa? :/

      edit: Mittaavat korjaamolla sen korkinkin, toimiiko se oikein. On mulla vanha korkkikin takakontissa johon voivat verrata. ATF-öljyä (tai mitään muutakaan) ei onneksi jäähdystysnesteen seassa ole ja tuo syylarivuoto on muutenkin tullut vasta ihan äskettäin.

      Comment


      • #4
        Väliaikatietoja: VAG-korjaaja ei uskonu kannentiivistevikaan, koska nesteet olivat puhtaat. Todennäköisempi selitys on että syylarin käyttöikä on kertakaikkiaan tullut täyteen. Tuo aiempi vuoto (ilmausventtiili) lienee pitänyt järjestelmän paineen normaalia alempana, ja nyt kun se on korjattu ja paine taas kohdallaan, ei huonokuntoinen syylari enää kestänyt. Paisuntasäiliön korkin tulee pitää painetta 1,2 bar, ja sen voi korjaamolla testata. Eli jos epäilette korkkivikaa omissa Audeissanne niin sen voi testata ostamatta uutta korkkia. Liekö sitten huhua vai mitä mutta sanoivat että volkkareissa ja audeissa on jäähdytysjärjestelmässä korkeampi paine kuin muissa. Arvelivat myös että jos korkki toimii eli päästää paineet max 1,2 bariin, ei semmonen paine voi vielä rikkoa ehjää syylaria. Siis jos vika olis ollu kannentiivisteessa, ne ylimääräiset paineet tuhahtais korkista pihalle eikä syylarin päädyistä... No nuo korkit testataan tässä joku päivä. Samalla selviää myös se, onko värillä väliä ;)

        Pitänee vielä selvitellä mistä tuon syylarin hankkii, tässä olis ehkä tiedossa käytetty syylari. Pitää vaan olla tarkkana kun nuita näyttää olevan vähän joka lähtöön mm. ilmastoinnilla varustettuihin ja ilman. Suurimman eron tekee tuo automaattilaatikon lauhdutin. Paikallisella korjaamolla laskivat uudelle syylarille hinnaksi 300?, manuaalivaihteisissa 200?. Toimitusaika 2 viikkoa, tulee Saksasta asti...

        edit: Tuota painelukemaa korjailtu.

        Comment


        • #5


          ^^ Oiskohan nuo mitenkään yhteenkäyviä? Olis tuommosen V8-koneisen (automaatti) käytetty syylari ehkä tiedossa. Valmistaja sama, kummassakin öljynlauhdutin... Useisiin muihin C4-koppasten syylareihin oli mm. eri valmistaja (esim. Valeo).

          Niin ja perun puheeni vielä nuista syylareiden hinnoista, tuli ilmoitettua tiskillä tuo kirjain väärin. Oli sen verran epäselvä.

          Comment


          • #6
            Mun -93 mallisessa ABH -koneessa on öljynlauhdutin ihan erillinen, ei jäähdyttäjän yhteydessä.


            EDIT: Siis äly hoi! Tehän puhuttekin vaihteistoöljyn lauhduttimesta ja minä tarkoitin moottoriöjyn lauhdutinta. Perun sanani, en tiedä mitään automaatista, kun mulla on manuaali.

            Comment


            • #7
              Hmm... Onkohan tuon lauhduttimen sijainnilla toiminnan kannalta merkitystä? Nimittäin kyseessä on tekniikanvaihtosatku jossa siis V8 ja automaatti, ja kuulemma lauhdutin siinä syylarin yhteydessä...että liekö sitten peräti satkun alkuperäinen -> kävisi suoraan minun autoon. "Tuulitunneli" ja flektit sen sijaan ovat erilaiset V6 vs. V8, kuulemma. Perskule kun ei ole akte:ssa selkeitä kuvia... No tämäkin selvinnee lähiaikoina.

              Comment


              • #8
                Sit jos päädyt erilliseen lauhduttajaan tai siis paremminkin jäähdyttäjään (lauhdutin on eriasia vrt. olomuodon muutos) joka on hyvä ratkaisu, niin tosi rakentaja laittaa menopuolen liitokseen T-haaran sulkuventtiilillä, jonka kautta jatkossa tomaatin öljyt voi vaihtaa yhdellä kertaa.

                Comment


                • #9
                  Näyttää tuo mbnetin kotisivupalvelin olevan tällä hetkellä nurin, mutta kyse on siis seuraavista syylareista (aktesta poimittua):

                  4A0 121 251 M :: radiator with oil cooler :: automatic AAH, ABC
                  4A0 121 251 B :: radiator with oil cooler :: ABH

                  Omasta autostani löytyy siis tuo ylempi, ja tuo alempi eli V8+automaatin syylari ois ehkä tiedossa (en tiedä miksi etkassa ei lue "automatic" tuon syylarin kohdalla - mutta tuommonen siinä kuulemma on). En ainakaan vielä pääse nuita vertaamaan keskenään, mutta osaisko joku sanoa mitä eroa nuissa on? Tietysti tätä täytyy merkkikorjaamoiltakin kysellä, mutta epäilen ettei ne siellä osaa kuin myydä öljynsuodattimia volkkareihin... :/

                  Comment


                  • #10
                    ABC immeisenä täysin Mutu: Ei käy alempi. Epäilen, että V8:n syylärin letkuliitokset tai muut kiinnikkeet ovat erilaiset?

                    Comment


                    • #11
                      Jorma: Joo tuota samaa tässä ajateltiin. Tuskimpa niissä eri osanumerot olis jos olisivat samanlaiset. 250? maksoi uus, tai oikeastaan sen saa vasta keskiviikkona ja silloin myös varmistuu että firma tilas oikeanlaisen syylarin. Rovaniemeläinen syylarikorjaamo. Uus on kuitenkin aina uus. Samalla pitää kysellä tarkemmat ohjeet merkkikorjaamolta ja ostaa tilkka atf-öljyä. Pitää kysyä olisko tuon öljyn pinta vielä hyvä tarkistuttaa ammattilaisella... Pikku tilkkahan sitä väkisinkin lorahtaa pois syylaria vaihtaessa.

                      Comment


                      • #12
                        perskuta, pitikin vilkasta syyläriä. Samalla lailla vuotaa kumpikin pää. Nyt on kyllä ollu remonttia tarpeeksi viimeaikoina; venttiilikopan tiiviste, alatukivarsien puslat, takajarrut, vaihteiston pääakseli jne. hammastangon suojakumi + pumpun tiivisteet odottaisi myös vaihtoa

                        Comment


                        • #13
                          Semmosta se on. Taitaa olla sullakin muovipäädyt? Käsittääkseni VAGien tyyppivika että alkaa ne päädyt vuotaa. No, sulla syylari on varmaanki halvampi jos on manuaalilaatikko. Sanoi se syylarin myyjä että nykyään tehdään kiinassa varaosasyylareita, ja esim. johonki perus golffiin maksaa uus kiinalainen syylari 30-40?.

                          Comment


                          • #14
                            jep muovia. Poijat tuossa tallilla juuri kertoi että niitä voi kohtuu hyvällä menestyksellä puristella tiukempaan niitä kennon ja päätyjen "liittimiä", ns tekohengitystä kuitenkin

                            Comment


                            • #15
                              Nnnoniin, auto ois taas iskussa. Pitää nyt tarkkailla vielä nesteen määrää ja mahdollisia vuotoja jos joku klemmari vaikka olis liian löysällä.

                              Korjaus: paisuntasäiliön korkin tulee avautua 1,2 barissa!! Eli tuon voi testata jos epäilee korkkivikaa.

                              Mitäs muuten veikkaatte, oisko syytä tarkistuttaa vaihteistoöljyn määrä? Pikku tilkkahan tuohon meni kun se uuden syylarin öljynjäähdytyshomma täytettiin vastaavalla öljyllä ja sitä ennen vaihteistoöljyä tuli pois vain sen saman öljynjäähdyttimen tilavuuden verran vanhasta syylarista. Joten ero vanhaan öljynmäärään on luokkaa reilusti alle desilitra. Vaihteisto kyllä toimii aivan normaalisti. Tuskin ne öljynvaihdossakaan sitä öljyä aivan 0,1 desilitran tarkkuudella kaatavat, koko tilavuushan on kai jotain 3,5-4,5 litraa?

                              Comment


                              • #16
                                Ei kannata, kun loota pelaa normaalisti. Hyvä, että sait asian kuntoon koska huono jäähdyttäjä voi aiheuttaa automaatille kalliin remontin.

                                Comment


                                • #17
                                  "4A0 121 251 M :: radiator with oil cooler :: automatic AAH, ABC"

                                  Tänään toisessa topiikissa pelkäsin syylärin hajoamista.

                                  Mistä syyläri edullisesti ?( Tepon "hakukone" ei toiminut)

                                  Haulla en ...jaksanut:)

                                  Comment


                                    #18
                                    Behrin tarviketta kyselemään tarvikeliikkeistä tai sitten alkuperäinen. Halvoilla vaihtoehdoilla ei tee mitään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Petri.R
                                      Sanoivat varaosatiskillä korkkia ostettaessani ettei korkin värillä ole väliä. Oisko nuita sitten eri arvoilla olemassa? :/
                                      Mielestäni olen jostain lukenut, että se väri kertoo sen avautumispaineen.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X