Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100:n vääntö hukassa ja kulutus suuri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100:n vääntö hukassa ja kulutus suuri

    Elikkä ongelma seuraavanlainen; kone on voimaton ajossa puhti pois. Bensaa palaa humattavasti enemmän kuin mitä voisi olettaa. Nyt on tutkittu sytytys, johdot, tulpat, v-kansi+pyörijä vaihdettu. Ei vaikutusta. Alipanesäädin (virranjakajan kyljessä) ok. Kone käy nätisti ja paikallaan toimii ylemmilläkin kierroksilla hyvin. Kun tulee ajossa kuormitusta ei ole puhtia, saa ajaa melkein talla pohjassa.

    Auto 2.0, vm-88.

    Onko jatain antureita jotka vaikuttavat ko. ongelmiin.

    Tulppien väri oli erikoinen, vihertäviä, kaikki 5. Mutta ei homeessa.

    Hyvistä vinkeistä kiitollinen.

  • #2
    Mulla kerran baasissa oli alipainesäätimen kalvo ehjä, mutta mekaaninen yhteys siitä ennakonsäätömekanismiin poikki (siirtotangon akseli irronnut). Liikkuuko Hall -anturi. kun letkun päästä imee voimakkaasti? Jos ilmaa ei saa letkun kautta imettyä, mutta hall -anturi ei liiku, saattaa vika olla löytynyt.

    Eri auto, mutta toiminnaltaan samanlainen ja boschilainen sekin.

    Comment


    • #3
      Paikallisessa Shellissä, testattiin seuraavasti, auton ollessa käynnissä otettiin alipaineletku irti, ja ennakko muutti 2 ast. Eikö se silloin toimi kuin pitää? Eli akselit kunnossa.

      Comment


      • #4
        Oletko tarkistanut, että jako on kohdillaan?

        Comment


        • #5
          Arvaus: Alahihnapyörä löysällä, josta johtuen jako pielessä

          Comment


          • #6
            Päästöarvot olivat hyvät. Polttaa kaiken mitä sylinteriin menee.
            Tarkoitatko jakon ollessa sekaisin että jakohihna on antanut myöten ja sitä kautta venttiilit ei toimi 100% mäntien kanssa?
            Jakohihna on kylläkin kohtapuolin vaihtoiässä.

            Comment


            • #7
              Tuo on muuten tosiaankin mahdollinen vika..täytyypä tarkastaa omastanikin kun on samanlainen vika että tien päällä on "puhti poissa" kulkee kyllä -mutta ikäänkuin takkuaisi kaiken aikaa vastaan..
              ISV+ boxi on vaihdettu -tulpat myös ja johdot..
              Tyhjäkäyntiä käy nätisti n. 700, jotenkin vaa on puuduksissa koko laite-vai oonko tottunut liian tehokkaaseen satkuun kun tuli tuo edelline myytyä pois...

              Comment


              • #8
                Tarkoitatko jaon ollessa sekaisin että jakohihna on antanut myöten ja sitä kautta venttiilit ei toimi 100% mäntien kanssa?
                Katso nyt ensin, onko se jako kohdillaan.
                Jos ei ole, niin syitä siihen kannattaa vasta sitten miettiä.

                Comment


                  #9
                  ISV:n boksi ei vaikuta mitenkään puhdin puuttumiseen. Ellei nyt sitten kytke cut-off-valvea ajossa päälle, mutta silloin loppuu kyllä kokonaan moottorin veto.

                  Comment


                  • #10
                    Täytyypi tarkistaa tuo jako vielä. Voisiko olla niin, että kun tehoja tarvitaan, niin mylly ei saakaan riittävästi ilmaa? Suodatin on ok, mutta onkos kukaan aukassut tuota ilmanottokanavaa tms. nimi onkaan oikeasti,
                    eli kun kaasuvaijerin päättyy? Onkos siinä jokin läppä joka säätelee ilman saantia? Se on helposti kyllä avattavissa.

                    Tässä koneessa on vielä heti moottorin takana, puolan vieressä jokin alipainekalvo tms. jonka päähän tulee sähköinen liitos. Mikähän sen merkitys oikein on. Testasin kalvon toimivuutta, en saanut sitä "poksahtamaan" vaan ennemminkin tuntui ilma menevän lävitse.

                    Comment


                      #11
                      Se kalvo liittyy lisärikastukseen kylmällä koneella. Nappaamalla johdon siitä irti, voi eliminoida sen toiminnan. Ei tosin vaikuta mitenkään ratkaisevasti menoon täydellä kaasulla.

                      Ilma kulkee varsin yksinkertaisesti: ilmanputsari, määräjakajan läppä, kaasuläppä, imukanava. Tuolla välillä ainoa vika voi olla määräjakajassa, joka siis on koko ruiskujärjestelmän ydin. Säätää siis bensan saantia ilmamäärän mukaan. Täysin mekaaninen, mutta melko herkkä laitos.

                      Comment


                      • #12
                        Kannattaa tarkistaa bensapumppu, mulla oli se jälkimmäinen sihti siinä puoliksi tukossa, niin silloin oireili hieman samallalailla. Itekkin vaihoin kaikki sytytys osat ja mistään ei ollut apua, joten nyt heti vaan bensapumpun kimppuun.

                        Comment


                        • #13
                          Kokeile napata alipainesäätimen letku irti ja aja sitten autolla maantienopeutta-älä tuki irtonaista letkua...
                          Jos nyt kulku parani niin autossasi on seokset liian rikkaalla ja se voisi tehdä tuommoista vaivaa-samaten jos keskipakosäädin ei liiku-vaikka kalvo olisikin ehjä....

                          Comment


                          • #14
                            Polttoainepumppua kun testailin niin kun kääntää virta-avaimesta niin ei tapahdu mitään pumpun osalta. Eikös sen pitäis tyrkätä jo siinä vaiheessa paineet päälle jo ennen starttausta? Vika voi hyvinkin löytyä sieltä. Se pitää aikamoista mekkalaa, varsuinkin kun alkaa tankki olla tyhjä, kuuluu kyllä sellainen ujellus.

                            Testaan letkuhommankin illalla.

                            Comment


                              #15
                              Ei pidä. Käynnistyy vasta, kun saa hall-anturilta signaalin eli kun kone pyörähtää.

                              Comment


                              • #16
                                " Paikallisessa Shellissä, testattiin seuraavasti, auton ollessa käynnissä otettiin alipaineletku irti, ja ennakko muutti 2 ast. Eikö se silloin toimi kuin pitää?"

                                2 astetta? Pitäis varmaan maksimialipaineen ja normaalin ilmanpaineen eron vaikutus ennakkoon olla ainakin dekadin (10 x ) isompi, enemmänkin? Mitä sanoo raati?

                                Itsen muistelen ihan poskilihaksillani imeneen huomattavasti isompia (luokkaa 10 astetta?) muutoksia hall -anturin kehällä, joka siis tuplaantuu ennakossa, koska pyörijä pyörii puolella nopeudella koneeseen verrattuna.

                                Virranjakajaan suihkaus sopivaa öljyä, herkistelyä ja mahdollisesti uusi alipainesäädin?

                                Comment


                                • #17
                                  Kokeile napata alipainesäätimen letku irti ja aja sitten autolla maantienopeutta-älä tuki irtonaista letkua...
                                  Jos nyt kulku parani niin autossasi on seokset liian rikkaalla ja se voisi tehdä tuommoista vaivaa-samaten jos keskipakosäädin ei liiku-vaikka kalvo olisikin ehjä....


                                  No, niin. Otin illalla testiajossa virranjakajan alipainesäätimen letkun irti. Ei mitään vaikutusta ajossa.
                                  Täytynee ottaa tuo virranjakaja uudelleen kohteeksi. Uskon sen kuitenkin olevan sähköpuolella sen vian tai sitten monivammapotilas....

                                  Muuten sellainen tiedoksi kaikille toisen Audin kohdalla kun siinä oli epätasainen tyhjäkäynti, seilas edes takaisin, niin vika oli akussa. Yllätys.
                                  Akun kennoja oli sökönä. Muistaakseni muutama kpl. Uusi akku alle, käy kuin enkeli. Että semmosta. Tämä ihan muuten vain.

                                  Mutta edelleen tämä toinen, kuinka äänekäs polttoainepumppu saa olla? Ujeltaa aika voimakkaasti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hmm.. kyllähän ne aina jonkilaisen hurinan pitää-mutta jos ujeltaa oiken kovin --niin finaalissa alkaa olla...
                                    Mulla on tuoolla tallilla muutama hiljainen pumppu,että jos tarviit niin löytyy-tankin phjalle poteroon kertyy vuosienmittaan aikamoinenkerros "hienoasokeria" sekin voi särkeä pumpun ajanmittaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No, niin yksi vika on jo löytynyt. Kaasuvaijeri laukes. Kun korjattiin, otettiin ilmeisesti löysät pois. Tehot tulleet joltain osin takaisin. Pumppu seuraava kohde. Hurisee niin kovasti. Monivamma-auto.

                                      Comment


                                      • #20
                                        tossa lueskelin tätä aihetta ja mulla satasessa kyllä kun virrat vääntää päälle,muttei starttaa,pumppu hurisee noin sekunnin ja sitten pysähtyy.

                                        tuli vaan mieleen kun jasso sano ettei pitäisi hurista ennenkun kone pyörähtää?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä se voi hurista, mallista riippuen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä se bensapumppu aina jokilaisen äänen pitää-mutta jos ääni on oikein huomattavan kova niin alkaa olla tunnit täysi pumpulla.
                                            Samaten silloin kun soppa loppuu tankista niin kuuluu aivan kaamea sirinä kuin ennakko varoituksena....

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jatketaan tähän samaan:
                                              Onkohan kaikki ihan kunnossa kun bensamittari on suunnilleen punaisen alueen ylärajassa (ekan valkoisen viivan kohdalla) ja pysähtyy ihan normaalisti valoihin niin bensapumppu ulisee kovaa ja auto sammuu.
                                              Välillä tulee hidasteltua käsijarrulla ja painaa kaasua samalla ettei sammu :D

                                              Eikös siellä pitäisi silloin olla vielä riittävästi bensaa n.100 km matkalle?
                                              Vai onko tankki sen mallinen, että kun jarruttaa bensa menee sellaiseen kohtaan josta pumppu ei ime?
                                              Sammumisen jälkeen lähtee hyvin käyntiin, ja sitten tankille...

                                              Samalla bensamäärällä joskus kun kiihdyttää reippaammin ja auto kallistuu reilusti on auto nykäissyt sen verran reippaasti, että pakoputki on paukahtanut pohjaan (silloin syttyy jo "joulukuusen" valot mittaristoon eli auto sammui kesken kiihdytyksen)
                                              Onko tuo ominaisuus, vai onko bensapumppu tiensä päässä?

                                              Muuten auto käy hyvin, paitsi kylmänä kun lähtee liikkeelle esiintyy myös tuota tehotomuutta. Eli kaasua saa painaa reilummin että kiihtyy, ei ota hyvin kierroksia, mutta lämpimänä ok!

                                              Entä pa-suodatin, voisiko se aiheuttaa tuota tukkoisuutta? (en tiedä koska vaihdettu)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Bensamittarin näyttämää voi säätää mittaristosta. Olisikohan joku käännellyt joskus sääröruuvia?

                                                Jos se ryystää ilmaa välillä, niin bensapumppu on kyllä tosi kovilla silloin, kun pumppu pyörii "tyhjää".

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Samoja ilmiöitä kuin janne83:lla. Kun polttoainetta on ihan vähäsen niin on kyllä sellainen ujellus tankissa että tekee ihan mieli mennä suosiolla tankkaamaan. Ei ole koskaan kyllä vielä sammunut, mutta kun risteykseen hiljentää niin ääni tuosta sen kuin kovenee. Pumppu on kyllä uleltanut jo monia vuosia "tullut" tiensä päähän.
                                                  Eikös näitä pumppuja ollut 2 eri sorttia ? Voi olla mallikohtainen ominaisuus.

                                                  Kaikesta huolimatta olisi hyvä saada tuon pumpun tarkistukseen ohjeita, kuka niitä onkin avannutkaan. Aiemmin mainittiin sihdeistä montako niitä nyt onkaan niissä, 1 vai 2.

                                                  Onkos kellään muuten kaasuvaijeria -88 malliin? Laittelin osto-palstalle mutta sieltä ei oo löytynyt, vielä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pumppuja lienee kahden mallisia, Boschia ja Pierburgia tuntuvat tarjoavan. Boschista en sen enempää tiedä, pierburgissa noita sihteja ei varsinaisesti ole kuin yksi. Paljastuu kyllä kun pumpun kaikkineen irrottaa. Onnistuu suht helposti tankin huoltoluukusta, joka sijaitsee takakontin perukoilla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Hakke
                                                      ...Pierburgissa noita sihteja ei varsinaisesti ole kuin yksi. Paljastuu kyllä kun pumpun kaikkineen irrottaa...
                                                      Tuossa kuvassa näkyy isompi sihti ja sen alla on vielä toinen metallisihti, joka on noin 12-15mm. halkaisijaltaan.
                                                      Pienempi sihti sijaitsee pumpun "imuputkessa", eikä vaikuttanut irroitettavalta. Putsattua sen kyllä saa paikoillaankin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuossa omassani tuo pumpun kotelointi/kiinnitys on kyllä erinäköinen, kuvaa ei valitettavasti ole kun ehdin jo takaisin kasailla. Mutta siinä ei sihtiä pääse putsaamaan ilman että pumpun ottaa irti. Tiedä sitten missä vaiheessa on tuo systeemi muuttunut.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X