Hiukan taustaa alkuun. Potilas on siis vuosimallin 1985 Audi 80 GTE Quattro 1.8 K-Jet ruiskukoneella. Koneen tyyppimerkintä on DZ. Auto on ilman kattia. Kilsojakin vain 414 000.
Moottori on viime aikoina alkanut käymään heikosti tyhjäkäyntiä kylmänä. Kuullostaa, että kävisi vain kolmella, vaikka todellisuudessa käy neljällä. Bensa haisee melko selvästi. Puoli- ja täyskaasukiihdytyksissä ei ongelmia ole kylmänäkään. Vain siis tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajettaessa.
Käytännössä ajossa ongelma ilmenee levottomana nykimisenä ja parkkipaikoilla moottori tahtoo sammua jos jalka ei ole kaasulla. Tätä kestää aina noin 3-5 minuuttia ja ongelmat häviävät koneen lämmetessä. Katsastuksesta tuli hylsy liian korkean happiarvon takia. Mitähän tuo tarkoittanee? Vuotoa imupuolella?
Lämpimänä tyhjäkäynti onkin sitten jostain syystä luokkaa 1200 rpm, ja välillä kierrokset jäävät ylös (~3000 rpm) täyskaasukiihdytyksen jälkeen.. Kaasuläpät menevät kylläkin kiinni. Tämä korjaantuu aina polkaisemalla kaasun pohjaan ja takaisin.
Summasummarum, missä vika? Itse veikkailin K-Jetin tyhjäkäyntimoottoria, mutta kaveri epäili diagnoosiani vääräksi. Kuulemma ovat idioottivarmoja. Muita hyviä vinkkejä tai veikkauksia? Auttakaa tyhmää miestä mäessä.
Moottori on viime aikoina alkanut käymään heikosti tyhjäkäyntiä kylmänä. Kuullostaa, että kävisi vain kolmella, vaikka todellisuudessa käy neljällä. Bensa haisee melko selvästi. Puoli- ja täyskaasukiihdytyksissä ei ongelmia ole kylmänäkään. Vain siis tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajettaessa.
Käytännössä ajossa ongelma ilmenee levottomana nykimisenä ja parkkipaikoilla moottori tahtoo sammua jos jalka ei ole kaasulla. Tätä kestää aina noin 3-5 minuuttia ja ongelmat häviävät koneen lämmetessä. Katsastuksesta tuli hylsy liian korkean happiarvon takia. Mitähän tuo tarkoittanee? Vuotoa imupuolella?
Lämpimänä tyhjäkäynti onkin sitten jostain syystä luokkaa 1200 rpm, ja välillä kierrokset jäävät ylös (~3000 rpm) täyskaasukiihdytyksen jälkeen.. Kaasuläpät menevät kylläkin kiinni. Tämä korjaantuu aina polkaisemalla kaasun pohjaan ja takaisin.
Summasummarum, missä vika? Itse veikkailin K-Jetin tyhjäkäyntimoottoria, mutta kaveri epäili diagnoosiani vääräksi. Kuulemma ovat idioottivarmoja. Muita hyviä vinkkejä tai veikkauksia? Auttakaa tyhmää miestä mäessä.
Comment