Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 GTE Quattron käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 GTE Quattron käyntiongelmia

    Hiukan taustaa alkuun. Potilas on siis vuosimallin 1985 Audi 80 GTE Quattro 1.8 K-Jet ruiskukoneella. Koneen tyyppimerkintä on DZ. Auto on ilman kattia. Kilsojakin vain 414 000.

    Moottori on viime aikoina alkanut käymään heikosti tyhjäkäyntiä kylmänä. Kuullostaa, että kävisi vain kolmella, vaikka todellisuudessa käy neljällä. Bensa haisee melko selvästi. Puoli- ja täyskaasukiihdytyksissä ei ongelmia ole kylmänäkään. Vain siis tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajettaessa.

    Käytännössä ajossa ongelma ilmenee levottomana nykimisenä ja parkkipaikoilla moottori tahtoo sammua jos jalka ei ole kaasulla. Tätä kestää aina noin 3-5 minuuttia ja ongelmat häviävät koneen lämmetessä. Katsastuksesta tuli hylsy liian korkean happiarvon takia. Mitähän tuo tarkoittanee? Vuotoa imupuolella?

    Lämpimänä tyhjäkäynti onkin sitten jostain syystä luokkaa 1200 rpm, ja välillä kierrokset jäävät ylös (~3000 rpm) täyskaasukiihdytyksen jälkeen.. Kaasuläpät menevät kylläkin kiinni. Tämä korjaantuu aina polkaisemalla kaasun pohjaan ja takaisin.

    Summasummarum, missä vika? Itse veikkailin K-Jetin tyhjäkäyntimoottoria, mutta kaveri epäili diagnoosiani vääräksi. Kuulemma ovat idioottivarmoja. Muita hyviä vinkkejä tai veikkauksia? Auttakaa tyhmää miestä mäessä.

    #2
    Arvaus 1:
    Heikko tyhjäkäynti kylmänä voisi olla kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksen vika. Koita ottaa kk-suutin irti imusarjasta, laita sormi imusarjan reikään ja kaveri starttaamaan. Tämä siis kun on oletettavaa, että vika on "päällä", eli kylmänä. Kk-suuttimen pitäisi suihkuttaa lyhyt, tasaisesti sumuuntuva suihku, joka kestää ajallisesti max. noin 3 sekuntia. Jos suihkuttaa pidempään, on ohjauksessa vikaa. Tätä ohjaa lämpöaikakytkin, sekä lähinnä täyskaasulla vaikuttava alipainekello, joka ainakin typ89:ssä oli puolan jalassa kiinni.

    Arvaus 2:
    Imuvuoto, joko ISV:n aiheuttama, tai putkissa reikiä. Kaikki pikkuletkut kannattaa joka tapauksessa uusia, ne eivät paljoa maksa. Lisäksi esim. ilmanputsarilta tuleva haitariletku tuntuu olevan usein halki, ja maksaa hunajaa. Käytettynä voi löytää ehjän, kuten itse aikanaan tein.

    ISV kannattaa ottaa irti, puhdistaa ja voidella, sekä varmistaa liikkuminen laidasta laitaan.

    Comment


      #3
      Tuo korkea tyhjäkäynti lämpimänä voi johtua myös tyhjäkäyntikatkaisijasta. Mikrokytkin kaasupäpän akselilla. Pitäisi naksahtaa käsin väännettäessä heti läppää avattaessa.

      Comment


        #4
        Aivan, oli mielessä, mutta unohtui ennenkuin ehdin siihen asti. Monessa vehkeessä nähnyt, että tyhjäkäyntiä säädetään siitä kaasuläpän rajoittimesta, jonka jälkeen tuo mikrokytkin ei saakkaan enää tietoa, milloin pitäisi laittaa koneesta syöttö pois esim. moottorijarrutuksessa.

        Comment


        • #5
          Selma, kiitoksia veikkauksista. Itse ajattelin kanssa yhdessä vaiheessa tuota rikastussuutinta juuri sen takia kun bensa haisee voimakkaasti kylmänä. Ilmoittelen kuinka äijän käy. Anteeksi täysi maalaisuuteni, mutta mikä on ISV?

          Comment


            #6
            ISV on se "tyhjäkäyntimoottori", eli kait lyhenne sanoista Idle Stabilization Valve. Lääkkeeksi soveltuu puhdistus polttoöljyllä ja voitelu sopivalla spray-rasvalla. Jännitteellä tuota pystyy liikuttelemaan, mutta muistelisin, että 12V saattaa olla liikaa..? Itse muistaakseni käytin 9V paristoa, ei pysty muistamaan enää.

            Comment

            Working...
            X