Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A80 2.0E b4 pätkimisestä ja isv:stä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A80 2.0E b4 pätkimisestä ja isv:stä

    Heips,

    otsikon Audissa ongelmaa. Eli toisinaan alkaa etenkin kiihdytyksessä pätkiä, sellaista sekunnin välein tapahtuvaa (isoa) nykimistä. Usein tässä yhteydessä (ja vain pätkimisen yhteydessä) tyhjäkäynti muuttuu n. 3200rpm:ään, joko pariksi sekunniksi tai sitten pitkäksi aikaa. Samalla ajossa voisi luulla että on cruise päällä tms, jota autossa siis ei ole. Kierrosten pitäminen tasaisina kaasupolkimella on vaikeaa, ajossa tuntuisi että joko auto kiihdyttää tai sitten moottorijarruttaa.

    ISV:n olen putsannut ja mielestäni se ei takertele yhtään. Aamulla ajelin töihin ISV:n johto irti, jolloin:

    1: normaali tyhjäkäynti tippui 950rpm->800rpm
    2: kaasupoljin muuttuu normaaliksi, siis auto ei jatkuvasti kiihdytä tasakaasulla.
    3: tuntuu rullaavan paremmin / keveämmin / pidemmälle moottorijarrulla (?)
    4: pätki silti mutta tyhjäkäynti pysyi kurissa

    Eli tässä taitaa olla nyt kaksi erillistä ongelmaa.

    Päästömittaus meni läpi (mitä nyt keitti hallissa kun flekti ei syystä tai toisesta toimi virtojen ollessa päällä), joskin CO-arvo oli korkeahko 0,3 sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Mittaus tehtiin ISV:n ollessa käytössä.

    Olen koittanut etsiä ilmavuotoja ja putsaillut paikkoja. Tulpat on vaihdettu, pyörijä/jakajan kansi näyttivät hyviltä, tulpanjohtoja en ole vaihtanut.

    Edellinen omistaja vaihtoi ilmamäärämittarin purkuosaan (ainoa vikakoodi mitä antaa) ja sanoi että pari kk toimi mutta ongelma palasi. Ilmamäärämittari on putsattu ja sen neulaa on taivuteltu ottamaan kontaktia vähän toisesta kohtaa (jos "rata" olisi kulunut puhki).

    Ongelma on varmasti jossain läppäkotelon / isv:n ympärillä sillä usein noita letkuja rassatessa jne auto toimii sen pari päivää ok kunnes aloittaa taas.

    Olisiko ajatuksia näihin ongelmiin, itsellä alkaa usko mennä ja varaa ei hirveästi ole alkaa vaihtelemaan osia arpomalla. Saati viedä liikkeeseen.

  • #2
    ISV:n boxin sähkövika mitä todennäkösimmin...

    Comment


      #3
      Tuossahan ei ole mitään erillistä boksia isv:lle.
      Bensansuodattimen vaihtamista vois kokeilla tuohon pätkimiseen, jos ei ole äskettäin vaihdettu.

      Comment


        #4
        Hmm. Minä pidin tuota pätkimistä erillisenä vikana; tosin se ilmenee aika harvoin, ja vain yhtenä nykäisynä reippaamman kiihdytyksen alussa.

        Jossain vaiheessa omassakin oli tuota vaikeutta pitää kierrokset paikallaan, varsikin vapaalla sen huomasi: kierrokset nousivat tasaisesti, vaikka pedaali oli paikallaan. Tyhjäkäynti käyttäytynyt miten milloinkin; tyypillisesti niin, että jos ajoit kylmän auton lämpimäksi pysähtelemättä, niin tyhjäkäynti about 1200-1300. Pätkäajo palautti normaaliksi 900 pintaan. Muutaman kerran humpannut 900-1300 liikennevaloihin pysähtyessä 10-20 km jälkeen.

        En tiedä mikä sen on korjannut; ilmamäärämittari on ollut auki ja kontaktipinnat puhdistettu, ISV putsattu monen monituista kertaa, kaasuläppäpotikka on ollut kourassa, mutta en kehdannut porata niittauksia auki. Bensansuodatin, tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu. Sytkä säädetty. Tehty ns. italian tuning: isolla tiellä kolmosella muutama minuutti 120 km/h (muutaman kerran).

        Tällä hetkellä käy ja kukkuu, tyhjäkäynti n. 850 ja päästöarvot kelpasi katsastuksessa (korkeahko CO tosin). Se nykäisy esiintyy vieläkin silloin tällöin, mutta harvemmin kuin ennen.

        flekti ei syystä tai toisesta toimi virtojen ollessa päällä
        Toimiiko siis sitten kun on virrat pois? Sitten on sähköpuolella jotain outoa...

        Comment


        • #5
          Bensansuodatin on vaihdettu jokin aika sitten. Pieni bensavuoto on jossain katalysaattorin kohdilla muttei niin iso että maahan asti valuisi. Ajossa tuollaisen ei kai pitäisi vaikuttaa bensapaineisiin kun sieltä ei mitään kuitenkaan valumalla tule?

          Ajattelisin että tuo pätkiminen ja tyhjäkäynti ovat eri vikoja, pätkiminen sitten vain heiluttaa moottoria sopivasti jolloin jokin muu osa sekoaa. Voiko esimerkiksi jonkinlainen johtovika nostaa tyhjäkäynnin noin korkeaksi / sekoittaa ISV:n tuolla tavalla? Voiko liittyä jotenkin kaasuläppäpotikkaan sillä ECU:n liittimestä on vedetty johdonpätkä repsikan jalkotilaan, edellisen mukaan kaasuläpän asennon tarkkailua varten tms. Eli jotain on tutkailtu.

          Unohdin sanoa että tyhjäkäynnillä auto tärisee jokin verran, etenkin kylmänä, vaikka käynti on päällisin puolin tasainen ja hyvänkuuloinen. Pieninkin hipaisu kaasuun niin tärinä lakkaa.

          Flekti toimii virtojen ollessa pois, eli kun auto keitti ja sammutin virrat niin heti hurahti pyörimään. Sitten kun virrat käänsi takaisin niin flekti pysähtyi. Syylärin anturille menee kaksi johtoa ja flektille kolme. Kulkeeko virta anturille eri reittiä riippuen onko autossa virrat päällä vai ei?

          Comment


          • #6
            Kyllä on taatusti! Ainakin type 44 lötkössä kuskin jalkotilassa musta relerasia jossa päällä tarra 10 tai 11
            kun irrotat siitä pistokkeen niin katoppas mitä tapahtuu tyhjäkäynnille...eikös vaan auto sammu!! samaten kierrokset tasaantuu jos irroitat termari kopasta ruskean johdon ,lämpöaika kytkin..vaihdoin muuten omaani tänään jalkotila boxin ja tyhjäkäynti tasaantui-mutta kone on edellen jotenkin"vailla terävää puhtia".

            Comment


            • #7
              Ei taatusti ole. ISV:tä ohjaa moottorin ohjainlaite.

              Viallinen digifantin virtarele usein aiheuttaa vahvaa nykimistä. Vikakoodit on myös luettavissa.

              Comment


              • #8
                jaaa..no miksiköhän sitten kyseisen boxin irrotus aiheuttaa auton sammumisen?Kyllä se on selkeesti yhteydessä tyhjäkäynti venttiiliin!!!! auto käynnistyy kyllä ilman boxiakin mutta ei käy tyhjäkäyntiä ilman sitä-kirjottaakohan tässä nyt toinen aidasta ja toinen aidan seipäästä???mulla on type 44 -89

                Comment


                • #9
                  "A80 2.0E b4 pätkimisestä ja isv:stä"

                  Tästä oli tarkotus puhua. Sinun satkussa on hieman eri moottorinohjaus.

                  Comment


                    #10
                    No kun tämä tyhjäkäynnin humppausongelma selviää niin minulle voi joku ilmoittaa kuinka se korjaantui. Äidin kauppa autosta ABK vaihdettu: tulpat , tulpan johdot, puola , lamda,isv , lämpöanturi (sininen) , ilmamäärämittari ja vuodot on tutkittu .Hall toimii ja sytkän säätö ei tuota tulosta...
                    Viimeksi muokannut mcpete; 18.8.2007, 00:04.

                    Comment


                    • #11
                      hmm.. olet aivan oikeassa...mulla on antiikkisempi ja myös varmempi systeemi kuin näissä modereissa leluissa.

                      Comment


                      • #12
                        Tuli mitattua nuo tulpanjohdot; lyhin 6,33, keskimmäiset 5,73 ja pisin 5,50. Taitavat olla vaihtorajassa? Mitähän nuo maksaa merkkiliikkeessä vai käynkö suosiolla tarvikkejohdot? Motonetissä näyttäisi olevan 40e.

                        Comment


                          #13
                          Mie hain tarvikeliikkeestä halvat johdot; kunhan tässä vuoden ympäri ajelen, niin voin ottaa perustellusti kantaa.

                          Kyllä se kaasuläppäpotikka voi hyvinkin aiheuttaa häiriötä, jos ei toimi kuten pitäisi.

                          Edelleenkin olen sitä mieltä, että sähköpuolella on jotain pielessä, jos flekti ei toimi virrat päällä. Kyllä omassa pyörii käydessäkin, jos on lämmöt ylhäällä. En ole sähkökaavioon perehtynyt sen vertaa, että tietäisin miten se on / kuuluu olla kytketty, mutta jokin tuossa mättää. Jokin maadoitushäikkä?

                          Comment


                          • #14
                            Tilastotietona, 30e/kpl johdot audilla + 10e puolanjohto. Paikallisessa tarvikekioskissa kaks settiä: 60e ja 82e, erona kalliimmassa vissiin ne metallit tulpan päässä.

                            Tuollaisesta flektiviasta eivät olleet kuulleetkaan audilla mutta epäilivät flektin relettä 373.

                            Comment


                              #15
                              VAGCOMilla näkisi kaasun asennon ja sanallisena kuvauksen moottorin "tilasta" selvällä saksankielellä leerlauf/teillast/vollast eli tyhjis/osakuorma/täyskuorma.
                              ABK on kyllä maasäteilylle altis peli.

                              Comment


                              • #16
                                Joo, pitänee hankkia kaapeli tietokoneeseen jos tämä ei tästä tokene.

                                Vaihdoin tulpanjohdot, pyörijän ja jakajan kannen - käynti muuttui selkeästi paremmaksi mutta pätkimisongelma jäi.

                                Nyt huomasin että toisinaan kierroslukumittari hyppii ja vispaa välillä omiaan. Miltä anturilta / mistä mittariston jengakello saa tietonsa? Ettei tuolla nyt olisi joku johto poikki... Josko se säkällä olisi yhteydessä auton pätkimiseenkin.

                                Mittariston juotokset kävin vasta läpi, en jaksa uskoa että temppuilu olisi nyt siitä kiinni.

                                Comment


                                  #17
                                  Tädää. Nyt loppui käyntihäiriöt meidän audista. Sytkä oli sen verran poskellaan että aiheutti tyhjäkäynti häiriöt ja pätkimisen tasa kaasulla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo, kyllä mullakin sytkän kohdalleen saanti poisti viimeiset kauneusvirheet tyhjäkäynnin käytöksestä. Mutta pahimmat häröt kyllä lähtivät aiemmin; ilmeisesti ei ollut sytty niin pahasti pielessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sain pätkimisen ja 3000rpm tyhjäkäynnin loppumaan sunnuntaina. Putsasin kaasuläppäkotelon, ISV:n sekä joka ikisen johtoliitoksen. Yksi johto joka lähtee lohkon kyljestä virranjakajan etupuolelta oli sulanut ja otti kiinni lohkoon, tiedä sitten oliko vika tässä vai muualla.

                                      Kaasupoljin on edelleen ISV:n ollessa kytkettynä sellainen kokoajan kiihtymään pyrkivä ja tyhjäkäynti jossain 1000rpm paikkeilla. Joka tapauksessa huomattava parannus aiempaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Lohkon kyljessä jakajan etupuolella taitaa olla nakuanturi.
                                        Viitaten kahteen ylempään kommenttiin, onko sytkä varmasti kohdallaan?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olen tutkinut tuota nykimistä ja tullut semmoiseen tulokseen että isv päästää ilmaa kaasuläpän ohi pätkittäin alle 3500kierroksen tasakaasulla. Mikä ohjaa tuota isv:n toimintaa? Meneekö isv:n läpi ilmaa kun on moottorissa esim. 3000kierr/min kun se toimii?
                                          Viimeksi muokannut PeteKai; 3.11.2007, 12:31.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkoi sitten nykimään uudestaan näin joulun kunniaksi.

                                            Nykiminen on toisinaan töksähtelevää, siis koko kone heiluu edestakaisin, mutta toisinaan laimeampaa puutumista. Tekee vain lämpimällä koneella, kylmänä ok. Vian ollessa päällä auto ei oikein tunnu kiihtyvän vaikka juuri sillä hetkellä ei nykisikään. Tyhjäkäynnillä tuntuisi käyvän kolmella, tai ainakin epätasaisesti. Yhtäkkiä vika saattaa häipyä ja tehot tulee takaisin loppumatkaksi.

                                            Tulpat oli nokiset mustat ja bensaa meni tällä pätkivällä tankillisella 15l/100km, kun normaalisti on vienyt noin kympin.

                                            Perusosat on vaihdettu: tulpat, johdot, pyörijä, virranjakajan kansi, suodattimet - isv & ilmamäärämittari putsattu, sytytys säädetty.

                                            Liitosvikoja olen koittanut löytää tyhjäkäynnin ontuessa heiluttelemalla jokaista johtoa/liitosta pellin alla mutta vikaa ei näin löydy.

                                            Sijoittaisiko sitä seuraavaksi vaikkapa puolaan + sytytysyksikköön + lambdaan vai diagnostiikkakaapeliin...? Vai kannattaisiko viedä suosiolla vaikkapa bosch car serviceen josko löytäisivät jotain.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ota isv:n johto irti ja käy ajelemassa. Luultavasti nykiminen loppuu....

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sitä on tullut kokeiltua, mutta ei auttanut nykimiseen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vaihdapa lambda-anturi. ABK on siitä todella herkkä.
                                                  Vikakoodejakin se osaa kyllä jutella, mutta aloittaisin silti lambdan uusinnalla ellei omia vehkeitä koodien lukuun.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Uskomatonta miten samanlaiset viat voi kahdessa autossa ollakaan!

                                                    Itselläni aivan samanlaiset ongelmat kierroslukumittarin sekoilusta flektin sekoiluun asti! Vaihdoin juuri nakutusanturin (oisiko ollut juuri tämä johto eksoticillakin sulanut lohkon kylkeen) ja ongelmat hävisivät yhdeksi päiväksi (aivan kuten eksoticilla, viat tuppaa häviämään kunhan jotain härvää konehuoneen puolella). Kerroin tännekin omaan threadiin että ongelmat ratkesivat, vaan eipä ratkennut.

                                                    Kierroslukumittari sekoili eilen ensimmäistä kertaa, jäin myös tienpäälle eilen ensimmäistä kertaa.

                                                    Laitoin auton kylmänä käyntiin, lähti hyvin ja annoin käydä hetken paikallaan. Siinä se kävi tasaisilla kierroksilla, mutta yhessä kohtaa kierrokset pompsahti yhtäkkiä lähes kahteen tonniin ja palasi taas tyhjäkäynnille, vaikka en koskenutkaan kaasuun missään vaiheessa.

                                                    Sitten lähdin ajelemaan ja kierroslukumittari alkoin sekoilla saman tien. Tuntuu että aina kun vähänkin vedätti, mittari pompsahti 5-6 tonniin ja sieltä samalla raivolla millä oli noussutkin suoraan nollaan ja auto sammui. Sen jälkeen auto olikin aina työn takana saada käyntiin. Sai sahata oikeen kunnolla. Pari kertaa sainkin sen käymään, mutta sammui taas lähes samantien jos yritti lähteä johonkin suuntaan liikkeelle. Onneksi pikkusisko tuli hinaamaan.

                                                    Nyt auto seisoo sitten pihassa, ei sillä enää uskalla mihinkään lähtee ennen kun sille on tehnyt jotain. Haluisinkin tietää onko eksotic löytänyt ongelmaan ratkaisun?? Lambdan on edellinen omistaja vaihtanut, ja olen sitä mittaillutkin että sen pitäisi kyllä toimia. Tosin ei sitä koskaan voi sanoa varmaksi..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tulis mieleen anturi, joka lukee koneen kierrokset. Varmaan sekottaa ECUnkin samalla kun kierroslukumittarin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onko pyörijä ja jakajankansi kunnossa? Puolan ja tulpanjohdot myös tarkastukseen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Pyörijä, virranjakajankansi, puolan johto, tulpan johdot ja tulpat vaihdettu pari kuukautta sitten alkuperäisosiin. Vika ei pitäis niissä ainakaan olla.

                                                          Onko siellä joku kierroslukuanturi vai osaako se ECU ittessään laskea ne kierrokset kaikkien muitten tietojen perusteella?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jakajassa on hall-anturi ja se on myöskin ainoa pyörintänopeusanturi 2.0E:ssä (riippumatta onko sähköruisku vai vessanpytynkansi).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X