Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7 Bt - aikapommi lompakolle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7 Bt - aikapommi lompakolle?

    Olisi tarkoitus vaihtaa autoa. A6 2.7Bt Quattro vm. 2000 olisi tarjolla (suomiauto), n. 150tkm mittarissa.

    Miljonääri kun en ole niin kiinnostaa tuon moottorin ja tekniikan tyyppiviat, varaosa- ja korjauskulut yms. alkaen ihan tavallisista kuluvista osista päättyen harvinaisempiin rikkoihin. Esim miten pitkään turboilla pääsee ja mitä maksaa jos kajahtaa? Joku puhui että pakoputkisto maksaa pirusti jos pitää uusia kokonaan. Miten lienee? Pakosarjaviat ja niiden kustannukset? Katalysaattori? Ylipäätään jotain sellaisia asioita jonka takia normaaleilla tuloilla (ja veloilla) varustetun ei kannattaisi siihen sotkeutua?

    Isohko kulutus on tottakai yksi tällainen juttu, mutta epäilen vahvasti että tokkopa tehtaan ilmoittamaan kaupunkikulutukseen (18 l) päästään ainakaan tällaisessa Imatran kokoisessa kylässä. Täällähän keskustan läpikin ajetaan käytännössä matka-ajoa jos oikeisiin kaupunkeihin vertaa! ;) Eli kulutus ei liene loppupeleissä ongelma. Nytkin menee "kaupunki"kulutus jopa talvella litran alle valmistajan ilmoituksen.

    Laitoin tämän moottoriosastolle koska se puoli tässä eniten kiinnostaa. Muut osat lienevät suunnilleen saman hintaisia kuin muissakin A6:ssa? Niin, merkkihuollossa olisi tarkoitus käyttää aina, itse en aio käsiäni paskata.

    Bonuskysymys: Miksi isomoottorinen A6 eikä Volvo V70 2.4t (tai T5), tai Saab 9-5 2.3t (tai Aero)? Volvon tai Saabin valitsemalla saisi 50tkm vähemmän ajetun ja pari vuotta uudemman monta tonnia halvemmalla. Ja enemmän suorituskykyä vähemmällä kulutuksella! Kuulostaa ainakin minun mielestäni varsin hyvältä kaupalta?!? Hyviä syitä valita Audi?

    No, ainakin Saabit ruostuvat, Volvoista en tiedä. Ja mitään en vihaa niin paljon kuin ruostekorjauksia. Mutta kannattaako ruosteen pelossa maksaa tuhansia ylimääräistä?

    Kommentoikaa!

    edit: huomasin että löytyyhän täältä jotain tietoa kyseisestä pirssistä kun hakee, mutta saa vastata silti suoraan tähänkin. ;)
    Viimeksi muokannut Ishtor; 9.8.2007, 15:58.

    #2
    Volvot(ns.ruotsalaiset mallit) on ainakin sinkattuja '89 vuosimallista alkaen, eivätkä tapaa juuri ruostua(240 ei välttämättä kuitenkaan). Näistä uusimmista kaan "ulkoruotsalaisista" s40-v50-malleista ei tietoa.

    Sellaisen käsityksen olen tällä lyhyellä kokemuksellani saanut, että Audi on aina jostain vähän "sairas". Toki mallit eroaa toisistaan, ja tuoreemmat vähänajetut varmastikin pelaa paremmin.

    Comment


    • #3
      Aika paljon tosiaan löytyy serchilla tietoa, eli en ala tähän kovinkaan tarkasti luettelemaan asioita ja korjausten hintoja tms.

      Itse loppukysymykseen, että miksi Audi. Niin yksi iso syy on ainakin omalla kohdallani neliveto. Eli tämä ko. Audi raapii joka kulmasta. Talvella aivan lyömätön.

      Kulutuksesta, niin kyllähän se painava auto, tiptronic ja neliveto yhdistettynä "isoon" koneeseen, syö sitä polttoainetta. Toki kuskillakin on tähän suht iso vaikutus vrt. ajotapa.

      Itselläni menee kaupunkiajossa n. 12-15l/100km. Nyt seka-ajon kulutus on 11,7l/100km. Maantiellä pääsee 9l/100km pintaan aika helposti.

      Ja jos auto tuntuu laiskalta, niin siihenki löytyy lääkkeitä varsin nätisti kohtuu budjetilla....

      Huolloista, pakoputkea tuskin tarvitsee vaihtaa vielä aikoihin jos/kun autolla on ajettu vasta se n. 150tkm. Ja kuka "hullu" sitä nyt alkuperäisen putken laittaisi tilalle, jos se jostain syystä olisi vaihtokunnossa. ;)

      Jakoremmin vaihto maksaa äkkiseltään sen ~1ke. Toki löytyy pajoja/tekijöitä jotka tekevät sen hieman edukkaaminkin.

      Paljon vaikuttaa tekniikan kestävyyteen sekin, miten autoa on aiemmin pidetty ja huollettu. Kyllähän kaikki saa rikki huonolla pidolla.

      En kuitenkaan jättäisi autoa ostamatta, jos se kaikinpuolin vaikuttaa hyvältä yksilöltä ja huoltohistoria jne. on kunnossa.
      Autot ovat kuitenkin yksilöitä, ja saman ikäisiä "saman verran ajettuja" voi olla monenkin kuntoisia tarjolla. Tarkkana pitää siis olla.

      Itse arvostan ko. autossa juurikin nelivetoa, tekniikkaa (kone), ennenkaikkea perheellisenä isoja tiloja, turvallisuutta, luotettavuutta ja varsin ajatonta muotoilua. Vaikka autolla ikää jo onkin, ei se näytä niiiin vanhalta. :)

      Eli ei muuta kuin autokaupoille!

      Comment


        #4
        Minun mielestä tuossa pitää varautua turboremonttiin, se on kallein. Siinä on iso hintahaitari että mitä se maksaa, riippuen minkälaista turboa sinne laitetaan.

        Muut remontit menee suunnilleen samoin kuin vaparikutosissakin. Pakosarjavikoja noissa tuon ikäisissä ei tainnut olla.

        Comment


        • #5
          Vaikea vastata kun tuntuu että kaikki on kuitenkin spekulointia :)

          Kulutukseen liittyen, autohan on varsin painava joten kaupungissa kulutus nousee aika mauttomille lukemille. Mutta maantiellä kulkee varsin pihisti ja tuntuu että voi kaasutella aika reippaasti ilman että kulutus nousee yli 11 litran sadalla.. 80 km/h rajoitusalueella pääsee 8 litran pintaan. 100 km/h alueella alle 10 litran. Mulla joku 140 km/h keskinopeus mittarin mukaan on johtanut n. 11 litran kulutukseen.

          Ja ei huollot maksa paljon, niin kauan kun et vie Audi Centeriin..

          Jos sua kiinnostaa oikeasti hyvin pidetty bi-turbo (113tkm ajettu, vm. 2000), ota yhteyttä privana.. auto on "hiljaisessa myynnissä" tällä hetkellä :)
          Viimeksi muokannut RobTq; 14.4.2014, 14:17.

          Comment


          • #6
            90tkm huollon teetin omaani talvella ja se oli juurikin tuo 1k?, eli siinä suhteessa samoissa mennään vaparikutosenkin kohdalla.

            Mitään hajua turboremontin hinnasta? (edit: löysin että ainakin TDI-koneeseen pelkkä turbo 2000?. tuntuu olevan hintaa, ainakin jos sattuvat kuukauden välein hajoamaan...) Ihan merkkiliikkeen vakiopalikoita ajattelin käyttää. Olen ajatellut vähän niin että jos joutuu kerran parissa vuodessa tonnin remontin tekemään, niin se on vielä ihan ok, mutta jos tärähtää yhtäkkiä useamman tonnin lasku jostain "kuluvasta osasta" niin sitten pitää kyllä alkaa jo vekseliä kirjoittamaan. ;)

            Onko jotain vinkkiä koeajoa varten? Jotain mitä pitäisi kuunnella/tunnustella? Itselläni saman ikäinen mutta vähemmän ajettu vaparikutonen, joten perusjutut on periaatteessa tuttua kauraa. Pitäisikö käynnistyksessä tarkkailla jotain tiettyjä juttuja tms? Ne on liikkeessä tietysti lämmityskäyttäneet auton "salaa" jo ennen koeajoa, joten voi olla ettei sellaista kunnollista "kylmäkäynnistys-simulaatiota" saa aikaiseksi.

            Jotain huomioita laatikosta? Yhtä tiptronic-kutosta koeajoin viime talvena ja oudoksutti se että tasaisella nopeudella vaihteli välillä kahden vaihteen välillä oudosti. Tonnari-Saabillani en koskaan törmännyt moiseen (Tosin juttujen perusteella Saabin joutomaatti onkin harvinaisen hyvä. Ainakin Volvomiehet haaveilevat että "olisipa Volvossa yhtä hyvä laatikko kuin Saabissa"...) Ei tuossa koeajamassani autossa mitään vikaa ollut, joten kuuluuko asiaan, eli onko Audin automaatit aina tuollaisia "arpojia"? Se ei tietystikään olisi hyvä juttu se.
            Viimeksi muokannut Ishtor; 9.8.2007, 23:09.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja A3Tq
              auto on "hiljaisessa myynnissä" tällä hetkellä :)
              Ilman muuta myyn tuon omanikin pois rahalla mieluummin kuin annan autoliikkeeseen vaihdossa, joten jos jotakuta kiinnostaa niin pistäkää viestiä. :)

              Comment


                #8
                Jos meinaat merkkiliikkeessä tehdä turboremontin niin se hinta kannattaa kysyä sieltä. Varaudu järkytykseen.

                Comment


                • #9
                  Nitropurkki on syytä olla takataskussa. Turboremonttihan se on itsellänikin edessä "lähiaikoina". Eli siihen on kyllä syytä varata yhden pienen käyttöhenkilöauton verran rahaa. Samallahan toki vaihtaa sitten remmit yms. hilut sopivasti. :)

                  Comment


                    #10
                    Noita turboremontteja voi tehdä huomattavasti halvemmalla etsimällä turbot muualta kuin merkkiliikkeestä, ja tekemällä remontin muualla.

                    Satun tietämään yhden paikan missä niitä voi tehdä ;)

                    Comment


                    • #11
                      Tämä sama paikkahan mullakin oli mielessä..... ;)

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Ishtor
                        Ei tuossa koeajamassani autossa mitään vikaa ollut, joten kuuluuko asiaan, eli onko Audin automaatit aina tuollaisia "arpojia"? Se ei tietystikään olisi hyvä juttu se.
                        Hmm, tuota vaihteiston arpomista ei ole minulla ikinä ollut mutta olen kuullut siitä ennen. Voisiko olla lastutettu moottori ja vakio vaihteisto-ohjelma? Mulla MTM:n lastu moottorissa ja vaihteistossa ja toimii kuin ajatus :)

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja quattro
                          Nitropurkki on syytä olla takataskussa. Turboremonttihan se on itsellänikin edessä "lähiaikoina". Eli siihen on kyllä syytä varata yhden pienen käyttöhenkilöauton verran rahaa. Samallahan toki vaihtaa sitten remmit yms. hilut sopivasti. :)
                          Kärsiikö kysyä paljon on mittarissa jos remppa on edessä "lähiaikoina". Ajaako noilla esim. 200tkm jos on vakiomotti ja muutenkin ihan normaalikäytössä? Tietysti vaikea vastata kun autot on yksilöitä, mutta jotain suuntaa? Ei kai niillä puolta milliä ajeta kuitenkaan? :)

                          Comment


                            #14
                            Kyllä niillä pitäisi pitkälle yli 100 tkm ajaa jos ei ole lastua, ja autoa on muutenkin käytetty oikein. Rääkkäämällä, lastulla ja käyttämällä huonoja öljyjä turbot saa rikki nopeammin.

                            Hyvä ilmanputsari myös pitää olla, olen nähnyt turbojen siivissä monenlaista rosoa kun koneeseen on päässyt roskaa.

                            Comment


                            • #15
                              Nyt on mittarissa 156tkm. Suomiauto. Ei pitäisi olla lastua. Täysi huoltokirja.
                              Siitä, että onko auto saanut "monoa" edellisen omistajan toimesta, ei ole tietoa. Epäilen kuitenkin, että on!

                              Tätä ei pitäisi varmaankaan sanoa "ääneen", mutta ainakin toistaiseksi auto on pelannut hyvin, eikä turbot pidä ylimääräistä ääntä tms.

                              Tuossa pari viestiä ylempänä joku kirjoitti vaihteston toiminnasta, ja mahdollisesta lastusta jos laatikko vaihtelee sahaavasti. Tästä tulikin mieleen, että oliskohan tuossa omassa sitten kuitenkin lastu koneesssa, mutta ei laatikossa....

                              Pitääpäs tutkailla asiaa.

                              Comment


                              • #16
                                Itsellä on ajettu 220tkm vakio turboilla eikä ainakaan viellä ole merkkejä hajoamisesta. Katotaan Alastaron jälkeen mitä ne tuumaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Lähtökohtaisesti vois kuitenkin sanoa, että kannattaa jättää kauppaan jos rahanmeno pelottaa. Pelkkä nokkaremmiremppa maksaa yli kahden BMW:n 300srj. inspection 2 (isoin huolto) verran. Voihan olla, ettei murheita tulisi, mutta kannattaako laittaa kaikkia rahoja autoon kiinni, jos sen lisäksi on mahdollista, että kalliita lisäkuluja tulee siihen päälle.

                                  Eli lähtökohtana ei varmasti ole niitä halvimpia ylläpidettäviä. 150tkm alkaa olemaan jo sen verran kilsoja, että tulevaisuus on pitkälti kiinni siitä, miten edelliset omistajat ovat autoa pitäneet. Niin täi näin, toi ei kyllä missään tapauksessa tule olemaan järkiostos jos rahanmeno on päälimmäisenä pelkona. toisaalta eihän näitä autoja järrjellä ostetakkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin, paljonko on paljon? Onko nokkahihnaremppa jotenkin erilainen kuin normaalissa kutoskoneessa? Itselläni maksoi profiilin autoon 90tkm huolto 980?. Jos sen verran menee ns. isoihin huoltoihin "kerran 5 vuodessa", niin ei paha, mutta tietysti jos sama remppa Bt:ssä maksaakin vaikkapa 3000? niin sitten on jo kallista. Lähinnä kyselenkin sen takia että saisi jotain hajua miten paljon kalliimmaksi bt V6 tulee kuin nykyinen 2.4 V6?

                                    Comment


                                      #19
                                      Eipä se nokkahihnaremontti eroa tuolta osin tietääkseni ollenkaan, eli samanhintainen pitäisi olla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli turbot lienevät ainoa ero huolto/korjauskustannusten kannalta? Ei tuo välttämättä niin pahalta kuulosta, jos ne eivät nyt ihan välittömästi kajahda. Ja turbo se olisi siinä Saabissa tai Volvossakin minkä ostan. Erona on tietysti se että Audissa niitä on kaksi. Vai ovatko Audin turbot kestävyydeltään jotenkin keskimääräisesti heikompia, miksi niistä pitäisi pysyä erossa? ;)

                                        Myyjänä on muuten Audin merkkiliike, joten luulisi että heilläkin joku vastuu on. Tietysti on minulla yksityisiäkin kiikarissa jos saa oman myytyä nopeasti pois, ja siinä tapauksessa takuu on tietysti korkeintaan seuraavaan kadunkulmaan saakka. ;)
                                        Viimeksi muokannut Ishtor; 12.8.2007, 21:28.

                                        Comment


                                          #21
                                          No sitähän minä tuolla alussa jo yritin kertoa ;)

                                          En tiedä onko ne jotenkin heikompia kuin muissa, mutta se työ vaan on niin iso että siksi ehkä tuosta asiasta tulee tämän moottorin osalta niin iso juttu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                                            No sitähän minä tuolla alussa jo yritin kertoa ;)

                                            En tiedä onko ne jotenkin heikompia kuin muissa, mutta se työ vaan on niin iso että siksi ehkä tuosta asiasta tulee tämän moottorin osalta niin iso juttu.
                                            Sitähän minäkin ajattelin. Jotenkin vaan tuntuu että kaikki (muutkin kuin audimiehet!) kavahtaa heti kun niille puhuu 2.7 bi-turbosta. Yksikin myyjäliike sanoi että "ihan varoituksen sana sinulle, niiden koneiden kanssa on ollut aika paljon ongelmia". Mikä hiton ongelma se on jos kuluva osa menee rikki? Eikä noita turboja auton "elinaikana" tartte todennäköisesti vaihtaa kuin kerran. Kyllähän autoissa menee yleensä kytkinkin sököksi "kerran elämässä", mutta ei sen perusteella aleta puhumaan, että Mersu on ihan paska auto, kun siinä on isoja ongelmia kytkinten kanssa.

                                            Sen takia minä tätä asia ihmettelin ja pyörittelin edestakaisin että selviäisi onko moottorissa oikeasti joku laatuongelma. Nimittäin eikös jutut esim 2.5TDI-moteista viittaa siihen suuntaan, että moottori olisi jotenkin susi? Vai onko sekin samanlaista myyttiä kuin nämä bt-tarinat? Diesel-vaihtoehtokaan ei nimittäin ole pois suljettu tulevassa autossani. Siitä se ajatus sitten lähti, että liekö Audilla yhtään HYVÄÄ moottoria ja sen takia aloin tätä asiaa kyselemään ja penkomaan. ;)
                                            Viimeksi muokannut Ishtor; 12.8.2007, 23:02.

                                            Comment


                                              #23
                                              Johtunee varmaan siitä tuo "myytti" että kun vaihdat vikaantuneen maffin , lamdat, pakolämpöanturit ja sytkä osat ja jokaisen vielä eri aikaan niin saattaa V käyrä olla valmis. Luet siihen vielä puhaltimet , ABS boksin ja tukivarsi ongelmat niin homma alkaa oleen valmis.

                                              Toimiiko muut merkit paremmin niin siihen en ota kantaa. Silti tuo moottori on kiinnostava ja siksi suosinkin sitä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Palikkakysymys: Mitä käytännössä tapahtuu kun turbo hajoaa? Kuinka nopeasti se on syytä vaihtaa ensioireiden jälkeen? (ääntä, harmaata savua tms?) Ja kun sitten hajoaa lopullisesti niin lakkaako vain turbo toimimasta vai meneekö moottori välittömästi kokonaan toimintakyvyttömäksi?

                                                Jos työ on kerran iso, niin olisiko syytä vaihtaa molemmat vaikka toisessa ei vikaa olisikaan? Sitten saisi ajaa taas seuraavat 200tkm ihan rauhassa.

                                                Kertokaapa muuten minkälaista ääntä epäkunnossa olevat turbot yleensä pitävät. Kun paikan päällä autoa katselen ja kuuntelen niin onko jotain vinkkiä millä saisi selvyyttä turbon ja moottorin kunnosta. Entä pystyykö niitä mittaamaan mitenkään että ovatko jo ehtoopuolella vai eivät?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Puhallin voi hajota muutamalla eritavalla. 1: pakopesä halkeaa, aiheuttaa ahtojen hitaan nousun ja mahdollisesti kylmänä vuotavan pakoputken äänen. 2: Laakeri kuluu väljäksi ja siivet ottaa pesään kiinni. kuuluu sirinää ja kappaleita lentää painepuolella siivistä ja pesämateriaalista.=erittäin haitalista ja saattaa tuhota mosan jos pääsee coolerista läpi.
                                                  3: Laakeri on vaan hieman väljä ja vuotaa ögää eteenpäin ja savuttaa sinistä ja palotiloihin pääsee öljyä.

                                                  Puhaltimen kunnon voi tarkistaa kun pääsee heiluttelemaan akselia esim. imupuolelta. Bit moottorissa pitää purkaa imuputki tieltä. Päittäisvälystä ei saisi olla mutta hieman radiali- (ylös alas) välystä saa olla.

                                                  Puhaltimet on hyvä vaihtaa molemmat.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mitä noita nyt on nähnyt niin pahimmillaan turbon akseli katkeaa ja turbiini menee pakoputkeen. Kompuran hajoamista en ole nähnyt, eikä koskaan koneeseen ole mennyt mitään. Mutta onhan se mahdollista.

                                                    Muita vikoja on lievää suurempi vinkuminen, ja siitä tietää että huollon tarvetta alkaa olemaan. Jos turbon laakeri on kunnolla rikki, äänestä ei voi erehtyä. Se on aivan huomattava ulina. Aivan lievä vinkuminen "sallitaan", se on normaalia. Mutta jos ääni alkaa tulemaan muun moottorin äänen yli niin sitten se kyllä melko varmasti tarkoittaa viallista turboa.Hukkaportit saattaa kulua joskus väljäksi, ja siitä kuuluu tietynlainen sirinä.

                                                    Pakopesäthän noista on käytännössä kaikista halki, mistä mitenkin. Uusista ne ei vielä ole ;) Mutta ei ainakaan noissa näkemissäni turboissa se ole vaikuttanut vielä suorituskykyyn.

                                                    Audin korjausmanuaali sanoo että turbot pitää vaihtaa parina. Eli kyllä molemmat pitää/kannattaa vaihtaa samalla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kiitokset Petrille ja Mikolle tyhjentävistä vastauksista!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itsekin pelkäsin ostaa 2.7Bit tuossa keväällä, juurikin noiden "turbo ongelmien" takia...Omassa kilometrejä 180tkm ja luultavasti alkuperäiset paikoillaan. Ei ainakaan vaihdosta merkkiä huoltokirjassa. Vielä olen ollut tyytyväinen, kun ei ole mitään isompaa hajonnut..Kuluvia osia vaihdettu jonkin verran :) On tässä koitettu säästää sukanvarteen uusia turboja varten... Kaiken varalle..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Noissa A6:ssa jos on ajettu ilman lastua, niin kestävät varmaan pidemmälle matalampien ahtojen takia.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mun ei varmaan kannattais sanoa tästä koneesta mitään, kun kolme viikkoa pakosarjojen vaihdon jälkeen koneesta pääsi Alastarolla taas kilikalikoli. =)

                                                            Mutta mulla siis on tuo pre-faceliftin "ongelmamalli", mutta 170.000 ajetut orggisturbot ovat silti okkim:n diagnoosin mukaan ehjät. Sanotaan nyt niin, että koneen ongelmat olivat tiedossa ja odotettuja, mutta uskon, että kohtuukustannuksilla tuosta saadaan vielä kukkuva laite.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X