Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6:n (AAN) tulpista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6:n (AAN) tulpista

    Mitä tulppia olette käyttäneet ko. koneessa?

    Omat kävin ostamassa marmoritiskiltä ~10tkm sitten.
    Olivat sellaiset nuppineulan pään kokoiset päät niissä. En nyt muista miksi niitä virallisesti kutsutaan, mutta varaosapuolen tyypin mukaan oikeat tulpat tuolle koneelle. Hintakin niillä oli muistaakseni ihan mukavasti tavallisiin tulppiin nähden.

    No, nyt sitten eilen alkoi käymään 2-3 pytyllä ja käry oli mahdoton!
    Tulpat irti. Kahden tulpan päissä oli niin paljon mömmöä, että niiden päät olivat "hitsautuneet " kiinni sieltä kärjestä.

    Puolat tuli tarkistettua ja kunnossa olivat.

    Voisko vika olla (myös) muualla kuin tulpissa esim. sytytyksen vahvistimessa kuten joissakin aiemmissa thredeissä on spekuloitu?

  • #2
    Vaihda siellä rintapellissä vahvistimet keskenään ja seuraa, hitsautuvatko loputkin umpeen.
    Tällaisilla lämpimillä keleillä 95% todennäköisyydellä sytkävahvistin. Onko kukaan ko. järjestelmällä varustetulla sytytyksellä koskaan kärsinyt moisista ongelmista talvipakkasilla?

    Comment


    • #3
      Kyllä Mikko olet ihan oikeat tulpat saanu.
      Ja hintaa on juu, itse maksoin muistaakseni ~70e/läjä.

      Comment


      • #4
        Niin tuli mieleen se tulppien nimikin eli kyse oli siis iridiumtulpista.
        Olivat kaikki tulpat melko mallikkaasti karstoittuneet vaikka on nyt kesän aikana tullut ajeltua pääsäntöisesti pitkää pätkää ei paljoa kaupunkipyöritystä.

        Valmistaako Bosch noita sytkävahvistimia?
        Marmorilla 181eur/kpl.

        Comment


          #5
          Noita vahvareita pitäis kyllä löytyä käytettynä ongelmitta.
          Sen verran paljon on 1.8T:n puolia tilalle laitettu.

          Comment


          • #6
            Asiaa sivuten, itse tässä taannoin päädyin kiireessä tekemään patenttikorjauksen orkkispäätteiden tilalle; 5kpl logiikkatasoisia IGBT-trankkuja kiinni jäähdytyslevyyn ja piuhat sopiville AMP-liittimille. Hintaa pyöreät 20e + liittimet. Ovat toimineet nyt jokusen aikaa mainiosti eikä "toimivilla" sytkäpäätteillä ilmenneitä satunnaisia täyskaasunykäisyjä tai muita vastaavia ominaisuuksia ole enää tullut vastaan ainuttakaan.

            Comment


            • #7
              Vahvarit menossa vaihtoon. Käytetyt (s4:sta) löytyivätkin forumin kautta.

              Mutta palaten alkuperäiseen kysymykseeni. Mitä tulppia olette käyttäneet noissa AAN koneissa? Ajattelin laittaa tavalliset paksukärkiset 2-kärki tms. tulpat nykyisten iridiumtulppien sijaan. Minkä merkkisisä suosittelette? Bosch, NGK, Denso,..?

              Comment


              • #8
                Ei taida juuri olla vaihtoehtoja: Bosch F5DP0R. Näitä saanee Tepon kautta edukkaimmin.

                Comment


                • #9
                  Juu, kyllä siitä on foorumillakin varoiteltu että ei tuo toimi ihan joka tulpalla.
                  Siksi itsekin laitoin marmorilta nuo orkkikset.

                  Comment


                    #10
                    Orkkissytkän kanssa Bosch F5DP0R on se toimivin valinta. 1.8T:n puolien kanssa parhaan kipinän antaa Bosch FR7DPP33 (mitattu), eli 1.8t:n oma tulppa joka 10 huiteissa per kpl.

                    Comment


                    • #11
                      Nämä nykyiset tulpat ovat juuri nuo Boschin F5DP0R.

                      Tarkennus aiemmin kuvailemaan tulppien kärjestä löytyneeseen "mömmöön".
                      Mömmöllä tarkoitan tulpasta itsestään irronnutta ainetta. Kärjissä oli sellainen sulanut piikki. Valitettavasti ei ole tullut otettua kuvaa.

                      Voisiko tosiaan viallinen sytkävahvistin tehdä tällaisen piikin tulppiin?

                      Comment


                        #12
                        Ei se ole mikään sulanut piikki vaan ihan tehtaalta ovat sen näkösiä.

                        Comment


                        • #13
                          Ehken ilmaissut tarpeeksi selvästi, mutta tarkoitin tulpan keskielektrodin(joka on siis piikin näköinen) ja sivuelektrodin väliin hitsautunutta ainesta. Tämä aines oli kyllä peräis tulpasta itsestään.

                          Comment


                            #14
                            Myös visuelektrodin kärki on piikkimäinen.

                            Comment


                            • #15
                              Kuva valehtelee enemmin kuin tuhat jotain, toimivasta tulpasta kyse:
                              http://personal.inet.fi/koti/kkoski/...sch_tulppa.jpg

                              Comment


                              • #16
                                Niin no jotain kovaa tavaraa se siinä elektrodien välissä oli?

                                No täytyypä kokeilla niitä toisia sytkävahvareita, jos ne pitäisivät tulpat kunnossa. Ei vaan mielellään ostaisi samaisia tulppia.

                                Comment


                                  #17
                                  Vaihda ensin muita sytkäosia. Nykyisillä tulpilla pärjännet ihan ok.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jees, vaihellaan osia ja tarkkaillaan tulppia säännöllisen usein.

                                    Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!

                                    Comment


                                      #19
                                      Orkkissytkän kanssa Bosch F5DP0R on se toimivin valinta. 1.8T:n puolien kanssa parhaan kipinän antaa Bosch FR7DPP33 (mitattu), eli 1.8t:n oma tulppa joka 10 huiteissa per kpl.
                                      Mites tuo on mitattu?
                                      Tuo on kumminkin pari pykälää kuumempi tulppa, niin eikö se aiheuta jo jotain epätoivottuja ilmiöitä?
                                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.8.2007, 17:02.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mitattu kipinän energia ja kesto puolan toisiopuolelta. Lisäksi testattu käytännössä useammassakin turbovitosessta, ei ongelmia.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jahas, jahas, päästöt ei meinaa mennä läpi (tyhjäkäynti HC feilaa, siitä juttua tässä) Niin että tämä FR7DPP33 + 1.8t puola (se 115R) loppuinen ei nyt olekaan AAN koneelle se optimaalinen yhdistelmä, vaan sittenkin täällä mainituista mikä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Bosch F5DPOR ollut pitkään käytössä ongelmitta.

                                            Comment


                                              #23
                                              FR5DP0R ei ole paras tulppa 1.8T puolille, niissä on väärä resistanssi.
                                              Itsellä rapeessa FR5DP:t joita löytyy myös hyllystä.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X