Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tekniikanvaihto 4-syl >> 5-syl

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tekniikanvaihto 4-syl >> 5-syl

    irroitettiin tuossa tuo vanha kone ja alettiin katselemaan että mitä menee vaihtoon tekniikan puolelta. Alusta ja muut pysyy vakiona kun ei tarvitse muuttaa. Mutta miten koneen osat? vanhasta koneesta ei ilmeisestikään käy laturi, tehostajan pumppu, vesipumppu, vauhtipyörä (ollut nelivetoaskissa kiinni) ja syyläri.
    Ja jos kyseisiä osia lojuu ylimääräisenä niin voisin ostaa pois :)
    Ja toinen ongelma on koneen istuvuus/mahtuvuus typ89 runkoon. Vanha konehan tulee keulasta kannakkeella kiinni etupalkkiin mutta miten vitosessa? Kyseinen palkkihan ei ilmeisesti myöskään käy tai ainakin ahdasta tulee. Runkoon pitää hitsata kannakkeet, se on jo tiedossa mutta niitäkään ei vielä ole.. Akun telinettä ei ilmeisesti tarvitse muuttaa koska konehan on takapäästä samalla kohdalla?

    #2
    Tuossa viiden vuoden takainen toteutunut swappi, se on '81-88 Passatille, tässä heivattiin vielä automaatti jokeen (Forssille se taisi mennäkin;) mutta soveltuvin osin ajatusta voi vääntää myös sämpyläcoupeen.

    4-syl. ( 1.6-1.8 ) --> 5-sylinteriseen ( esim. 2.2 KV / 100 kW )
    eli kun vaihdetaan mallisarjan tehokkain moottori.
    korin ja rungon vaatimat muutokset
    - moottorin kannattimet 5-sylinteristä varten
    (voi teettää VAGilla, niin kelpaa katsastuksessakin)
    - jäähdyttimen kannatin
    - lukkopelti vaihdettava 5-sylinteriseen sopivaan
    - moottorin johtosarjalle reikä rintapeltiin (kaasutin -> ruisku)
    - kytkimen pääsylinterin paikka rakennettava
    - määräjakajan kotelon jalusta
    - painavaraajan ja pa-filtterin kannatinraudat
    - jos swappi automaatti <> manuaali, niin vastaavat peltityöt
    ( en suosittele ko. operaatiota, etsi mieluummin sopiva auto )
    moottori ( kun vaihdetaan kaasutinkoneesta K-Jetroniciin )
    - moottorin johtosarja vaihtoon
    - polttoainetankki ruiskun vastaavaan ( on muitakin vaihtoehtoja )
    - polttoaineputkisto vaihdettava sellaiseksi joka kestää K-Jetin
    systeemipaineen ( ~5.5 Bar ).
    - jäähdytin, myös tuuliohjaimet, niin pelaa kuumana kesäpäivänäkin
    - vesiletkut
    - pakoputkiston etuputki, loppuosa käy kyllä esim. 1.8:sta, eikä
    välttämättä edes suuremmin ahdista.

    vaihteisto ( kun moottori 2.2 KV/100 kW )
    - HD ( 5v manuaali )
    - hydraulinen kytkin, muutostyöt
    - vetoakselit nivelineen ( laipat 108mm )

    etuakselisto
    - 5-sylinterisen apurunko
    - alatukivarret + alapallonivelet
    - kallistuksen vakaaja "koiranluu"-malliseen
    - 5-sylinterinen ( GT-varusteltu varsinkin ) eroaa jousituksen osalta.
    - uudet iskunvaimentajat, 5-sylinterinen on selvästi etupainoisempi
    kuin 4-sylinterinen, ja hyvien vaimentajien merkitystä ei voi liikaa
    korostaa ( Koni, esim. ).

    taka-akselisto
    - kallistuksen vakaajalla varustettu akseli, tai jälkiasennettu
    - vastaava osuus jousituksen ja vaimentajien osalta kuin edessä
    Laturin 4.syl kyllä käytin tuossa hyväkseni, mutta startti ei sovi. Tietty toteutustapoja on useita, ja lopputulos yleensä korreloi tavan kanssa.

    Comment


      #3
      Tehostinpumppu taitaa olla sama, mutta eri kannakkeella. Vauhtipyörä vitoskoneen oma, muuten kone ei ole balanssissa. Vitosen apurungossa muistaakseni myös etuvetoiselle 2 vaihteiston käpälää ja kiinnitystä. Etupäästä kone tulee koriin sisälokasuojien kannakkeisiin.

      Comment


      • #4
        eli siis käykö nelisylinterisen apurunko ollenkaan? ja tykkääkö katsastus mies siitä jos nuo kiinnikkeet tekee ns "itse".
        mikähän tuolle "multisensor ylilämpö" liittimelle on vastakalikka kun ei taho kojetaulun johtosarjasta löytyä vastaavaa. yksi napainen valkea liitiin. ja toinen on punainen kolminapainen, joista kaksi kytketty?. Siis kaikki nuo on ruiskun johtosarjassa..

        Comment


          #5
          Muistaakseni 4-sylinterisen apurungon poikkiosa ottaa kontaktia viitosen öljypohjan kanssa. Kun laittaa 5 ja 4 apurungot vierekkäin, on 5:ssa se poikkiorsi paljon sirompi.

          Comment


          • #6
            mutta niin. onko noita kiinnikkeitä sallittua tehdä itse jos ne vaan tekee tosiaan kunnolla..

            Comment


              #7
              Parempi kysyä sieltä missä aiot muutoskatsastaa. Jos joku täällä sanoo "joo" ja leimari sanookin "ei" niin siitä ei ole kenellekään hyötyä paitsi sinulle hyvä mieli katsastukseen asti, koska senhän haluat kuulla?

              Comment


              • #8
                tuollaisia pitäis nyt sitten jostain löytää.. tehostajan pumppu käy etkan mukaan. vieläkö jostain saisi sen alakehdon..

                http://www.elcats.ru/audi/parts.asp?...&unit=6F303A62

                kiinnikkeet 5 sylinteriselle
                893803029 ja 893803030

                Comment


                  #9
                  Etsi koko keula jostain, pääset helpommalla ja veikkaan että halvemmallakin.

                  Comment


                    #10
                    Mitä äkkiä etkasta vilkaisin, niin näytti vanhassa passatissa (=>`87) olevan samat moottorin kiinnikkeet ja alapalkki, eli jonkun vitos-passatin raadon kun löydät.

                    Comment


                    • #11
                      käykö nelivetomallin alakehto etuvetoiseen? samat koneethan niissä voi olla mutta miten vaihdelaatikon kiinnitys eroaa?

                      Comment


                        #12
                        Etkan mukaan nelivedon kehtoa vain nelivedoissa. On siis eri osa kuin etuvedossa.

                        Comment


                          #13
                          En nyt ole aivan varma, mutta olikohan niin että etuvetoisessa on vain yksi vaihteiston käpälä ja nelikossa kaksi. Tai sitten neloskoneisissa yksi ja vitosissa kaksi. Tai jotain. En ole varma.

                          Comment


                            #14
                            Quattron kelkka sopii etuvetoiseen. Kaupanpäälle tulee lisäkannakkeet type43/44 tyyliin vaihdelaatikolle.

                            Etuvetoisessa käpälät puuttuvat kokonaan, apurungon vasemmasta takapultista tulee kiertymistä hillitsevä vedonpoistopelti vaihdelaatikon käpälään joka on suoraan pohjalevyssä kiinni.

                            Comment


                            • #15
                              joo no semmonen on tulossa ja tuli otettua pieni mietintä hetki taas ja todettua että eihän minun tartte niitä etukorvakoita hitsailla kun ei niitä voi edes saada kiinni koneeseen :) eipä niitä ollut pasillakaan.. (who is the dumb ass :) )
                              S2:sessa ja urkissa tulee ilm runkoon kiinni.. ja satkuissa.. ei vapaastiläähättävissä 80/90 sarjoissa.. voin olla toki väärässäkin..

                              edit: olin väärässä :)

                              Comment


                                #16
                                Olet väärässä. Kaikki 5cyl koneet tulee t81/85/89 koreissa kiinni koriin. Pasillakin. Siksi sun koneesta puuttuu ne korvakkeet, koska pasille tuli isokorisesta moottori -> tassut vaihtoon.

                                Comment


                                • #17
                                  mut eihän ne mahu.. ainakaan etupäästä.. eikä ole reikiä? siis koneessa

                                  Comment


                                    #18
                                    En nyt aivan seuraa. Koita vilkaista johonki viismukisen konetilaan tai surffaa vaikka mun projektikuvia (profiilista) niin eiköhä asian laita selviä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      no nythän mie sen hokasin :) tuota ajattelin jo aiemmin.. isä yritti selittää et ei siellä mitään kiinnikkeitä ole.. mullakaan ollu sillon joskus kypärä ja kirves.. niinpä niin.. no pitää yrittää keksiä jostain jotain tai tehä ite siihen korvakot.

                                      Comment


                                      • #20
                                        no nyt on korvakot.. mutta vaihtui taas moottorikin.. 7A olisi nyt hollilla. Mitäs kaikkea nyt vaihtuu?
                                        -loota?
                                        -vetarit?
                                        -jarrut?
                                        Hiukka epäilyttää että käykö tuo johtosarjojen kans yhteen. mikäs juttu se hydr tehostetut jarrut on? eikö kelpaa perinteiset jos laittaa kaksimäntä jarrut eteen tai muuten isommat?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos tosta mallista on olemassa 7a koneinen etuveto, katso AKTE:sta osat ja "palikoi" sen mukaan. Jos taas ei ole, kannattaa soittaa konttorille ja kysyä, mitä käytetään vertailumoottorina. Siitä se lähtee. -Jaa ei ole AKTEa? Se on hankintalistalla ensimmäinen osa. -Mistä sen saa? No etsivä löytää ;)

                                          Comment


                                            #22
                                            7A-moottorin johtosarja on _täysin_ erilainen, mutta se taas sopii auton muihin johtosarjoihin klik-mäk. Jarruiksi on laitettava eteen G60-jarrut eli 276-milliset kaksimäntäsatuloin. Takana pitää olla levyjarrut. Hydraulitehostettu järjestelmä on myös laitettava, ellet saa jotenkin lahjottua katsastusmiestä tms. :) Kallistuksenvakaaja täytyy vaihtaa eteen, se on paksumpi kuin paikallaan oleva. Vaihdelaatikko lienee erilainen, juuri nyt ei ole aktea edessä niin en voi tarkemmin sanoa. Jos tehdään täysin "lakien" mukaisesti, niin sekin pitää vaihtaa. Etualatukivarret pitää olla valetut, ei peltiset. Jousien ja iskarien tulee vastata 7A-mallia.

                                            Mutta kuten Juha sanoi, akte vaan esiin ja tutkimaan. Vertaile kaikki osat jotka tulevat mieleen. Miulla on kotona tehty vertailu 90q 10v vs. 90q 20V excel-taulukko ja pari dokumenttia, voin laittaa postilla. Niiden kanssa ainakin oma projekti onnistui ja meni leimaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              on 7a versio mut mitä kattelin niin pienemmissä coupeissakin on samat alatukivarret. tai sitte pitää opettella käyttämään etkaa.. pitää alkaa kyseleen sukulaisilta ruotsista että jos viitsivät kattella varaosa auton.. mitähän niistä about joutuu maksamaan.. riittääköhän quattron kallistuksenvakaaja? mallista ei hajuakaan mistä on..

                                              Comment


                                                #24
                                                Katsasta se 7A itserakennettuna moottorina ja ~2,0 litran iskutilavuudella. Menee silloin NM:n kanssa verrokiksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  kerroppa matrikkel tarkemmin et miten..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nopeasti käytynä: Perusasetelmana niin että esitetään että tässä on iskutilavuus esim 1994 cm3 ja 20V kansi. Kansi on peräisin 7A moottorista ja lohko peräisin esim. RT moottorista. Tälläistä yhdistelmää ei suoraan löydy, ja lähin vertailumoottori on silloin NM, jossa on nimellisteho 160hv.

                                                    Vielä jos on liikaa tehoja niin pudota iskutilavuus 1,9 litraan jolloin laskennallinen teho on 152hv, ellei sitten vertailumoottorina käytetä 7A:ta jolloin 1,9 litraisella tehot on silloin 140,4 hv. :))

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      itsellä seiskaäää sämpylässä ja ainoa valettu osa etutukivarressa on pallonivelen pesä, loput lyötyä peltiä. Lienee vain Ssissä tuo valettu varsi?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ainakin -90 etuveto 90 7A etutukivarret on valua. Pitäisi kyllä oleman Ollillakin mielestäni...

                                                        Jos auto on merkitty vähäpäästöiseksi, unohda tuo omavalmistemoottori.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          no siinäpä tuo tulikin mitä epäilin.. vähäpäästöisen vehkeen moottoria on turha itse rakentaa ellei löydy tukullista euroja takataskusta.

                                                          mites tuo jarruhomma? pitääkö auton vastata TÄYSIN vastaavaa vai riittävästi konttorin mielestä, vaiko riippuuko ihan asemasta..

                                                          niin.. ja miten jos ajatellaan että auto x jota halutaan rakentaa on tuotu saksasta vuonna x ja siihen on vaihdettu jo saksassa vaikka S sarjan alusta ja jarrut. rekisteröinti katsastuksessa näitä ei ole huomattu ja omistajakaan ei ole asiasta tiennyt. mitenkä tämä otetaan muutoskatsastuksessa huomioon. meneekö prosentit vai ei?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Luultavasti menisi prosentit, mutta olisi tietysti tilanteessa edullista, koska niitä ei tarvitsisi haalia ja vaihtaa.

                                                            Auton pitäisi jarruiltaan ja alustaltaan vastata täysin vertailumallia. Katsastuskonttori ei ehkä ole niin tarkka, riippuu paikasta. Paperit kuitenkin lähtee AKEen tarkastettavaksi. Uskoisin siellä päässä syynin olevan vähän tarkempi...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X