Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1,8T moottorin käyntiääni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 1,8T moottorin käyntiääni

    Ongelma ilmenee vain 2100 rpm kohdalla. Moottorin muutoin tasainen käyntiääni muuttuu tällä kierrosluvulla jyrinäksi, joka resonoi koko autoon. Jyrinä ilmenee ajossa kaikilla vaihteilla ja myös vapaalla pysähdyksissä kierrosten noustessa 2100:n. Auto on A4 Avant 1,8T Quattro vm 2002 ja ajettu 37 tkm. Jyrinä voimistui puolien vaihdon jälkeen joulukuussa 2003 ja alkoi jopa hiukan häiritä.

    Autoa on tutkittu takuuhuoltona pariin otteeseen. Vika / ominaisuus on selvästi tunnistettu, mutta äänen aiheuttajaa ei ole löytynyt. Ehdottivat seuraavaksi Audin erikoishuoltoa Herttoniemessä.

    Löysin aiheesta jonkin verran keskustelua;
    http://www.audiworld.com/search/
    hakusana; engine resonance

    Ongelma on keskustelupalstalla tunnistettu 1,8T moottoriin liittyväksi, mutta lääkettä siihen ei sieltäkään löytynyt.

    Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mahdollisesti jopa vinkkejä ongelman ratkaisemiseksi ?

    #2
    En ole kyllä moista huomannut vanhemmissa 1,8T autoissa (a6 1,8T 1998 ja A3 1,8T 1997).

    Comment


    • #3
      En ole moista huomannut, ajettu ~95tkm.

      Comment


        #4
        Ei mitään havaintoa moisesta äänestä.

        Comment


          #5
          Tämä tuntuu olevan aika mystinen ongelma. AudiWorldin sivustolta löysin tällaiset mahdolliset ratkaisut;

          - disconnected the center exhaust mounts
          - http://www.hoppenmotorsport.com/bypass.htm

          Tekniikka ei ole vahvin lajini, joten sattuko joku tietämään mitä nämä Center exhaust mount ja Bosch Bypass Valves tarkoittaa ?

          Löysin http://www.nordicaudi.com/ sivuilta lisää tästä aiheesta hakusanalla vibrationer.

          Sieltä löytyi ainakin yksi tapaus Suomesta.

          Jag har en A4 Avant 1.8T -03 163 hk, köpt i December 2002. Min historia om dessa vibrationer är ganska intressant, för jag kan svära på att jag inte hade dem när bilen var ny. MEN, när bilen var körd ca. 5800 km uppenbarade sig vibrationerna. Mina vibrationer kommer vid exakt 2000 rpm, och de känns i hela sätet och bilen, var man än sitter. Jag kan svära på att det är någonting som mitt i allt ändrade, för jag riktigt sökte efter de här vibrationerna när bilen var ny.

          Har pratat med Stockmann AUTO här i Finland, men naturligtvis hade de inte ens hört om det här.

          Tillsvidare kan jag leva med det här, men jag kommer att kräva en ordentlig genomgång av alla avlopps- och motor-fästen vid första servicen. Om Audi inte gör något åt det här var nog det här den första och sista Audin jag äger.

          Toivottavasti hänen ongelma selvisi. Kommentoi, jos tunnet tapauksen.

          Comment


          • #6
            Center exhaust mount kait tarkoittaa pakoputken katin jälkeistä osaa eli klappia siellä. ByPass on taas tuo turbon venttiili.

            FFP:ssä oli juuri juttua samanlaisista ongelmista G60 corradossa. Veikkauksiahan tuollakin oli moottorin tukikumeista, laakereihin, yms.

            Olet varmaan vienyt jo tuon osaavalle pajalle. Kerroppa mikä oli vikana?

            Comment


              #7
              Kiitos vinkeistä. Auto oli takuuhuollossa viime perjantaina ja lupasivat sieltä heti alkuviikosta yhteenvedon tehdyistä toimenpiteistä. Puolien vaihdon yhteydessä joulukuussa 2003 oli joku johto jäänyt kannen väliin puristuksiin. Ensi vaikutelma on kuitenkin, että ongelma helpotti. Odotan huollon yhteenvetoa ja palaan sitten asiaan.

              Comment


                #8
                NordicAudi

                Tervehdys,

                Minä olen se henkilö joka aikoinaan kirjoitin yllä olevan jutun ruotsiksi NordicAudi forumiin. En ole saanut vielä apua mun ongelmiin, mutta toisaalta en ole pitkään aikaan havainnut mitään tärinöitä. Vaihdoin kakki sytytyspuolat kun autolla oli ajettu n. 8 tkm. En ole varma jos ongelma silloin poistui, mutta en ole kiinnittänyt siihen huomiota sen jälkeen. Ihme tapaus.

                Comment


                  #9
                  Tärinä jatkuu eli ongelma on edelleen ratkaisematta. Tämä on tosiaan kummallinen juttu; joskus tärinä tuntuu selvästi ja joskus se on lähes huomaamaton muutos moottorin käyntiäänessä.

                  Alla raportti takuuhuollossa tehdyistä toimenpiteistä;

                  Ensimmäisellä kerralla käsijarruvaijerien vaihdon yhteydessä oli pakoputkisto kokonaan purettu ja se ei ottanut kiinni eikä ollut milläänlailalla huonosti asennettu.
                  Seuraavalla kerralla tarkistimme puolien ympäristössä olevien kaapeleiden kiinnityksen kun puhuit että ääni mahdollisesti tuli puolien vaihdon yhteydessä. Löysimme yhden ruiskutussuuttimen johdon joka oli puristuksissa mutta ei vaurioitunut, ei mitään vaikutusta.Sen jälkeen purimme moottorin alasuojat ja tarkistimme kumityynyjen kiinnitykset ja kunnon, emme havainneet niissä mitään vikaa. Myös vikamuisti on luettu ja siellä ei ollut mitään vikaa.


                  Toimenpiteet eivät poistaneet ongelmaa, joten otin suoraan yhteyttä Audi Suomen tekniselle puolelle. Sieltä olen saanut seuraavat kommentit;

                  Olen hieman tutkinut asiaa ja olen itsekkin todennut 1.8T- moottorissa värinää juuri mainitsemallasi 2100 1/min kohdalla. Kieltämättä tämän värinän saa esiin tässä moottorityypissä ja se on moottorille hieman ominaista. Olemme käyneet asiasta keskustelua aiemminkin meidän oman erikoiskorjaajan kanssa. Mitä todennäköisimmin ilmiölle ei ole mitään tehtävissä.

                  Värinä johtuu moottoin ominaisvärähtelytaajuudesta, joka tulee esiin 2100 1/min kohdalla. Jyrinä välittyy mitä todennäköisemmin koriin pakoputkistoa pitkin, vaikkakin se on korissa kiinni kumivaimentimin. Osa värinästä välittyy koriin moottorin tukityynyjen kautta.

                  Lupasivat vielä tutkia ongelmaa ja palata asiaan lähiaikoina. Jäädään odottelemaan seuraavia kommentteja.

                  Comment


                    #10
                    Oma analyysini on että tuo tulee kaksoismassavauhtipyörästä, ja on siis ominaisuus. Kun autoa virittää, isoilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla ominaisuus vahvistuu.

                    Comment


                      #11
                      Eipä sitten muuta kuin kaupan kautta kotiin alumiininen viri-viri-vauhtipyörä kainalossa...

                      Comment


                        #12
                        siitä alumiinisesta vauhtipyörästä kierrosherkkyyttä tulee lisää,mutta mitkä ovat muut vaikutukset? plussat ja miinukset

                        Comment


                          #13
                          A4 1,8T moottorin käyntiääni / resonanssi

                          Onko tähän tapaukseen tullut vuoden aikana lisää infoa tai kokemuksia?

                          Itsellä on 142kw ABT -versio 1.8T koneesta A4 quattrossa ja nyt talven aikana on alkanut täristää vedätettäessä. Stockan huollossa epäilivät moottorin kumityynyjen sisällä olevien jousien/vaimentimien jäätyvän ja päästävän tärinän koriin. Kuulostaisi loogiselta?

                          Lastutus tosiaan voimisti jo vakionakin löydettävissä olevaa ominaisresonanssia noin 2100rpm kohdalla, mutta ei se tähän asti ole näin pahasti koriin kulkeutunut eikä siten ole antanut aihetta jatkotoimiin. Jos ongelma hellittää pakkasten loputtua tiedetään ainakin Stockan arvauksen paikkansapito.

                          Comment


                          • #14
                            Lastutuksen yhteudessä omassakin tuli kunnon jyrinä vedättäessä.Johtuu vauhtipyörästä.Mutta joskus on ollut puhetta siitä,että resonoiva ääni tulee vakio ilmanputsarista.Kun ilmeisesti vakoiotkin sitä tekee.omassa oli myös tämmönen piirre,mutta ei niin häiritsevä.Tämä resonoiva ääni on tasakaasulla ajaessa justiin kyseisellä kierrosluvulla.Vanhempiin malleihin parannettiin imuputkistoa ja ilmeisesti ongelma korjautui.

                            Comment


                            • #15
                              ei havaintoa asiasta omassa 1999 a3 1.8t

                              Comment


                                #16
                                Mulla oli lainassa -01 A41.8TQ ajettu 50tkm ja särähti aina n.2100 kierroksella. Kone oli täysin vakio 110 kW.

                                Comment


                                • #17
                                  Omassa autossa ei mitään jyrinöitä kyseisillä kierroksilla.Ei millään vaihteella vedättäessä,eikä myös paikallaan koittaessa.Ajettu 55 000km

                                  Comment


                                    #18
                                    Palaan vielä aiheeseen nyt kun aletaan lähestyä kesälämpötiloja. Omassa autossani on tärinä hävinnyt lähes tyystin ja nyt uskaltaa vedättää täyskaasulla 2100 rpm yli lähes värinöittä. Talvella ei ollut mitään mahdollisuutta ilman rajuja tärinöitä. Samanlaisia havaintoja on mm. Audiworldin keskustelupalstalla.

                                    Tämän resonanssin aiheuttajaksi on usein todettu kaksoismassavauhtipyörä mutta jos se on syyllinen, miten käytös voi muuttua lämpötilan mukaan? Vai onko tässä yhdistelmävaikutus = pohjaava ja resonoiva vauhtipyörä + talvella huonosti toimivat moottorin kiinnitystuet yhdessä aiheuttamassa ongelmaa?

                                    Löytyykö omakohtaista kokemusta miten ongelmasta pääsee eroon? Onko kukaan vaihtanut joko vauhtipyörää ja/tai kiinnitystukia ja voisi kertoa kokemuksista?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tämä ei ehkä ihan täysin liity aiheeseen, mutta itselläni A3 1.6:ssa esiintyy kohtuullisen voimakasta resonanssia hieman korkeammilla kierroksilla, jossain 3 tonnin yläpuolella jatkuen melko pitkälle, yli viiden tonnin. Talvella epäilin nimenomaan pakkasen kovettamia moottorin tukikumeja, mutta resonanssi ei kevään aikana ole minnekään kadonnut.

                                      Autolla on ajettu 63 tkm - voisivatko tukikumit noilla kilometreillä jo olla niin lopussa, että moottori osuisi johonkin kappaleeseen painopisteen muuttuessa (pakosarja? en tiedä tekniikasta kummemmin) ..? Lahden Laakkoselle soittelin asiasta, siellä eivät oikein tällaiseen mahdollisuuteen uskoneet - toisaalta mikä muukaan voisi olla syynä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hei, Tässäpä sattui hakuun juuri oikea ketju. Itselläni jokin aika sitten juuri samat oireet. Kone on tosin 1,9TDi: Nelosvaihteella kun ajelee vähän reilua kahdeksaakymppiä, niin rupeaa jyristämään - ehkä siinä 2100rpm (+-100) kohdalla. Ääni ei onneksi ole aivan karmea, mutta jotain sellaista, mitä ei mieluusti kuuntele. Kun heittää vitoselle tai kytkintä pohjaan, niin jyrinä lakkaa. Onko tähän kellään mitään pikajippoa takataskussa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          hmm...pari afn:ää omistaneena ei ole =(

                                          mites onko se vitosella 2100 rpm sama juttu?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaivetaas vanhaa aihetta esiin. Onko moottorien tukikumien uusiminen poistanut noita jurinoita? Omassa kaarassa on alkanut juristamaan aika ilkeästi, epäilykset olisi noissa tukikumeissa mutta tiedä sitten. Piti oikein katsoa puolat ja sytytystulpat ettei niistä mikään olisi pimeänä kun välillä kuulostaa melkein siltä että kävisi vajailla mutta kaikki tulpat olivat ok väriltään.
                                            Alkuun juristi esim. liikenneympyrässä ajettaessa, nyt jurina on melkein jatkuvaa. Tuskin vetonivelissäkään on vikaa kun tuota jurinaa tulee tyhjäkäynnilläkin parkissa ollessa.
                                            Auttakee...

                                            Muoks: Löytyhän se vika; vaihdelaatikon tukikumin välissä oli pari kiveä, ihmeellinen ääni niistä kyllä lähti, ei voi muuta sanoa kun koko auto jurisi ja tärisi.
                                            Olipahan kerrankin edullinen remontti :D

                                            Mutta olikos näissä B6:issa moottorin tukikumeissa jotain öljyä sisällä?
                                            Viimeksi muokannut Simeoni; 11.6.2012, 19:50.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X