Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäyntimoottori

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tyhjäkäyntimoottori

    Autoni on audi A4 1.6 v.2000. Seuraava kiusallinen vaiva. Tulet risteykseen, heität vapaalle ja ilmastointi on päällä. Moottorin kierrokset käyvät niin alhaalla, että sammuu. Ja nimenomaan silloin kun ilmastoinnin kompressorissa on "puristus päällä". Eli vastusta moottorille. Auton tyhjäkäynti on normaali ja tyhjäkäynti on myös normaali kun olet paikallaan ja ilmastointi päällä. Moottori ottaa ilmastoinnin vastuksen automaattisesti huomioon. Toinen tapaus millon sammuminen esiintty liittyy kun lähdet kovalla pakkasella liikkeelle kylmällä autolla ja tulet risteykseen tai vastaavaan paikkaan ja heität vapaalle. Moottorin kierrokset käyvät niin alhaalla, että moottori sammuu. Eli tässäkin tapauksessa moottorissa on ylimääräistä kuormistusta. Heti kun olen ajanut muutaman kilometrin ja moottori lämpenee vaiva häviää.

    Mutta kesällä ilmastointi päällä kaupungissa ajaminen kiusallista. Sammuilee vähän väliä.
    Auto on ollut kahteen otteeseen merkkikorjaamolla tuloksetta. Ei löydy vikaa. Sähkömies nosti kädet pystyyn ja minulta loppuu rahat maksaa kalliita tunteja ilman tulosta.
    Sitten auto kävi Audeihin erikoistuneessa pienkorjaamossa ja hekään eivät löytäneet mitään vikaa. Asentaja mainitsi kuitenkin sellaisen osan kuin TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI. Vika saattaisi olla siinä?
    Osaisiko joku kertoa rautalangasta voisiko tämä moottori vaikuttaa asiaan?

    Koska asia oli arvailun puolella ja osan hinta oli yli 600e en suinpäin vaihdattanut osaa.
    Ihmetyttää vain suuresti ettei helpostusta löydy vaivaan.
    Ilmastointi on asennettu autoon uutena maahantuojan toimesta. (manuaalinen)
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 5.8.2007, 17:12.

    #2
    Tuosta koneesta en osaa sanoa, mutta tuon ikäisissä rupeaa olemaan tyhjäkäyntimoottori kaasuläpän yhteydessä, eikä näin ollen erillistä tyhjäkäyntimoottoria välttämättä ole. Vanhemmissa autoissa on ISV Idle stabilizer valve, joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi tyhjäkäynnillä.

    Tuossa ehkä ohjataan suoraan varsinaista kaasuläppää. Korjatkoon joku jos olen väärässä. (kaipa sitäkin voi sanoa tyhjäkäyntimoottoriksi, joka ohjaa kaasuläppää suoraan)

    Mitäs ne siellä korjaamolla sille teki, vai tekikö mitään? Jos vain yrittivät hakea vikaa tekemättä mitään, nin sinuna puhdistaisin kaasuläpän kunnolla. Ja jos tuossa on erillisenä vielä se tyhjäkäyntimoottori/venttiili, niin senkin puhdistus. Jarrukliineri on hyvää tavaraa tuohon.

    Comment


      #3
      Ei ainakaan 95:sta vastaavasta autosta (ADP-moottori) löytynyt erillistä tyhjäkäyntimoottoria/-venttiiliä.

      Comment


        #4
        Tyhjäkäyntimottori

        Tietokoneelta ne korjaamolla katsoi ja erikseen kysyessäni vielä vastasivat osan olevan nimeltään tyhjäkäyntimoottori.

        Korjaamolla luonnollisesti katsoivat vikakoodit, ilmastointi katsottu ja testattu läpikotaisin. Muusta en tiedä.

        Onko kaasuttajan puhdistus kotikonstein hoidettavissa oleva juttu?
        Mitä pitää ottaa huomioon kun irroittaa kaasuttajan ja purkaa sen?
        Viimeksi muokannut Sleepy2; 5.8.2007, 22:54.

        Comment


          #5
          Kaasuläppä ei kaasuttaja. Irti vain rohkeasti ja jarrukliinerilla sekä pensselillä putsaa sen sisältä kunnolla läppää välillä liikutellen. Sitten pitäisi tehdä vielä tietokoneella kaasuläpän sopeutus, jossa auton ohjaimille opetetaan kaasuläpän tarkat liikeradat. Kun et kuitenkaan ilmeisesti omista tarvittavaa laitteistoa riittää, kun otat akun irti noin tunniksi. Tällöin vanhat säätöarvot nollaantuvat ja uudet tulevat ajamisen myötä. Kestää tosin jonkin aikaa, ennen kuin ne uudet arvot itsekseen sinne säätyvät.

          Comment


            #6
            Kaasuläppähän löytyy seuraamalla ilmanputsarista lähtevää putkea. Putki loppuu kaasuläppään. Sitten klemmarit irti ja varmaan 6kulma avaimella kaasuläpän 4 pulttia auki ja anturin johhto irti. Silloin se pitäisi olla käsissä ja helposti putsattavissa.

            Comment


              #7
              Putsaus on tehty. Ainakin yhden koeajon perusteella vaiva hävisi.
              Katsotaan jatkossa miten pelaa.
              Kiitoksia neuvoista.

              Comment


                #8
                Auto on ollut kahteen otteeseen merkkikorjaamolla tuloksetta. Ei löydy vikaa. Sähkömies nosti kädet pystyyn ja minulta loppuu rahat maksaa kalliita tunteja ilman tulosta.
                Sitten auto kävi Audeihin erikoistuneessa pienkorjaamossa ja hekään eivät löytäneet mitään vikaa.
                Heh, mielenkiintosta. Harrastaja keksii vian näkemättä autoa. Merkkokorjaamo ja asiantuntijat ei onnistu edes yrittämällä. Ihankun tässä asetelmassa olisi joku väärinpäin.

                Comment


                • #9
                  Asentajan harmiksi, ei taida ISV -merkkistä osaa mokomasta laitteesta löytyä.

                  Comment


                  • #10
                    Auttoiko tuo operaario? Siis onko edelleen tyhjäkäynti pysynyt normaalina?

                    Comment

                    Working...
                    X