Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehot ja väännöt hiipuneet - missä vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tehot ja väännöt hiipuneet - missä vika?

    Persdyno on jo jokin aikaa sitten todennut, että kaikki tehot ei ole tallella. Auto ei oikein lähde kuten pitäisi.

    1,5 - 2v sitten tein VAG-COMilla testin foorumilla olevien ohjeiden mukaisesti ja tulos oli kuten pitikin - jopa parempi. 400Nm (muutama arvo rajoitinta vasten) sekä 213kW eli 18kW yli luvatun.

    Testasin uudestaan 30.7. suht. samassa paikassa, mutta luonnollisesti ilman lämmöt jne. olivat eri. Ilma oli kostea, joten aika hyvin kone sai kyllä ilmaa. Väänöt jäi kuitenkin 373Nm (huippu, pari 370 ja loput alle) ja tehot puolestaan 193kW. Hieman ihmetytti miksi näin.

    Nyt on alla RS4:n DP:t ja loppuputki. Kävin testaamassa uudestaan ja ei hyvältä näytä. Vääntö 361Nm (huippu, pari 358 ja jokunen 352, loput alle) ja tehot 189kW. Tehoa olisi pitänyt tulla hieman (~10kW) lisää vaan eipä näy.

    Putken vaihdon yhteydessä vaihdoin myös bypassit näihin 225hv TT-audin bypasseihin. Ahdot käyttäytyy nyt nätimmin suhteessa referenssiin (VAG-COMilla mitattuna) ja moottori tuntuu paremmalta tältä osin. Testasin hieman ahtopaineita eri vaihteilla ja erilaisilla kiihdytyksillä. Referenssi nousi parhaimmillaan 1820mbar. Muistanko väärin, että referenssin pitäisi nousta 2000mbariin (db 1bar)?
    Mitä ilmeisemmin ahto on kohdallaan eli vakiosoftalla paineet nousevat tuonne 750mbar lukemiin + ambient (n. 1030mbar) eli ~1800mbar +/- mittavirhe.


    (Bypassin vaihdon yhteydessä huomasin, että vasemmassa bypassissä ja letkuissa oli hieman öljyä. Onko tämä normaalia? Oikeassa ei ollut öljyä. Search auttoi tässä eli normaalia huohotusta tämä on jos ei ole paljoa.)

    Nyt olisi viisaampien neuvot paikallaan..

    Searchi antaa vinkkiä tarkistaa N75 toiminta (output tests ainakin naksuttelee venttiiliä kivasti, mutta toimiiko se on sitten toinen juttu) kuten myös vuotaako ahtopaineet. Ahtopaineiden vuotaminen pitäisi kyllä näkyä ihan VAG-COMillakin (actual ei saavuta koskaan referenssiä), mutta pitää yrittää tarkistaa tämäkin. Ilmeisesti ilmanputsarin jälkeen voi laittaa max 1bar verran paineilmaa putkiin?

    Update 5.8.2007: Unohtui mainita, että kokeilin paikaltaan kiihdytystä ja login mukaan 0-100km/h kesti n. 7,5s. Lähtö onnistui kohtuullisen hyvin, mutta auto ei liiku kuten pitäisi.

    Testasin (kiihdytyksiä n. 2000-2500rpm ja tuonne 5000rpm seutuville vaihteilla 2, 3 ja 4) lisää lohkoja 115, 003 ja 054 ja ei ainakaan login mukaan mene safe tilaan (throttle angle on auki polkimen mukaan). Ahtopaine seuraa nätisti referenssiä. Kiihdyttäessä moottori nykäisi muutaman kerran. Tarkkaa kierroslukua en osaa sanoa, mutta jossain 3000rpm paremmalla puolella kuten myös 4000rpm yläpuolella. Mistähän tuo mahtaa johtua?

    Ei oikein ymmärrä mistä on kyse.
    Viimeksi muokannut paju; 5.8.2007, 14:41.

  • #2
    Eikö kellään ole mitään vinkkiä heittää mistä voisi olla kyse vai kyselenkö jotain täysin triviaalia asiaa?

    Comment


    • #3
      Onko vuodot testattu? Vaikka paine olisi kohillaan, seokset eivät silloin välttämättä ole. RS6 otti noin 0.1 bar vajaasti paineet yläkierroksilla kun molemmat välijäähyttimet vuosivat kunnolla. Meno on kuitenkin näin melko vajaan tuntuista.

      Comment


      • #4
        Entäs onko MAF testattu? Sekin voisi olla syypää.

        Comment


        • #5
          Miikka: Vuotoja en ole vielä päässyt testaamaan. Yritän tehdä sopivan "tulpan" minkä avulla voisi kokeilla puskea paineilmaa ilmanputsarin jälkeen putkeen. Mutta, paljonko saa olla painetta jos tuosta ilmaa puskee koneeseen ettei hajota mitään? (itsellä ei ole kompuraa, joten täytyy vähän miettiä missä tätä testaa)

          Ahtovuoto olisi looginen vika ongelmaan kylläkin. Hämää vain tuo, että actual paine on niin hyvin referenssin kanssa kohdallaan.


          Mikko: mitenkä tuon MAFin voi testata?

          Comment


          • #6
            Laita saman verran painetta kuin maksimi ahtopaine. Vähemmälläkin luulisi jo vuodon kyllä löytyvän.

            Comment


            • #7
              Imupuolella ei ole välttämättä ihan niin vahvoja letkuja että kestää ahtopaineen verran, mutta on sitäkin tullut kokeiltua. Barillakin se kyllä jo vuotaa jos vuotaa. Huohotin kannattaa tulpata.

              MAF-testistä löytyy haulla. Lyhyesti; se testataan niin että logitetaan kolmosella vaikka 2000 kierrokselta rajoittimelle. Ilmamassa pitäisi olla noin 220-230 g/s vakiossa, ja jossain 270 tienoilla lastutetussa.

              Comment


              • #8
                Huohotin pitää tulpata jos meinaa yli 0.5 barin paineilla kokeilla.Muuten hyppää venttiilinvarsien kumit pois paikoiltaan.

                Comment


                • #9
                  Nyt en pysty millään kuvittelemaan että miksi ne voisi hypätä pois? Selvennätkö.

                  Comment


                  • #10
                    Lueskelin mikkelin AMK:ssa tehtyä insinöörityötä 2.7 Bit säätämisestä ohjelmoitavalla moottorin ohjailmella.Ennen työn aloittamista kalibroivat kaikki auton omat anturit vastaamaan laboratorion mittalaitteita. Paineistivat järjestelmää ja huomasivat että auton orkkis olisko sitten ollut MAP joka haistelee painetta järjestelmässä antaa 0.1Bar heittoa tuloksissa. Siinä painetestiä tekiessä huomasivat että 0.8 bar jälkeen kuuluu jostain kohtaa suhinaa moottorista ja lopettivat kalibroinnin. Tökkäsivät koneen tulille ja avot. Kauhee öljy savu putkesta. Avasivat lopulta venakopat ja kaivoivat venat ylös ja havaitsivat että KAIKKI venavarsien kumit olivat hypänneet pois paikoiltaan.

                    Itse en muuta selitystä keksi kuin että paine pääsi jostain syystä venakoppien kautta tekemään kivan yllärin. Moottori kuitenkin toimi aivan normaalisti savuttamatta ennen kyseistä operaatiota.

                    Comment


                    • #11
                      Olisi kyllä kiva lukea tuo inssityö, löytyykö se netistä?

                      Ihmetyttää miten se paine voi ne irroittaa kun jos se tulee venttilien yläpuolelta (huohottimesta) niin senhän vain luulisi painavan kumeja sisäänpäin. Ja toisaalta taas imukanavissa on "aina" normaalistikin painetta eikä se niitä irroita. Ihmeellistä :)

                      Comment


                      • #12
                        Ei se ole netissä.Se on mun henkilökohtaisessa arkistossa. Kummalliselta se kieltämättä tuntuu. Toki jos sulla on heittää joku muu ratkaisu miksi ne hyppäs pois paikoiltaan niin mielenkiinnolla odotan.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla teki ton savuutus tempun 1.8t koneessa kun en ottanut huohotin putkea irti paine testissä ja kesken paineen noston irtos se viritys siitä ilman putsarin letkusta.

                          Melkonen töhäys siinä kävi ja ilmeisesti öljyn erotin puhalti öljyt imuputkiin...

                          Comment


                          • #14
                            MAF-testistä löytyy haulla. Lyhyesti; se testataan niin että logitetaan kolmosella vaikka 2000 kierrokselta rajoittimelle. Ilmamassa pitäisi olla noin 220-230 g/s vakiossa, ja jossain 270 tienoilla lastutetussa.
                            Haulla ei oikein löytynyt, mutta ei se mitään. Testasin MAFin ja arvot näyttävät olevan OK. Ihan rajoittimelle saakka en vetänyt, mutta 6400rpm kuitenkin. Silloin arvo oli 225g/s. Toistin vielä testin ja 6080rpm kohdalla arvo oli 220g/s. Vaikutaisi siis arvojen puolesta olevan kunnossa.

                            Seuraavaksi pitää yrittää saada tuo ahtopaine testattua.

                            Comment


                            • #15
                              Uskaltaako pistää paineilmaa (max 1bar) haitariputkeen kun sieltä lähdee yksi pienempi putki jarrutehostimelle joka myöskin haarautuu moottorille?

                              Comment


                              • #16
                                Kävin testaamassa mahtaako paineet vuotaa harakoille ja kuten pahaa pelkäsinkin niin eivät ne vuoda. Testi tehtiin siten, että tulppasin V-putken ja painoin ilmaa sisään v-putken huohotin putken liittimestä. Painetta oli n. 0,5bar luokkaa - ehkä hieman enemmänkin. Huohotin putkesta alkoi tulemaan ilmaa, mutta ei mitenkään voimakkaasti.

                                MAF testattiin uudestaan ja se näyttää olevan ok. Jännite nousi tuonne 4,5V tuntumaan täyskaasutuksessa (kierrokset eivät menneet vielä rajoittimeen, mutta yli 6000rpm kuitenkin).

                                Auto tuntuu käyttäytyvän muutenkin hieman "oudosti". Välillä 2-vaihteella tuntuu että tehoja on kohtuulliseti tallella, mutta 3:lla sitten ei. En ymmärrä miten tällä voisi olla vaikutusta.

                                Toinen asia mikä tapahtuu silloin tällöin on, että tuossa 2500rpm paikkeilla tulee selkeä ahtopiikki. Tämä tapahtuu erityisesti 2-vaihteella, mutta 3-vaihteella se on joko erittäin laimea tai sitä ei tapahdu.

                                Vielä en ole testannut irrottaa N75:sta, joten se pitää vielä tehdä.

                                Onko jotain muuta mitä voisi testata tai missä vika voisi olla, koska alkaa olemaan itsellä ideat varsin vähissä.

                                Comment


                                • #17
                                  Lisää testiä. Tällä kertaa mukana on GTec2. Tulokset olivat osittain masentavia.

                                  Ensimmäinen perustesti (1500rpm -> 6800rpm 3-vaihteella) oli kohtalainen. Ei liikkunut kuten pitäisi.

                                  Toinen veto olisikin sitten aivan käsittämätön - sama kuin olisi ajanut vaparilla. Ahtimet eivät tulleet ilmeisesti ollenkaan mukaan. Logista päätellen väännöt jäivät tuonne 200Nm seutuville kunnes vaihdoin vaihteen, jolloin vääntö pomppas 375Nm tuntumaan. GTec ei oikein pidä tällaisista alhaalta lähtevistä hitaista vedoista ja antoi tulokseksi 97hv. Teho ja vääntökäyrät ihan käsittämätöntä suttua.

                                  Uusinta yritys, mutta nyt kierrokset 2800rpm. Aivan eri meininki. GTec antoi tulokseksi nyt 206hv. Väännöt nousi jo tuonne 375Nm ja pysyi siellä hetken aikaa kunnes kierrosten noustessa tipahti 300Nm tuntumaan. Laskennallinen teho oli parhaimmillaan 207kW, joten ihan kohtuullinen. Teho- ja vääntökäyrät olivat "normaaleja" eli jyrkkä nousu alussa ja sitten hieman hidastuu.

                                  Seuraava testi uudestaan 1500rpm tuntumasta. Tällä kertaa tulos oli parempi, mutta ei hyvä. Väännöt eivät nousseet kunnolla ja tehokäyrästäkin näkee, että ahtopainetta ei tule kuten pitäisi. Tehot jäivät sitten tuonne 175kW tuntumaan. GTec antoi tuloksen 90hv, mutta sen tulos ei ole merkityksellinen, koska ei tunnu pitävän tällaisista löysistä vedoista.

                                  Vaikuttaa vahvasti siltä, että ahtimet eivät lähde mukaan jos niitä ei "repäise" mukaan eli kaasu pohjaan tuolta alle 2000rpm paikkeilta ei saa ahtimia aina mukaan. Kun kierroksia on reippaammin niin sitten alkaa tapahtua - tosin tuotto loppuukin sitten varsin pian.

                                  Mistä mahtaa olla kyse kun näin käyttäytyy?
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä kyllä osaa täältä käsin heittää mitään järkevää, paitsi N75 vian. Jos se jumittaa välillä.

                                    Saatko login tänne vielä siitä MAFfista? Miten mittasit tuon 4.5 V?

                                    Comment


                                    • #19
                                      En ottanut logia MAFista, mutta voin toki ottaa. Tuo 4,5V mitattiin Boschin "skoopilla" - sellainen tietokonepohjainen mittaustyökalu mitä huoltamoilla käytetään.

                                      N75:n jumitusta itsekkin epäilen hieman, mutta toisaalta ei ole oikein looginen tuon auton käyttäytymisen kanssa. No, se pitää tarkistaa vielä.

                                      Ai niin, unohtui mainita että testattiin samalla kerralla tuolla GTecillä 0-100km/h ja 1/4 mile. Näiden pohjalta tehot tuntuisi olevan tallella: 5,4s ja toisella kerralla 5,6s (vaihto kolmoselle) sekä 14,2s (varttimaili). Eli ongelma on tuossa turbojen heräämisessä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mittailin pikaisesti resistanssin N75:sta ja näytti 40-41Ohm. Searchin mukaan vaikuttaisi olevan hieman normaalia enemmän. Tosin en tiedä mikä versio ko. venttiilistä on käytössä (ei pystynyt vielä irrottamaan kun kone on melko kuuma :-)).

                                        Sain venttiilin käteen ja testailin sitä virtalähteellä. Iloisesti naksuu ja venttiili toimii hyvin silloin kun duty on 100%. 9V riittää naksuttamaan (7,5V on liian vähän) hyvin. Jumittaako venttiili pienemmällä dutyllä on sitten eri asia.
                                        Viimeksi muokannut paju; 18.8.2007, 21:34.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voisikohan tuo N75 sittenkin jumittaa.

                                          Kävin testaamassa uudestaan ja tällä kertaa logitin kierroksia, vääntöä, WG:n dutyä, ahdon referenssiä ja actual paineita. Kun kierrokset lähtee alhaalta (1500rpm 3-vaihde veto) niin WG napsahti 100%, mutta ahdot ei nouse referenssin mukaan vaan oleellisen paljon myöhässä. Vääntökäppyrä on kaareva jyrkän sijaan. (testi #1)

                                          Kun kierrokset oli 3000rpm pinnassa niin ahdot nousi jyrkemmin kuten myös vääntökin. Tosin ahdot nousivat melko pahoin (?) myöhässä. WG oli n. 70% tasossa. Seuraava testi n. 3400rpm ja ahdot meni lähes referenssin kanssa päällekäin, vääntö kiukkuisesti ylös ja WG n. 70% tasossa. (testi #2)

                                          Seuraava lyhyt n. 2500rpm seutuvilta. Ahdot nousee loivemmin ja WG käväsee 100% dutyssä ja tipahtaa heti 70% tasolle. Sitten uusi yritys 1500rpm tuntumasta. Ahdot nousee referenssiä hitaammin, WG käväsee 100%:ssa ja vääntä on kaareva jyrkän sijaan. (testi #3)

                                          Muutama lyhyt testi, jossa kierrokset yli 3000rpm ja siitä kiihdytystä 4500rpm seutuville vaihteita vaihtaen. Ahdot seuraa referenssiä varsin hyvin, WG käyttäytyy nätisti (70% seutuville nousee kun ahtoja tarvitaan) ja vääntö on melko jyrkkä jokaisella vaihteella (loivenee suurempaan mentäessä). (testi #4)


                                          Yksi toinenkin kysymys tuli esille. Mitäs jos WG:n ohjausputki vuotaa hieman. Voiko käydä silloin niin että WG ei sulkeudukkaan ja ahdot jää referenssistä. Kun tuotto kasvaa pieni vuoto ei haittaa ja WG sulkeutuu, jolloin ahdot nousee referenssiin - vaikkakin paljon myöhässä.

                                          Valitettavasti trendit ovat melko isoja, ettei niitä saa yhteen kuvaan mahtumaan. Jos niitä tarvitaan niin yritän paloa huomenna kuvat sopiviksi..

                                          Voiko ylläolevasta todeta mistä auton käyttäytyminen johtuu?
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut paju; 19.8.2007, 12:42.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä ne ahdot normaalisti aika paljon myöhässä nousee verrattuna referenssiin. Varsinkin jos 1500 kierrokselta lähtee. Herääminen tietty paranee mitä enemmän kierroksia on. Eli sen perusteella en sanoisi tuossa olevan vikaa.

                                            Noista osaisi sanoa paremmin kun näkisi käyrät, olisit säästänyt tuhat sanaa yhdellä kuvalla ;) Eli laita vaan niitä kuvia.

                                            Jos hukkaportin letku vuotaa, se tarkoittaa sitä että hukkaportti ei periaatteessa avaudu ollenkaan (paitsi kun pakopaine työntää sen auki). Portin läppähän on kiinni hukkaportin kellossa olevan jousen avulla.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 19.8.2007, 11:18.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei jaksanut enää alkaa tekemään noita kuvia eilen illalla, mutta nyt on liitteet laitettu edelliseen postaukseen mukaan.

                                              Luonnollisesti ahtopaine myöhästyy referenssistä, mutta kun katsoo noita kuvia niin myöhästymiset eivät ole yhteneviä.

                                              Tarkoitin pientä vuotoa WG:n letkussa eli toimii kun laitetaan riittävästi painetta. Mutta, tämä toimisi juurikin päinvastaisesti eli antaisi ahtojen nousta reippaasti yli kunnes tulisi safe-mode vastaan. Eli tuon ajatuksen voi hylätä.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X