Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2,3E automaattivaihteisto ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 2,3E automaattivaihteisto ongelmia

    Kyseessä siis A 80 2,3E vm -92. Ongelmana laatikon vaihteleva toiminta. Tosinaan vaihtaa että ei juuri huomaa ja toisinaan nykäisee terävästi. Pahempi vika ( tai käyttövirhe ?) on kickdownissa:esim. ohittaessa kun pitäisi vaihtaa pienemmälle tuntuu kuin menisi vapaalle ja moottorin kierrokset nousevat punaiselle. Kaasupolkimen pohjassa pitäminen tai keventäminen eivät kumpikaan saa vaihdetta menemään heti päälle vaan vaihde kytkeytyy vasta usean sekunnin päästä.
    Odottaako kallis lasku ja mikä olisi Tampereella hyvä korjaamo ?.

    #2
    Oudolta kuulostaa kyllä, mutta merkistä, mallista tai oireista riippumatta ensimmäisenä kannattaa tarkistaa öljyt, toisena selvittää minkälaiset öljyt vehkeeseen kuuluu, ja vaihtaa ne, sekä mahdollinen suodatin.

    Esimerkiksi vaihteen putoaminen pois päältä kiihdytettäessä saattaisi johtua öljyn vähyydestä.

    Mulla oli lötkössä sellainen pieni rulla menny rikki etuperän väljyyden vuoksi, joka aiheutti sen, ettei vehje vaihtanu ykköstä pidemmälle lainkaan. Tämä olisi kai jonkinlainen tyyppivika, ja voit sen melko helposti tarkistaa(jos laatikkosi on likikään samantyyppinen kuin mulla);
    1. Kuskin puolella laatikon kyljessä pitäisi olla kahdella 13mm kannalla olevalla pultilla kiinnitetty pyöreä peltikansi halkaisijaltaan jotain 10cm.
    2. Peltikannen takana on sellainen 15cm pitkä ihmetappi, jota pyörittämällä ja vetämällä saat sen ulos(ahdasta voipi olla)
    3. Jos tapin päässä oleva messinkiratas on viallinen(pieni tasainen kuluminen ei haittaa), on etuperäsi väljä, ja se on rikkonut tuon rattaan.

    Jos ratas on rikki, laatikkosi voi hyvinkin olla muutoin ehjä.. Pelkän rullan vaihtaminen tuskin vikaa poistaa pitkäksi aikaa, joten isompi remppa on edessä. Käytännössä täytyisi vaihtaa etuperä ehjään+tietenkin se messikiratas.

    Tämä siis vain jos loota on samantyyppinen..

    Comment


      #3
      Öljyihin pitää perehtyä tarkemmin. Tarkistin öljyn lyhyen ajon jälkeen, kävin vaihteet läpi ja auto oli tyhjäkäynnillä N vaihteella. Pinta oli n.3 cm yli max. merkin.
      Öljy, johon laitettu joku lisäaine sekä tarvikesuodatin ilmeisesti vaihdettu hiljattain.
      Taidan kuitenkin vaihtaa öljyn ja suodattimen. Tarvike vai alkuperäinen ?

      Comment


      • #4
        Tarvike ja alkuperäinen taitavat olla samaa tavaraa jos tuossa on ZF:n laatikko. Hinta vain on alkuperäisessä suolainen varsinkin tiivisteen osalta.

        Tai ainakin tähän mennessä kaikissa 3:ssa automaatissa on ollut.
        Luistamiselta tuo kuulostaa ja se ei koskaan ole hyvä merkki. Omassa kickdown nostaa kierrokset lähelle punarajaa ja menoon ei juuri tule lisää potkua. Huonosti suunniteltu softa dieselille.

        Comment


        • #5
          "Ongelmana laatikon vaihteleva toiminta. "

          Sinulla lienee samantyyppinen loota kun minullakin = oppiva ja ei sport painiketta?

          Huoltokirjassa on kuvailtu lootan toimintaa.

          Se "oppii" vaihtamaan:
          Vaihteisto ohjaukseen kuuluu viisi ajo-ohjelmaa. Ohjelmien valinta on jatkuva prosessi. Urheilulliseen ohjelmaan voi kuitenkin siirtyä heti painamalla nopeasti kaasua. Silloin vaihteisto valitsee ajotilanteeseen sopivan alemman vaihteen....

          Kun ajetaan rauhalliseti ja tasaisella nopeudella vaihteisto valitsee taloudellisen ohjelman...

          Kun tehdään nopeita kiihdytyksiä, ajonopeudet vaihtelevat paljon... vaihteisto kytkeytyy urheillullisemmalle nopeudelle...


          Ja tietenkin öljyn määrä pitää olla oikea/vaihdot/suodatin tehty.

          Haulla paljon lisää.

          Comment


          • #6
            Mittaappa öljyn pinta tyhjäkäynnillä ja P-asennossa..

            Comment

            Working...
            X