Huomasin tänä aamuna töihin ajellessa, että edellisen tankkauksen jälkeen bensaa on mennyt huomattavan paljon eli n. 20l/100km. Ei ole ihan sitä mitä 2,2 litraisen (KU) vaparin tulisi viedä. Olen ajellut tuona aikana ihan normaalisti, mutta jostain syystä kulutus on tuplaantunut, normaalisti tuo vie talviajossa n. 10,5 l/100km.
Kone toimii kuitenkin aivan normaalisti. Käynnistyvyys ok, tyhjäkäynti ok, kiihtyvyys normaali, ulkoisia bensavuotoja ei havaittu ja bensakaan ei haiskahda. Seuraavat tekijät eivät ole kuitenkaan vielä täysin poissuljettuja:
1. Mopopojat pöllineet bensaa tankista (lukollinen korkki - ei murtojälkiä)
2. Tankki/pa-linja vuotaa
3. Orastavan varhaisdementian takia muistan väärin edellisen tankkauksen litramäärän :-)
Kuitenkin, jos bensaa todella menee noin paljon, niin jossain on vikaa. Mitenkäs hommaa kannattaisi lähteä purkamaan?
Itse pähkäilin, että vika voisi olla vuotavissa suuttimissa, vuotavassa kylmäkäynnistyssuuttimessa, kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksessa (ruiskii koko ajan), väärässä ohjauspaineessa tai aivan pielessä olevassa sytkässä. Sytkän ajoitus nyt kannattanee tarkistaa ensimmäiseksi, mutta entäpä sen jälkeen? Kuinka polttoainejärjestelmän toimivuuden voisi järkevästi varmistaa?
Suuttimet nyt saa testattua helposti irroittamalla ne ja tutkimalla esiintyykö vuotoja tai onko suihkukuviot pielessä, mutta onko mitään kotikonsteja esim. ohjauspaineiden tutkimiseen?
Niin ja seuraavia asioita on tapahtunut aikana, kun bensankulutus on kasvanut. Moottoriöljyt & suodatin vaihdettu (Mobil 1 + Mann-filtteri), öljy samaa kuin aikaisemminkin. Keskuslukitus on oikutellut. Kuskin oven avaamisen jälkeen vasemmasta takaovesta kuuluu melko voimakasta sihinää, joka kestää n. 10-15 sekuntia. Tätä ei ole aikaisemmin ilmennyt. Kaikki lukot toimivat kuitenkin normaalisti ja sihinä ilmenee vain lukitusta avattaessa ei suljettaessa, ilmeisesti lukitussysteemin pneumatiikassa on joku vuoto tms. Kuitenkaan en usko kummankaan em. asian millään tavoin vaikuttaneen kasvaneeseen bensankulutukseen.
Kaikki vinkit vian korjaamiseksi ovat tervetulleita. Ensialkuun kuitenkin tutkin, onko vikaa oikeasti edes olemassa.
Kone toimii kuitenkin aivan normaalisti. Käynnistyvyys ok, tyhjäkäynti ok, kiihtyvyys normaali, ulkoisia bensavuotoja ei havaittu ja bensakaan ei haiskahda. Seuraavat tekijät eivät ole kuitenkaan vielä täysin poissuljettuja:
1. Mopopojat pöllineet bensaa tankista (lukollinen korkki - ei murtojälkiä)
2. Tankki/pa-linja vuotaa
3. Orastavan varhaisdementian takia muistan väärin edellisen tankkauksen litramäärän :-)
Kuitenkin, jos bensaa todella menee noin paljon, niin jossain on vikaa. Mitenkäs hommaa kannattaisi lähteä purkamaan?
Itse pähkäilin, että vika voisi olla vuotavissa suuttimissa, vuotavassa kylmäkäynnistyssuuttimessa, kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksessa (ruiskii koko ajan), väärässä ohjauspaineessa tai aivan pielessä olevassa sytkässä. Sytkän ajoitus nyt kannattanee tarkistaa ensimmäiseksi, mutta entäpä sen jälkeen? Kuinka polttoainejärjestelmän toimivuuden voisi järkevästi varmistaa?
Suuttimet nyt saa testattua helposti irroittamalla ne ja tutkimalla esiintyykö vuotoja tai onko suihkukuviot pielessä, mutta onko mitään kotikonsteja esim. ohjauspaineiden tutkimiseen?
Niin ja seuraavia asioita on tapahtunut aikana, kun bensankulutus on kasvanut. Moottoriöljyt & suodatin vaihdettu (Mobil 1 + Mann-filtteri), öljy samaa kuin aikaisemminkin. Keskuslukitus on oikutellut. Kuskin oven avaamisen jälkeen vasemmasta takaovesta kuuluu melko voimakasta sihinää, joka kestää n. 10-15 sekuntia. Tätä ei ole aikaisemmin ilmennyt. Kaikki lukot toimivat kuitenkin normaalisti ja sihinä ilmenee vain lukitusta avattaessa ei suljettaessa, ilmeisesti lukitussysteemin pneumatiikassa on joku vuoto tms. Kuitenkaan en usko kummankaan em. asian millään tavoin vaikuttaneen kasvaneeseen bensankulutukseen.
Kaikki vinkit vian korjaamiseksi ovat tervetulleita. Ensialkuun kuitenkin tutkin, onko vikaa oikeasti edes olemassa.
Comment