Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensan kulutus äkillisesti kasvanut?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bensan kulutus äkillisesti kasvanut?

    Huomasin tänä aamuna töihin ajellessa, että edellisen tankkauksen jälkeen bensaa on mennyt huomattavan paljon eli n. 20l/100km. Ei ole ihan sitä mitä 2,2 litraisen (KU) vaparin tulisi viedä. Olen ajellut tuona aikana ihan normaalisti, mutta jostain syystä kulutus on tuplaantunut, normaalisti tuo vie talviajossa n. 10,5 l/100km.

    Kone toimii kuitenkin aivan normaalisti. Käynnistyvyys ok, tyhjäkäynti ok, kiihtyvyys normaali, ulkoisia bensavuotoja ei havaittu ja bensakaan ei haiskahda. Seuraavat tekijät eivät ole kuitenkaan vielä täysin poissuljettuja:

    1. Mopopojat pöllineet bensaa tankista (lukollinen korkki - ei murtojälkiä)
    2. Tankki/pa-linja vuotaa
    3. Orastavan varhaisdementian takia muistan väärin edellisen tankkauksen litramäärän :-)

    Kuitenkin, jos bensaa todella menee noin paljon, niin jossain on vikaa. Mitenkäs hommaa kannattaisi lähteä purkamaan?

    Itse pähkäilin, että vika voisi olla vuotavissa suuttimissa, vuotavassa kylmäkäynnistyssuuttimessa, kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksessa (ruiskii koko ajan), väärässä ohjauspaineessa tai aivan pielessä olevassa sytkässä. Sytkän ajoitus nyt kannattanee tarkistaa ensimmäiseksi, mutta entäpä sen jälkeen? Kuinka polttoainejärjestelmän toimivuuden voisi järkevästi varmistaa?

    Suuttimet nyt saa testattua helposti irroittamalla ne ja tutkimalla esiintyykö vuotoja tai onko suihkukuviot pielessä, mutta onko mitään kotikonsteja esim. ohjauspaineiden tutkimiseen?

    Niin ja seuraavia asioita on tapahtunut aikana, kun bensankulutus on kasvanut. Moottoriöljyt & suodatin vaihdettu (Mobil 1 + Mann-filtteri), öljy samaa kuin aikaisemminkin. Keskuslukitus on oikutellut. Kuskin oven avaamisen jälkeen vasemmasta takaovesta kuuluu melko voimakasta sihinää, joka kestää n. 10-15 sekuntia. Tätä ei ole aikaisemmin ilmennyt. Kaikki lukot toimivat kuitenkin normaalisti ja sihinä ilmenee vain lukitusta avattaessa ei suljettaessa, ilmeisesti lukitussysteemin pneumatiikassa on joku vuoto tms. Kuitenkaan en usko kummankaan em. asian millään tavoin vaikuttaneen kasvaneeseen bensankulutukseen.

    Kaikki vinkit vian korjaamiseksi ovat tervetulleita. Ensialkuun kuitenkin tutkin, onko vikaa oikeasti edes olemassa.

  • #2
    Eiköhän siellä ovessa liene letku rikki. Ymmärtääkseni oven lukot toimivat siten että paineella auki ja alipaineella kiinni.

    Comment


    • #3
      tiedän tapauksen, missä vietiin lukollisesta tankista bensaa kuskin ollessa onnellisen tietämätön asiasta. ihmetteli kovaa kulutusta talvella.--->pojankoltiaiset jäivät "rysän" päältä kiinni--->kulutus laski. korkin lukko oli sökö. aukesi linkkarilla ;)
      mitä tuohon vuotoasiaan tulee niin bensa haisee pieninä pitoisuuksina heti. jos bensaa hukkuu n:10L satkulla johonkin niin varmasti käryäisi. (ämpärillinen huom!!!)

      Comment


      • #4
        Itselläni oli ohjauspainesäätimestä kalvo puhki ja kulutus oli aina lähellä 20 litraa kirkolla. Käynnistyvyys oli ihan ok silti ja auto pelas ihan mukavasti mut pensaa kyllä paloi kiitettävästi. Kannattaa koittaa imaista siitä letkusta mikä menee sinne säätimeen (jos siinä siis on se kiihdytysrikastuspiiri). Ei sais vuotaa yhtään.

        Comment


        • #5
          Tervetuloa joukkoon: Tankkasin juuri KU -automaatin. Kuukauden kulutus, sillkkaa kaupunkiajoa, 14l/100.

          Comment


          • #6
            ei liene mahdottomuus saada esim 2litraista moottoria viemään 14L satkulla kaupunkiajossa tulipalopakkasella. automaattivaihteisto luonnollisesti kasvattaa kulutusta entisestään.

            Comment


              #7
              Kiinnostaisi myös vähän tutkia tuon oman KUn suihkuja. Bensaa menee talvella pelkässä kaupunkiajossa noin 17l/100km. Miten helposti suuttimet saa irti ? Ja tarvitaanko erikoistyökalua (muistaisin nähneeni jossain kuvan suuttimen irroitustyökalusta ?)
              Jos suuttimet käyttää irti, tiivisteet lienee syytä uusia, saako noita muualta kuin VAGlta kovaan hintaan ?

              Comment


              • #8
                Suuttimet lähtevät kampeamalla irti. Voivat olla melko tiukassa. Kumeja saa Bosch-osia myyvistä tarvikeliikkeistäkin, suuttimen o renkaat (2x5 kpl) maksavat n. 15 ? tjsp.

                Comment


                • #9
                  Suuttimet saa kohtuu helposti irti ilman erikoistyökaluja. Ne saattavat kyllä olla aika jäpäkästi kiinni kupeissaan, mutta isolla ruuvarilla tai vastaavalla ne saa kammettua pois paikoiltaan. Edellisestä Audista irroitin ne jotenkin näin; kampeaa suuttimen ja bensaletkun liitosmutterista venttilikoppaa vasten jollain pitkähköllä työkalulla. Olikohan vielä niin, että venttikopan päälle piti laittaa joku puupalikka korotuspalaksi, jotta vääntövoiman sai vaikuttamaan oikeaan suuntaan.

                  Suuttimien asennus uusien (vihreiden) tiivisteiden kanssa onkin sitten vähän visaisempi homma. Uudet tiivisterenkaat on sen verran paksut, että suuttimia saa juntata oikein urakalla paikoilleen. En nyt enään muista, kuinka edelliskerralla laitoin ne paikoilleen, mutta mitään erikoistyökalua en siihenkään tarvinnut. Suutinkupit (ne kannessa olevat jutskat joihin suutin laitetaan) kannattaa puhdistaa huolella sekä rasvata vaseliinilla, öljyllä tms liukasteella, ennen suuttimen takaisinasennusta. Väittäisin, että homma ilman liukastetta on jokseenkin mission impossible. Joku erikoistyökalu tuohonkin hommaan taitaa olla ja sellainen varmaan helpottaa tätäkin työvaihetta.

                  Motonetti ainakin myy uusia suuttimia (Bosch) kohtuu edukkaasti. Sieltä varmaan saa pelkkiä tiivisterenkaitakin jos uusiokäyttää vanhat suuttimet. Jos Motonetista ei tiivisterenkaita löydy, niin eiköhän tuolta Alppilan Autohuollosta tai muusta valtuutetusta Bosch-kaupasta sellaiset saa. Eikös ollut niin, että AA:sta sai jotain clubialennuksiakin.

                  Täytyy varmaan ensitöiksi tutkia ohjauspainesäätimen kalvo, jos polttoaineenkulutus on siis ihan oikeasti kasvanut.

                  Comment


                  • #10
                    Sellainen kysymys vielä, että jos testaan niitä suuttimia, niin kuinka pääsee parhaiten käsiksi siihen ilmamäärämittarin lautaseen? Pitääkö ilmasuodattimen kotelo ottaa kokonaan pois vai pääseekö sitä käpistelemään avaamalla kotelon kannen ja poistamalla suodatinelementin?

                    Comment


                    • #11
                      Mä oon aina ottanu vain suodattimen pois ja nostellu sitte käsin sitä alapuolelta.

                      Comment


                      • #12
                        Eikön noiden suutinten asennuksessa ole bensa paras voiteluaine?
                        Ei jää ainakaan samantien jo asennusvaiheessa kumia heikentäviä kemikaaleja 0-renkaisiin...

                        Pitäs kohta omaan 5turboonkin vaihtaa!

                        Comment


                          #13
                          Kun irrottaa suuttimet kannattaa samalla irrottaa holkit ja puhdistaa holkkeihin kannesta johtava ilmakanava.(se letku siinä keskellä imusarjaa suutinten välissä). Suora poraus holkinreiästä toiseen, tulppa näkyy kannen päässä. Itselläni oli aivan tukkeessa. Vaikuttaa mielestäni polttoaineen sekoittumiseen ja suutinten jäähdytykseen. Tämmöinen on ainakin kv ja wc moottoreissa.

                          Comment


                          • #14
                            Pari viikkoa sitten irrotin sen paksun kumitorven, joka lähtee määräjakajalta imusarjaan. Totesin, että ompas paljon vettä kaasuläppien etupuolella!
                            Käytin jarrujen puhdistusspraytä siivoukseen ja kuivasin kuumailmapuhaltimella. Voitelin paikat teflonsprayllä.
                            Pudistin myös määräjakajan läpän mekanismin ja voitelin liikkuvat osat.
                            Vaihdoin orkkis ilmanputsarin Green -merkkiseen vapaavirtaussuodattimeen.
                            Testasn vielä imuilman esilämmityksen varmistaakseni, että kosteutta ei pääse kondensoitumaan järjestelmään.

                            Comment


                            • #15
                              Tuosta kumiosien asennusvoitelusta sen verran että kannattaa käyttää ns. rengasrasvaa (käytetään renkaan vanteelle asennuksessa) jos sitä on käsillä. Sellaista kumiseosta ei taida ollakaan joka ei syöpyisi mineraaliöljyssä vaikka kumiseoksia vaativissa paikoissa käytetäänkin. O-renkaiden ja alustahelojen asennuksessa olen itse käyttänyt saippuavettä, tuo ei vahingoita materiaaleja. Neste kuivuu sopivasti jolloin osa ei jää liukumaan väärästä kohtaa, esimerkiksi tukivarren helan kumiosa tukivarren runkoa vasten jolloin kuluu nopeasti. Suuttimien paikalleen puristaminen uusilla tiivisteillä vaatii tosiaan voimaa, saippualla onnistuu kunhan ei laita niin paljon että nestettä valuu imukanavaan.

                              Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: Itselläni on ollut viisi eri vitoskonetta kuudentoista vuoden aikana eikä noin suurta keskikulutusta ole ollut edes turbon hehkuessa punaisena ja kompuran jyskätessä täysillä. Vain yksi poikkeus löytyy kun meni kansipahvi rikki kahden pytyn välistä, auto kulki vielä melko hyvin mutta bensamittari laski melkein silmissä. Tuollaisen kulutuksen lisäyksen pitäisi näkyä jo putkenpäästä tai tulppien väreistä. Yksinkertainen kikka kolmonen jota olen itse käyttänyt: Veljeni on ajanut tutkittavalla kulkineella vaihtelevaa ajoa ja itse perässä jollain kinnerillä ilmanvaihto täysillä, sieraimet levällään ja silmät tarkkana. Vaikka en lintubongari olekaan niin kyllä perässä ajaen voi tehdä hyviä havaintoja edellä ajavan koneen kunnosta.

                              Comment


                              • #16
                                Jep, esim. Haynesin manuaali suositteli bensaa suuttimien tiivisteiden voitelemiseksi asennusvaiheessa. Edellisessä suutinrempassa en kuitenkaan havainnut bensasta olevan mitään apua suuttimien asennuksessa. Bensa ei yksinkertaisesti liukastanut tiivisterenkaita riittävästi, tai sitten vaan en osannut käyttää oikeaa tekniikkaa suuttimien asennuksessa. Epämääräisesti muistelen, että käytin WD40:stä siinä hommassa.

                                Samin suosittelema saippuavesi on varmaan aika näppärä ratkaisu tähän. Eräs tuttu rengasasentaja kertoi käyttävänsä mäntysuopaliuosta rengasasennuksissa juuri sen vuoksi, että se ei vahingoita yleisiä kumilaatuja joita renkaissa käytetään ja se haihtuu ajan mittaan.

                                Mitenkäs ne suutinholkit lähtevät kannesta irti. Ovatko ne kierteillä siinä?

                                Onko suutinholkit muuten jotain muovia, näyttävät siltä ja jos ovat muovisia, niin onko niiden irroittamisessa syytä käyttää erityistä varovaisuutta, jottei riko niitä?

                                Comment


                                • #17
                                  Itse olen törmännyt kahdenlaisiin holkkeihin, toiset ovat jotain messinkiseosta ja toiset kovaa muovia. Nuo ruskeat muoviset ovat lähes yhtä haurasta kuin vanha bakeliitti, mutta mitenkäs on metallisissa sähköisen korroosion kanssa messinki-alumiini? Holkit lähtevät isolla kuusiokoloavaimella (olikohan jotain AV12mm), tiuha kierre kannessa. Muisti on harva kuin ladon seinät mutta asia lienee lähellä totuutta.

                                  En muuten usko että Ilkalla tuo kulutuksen äkillinen nousu johtuisi mitenkään suuttimista. Itselläni oli vastaava kone jolla ajoin satoja tuhansia ja se meni vielä toiseen autoon hyvin kehräävänä. Suuttimet olivat alkuperäiset ja kulutus kohtuullinen auton massaan nähden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu, en minäkään usko varsinaisen vian löytyvän suuttimista, jos vikaa nyt on edes olemassa. Eilen tankkasin 10 litraa kokeilumielessä ja ei bensamittari vajennut kovin merkittävästi 20km ajon aikana. Täytyy ensin tutkia, kuinka pitkälle tuolla 10 litralla pääsee ja sitten miettiä asiaa uudestaan.

                                    Olen kuitenkin ajatellut jossain vaiheessa irroittaa suuttimet ja tutkia, vuotavatko ne ja minkälaiset sumutuskuviot niissä on yms. Minulla on 30tkm vähemmän ajetut suuttimet varalla ja meinasin vertailla nykyisiä suuttimia niihin. Jos nuo varasuuttimet olisivat vaikka paremmat, niin laittaa ne sitten kiinni koneeseen.

                                    Vähän epäilen, ettei nykyiset suuttimet ihan parhaassa iskussa enään ole, koska kylmäkäynnistyksen jälkeen kaikki pytyt ei heti herää vaan kone käy vähän traktorimaisesti n. 10-20 sekunnin ajan. Sen jälkeen käynti rauhoittuu ja kone käy oikein nätisti. Kuuma/lämminkäynnistyksessä tätä ongelmaa ei esiinny, vaan kone käy tosi nätisti heti startin jälkeen.

                                    En ole ihan varma, onko tämän auton suutinholkit niitä muovisia ja messinkisiä, kun en ole niitä sillä silmällä katsellut. Kuitenkin, jos holkit on muovisia ja helposti särkyviä niin lienee parempi jättää ne rauhaan suutinrempan yhteydessä - siis jos ei ole pakottavaa tarvetta niitä irroitella.

                                    En usko sähköisen korroosion olevan suuri ongelma noissa suutinholkeissa. Alumiini ja messinki eivät ole kovin hyviä kavereita sähköisen korroosion suhteen, mutta sähköinen korroosio vaatii aina elektrolyytin (esim. suolavesi) toimiakseen ja nuo suutinholkit kuitenkin ovat paikassa, joka ei ole kovin altis ole jatkuvalle vesikylvylle. Tosin lämpö edistää aina kemiallisia reaktioita ja sitähän kannessa riittää, mutta lämmön vuoksi myös mahdollinen vesi haihtuu siitä nopeasti pois. Kuitenkin jos korroosiota tapahtuu, niin silloin messinkinen osa syö alumiinista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Näyttäisi siltä, ettei bensankulutus olekaan kasvanut. Viimeisimmän mittauksen mukaan ajelin kymmenellä litralla n. 90km.

                                      Kuitenkin on faktaa (bensakuitista tarkistettu), että viime viikolla tankkasin n. 30 litraa ja ajelin sillä vähän yli 150km. Vaikuttaa siltä, että

                                      a) Huoltoaseman bensapumpun mittarissa vikaa -> ei antanut kolmeakymmentä litraa
                                      b) Bensaa on pöllitty tankista
                                      c) Moottorissa on tuolloin ollut jokin vika, joka korjaantunut itsestään

                                      Ollaan kuitenkin tyytyväisiä nykyiseen bensankulutukseen ja ihmetellään & tarkkaillaan tilannetta jatkossa.

                                      Comment


                                        #20
                                        bensan kulutus!

                                        Omassa lötkössäni menee nyt talvella kylä gruisailussa n.12l/100km ja maantiellä noin 8l/100km.
                                        Kesällä arvot on 11l/100km ja 6.8l/100km.

                                        tuossa vuoden vaihteen jälkeen huomasin et löpöö alkoi kulua mielettömiä määriä ...hetken mietittyäni muistin et en ollut muistanut vaihtaa ilmanputsaria sitten viime kesän ...olihan se lievästi tukossa.... uusi paikalleen ja taasen kulutukset kohallaan:)

                                        Comment


                                        • #21
                                          En ois uskonu et kakskakkosen satasen saa maantiellä viemään alle 7 litraa. Itellä oli koko viime kesän pensankulutus päin seiniä ku en ymmärtäny tarkistaa tuota ohjauspainesäädintä :) Näyttää vaan olevan aika vaikeeta tuo käytetyn metsästys ku uuteen ei oikeen oo varaa. Ja eihän noista käytetyistä koskaan tiedä..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Omassa ässässä kulutus kaupunkiajossa on pyörinyt 13 - 14L/100km tasolla koko talven. Nyt viikko sitten maanantaina käytin autoa nelipyöräsuuntauksessa Vianorilla, jossa säädettiin kaikki pyörat kulkemaan oikeaan suuntaan - ja kas, kulutus putosi ainakin litralla tässä kaupunkipyörityksessä. Samoin rengasmelu on korviinkuultavasti pienempi, ja ajo vakaampaa.
                                            Eilen poikettiin mutka Kauhavalla ja matka-ajoa tuli reipas 500km. Kulutusmittarin mukaan polttoainetta kului 9.2 - 9.4L/100km suht tasaisella ja rauhallisella 90 - 100kmh ajolla. Mielestäni paljoa tuon alle ei ko autolla ajotapaa muuttamallakaan voi enää päästä. Renkaat varmaan nostavat hieman kulutusta, alla on 225/45-17" nastarenkaat. Ja kyseessä siis vakio S4 vm-91 AAN koneella.

                                            Ei oltu tuotakaan varmaan kunnolla koskaan säädetty, tuskin eden alustasarjan vaihdon yhteydessä. Ainoa mitä ei saatu aivan säätöarvoihin, oli camber, joka jäi -1.5 asteen tietämille -1 asteen sijasta (olihan miinuscamber sitä, että yläpuoli siempänä kuin alapuoli). Alustasarjan olemassa olo vie nuo camberinsäätövarat tappiin.Tuo nyt ei haitannutkaan, mahtuvat kesäpyörät sitten paremmin pyörimään. Enpä olisi heti uskonut, että cambereitakin säädettiin apurunkoa eteen - taakse liikuttamalla. Hienot ovat kuitenkin laitteet nykyään, tietokoneen ruudulta katellaan, missä mennään, ja valokuvasarjat opastavat asentajaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              hi...en ois itekkään uskonut varsinkaan kun on noin kookas kärry, mutta kesäinen reissu hesaan ja takasin antoi sellaisen kulutus luvun...olin hiukan haavi auki ku hesas tankkasin piruuttani ja tankkiin ei mennytkään kuin vajaat 37 litraa vaikka takana olikin 536km....no eipä siksi että haluisin vähiä pennosiani kokonaan tankkii valuttaa:)....tottahan se on että kaasujalan asennosta riippuu paljolti se kulutus:)...täs iäs alkaa jo tykätä turvallisesta etenemisestä enemmän kuin pikaisesta poistumisesta mutkasta tietä näkymättömiin...maltti on valttia myös taloudellisuudessa:)
                                              hyvää kevään jatkoa!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Bensan kulutus Audi 1,8TQ B5 -96

                                                Minun Audissa temppusi kuten olen kirjoitellut lämpötila mittarin toimimattomuudesta.Vika oli kuten kirjoitin termarissa,lämmöt näytti 60 astetta.Kulutus oli vajaalämmöllä 7-8l sadalle kilometrille.
                                                Nyt lämpöjen ollessa kunnossa 90 astetta menee 95 bensaa noin 12-15l/100km.Tuntui heti lämpöjen korjaaduttua 90 asteeseen alkoi mennä bensaa rajusta eli noin tuplat.Missä vika joka nostaa kulutuksen korkealle.Auto käy tyhjäkäyntiä hyvin tasaiseen 800rpm/min ja vetää hyvin,mutta jotenkin kaasua läysätessä tulee kuollut kohta vetoon.Tällöin kun tallaa kaasua ei tapahdu mitään sekuntiin sitten nykäisee reippaasti että tuntee.Pakarinpää mustana,kuten myös ali lämmöillä 60c.Silloin alilämmöillä auto kulki vähällä bensalla sekalainen aju 7.06l/100 km

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itse olen mietiskellyt myös nuita kulutusjuttuja. Auto on a4 1.8 (20v) avant vm-97 ja seka-ajossa tuntuu kuluttavan 12-13 litraa??!!?

                                                  Mistähän kannattaisi lähteä liikkeelle? Auto on vasta katsastettu,arvot oli hyvät ja auto käy sievästi tyhjäkäynnillä. Mitkä kaikki tekijät voivat vaikuttaa kulutukseen...maf, lambda, tulpat,ilmansuodatin..???

                                                  Renkaat on 17" 45/225 ja autossa on automaatti-ilmastointi, eli nuokin lisää kulutusta,muttei pitäisi noin paljoa vaikuttaa?

                                                  Voiko esim. vag-comilla nähdä mistä kulutus johtuu ?

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X