Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 tukehtuu kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 tukehtuu kylmänä

    Kun auto on seisonut pitempään niin lähtiessä tapahtuu yleensä niin, että auto ei vastaa kaasuun kunnolla ja saattaa jopa sammua jos varomattomasti lähtee. Kaasua kun painaa niin tuntuu, että auto joskus tukehtuu alemmilla kierroksilla eikä vastaa heti kaasuun. Samanlaisia oireita on myös joskus lähdön jälkeen, mutta kun auto lämpenee niin oireet poistuvat. Muutaman kerran on myös käynyt niin, että heti startin jälkeen kone hörisee tyhjäkäynnillä muutaman sekuntin ajan ja sitten kierrokset tasaantuu. Tyhjäkäynti on muuten täydellistä, eikä kierrokset harrasta seilaamista. Kylmänä ja joskus myös lämpimänä auto nyökähtää pari kertaa ajossa kun kaasun nostaa pois. Ihan kun moottori ei tajuais lopettaa bensansyöttöä ja moottorijarrutus tulis jotenkin viiveellä. Tulee kaks semmosta nopeeta nykäsyä. Samat oireet toimii myös toisinpäin, eli kun kaasua painaa, etenkin varovasti, niin tulee pari nykäsyä ennen kun lähtee vetämään tasasesti. Pintakaasun ja moottorinjarrutuksen välimaastossa siis nytkähtelee. Joskus auto tosin toimii ihan moitteettakin.

    Koitin tutkia jo mahdollisia ilmavuotoja, mutta ei sieltä oikein mitään löytyny. Voiko vika olla jossain muualla vai pitääkö vaan tutkia perusteellisemmin?

    Tuon töksähtävän kylmälähdön kaveriks on tullut myös ilmeisesti kylmänä joskus luistava kytkin joka aiheuttaa semmosia hakkaavia lähtöjä kun kytkin ei irrota kunnolla ja sitten irrottaakin. Muutaman vaihdon ja hetken ajon jälkeen tosin ongelmat poistuu poikkeuksetta ja kytkin toimii moitteetta. Jumitusta vai kulumista ja mikä avuksi?

  • #2
    Voisko ilmamäärämittarin putsaus auttaa asiaa? Se on ilmeisesti tuolla ilmanputsarin päällä/sisällä oleva metallinen mötikkä/läppäyhdistelmä johon tulee useemman johdon liitin kylkeen? Se toinen ilmanputsarin sisällä oleva umpinainen musta muovipatukka on sitten tyhjäkäynnin tasausta varten? Vai sekotanko laitokset keskenään? Suoraan kurkulle menevän ja ilmanputsarin välissä oleva läppä on ilmamäärämittari ja ilmansuodattimen sisässä oleva musta patukka on tyhjäkäynnin tasaus?

    Tuota nykimistä muuten tapahtuu vähemmän täydellä tankilla kun lähes vajaalla. Voisko olla että bensapumppu ei jaksa enää antaa kunnon paineita?
    Viimeksi muokannut Josse; 17.7.2007, 00:02.

    Comment


      #3
      Ihan oikein havaittu se ilmamäärämittari. Mahdollista puhdistettavaahan siinä on potikan kosketuspinnat, löytyy sen liimatun kannen alta (mikäli samanmoinen laite kyseessä kuin <- tuossa). No tietysti, jos se mekaanisesti takertelee, niin yleisputsauskin paikallaan.

      Mahdollisia bensapaineen ongelmia? Kaasuläpän asentotunnistin (läppäkotelon alla)? Tulpat ja tulpanjohdot kunnossa?

      Kytkimeen ei yleensä auta kuin kytkinremontti.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia tästä. Ihan oikeeta laitetta olin siis putsailemassa :) Ei nyt mitenkään erityisesti auttanu tosin. Koitin käydä mahdolliset ilmavuodotkin läpi. Kaasuläpän asentotunnistimesta en tiedä, muuta kun sen verran että olen siihen kertaalleen tainnut törmätä. Oisko tuolle jotain testaustapaa olemassa? Bensapaineongelmat tosiaan vois olla osasyyllisiä kun tuolla tankin bensamäärällä ja nykimisen määrällä tuntus olevan aika selvä yhteys. Voiko suuttimissa olla jotain vikaa? Tulpanjohdot on vaihdettu viime kesänä ja tulpat samalla. Onhan niillä nyt joku 30tkm ajettu, mutta tuskinpa nuo nyt vielä ahistaa. Voishan nuo tulpat huomenissa katsastaa ja kattoo minkä väristä ja olosto kerrostumaa niissä on.

        Kytkimestä sen verran, että huomasin tänään pedaalin olevan jonkun verran alempana kun pitäs. Itellä on semmonen tieto että sen pitäis olla noin 10mm ylempänä kun jarrupoljin (pitäneekö paikkansa?) ja tällä kertaa ne oli kyllä aika samassa tasossa. Tiedä sitten miten tommonen vaikuttaa, mutta pitää huomenna laittaa sekin sitten ns. viralliseen asentoonsa. Kovasti tuntuu kytkin myös kitisevän kun sitä polkee. Ääni tuntus tulevan pääasiassa sieltä jostain työsylinterin puolelta. Ei tuo ainakaan nesteitä oo syöny, että ei siellä vuotoo oo. Viime kesänä vaihdettiin sinne uudet aineetkin sisään ja ajettiin paineella kaikki ilmat ulos. Ei kai sinne ilmaa oikein itestään pääse mistään väliin?

        Comment


          #5
          Heh, täältä käsin arvailemalla kyllä löytää vikaehdokkaita, mutta ratkaisujen tarjoaminen onkin sitten toinen juttu.

          Bensapumppu on toki yksi mahdollinen vikaehdokas, mutta vaikeahan sitä on sitten käytännössä todeta. Ärsyttäviä tuollaiset "toimii jotenkin" -viat, eikö totta; paljon selkeämpää ja yleensä helpommin paikallistettavissa, kun jokin lakkaa kerralla toimimasta.

          Kytkimen työsylinterissä voi olla vikaa, vaikkei vuotaisikaan. Tai pääsylinterissä - se tuosta polkimen mahdolisesta virheasennosta ensin tulee mieleen. No, poljinta säätäessä voit samalla tarkistaa, ettei vivustossa ole näkyvää mekaanista vikaa.

          Ei mahda mitään, noista "nopeista nykäyksistä" tulee vaan sähköpuoli mieleen. Moottorin asennon heilahdus vedätyksen tai moottorijarrutuksen alkaessa aiheuttaisi jossain kosketushäiriön tai läpilyönnin?

          Itsellä muuten moottorijarrutuksessa on jonkinmoinen viive, oletin ominaisuudeksi. (Vikaa sen sijaan taitaa olla aaltoileva moottorijarrutus esim. alamäissä, mutta en ole viitsinyt paneutua siihen, kun muuten toimii.)

          Comment

          Working...
          X