Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 -92 2.0e ABK nykii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 -92 2.0e ABK nykii

    Eli ongelmana:
    - nykii normaaliajossa, mielestäni lämpimänän tekee herkemmin
    - joskus pääsee 50 km ilman ongelmia, joskus nykii pahastikkin
    - alle 2000 kierroksilla ei ongelmia
    - jo vuoden verran tehnyt, ongelma ei pahentunut.
    - ajon jälkeen haisee hieman palaneelle. en tiedä liittyykö asiaan...
    - soppaa menee n. 9-10l

    Tätä on jo käsitelty useaan kertaan, threadeja löytyy kymmeniä.

    Noissa suurin osa vastauksista on lähinnä arvailuja, mutta saisinko FAKTAA, millä kyseinen vika on saatu korjattua.

    #2
    Koita vähä tutkailla ja ruiskutella CRC:tä ilmamäärämittarin liittimiin. Halpa ja helppo tapa ainakin yksi vikakohde mahdollisesti sulkea pois.

    Comment


    • #3
      Mulla oli sama ongelma exässä, vein lopuksi huoltoon. Sielä oli kuulemma joku johto (isv:n?) ottanu maihin moottorin takana ja alipaineletku oli vuotanu. Letku oli kuulemma samoilla paikkeilla moottorin takana. Ne oli hangannu johonkin kulmaan tehtaalta saakka.
      Noi kannattaa ensin vilkaista, omassa nykiminen loppui siihen ja kulutus putos 2l/100km!

      Comment


      • #4
        Täällä nykii myös 2.0E 93 ABK.

        Yksityiskohtaisia huomoita mm:
        Enemmän kylmänä, mutta joskus myös lämpimänä.
        Eniten 95lla (Ei tahdo pihasta päästä)
        Vähemmän 98 lla ja Ferraribensalla ei juuri lainkaan.

        Nykimiset sattuu liikkeellelähdöissä, vaihteiden vaihdoissa ja kiihdytyksissä, satunnaisemmin tasaisella ajolla, mutta joskus silloinkin.

        Mielenkiintoinen nykiminen tulee myös tärähtävissä töyssyissä ja kuopissa, aivan kuin tärähtäessä loppuisi polttoaineensyöttö sekunniksi kokonaan (samaan tapaan kuin vanhat puskurimuistittomat CD-soittimet).

        Vaihdettu: Tulpat 2kk sitten, polttoaineensuodatin vuosi sitten, ilmansuodatin vuosi sitten. Tenuakin laitin: ei vaikutusta.

        Hikkaa ollut vaihtelevasti 6kk, välillä menee viikkokin ilman yhtään hikkaa, ja joskus meinaa oikeen harmittaa.

        Ja sitten vielä kuuluu sellainen rätisevä ääni kiihdyttäessä, tai pikemminkin naksuna ei sellainen, kuin venttiilin nakutus, vaan pikemminkin pakoputken pauke, muttei niin kovana, eikä nostettaessa kaasua vaan painaessa.

        Kulutus normaali 8l/100 remmi vaihdettu 8kk sitten.

        Comment


          #5
          Rätisevä ääni vois olla ihan nakutus. Imuvuotoa tai vastaavaa silti lähtisin etsimään. Ehkä rikkinäinen nakutusanturi? Sytkän ajoitus myös hyvä tsekata.

          Tutkimattomat ovat ABK:n tiet.

          Comment


            #6
            olisko jakohihnan vaihdon yhteydessä mennyt sytkä pieleen kuten allekirjoittaneella. Teki juuri tuota ja nakutusta erehdyin luulemaan pakoputken resonoinniksi.

            Comment


              #7
              Kosketushäiriö voi olla aika hankala paikallistaa; sellainenhan tuossa lienee kyseessä tuon tärinästä pätkimisen suhteen. About kaikki mahdolliset konehuoneen liittimet vaan läpi crc:n tai vastaavan kanssa. Tarkastukseen sulakeboksi, releet, ecun liitin...

              Hiljeneekö tuo "rätisevä ääni kiihdyttäessä", kun on 98:a tai ferraribensaa? Täältäkin ääni sytkän ajoituksen tarkistukselle.

              Comment


              • #8
                Itsellä oli myös vaihtelevasti nykimistä. Ja välillä auto ikäänkuin sammui ajon aikana hyvin lyhyeksi ajaksi. Välillä viikkoja illman ongelmia ja sitten taas. Vikaan auttoi kaasuläpän asentotunnistimen liittimen voitelu. Tai mikä ikinä nyt onkaan kaasuläpän alla.

                Muuten on vaihdettu: virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, lambda, lämpötila-anturi, nakutusanturi. Ja lisäksi siirretty ilmamäärämittarin sisällä olevaa piirilevyä hieman niin että ns. neula ottaa uuteen kohtaan.

                Muuten toimii nyt hyvin mutta bensaa menee vähintään 9ltr aivan normaaliajosssa ja en keksi vikaa.. Voikohan suuremmat renkaat vaikuttaa näin paljon? On vain hieman outoa että joillain kyseisellä moottorilla varustettu vaunu vie 7-8.

                Luultavasti raksuttava ääni joka kuuluu kiihdytettäessä on nakutusta. Hihnan vaihdon yhteydessä jako mennyt väärin tai apuakseli eri asennossa kun aiemmin, näin luulisin.

                Comment


                • #9
                  taski: Kyllä se ääni hiljenee Ferraribensalla. Ei kuitenkaan häviä, mutta vähenee selkeästi.

                  Sytkän ajoitusta vaadin tarkistamaan jo pian jakohihnan vaihdon jälkeen.
                  Ei ollut pielessä kuulemma (tai sitten eivät tunnustaneet).

                  Alkaa näyttää siltä, että on ainakin 2 erillistä vikaa.

                  Kiitos vastauksista en odottanut näin paljon näin nopeasti.

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa mitata vastukset sytytystulppien johdoista. Omassa ABK 80:ssä oli nykimistä ja kun nuo resistanssit mittasi niin löytyi mukavia 800kOhmin lukemia ja yksi piuha ei mittarin mukaan yhdistänyt ollenkaan:) Uusissa kuparijohtimissa vastusta oli noin 6kOhm. Täytyy kyllä ihmetellä miten tuo audi ylipäätään pysyi käynnissä noilla vanhoilla johdoilla. Jos vastusta on 800kOhm niin virtaa sytytykseen saadaan arviolta vain 30000V/800kOhm = 0.0375A. En kyllä sitten tiedä miten nuo hiilijohtimet tarkalleen ottaen toimivat.

                    Kasvanut resistanssi aiheutti mulla sen että virta alkoi virranjakajassa hyppimään pitkin seiniä, vaikka itse virranjakaja olikin täysin kunnossa. Sitä vain ei tietenkään ole suunniteltu pidättelemään niin suuria jännitteitä, jotka aiheutu noitten johtojen viallisuudesta. Jos vastus noissa johdoissa kasvaa satakertaiseen alkuperäisestä, niin on tietysti hyvin mahdollista että se aiheuttaa palaneen käryä. Itse en moisia käryjä kuitenkaan muista haistaneeni.

                    Kulutus tietysti kasvaa kun sytytyksiä jää välistä, jolloin myös vedosta tulee epätasaista. Nykiminen yleensä paheni auton lämmetessä. Se vois johtua siitä, että johtimien lämmetessä resistiivisyys kasvaa entisestään. Kierroksilla ei mielestäni ollut suurta vaikutusta.

                    EDIT: Lauri tuossa näköjään vaihtoikin jo nuo tulpanjohdot, mutta mitattiinko niiden kuntoa? Olisi kiva tietää mitä vastuslukemia ne antoivat. Virran hyppiminen virranjakajassa aiheuttaa ymmärtääkseni rätinää, mutta en tiedä voiko ääntä erottaa muusta moottorimelusta. Ilmeisesti virranjakajassasi oli hiiltymiä seinillä. Jos mitään halkeamia tai muuta näkyvää vikaa ei kuitenkaan ole, voi vanhaa jakajaa käyttää jatkossakin kunhan vain puhdistaa epäpuhtaudet kunnolla pois.
                    Viimeksi muokannut ossi86; 9.12.2007, 20:00.

                    Comment


                    • #11
                      Oma nykimisen syy löytyi, letkuvuoto, niinkuin porkkis jo tuolla aikaisemmin aavisteli.

                      Siinä moottorin päällä joku imupuolen letku, en sen kummemmin hänen funktiosta tiedä, mutta kuulostelin korvalla outoja soundeja koneesta samalla kaasutellen ja korva vei tuon letkun kohdalle, joka olikin murtunut noin puolelta halkaisijalta. Selittää juurikin nuo kiihdytyksen nykimiset vaihteen vaihdon nykimiset ja töyssynykimiset, koska näissä tilanteissa moottori heiluu ja rako paljastuu.

                      Ja lämmetessä letku ilmeisesti laajeni ja rako turposi umpeen.
                      Se miksi korkeampi oktaaaninen auttoi on oudompaa, ehkä parempi bensa toimii huonommallakin seoksella?

                      Comment


                      • #12
                        "..., mutta mitattiinko niiden kuntoa?"
                        En muista mitä arvoja sain johdoista. Yhdistysongelmia oli kyllä.

                        Palaneenhaju ajon jälkeen johtuu luultavasti vuotavasta vaihteensiirtäjän akselin stefasta. Siitä valuu öljyä katin päälle. Stfan saa vaihdettua ilman laatikon irroittamista, vaikka tilaa ei ole mitenkään liikaa.

                        Comment


                          #13
                          Stfan saa vaihdettua ilman laatikon irroittamista, vaikka tilaa ei ole mitenkään liikaa.
                          Jep. Etuputken joutuu kyllä irrottamaan; jos ei ole aiemmin irrotettu, niin saa varata porakonetta, pulttia ja mutteria valmiiksi... Sen kolmiolaipan pultit luultavasti ruostuneet sellaisiksi, ettei lähde kuin sahalla ja poralla. Stefahan lähtee näppärästi teräväkärkisellä ruuvilla tms.

                          Comment


                          • #14
                            Olisiko kellään ohjetta tohon sytkän ajotuksen tsekkaamiseen? Ostin sen lampun, mutta ohjeet ei ihan täysin avautuneet, vaikka englantia kyllä osaankin. Eli vaihe vaiheelta olisi kiva tiettää. Moottori ABK.

                            Comment


                              #15
                              Laita lampun + napa kiinni akkuun,maa runkoon ja anturijohdin ykkösen tulpanjohtoon. Huomioi oikea virran kulkusuunta, anturissa on merkkiviiva. Käyntiin auto ja sinisen lämpöanturin liitin irti vesiletkusta. Nyt autosi pitäisi olla säätötilassa. Jenkaa 2000 rpm ja ennakkoa 6 astetta. Näin ainakin muistelisin. Joku viisaampi korjatkoon.

                              Comment


                              • #16
                                ^Noin kai se periaatteessa menee, mutta homma menee aika tieteelliseksi kun ennekko muuttuu jos ja kun kierrokset heittelehtii. Ja ainakin itsellä auto ei käynyt juuri ollenkaan jos sytytyksen säätöi niin, että sininen liitin irti ja kierroksia 2000rpm ja vauhtipyörällä näkyvä 6asteen merkki tarkastusreijän alaosan tasalla.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä se noin juuri menee. Pari pointtia:
                                  - lämpöanturi irti käyvästä koneesta, jos irroittaa ennen starttia, ei mene säätötilaan
                                  - Ennakko muuttuu vain kerran eli ei ole kierrosten kanssa niin tarkkaa kunhan on se reilu 2000 jotain ja pysyy siinä. Huomaat sitten lampulla miten käyttäytyy.

                                  Comment


                                  • #18
                                    nostaako kone automaattisesti kiekat 2000rpm tienoille?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei nosta, ihan pitää itse kaasuttaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Itselläni samoja ongelmia aikanaan. Vika oli moottorin ohjaus yksikön rele ratin alla missä muita releitä myös, välillä yhdisti ja välillä ei vikaa haettiin kuumeisesti korjaamoilla ja muuallakin löytyi ihan vahingossa. Maksoi 15€ ei ole ainakaan kallis asia kokeilla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hehe... Kokeilemalla korjaaminen on aina kallista. Eikö VAG-COM antanut mitään vikakoodia Akustin releongelmatapauksessa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla korjaantui nykiminen, kun toukokuussa vaihdoin kaasuläpän asentotunnistimen. Samoihin aikoihin myös moottorin lämpötila-anturi vaihtui uuteen. Sen jälkeen ei ole tarvinnutkaan tehdä muuta kuin tankata ja ajaa. Heinäkuussa ostin uuden akun.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Audi 2.0 Cabriolet -94 nykii.

                                              Ostin tuollaisen Audi Cabrioletin mallia 1994...manuaali ja 2.0 E
                                              ilmeisesti sähköruisku.

                                              Auto nykii satunnaisesti rajusti, menee joskus 2 päivääkin että ei oireile mutta sitten yleensä jonkun pysähdyksen jälkeen (auto sammuksissa) alkaa heti nykiä,
                                              Ei anna vikakoodina muuta kun herjaa nakutus tunnistinta, voiko johtua siitä ?
                                              nyt on vaihdettu

                                              puola
                                              tulpanjohdot
                                              virranjakajan kansi
                                              pyörijä
                                              tulpat
                                              2 x lämpötila anturit siihen koneen päällä olevaan vesiputkeen.
                                              Ruiskun suodatin

                                              Vikaa ei tunnu löytyvän...joku sanoi että virtalukon pohja viallinen...?

                                              Luulisi että näin aatamin aikuiseen olisi helppoa löytää vika..vaan ei tahdo löytyä...onko kellään mitään vinkkiä tai tietoa ?

                                              kiitos !

                                              Comment


                                                #24
                                                16v ruisku oli äärettömän tarkka lambda-anturista,viallisena ei toiminut yhtään.Olisko 8v koneessa samaa.Toisaalta tuolloin vika oli päällä koko ajan. Veikkaisin ennemmin hall anturia jos se on virranjakajassa.Olikos näissä sytytysvahvistin puolan yhteydessä samassa paketissa ?Onko se vaihdettu ?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  On puolan yhteydessä sytytys vahvistin, ei vaihdettu, lambdan luulisi olevan ehjä koska leimattu just ja päästöt oli ok...Hall anturi, minkäs näköinen osa se on ? onko jakajassa vai muualla ? mites se ohjausyksikön rele ? voisko siitä johtua...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    ABK on myös tarkka lambdastaan, mutta jos sitä nakuanturi harmittaan, kannattanee sekin vaihtaa. Ei ole muistaakseni edes hurjan hintainen.

                                                    Mulla nykiminen loppui tulpan johtojen vaihdolla, mutta tässä tapauksessa se ei ole se syy näköjään.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No niin, vaihdettiin vielä se hall anturi, ohjausyksikön rele, ilmamassa mittari avattiin ja siirrettiin piirilevyä muutama milli.....nykiminen jatkui satunnaisesti....mutta kun porasin tankin korkkiin reiän..siihen loppui nykimiset...ilmeisesti näissä on ja menee tankin ilmaletkut konehuoneeseen saakka ja etulokasuojan sisällä on aktiivihiili suodatin bensa huuruja varten..
                                                      tukossa taisi olla...mutta mikä tärkeintä ei nyi enään...:D

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X