Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.4 ei käynnisty, akkuko sökö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.4 ei käynnisty, akkuko sökö?

    Olen ihan ymmälläni.
    Vaimon piti lähteä A6:lla käymään töissä. Auto lähti käymään mutta sammui pian, ei kuitenkaan niin pian että ajonesto olis ollu.
    Nyt pyörittää hassusti, eli laiskasti. Myös vaihdenäytön ja ulkolämpötilan valot vilkkuvat startin tahtiin.
    Mutta akkujännite navoilta mitattuna oli 12.21V, joka pitäisi kai riittää käynnistykseen vallan mainiosti, eikö?

    Autoa siirrettiin aikaisemmin päivällä 10 metriä ja sanoin vaimolle että olisit antanu käydä vähän, ei lähde seuraavalla kerralla varmasti käymään.
    Siksi nyt siis ensin sammui, veikkaan. Ja pyöritti hänen mukaansa ihan normaalisti ekalla yrityksellä, mutta ei nyt sitten.

    Akku on nyt latauksessa mutta...??

    Edit: Surina kävi kyllä konehuoneessa, että bensan saantiin ei liittyne. Ja vikakoodeja ei ollut.
    Viimeksi muokannut A6tonen; 8.7.2007, 19:07.

    #2
    Napajännite starttauksen aikana? Kontakti napojen ja kaapelien välillä hyvä?

    Comment


    • #3
      Kun apulainen tulee takaisin niin täytyy mitata oikein mittarilla starttauksen aikana.
      Auton oma mittari näyttää about 10V startin aikana.

      Ihan pimeetä kun ensin pyörittää niin iloisesti ja lähtee käyntiin. Sitten sammuu ja viiden sekunnin päästä pyörittää kuin akku olis tyhjä...

      Comment


      • #4
        Akkujännite startin aikana 9.3V-9.4V.
        Kontaktit akulla ok, alemmas ei sitten pääsekkään tutkimaan.

        Akkuko tässä nyt vaan sanoi poksista päivää, olen oikosulussa tjsp?

        Edit: Ja nyt kokeiltu urssin akullakin. Ei lähde, ihan sama räpä.
        En totta puhuakseni tiedä mitä tekis...
        Viimeksi muokannut A6tonen; 8.7.2007, 20:40.

        Comment


          #5
          Villi veikkaus. Virtalukon pohja rikki?

          Se, että pyörittää raskaasti, kuulostaa virta ongelmalta. Eli siis oletettavasti pumppu toimii ihan ok. Yksi mitä itellä tuli mieleen oli se että pumppuhan nostaa paineet ennen starttia, mutta jos sitten ei tuotto riitä pitämään käynnissä.

          Comment


            #6
            Tarkistapa vielä kaikki akkukaapelit, myös maajohto ja sen liittimet ja kiinnitykset. Toisaalta taas startatessa napajännite laskee niin alas, että kyllä sieltä akusta virtaa otetaan.

            Starttiviallehan tuo alkaa vähän haiskahtamaan.

            Comment


            • #7
              Lähti just viisi minuuttia sitten käymään. Lupaili jo eilen illalla ja aikaisemmin aamulla.
              Kyllä se "vika" vaan oli lopulta se, että tuota autoa ei missään nimessä saa sammuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen hetimmiten.
              Käynnin pitää antaa ensin tasaantua normaaliksi.

              Se on kerran aikaisemminkin tehnyt tuon, nyt vaan taitaa molempien autojen akut olla sen verran finaalissa etteivät kestäneet yhtään pidempiä startteja. Viimeksikin sai sahailla mutta ei noin paljoa.
              Nyt kun akku oli pidempään latingissa (moottoripyörille tarkoitettu laturi), niin lähti. Lisäksi kävin hakemassa akkukaapelit mutta eipä niitä lopulta tarvittu.

              Sinänsä olis kiva tietää mikä tuon tekee. Ilmiö on kuin mopossa olis märkä tulppa. Nytten kun lähti käymään, niin kävi piiitkään röpöttäen.
              Ja bensa haisi noiden starttausyritysten aikana.
              Eli liikaa ainetta saanu ilmeisesti.

              Comment


              • #8
                Kokeilit myös kaasu pohjassa starttaamista? Sehän antaa hyvin ilmaa (jos läppä olemassa) ja pitää arvot "ykkösessä". Muistan olleen vastaavaa jossain suapissa. Siinä oli rikastussuutin imusarjassa ja lämpöanturi hajalla -ruiskutti koko ajan. Ei luulisi olevan kovin suuret rikastukset nykyajan kattivehkeissä, kun vaarana kattien kohtalo.

                Comment


                • #9
                  Kokeilin kaikkea mahdollista (melkein olin pää penkissä ja jalat katossakin), mutta tuntui että pienenkin määrän kun antoi kaasua niin palattiin lähtöpisteeseen, eli lupailu loppui siihen.
                  Ja sitä sai sitten sen jälkeen taas odotella, että alkoi lupailemaan edes.

                  Comment


                    #10
                    Olisiko moottorin lämpöanturissa häikkää? Antaa reilusti rikastusta vaikka ei tarvitsisi.

                    Comment


                      #11
                      Jos saa liikaa ainetta, niin eikös sillo hetken käytyään olisi pitänyt kierrosten kanssa olla korkeammat kuin normaalisti. Ja kuinka paljon sitä ainetta oikein on mennyt sitten ylimäärästä kun ei edes luvannut?

                      Mietitääs nyt sitten oikein raskaasti ääneen..
                      Eikös yksi oire raskaasti pyörittämisestä ole sytyn liiallinen aikaisuus, eli jokin ennakon säätö pielessä. Toisaalta näkä monipisteruiskut kyllä on aika iloisia lähtemään jos vain kipuna ja bensaa edes vähän tulee. Tai edes lupaamaan.
                      Entäs se kipunan vahvistin. Voisko se tehdä tuollaista. Kosteahko ilma ja jos moottori ei kerennyt lämpeämään niin vois olla taas kontaktiongelma jossain.

                      Tietysti voisi tarkistaa jos polkimen ilmottamat arvot on oikeita.
                      Tuollaset ongelmat on tosi hauskoja selvittää. Voi ollakkin jossain ihan triviaalissa jutussa ongelma.

                      Mulla on golffissa semmonen hauska piirre, että joskus ei lähde käyntiin kun esim on käynyt kaupassa ja pitäs lähteä kotia ajeleen. Käy hyvin sekunnin ja sammuu. Ei ole muuta estoa kuin Viperi. Starttaa jos pitää virran päällä ensin minsan verran.

                      Comment


                      • #12
                        No niin siis teillä saattaa poijjat olla kyllä hajua asiasta, en oo osannu mietiskellä ite sen paremmin.

                        Mutta, lämpöanturissa voi hyvin olla jotain. Talvella kun pidät tietyn ajan lohkolämppärissä, niin ei meinaa lähteä käymään ensimmäisellä yrittämällä.

                        Ja kesälläkin tuo kurnuttaa kierroksia kylmästartissa siellä 1100-1200 paikkeilla, puolen minuutin verran ehkä.

                        Mietin myöskin tuossa jälkeenpäin, että en oikein edes tiedä miltä toi kuuostaa kun sitä sahailee enemmän. Paitsi nyt.
                        Aina se on lähtenyt periaatteessa avaimeen koskemalla, eli tosi hyvin.

                        Ja se ei ole tehnyt tämän kuin kaksi kertaa, molemmat kerrat on tapahtuneet kun auto on sammutettu melkein heti kylmäkäynnistyksen jälkeen.

                        Comment


                        • #13
                          Käypä tarkistuttamassa se lämpöanturi.
                          Mulla oli aiemmassa B5 A4:ssä lämpöanturivika ja oireet olivat hiukan samantyyliset:

                          -Lohkolämityksen jälkeen ei startannut ennenkuin antoi lämpöjen laskea
                          -tyhjäkäynti seilaili välillä 800-1500rpm
                          -ajaessa meinasi kone sammua vaihteiden vaihdon välillä
                          -normaali "kylmästartti" rääkkäsi starttia aina n.20 sekuntia ennenkuin käynnistyi
                          -kone jos lämmin (90-asteinen), niin ei varmasti startannut ennen lämpöjen tippumista

                          Melko edullinen oli laittaa kuntoon, en tosin muista enää tarkkoja hintoja, mutta kone oli sama mikä sinulla, eli tuo 2.4 litrainen

                          Comment


                          • #14
                            Voisihan tuota katsoa mitä maksaa ja talven selkään vaihdella, tai edes mittailla.
                            Vaikka ei noista oireista osu kuin yksi, tuo lohkolämmitinhomma.

                            Comment


                            • #15
                              Se anturi maksaa alta 30eur ja sen vaihtaa vartissa itse, joten tuskin kannattaa sen vaihtoa pitkittää...

                              Comment


                              • #16
                                ACK:n käyntiinlähtöongelma

                                Mulla on vähän tuollainen edellä kuvatun kaltainen ongelma. Löytyikö tuohon aikaisempaan mahdollisesti jokin syy ettei tarvitsisi koko autoa pala kerrallaan uusia.
                                Itse siirsin tuota A6:sta tuossa jokin aika sitten aikaisemmin pihalla muutaman metrin. Seuraavana päivänä kun piti lähteä liikkeelle niin pyöritti laiskasti aivan kuin akku olisi ollut tyhjä. Akun lataaminen ei auttanut. Kärrättiin peli tuonne LMS:n pihalle jossa kaverit ehtivät vasta seuraavana päivänä ihmetellä asiaa. Soittivat mulle, että auto käy täällä pihalla ja ei mitään vikaa. Auto toimi useita kuukausia ilman mitään oireita. Nyt yhtenä päivänä siirsin auton pihalta kylmään talliin ja sen koomin ei ole suostunut käymään. Oireet on aivan samanlaiset. Pyörittää laiskasti, lupailee välillä. Virtalukon pohjan vaihdoin kuten tuolta toiselta palstalta ilmenee. Vanha oli halki joten ei ollut turha vaihto, mutta käyntiinlähtö ei tullut kuntoon. Oma epäilys on bensapuolella koska välillä lupailee elikkä kipinää luulis olevan. Olisko pumpun rele, pumppu vai jokin muu. Konehuoneesta kuuluu hiljainen surina kun laittaa virrat päälle. Tämäkin loppuu hetken suristuaan. Pumpun pyörimisestä en osaa sanoa kun sitä on vaikea yksin kuunnella startatessa :-). Bensapumpun relehän on kojetaulun alla. Mitkä navat pitää yhdistää että pumppu pyörii. Näin voisi pumpun elämän tarkistaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei siinä varmaan bensapuolella mitään ongelmaa ole, käytä sitä vaan siirtäessä hieman pidempään, niin lähtee taas seuraavalla kerralla käymään.

                                  Tuossa ketjussa pureskelua samasta aiheesta:
                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68092

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuolla manuaalin puolella oli mainittu tyyppivikana 2,8 30V:ssä karstan muodostuminen venttiileihin eli ko. karstan palaset estävät venttiilien sulkeutumisen, josta seuraa ettei lähde käyntiin. Ensimmäisenä toimenpiteenä pitäisi poistaa tulpat ja irrottaa ruiskujen johdot. Sen jälkeen moottoria starttaillaan pitkään n.30 sekuntin jaksoja. Seuraavaksi laitetaan tulpat ja ruiskujen johdot takaisin ja startataan kaasupohjassa- nyt pitäisi lähteä käymään. Moottori pitäisi sen jälkeen puhdistaa Fortella tai yms. , lisäksi ajaa kovemmilla kierroksilla karstaa poistaen. Tuo huono starttausnopeus voi tietysti olla myös sähkövika eli kannattaa tehdä jännitteen mittauksia akusta ja startin navoista sekä tarkistaa maatot.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ilman tulppia ja bensaa starttailu ei kyllä auta kantaviin venttileihin.
                                      Kastuneisiin tulppiin kylläkin jotka ovat seurausta tuosta ilman puristuksia starttaamisesta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin ohje oli suoraan Bentleyn manuaalista.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X