Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 / 4.2 V8 rutisee käynnistyksen yhteydessä (..?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 / 4.2 V8 rutisee käynnistyksen yhteydessä (..?)

    Moi! Ja terkkuja uudelta jannulta ..

    Auto on S4 farmari, vm 2003 eli noita ensimmäisiä kyseisen korisia V8-vehkeitä. Moottori on käsittääkseni sama kuin vähän varhaisemmissa S6:ssa ym, eli se ~340-heppainen 4.2l

    Ilmeni vaan mielenkiintoinen probleema, eli kun vehjettä käynnistää - varsinkin kylmänä - niin heti siinä vaiheessa kun moottori asettuu tyhjäkäynnille, kuuluu konehuoneesta varsin huolestuttavaa rutinaa, tyyliin start -> vrooom -> krunts-krunts-krunts, ja sitten ei mitään tavallisesta poikkeavaa.

    Vein auton pajalle ja veikkasivat siellä että on jotain tekemistä muuttuvamittaisen (?) imusarjan joidenkin läppien kanssa ja että tulee kuntoon ohjelmistopäivityksellä, mikä omasta mielestä kuulostaa todella kaukaa haetulta. Pikemminkin veikkaisin jotain nokkaketjun kiristinmekanismia tms., mutta en kyllä tiedä näistä mitään kun harrastetausta on enemmänkin tuolla vanhojen etumoottori-Porschejen puolella ...

    Onko kellään ollut mitään vastaavaa? Ideoita? Ja lisäksi, missäpäin on hyvä huollattaa Audia pääkaupunkiseudulla..?

    Kiitos & kumarrus jo etukäteen,
    t. Sami

  • #2
    LMS:n molemmat toimipisteet sijaitsevat ainakin täältä katsottuna pääkaupunkiseudulla. Erittäin vankka tietämys konsernin vehkeistä.

    Comment


      #3
      Olisko mahdollista että startti jää hetkeksi pyörimään koneen mukana?

      Comment


      • #4
        Minulla tekee myös samaa, mutta kuumalla koneella pelkästään.. Kierrokset ei alkuunsa nouse ja kuuluu reilua "rutinaa". Vikaa en ole osannut itsekään paikallistaa.

        Autona A6 4,2q -99

        Comment


          #5
          Eskon mainitsemaa vikaa minäkin ehdotan .
          On nimittäin joihinkin Golffeihin ja Seateihin joutunut vaihtamaan
          starttimoottorin kyseisen äänen takia.
          Ja mikä hassua oli , niin erään Seatin kohdalla uusi startti kesti antamatta
          tuota ääntä 3 kuukautta ja taas tuli sama ääntely takaisin.

          No...vaihdoin sitten taas uuden startin takuuseen ja kaksi vuotta on
          pelannut ongelmitta . :)

          Comment


          • #6
            [LEFT]Saap nähdä, saap nähdä... noutaessa autoa centteriltä sain pitkällisen luennon siitä muuttuvamittaisen imusarjan toiminnasta, ja tavallaan (varsinkin näin moottoreista tietämättömänä) voisin kuvitella että joku väärään aikaan aukeava magneettiventtiili voisi jotain mökää siellä aiheuttaakin.

            Kuulemma nokkaketjun kiristinmekanismi olisi toinen mahdollisuus mutta ääni paikallistuisi eri mestaan, ja jos sieltä lähtisi ääntä niin se johtuisi siitä että pääsee valumaan tyhjäksi öljystä auton seisoessa - eikä oikeastaan oikeastaan haittaisi pätkääkään moottorin kestävyyden kannalta...

            Niin tai näin, uskon aika vakaasti ettei toi itsestään häviä. Jos menee pahemmaksi niin sehän on sitten taas helpompi diagnosoida ;)

            Kiitos joka tapauksessa ehdotuksista, kattellaan miten kehittyy!
            [/LEFT]

            Comment


            • #7
              Dodii, nyt on moottorinohjaus päivitetty ja eihän se mökä sieltä mihinkään hävinnyt. "haloo, soitan tästä S4:stä, juu, ollaan nyt käynnistelty sitä eikä kuulu mitään, eiköhän tämä ole nyt OK" ... daah.

              Nyt kun on korva paremmin vireessä ja enemmänkin tullut kuultua sitä rahinaa/rutinaa, niin aika selvästi se tulee just samalla kun kone herää henkiin ja lähtee ottamaan kierrosta; alkaa tuo mukaan pyörimään jäävä startti tuntua yhä enemmän syypäältä ... tai sitten se on toiveajattelua, kun olisi epäilemättä seuraavaksi edullisin vaihtokohde :D

              Onko kellään kokemuksia Hyvinkään Sportautosta, http://www.sportauto.fi/ ? Tuskin tätä kannattaa enempää virallisella centterillä käyttää, kun sieltä ei selvästi tietotaitoa ongelmaan löytynyt.

              Comment


                #8
                Tietämättä sen enempää ko. audista mutta ainakin e39 M5:ssa juuri tuo muuttuvapituuksinen imusarja "VANOS" pitää käynnistyessä rutinaa/rohinaa. Kyseinen "vika" on BMW:ssä ominaisuus.

                Mutta jos ääni tulee starttimoottorista niin se kyllä rohisee huomattavasti terävemmin, toki voit kokeilla (mut en tietenkään suosittele ;) ) startata auton ollessa käynnissä kuuluuko tuttuja ääniä...

                Comment


                  #9
                  Tuo Vanos säätelee imuventtiilien ajoituksia eikä imusarjan pituutta.

                  Comment


                  • #10
                    Vanhan topicin nosto... Tuliko tähän mitään järkevää ratkaisua?

                    Nimittäin 34.000 ajettu S4 sanoo kylmänä käynnistettäessä "vrrroooomm-kraap-blamblamblamblam". Olin lukenut tän topicin ennen auton ostoa ja se tarttui heti ekassa kylmäkäynnistyksessä korvaan kovin tuttuna äänenä.

                    Tietäisin vaan, että vienkö itse liikkeeseen, vai käynkö tappelemaan myyjäliikkeen kanssa...

                    Comment


                    • #11
                      http://v8esfo.com/faq.aspx
                      Q: My car makes a weird noise for about a second or two when I start it up, kind of like a shuttering sound coming from the engine bay as if something is loose?
                      A: This seeming abnormality is "normal" for 4.2L S4. Learn to live with it and think of it as a subtle nuance rather than a nuisance. If you take it to the dealer, they won't find anything wrong.
                      Kyseessä ei ole tuo S4 b6 "ominaisuus"?

                      Comment


                      • #12
                        Kuulostaisi vahvasti tuolta, sekä tuolta aiemmin kuvatulta ääneltä. Jotenkin tekis mieli uskoa, että kyseessä on feature. Mutta toisaalta, kun olis kerran mahdollisuus saada se ison myyjäliikkeen virhevastuuseen...
                        Viimeksi muokannut Lape; 24.4.2009, 23:57. Perustelu: Typo

                        Comment


                          #13
                          Vahva veikkaus että se on nokkien välisen ketjun kiristin joka tyhjänä rallattaa, ennen kuin paineet ovat nousseet. A4 B6 1.8T manuaalissa mainitaan että se on normaalia, mitä ässän manuaali sanoo?

                          Comment


                          • #14
                            Ei taida suostua starttaamaan jos on jo käynnissä.

                            Comment

                            Working...
                            X