Niin eli nyt olisi tällainen kysymys, että mitä mahtaa auto/lohkolämmitin sanoa jos on roikassa viikon verran putkeen? Entä haittaako jos sisätilanlämmitin huutaa kanssa sen viikon? Eikös se kumminkin ota virtansa suoraan seinästä, ei akusta? Ja lataakohan lohkolämmitin akkua? Tästä kuullut vähän molempia vastauksia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lohkolämppäristä
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
kahden tunnin lämmitys riittää kaikkiin pakkasiin.
ei varmaan kovin suositeltavaa pitää viikkoa putkeen päällä. nesteet turhaan kuumana viikon.
sisätilan lämmitin ottaa virtansa seinästä. viikko sisätilan lämmitin päällä on aika hyvä paloturvallisuus riski vaikka ois kuinka säätyvä lämmitin.
lohkolämmitin ei lataa akkua ellei ole erikseen asennettu laturia joka sen tekisi.
-
Yli kahden tunnin kertalämmitys on vain keino kiehuttaa jäähdytysnesteet kuivaksi. Kun nesteet kuivuvat seuraavaksi ylikuumenee lohkolämppärin vastus.
Sisätilanlämmitin kondensoi peltien sisäpinnalle kosteutta, joka tunkeutuu saumoihin takuuvarmasti ruostuttaen auton kuin auton. Tilannetta pahentaa auton päälle sulava lumi. Tästä on omakohtaista kokemusta
Lohkolämppäri vie puoli kWh sähköä ja sisätilan flekti ainakin saman verran. Aikamoinen sähkönkulutus.
Comment
-
Asiasta on ollut aikaisemminkin puhetta. 2 h riittää- muu menee "harakoille. Liian pitkä lämmitys jatkuvasti menee " lompakon puolelle"
Comment
-
Onko tuosta jäähdytysnesteen häviämisestä jotain faktaa? Mulla on töissä tolpat joissa virta koko ajan. Työaikani on 12h joten sen aikaa saa olla auto tolpassakin. En oo vielä ainakaan huomannut että nestettä olisi hävinnyt. Työkaveri naureskeli että mihinkä ne nesteet sieltä häviäis. En jaksanut väitellä kun ei mitään faktaa tuosta ole. Ajastinkellon aattelin hommata töihin. Turhaa vai ei?
Comment
-
Jani, onko työpaikallasi sellainen järjestelmä joka puskee "jaksottaista" virtaa tolppaan? Luin lehdestä ( en muista mistä), että se ei ole hyväksi autolle? Jatkuva täysi virta = kannattaa 2 h ajastinkello hankkia. Jokaisessa lehtikirjoituksessa ( ns asiantuntijat) on selvästi todettu, että liika lämmitys on pahasta. Itse en ymmärrä sähköstä. Asiantuntijat vastatkoon.
Comment
-
Työpaikalla on myös sellaisia tolppia joissa tulee 15 minuuttia virtaa ja vartin virta pois. Näissä tolpissa missä pidän on tietääkseni koko ajan virta. Kellään ei ole ongelmia tietääkseni työpaikallakaan ollut. Mielessä on vaan käynyt muutaman kerran että onko järkeä antaa lohkiksen puhkua 12 h yhtä soittoa. Sellasen artikkelin luin jostain että 4 tuntia olis maksimiaika mikä kannattaa pitää piuhan päässä. Sen jälkeen lohkon lämpötila ei juurikaan nousisi vaikka miten kauan piuhassa pitäisi. Tiedä nyt sitten mihin uskoa :)
Comment
-
T. Laakso
Eipä ne nesteet sieltä mihinkään katoa tai ala kiehumaan... Lämpöä pitäisi olla pitkälti yli 100 C koska systeemi on lämpimänä paineistettu. 600W lämppäri ei riitä saamaan moottorin lämpötilaeroa niin suureksi ulkolämpötilaan verrattuna edes nollakelillä että termostaatti aukeaisi kokonaan ja lämmin vesi pääsisi kiertämään syylärin kautta jatkuvasti. Moottori säteilee lämpöä tietyn lämpötilaeron jälkeen 600W edestä ja tästä lämpötila ei enää nouse. Lämpeneminen pysähtyy viimeistään siinä vaiheessa kun syylari tulee mukaan peliin. Se pystyy jäähdyttämään useita kymmeniä kilowatteja ilman ajoviimaakin koska se on mitoitettu polttomoottorin hyötysuhteelle.
Kesähelteellä lämmitettäessä tosin saattasi päästä kiehumislämpötiloihin...
Comment
-
Anonyymi
Tää on muuten hauska juttu tää lohkolämppärin haitat pitkässä/ jatkuvassa lämmityksessä.
Kyllähän sitä monenlaista urbaanilegendaa liikkuu siitä mitä "liikalämmitys" saa aikaiseksi, mutta toisaalta kun miettii millaisissa lämpötiloissa ja olosuhteissa se samainen jäähdytysneste pyörii järjestelmässä ajon aikana niin aika miedolta alkaa tuo vastuksen vaikutus nesteeseen vaikuttaa.
Henk.koht en oikein jaksa uskoa että tästä "liikalämmityksestä" sinänsä merkittävää haittaa olisi..ainakaan moottorille tai jäähdytysnesteelle.
Ja toisaalta yhä useammassa ja useammassa uudessa autossa säteilylämmitin jää ainoaksi vaihtoehdoksi, ja sen kanssa ei tuota vähäistäkään mahdollista haittaa ole mikä kenties perinteisen vastuksen kanssa voi ehkä olla.
Taitaa vaan olla niin että aika monelle on ero välillä säteilylämmitin vs lohkolämmitin (vastus) aika hämärä. Nimittäin aika usein automainoksissakin mainitaan auton varustukseen kuuluvan "lohkolämmitin"..vaikka kyseessä siis uusimmissa autoissa yhä useammin ja useammin on öljypohjaa lämmittävä säteilyelementti.
En tarkoita etteikö ero olisi meille täällä kirjoittaville täysin selvä..mutta usealle vähemmän autoihin suuntautuneelle ei ehkä olekaan ihan niin selvää, joten monesti ollaan "liikalämmittämisestä" huolissaan täysin turhaan.
Comment
-
Muutama päivä sitten luin jostain lehdesta tutkimuksen ( taisi olla tekniikan maailma hampilääkärin odotushuoneessa). Jutussa testattiin säteilylämmitinta ( audiin johon ei saa lohkaria, koska pakkasproppua ei ole)) ja lohkaria toiseen merkkiin. Muistaakseni tulos oli lohkarin hyväksi? Naisen logiikalla lohkarin liikalämmittämisestä on: "Kun pienessä raossa ( lähellä seinämiä) on iso vastus ja sitä lämmitetään tuntikausia niin lopputuloksena on se, että vastus lerppahtaa lopullisesti":)
Comment
-
T. Laakso
Näinhän se olisi jos siellä ei olisi vettä. + 4 asteinen vesi on painavinta joten vesi kiertää lohkossa lämmittämisen seurauksena. Toisaalta, 600W ei ole kovin iso vastus jos vertaa mihin tahansa lämmittimeen yleensä... Sisälämppäritkin on kilowatin luokkaa monesti.
Comment
-
Pistää tuon EHS:n systeemin siihen autoon niin ei tartte huolehtia ja miettiä että onko auto liian kauan lämmityksessä. Saa olla roikassa kokoajan ja aina on auto lähtövalmiina. Säästää sähköäkin noin 80% tietyn laskukaavan mukaan :)
Lisää tietoa asiasta www.ehsinfo.fi
Ja mun kautta saa noita ainakin hommattua.
EHS M16 on 69?
EHS C16 on 39?
Itsellä on paikallaan toi ja ihan pätevä systeemi on olen itse ainakin tyytyväinen.
Comment
-
Olen pistänyt merkille, että jatkuva lohkolämppärissä seisottaminen haihduttaa jäähdytysnestettä jonkin verran. Meikäläisen kotiparkkiksella tolpasta tulee virtaa koko ajan eli auto on talvisaikaan usein n. klo: 19-07 (12h) välisen ajan lohkolämppärissä, siis arkipäivisin. 1-2 l jäähdytysnestettä saa lisätä lämppärikauden aikana. Nestettä häviää talven aikana selvästi enempi, kuin kesäaikaan. Ymmärtääkseni tuota nestettä haihtuu nimenomaan lohkolämppärin takia.
Luulen lohkiksen kiehuttavan jäähdytysnestettä paikallisesti lämmitysvastuksen ympäristössä ja se ehkä aiheuttaa tuon nesteen häviämisen?
Muutama syy miksi lohkiksen jatkuva huudattaminen ei ole suositeltavaa:
1. Lohkolämmittimen jatkuva grillaus ei tee hyvää jäähdytysnesteen inhibiittoreille -> tulee tarve vaihtaa nesteet useammin, jos ei halua korroosio-ongelmia jäähdytysjärjestelmään.
2. Sähköä kuluu mahdottomasti.
3. Lämmitysvastuksen parasta ennen päiväys lähenee huomattavaa vauhtia verrattuna normaalikäyttöön.
4. Liian pitkästä lämmittämisestä ei kuulemma ole mitään hyötyä. On kuitenkin totinen tosi, että jos laitan auton illalla piuhan päähän moottorin ollessa käyntilämmin, niin aamulla startatessa kone on lähes käyntilämmin. Ero on huomattava verrattuna siihen, että auto olisi aamulla vain sen kaksi tuntia lohkiksessa ennen starttia.
5. Naapurin kissa (Felis domestica) tykkää köllötellä lämpimän konepellin päällä yöaikaan.
Comment
-
Anonyymi
Ymmärtääkseni tuota nestettä haihtuu nimenomaan lohkolämppärin takia.
Luulen lohkiksen kiehuttavan jäähdytysnestettä paikallisesti lämmitysvastuksen ympäristössä ja se ehkä aiheuttaa tuon nesteen häviämisen?
-Tuskin, etsi vuoto. Ei suljetusta kierrosta neste häviä.
Muutama syy miksi lohkiksen jatkuva huudattaminen ei ole suositeltavaa:
1. Lohkolämmittimen jatkuva grillaus ei tee hyvää jäähdytysnesteen inhibiittoreille -> tulee tarve vaihtaa nesteet useammin, jos ei halua korroosio-ongelmia jäähdytysjärjestelmään.
-Empä ole moista huomannut. Oletko ohjeiden mukaan vaihtanut nesteet 2 vuoden välein?
2. Sähköä kuluu mahdottomasti.
-Jos joku muu maksaa kuin sinä itse, niin mitä sitten??
3. Lämmitysvastuksen parasta ennen päiväys lähenee huomattavaa vauhtia verrattuna normaalikäyttöön.
-Tarviiko siis vaihtaa auto kahden vuoden välein verrattuna 3-4 vuoden periodiin?
4. Liian pitkästä lämmittämisestä ei kuulemma ole mitään hyötyä. On kuitenkin totinen tosi, että jos laitan auton illalla piuhan päähän moottorin ollessa käyntilämmin, niin aamulla startatessa kone on lähes käyntilämmin. Ero on huomattava verrattuna siihen, että auto olisi aamulla vain sen kaksi tuntia lohkiksessa ennen starttia.
-Onko sitten haittaa, jos taloyhtiösi maksaa autosi lämmityksen läpi yön ja saat lähteä turvallisesti lasit auki aamulla matkaan?
5. Naapurin kissa (Felis domestica) tykkää köllötellä lämpimän konepellin päällä yöaikaan.
Haalikolla moisesta rontista selviää.... :))
Comment
-
Heitettäänpä tähän ketjuun, eikä avata uutta ketjua.
Jeps, elikkäs pakkaskaudella (siis nyt ja viime talven kovina pakkasina) tein sellaisen huomion, että kun auto on lämppärissä pitkään alkaa jäähdytysnestettä löytyä hieman myös auton alta. Näyttää siltä, että joko jossain letkussa on pieni halkeama tai sitten kova pakkanen ja jäähdytysnesteen lämpö aiheuttavat jonkinmoisen "vuodon".
Kertokaa minua viisaammat olenko ollenkaan jäljillä?
Varmaankin tuo vuoto kannattaa etsiä. Viime vuonna ajattelin, että vuotoa aiheutti lohkolämmittimen asennus, koska vuoto katosi kelien lämmettyä. Nestettä tosin sai lisätä autoon, mutta sen aiheutti huollossa huonosti kiinnitetty paisuntasäiliön korkki. Tänään jälleen töistä lähdössä olleena huomasin pienen lammiskon auton alla ja taskulampulla katseltuna näytti siltä, että vuoto olisi koneen takaosassa, keskellä autoa, suoraan ennen sitä "akkukourun" peltiä (tulipellin?) kohdalla. Letku näytti menevän paisunsäiliön "ylempään pikkuliittimeen" Ainakin siinä näkyy selvä punainen noro ja auton sammutettua niiltä main näkyy pieniä hyörytussauksia. Nestettä meni sellaiset 0.5l, eli ei paljoa. Autolla varmaankin voi ajella, kunhan ei päästä nestettä loppumaan ja huolehtii ainakin pari päivää lisätyn nesteen pakkaskestävyydestä? Niin ja toivoa, ettei letku anna lopullisesti periksi mikäli vika on siinä. Näyttää jotain klemmaria olevan niillä seuduilla, eli tuo "mutu"-teoria lämpölaajenemisesta saattasi olla jotenkin jäljille.
Ai joo, ja lämmöt pysyy normaalina, sekä mittariston että ilmastoinnin näytön kautta.
Comment
Comment