Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TTq 165kw vai A6 2.7 T vm.99-01?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TTq 165kw vai A6 2.7 T vm.99-01?

    Olen ostamassa Audia ensi kuussa, mahdollisesti Saksasta. Olen harkinnut pitkään joko TTq:t 165kw tai A6 2.7 Tq:ta (vm.99-01). Olisiko tällä sivustolla kenties asiantuntevaa/ystävällistä porukkaa ottamaan kantaa näiden kahden välillä kumpi olisi parempi hankinta niin kuin tekniseltä puolelta ajateltuna? Olisin myös erittäin kiitollinen jos tulisi ilmi myös näissä kahdessa havatuista tyyppi vioista/ongelmista, niin kuin myös positiivisista jutuista.
    Toki voi ehdottaa myös mahdollisesti mielestään parempaa vaihtoehtoa Audeista ( budjetti n. 20000 e sis. verot)
    Kiitos kaikille etukäteen!!!

  • #2
    Olen harkinnut pitkään joko TTq:t 165kw tai A6 2.7 Tq:ta (vm.99-01). Olisiko tällä sivustolla kenties asiantuntevaa/ystävällistä porukkaa ottamaan kantaa näiden kahden välillä kumpi olisi parempi hankinta niin kuin tekniseltä puolelta ajateltuna?
    No siinä on ainakin vaihtoehdoiksi valittu kaksi niin täysin erilaista autoa ku on vaan mahdollista.

    Haulla löytyy kummastakin paljon tietoa, että tossa nyt alkuun vaikka TT:n vioista.

    TT Quattrosta pari kysymystä - tyyppiviat ym.

    Jos tilantarve on vaan kuski+apukuski, niin oma valinta olis/on TT, kun turhaa sitä on ylimääräistä rautaa kuljettaa mukana. Ja ajotuntuma on varmasti urheilullisempi jos sellaista hakee.

    Comment


    • #3
      Kiitos komentista!

      Comment


        #4
        Kerran kysytään teknistä puolta, niin tuossa kutosessa on oikea moottori ;) TT on silti sporttisempi.

        Kutosessa on etutukivarsien kanssa ongelmia, TT:ssä ilmeisesti taas takana.

        Nuo tosiaan on aivan eri päästä Audin valikoimaa, joten vaikea on sanoa kumpi on parempi. Edes teknisesti. Kyllä se on omien tarpeiden mukaan valittava.

        Comment


        • #5
          Kiitos Mikko,
          Itselläsi näyttää olevan s4 BiT, kysymäni A6 on myös bi-turbo, eli onko se sama kone kuin S4:ssa, mutta hieman eri ohjelmilla?

          Comment


            #6
            Juu kyllä näin on. Teknisesti tuo on aivan sama kone.

            Comment


            • #7
              Kimmo: et ole ajatellut sitten tuon a6:n sijaan esim. s4:sta? Se on ehkä aavistuksen sporttisempi kuin tuo a6. Ja jo vakiona melko lailla pirteämpi kuin isompi a6 "samalla" moottorilla.

              Comment


              • #8
                Tähän on ihan mahdotonta ottaa objektiivisesti kantaa ... Mutta A6:ssa tai ehdotetussa S4:ssa on tuon ikäisenä on V6 nokalla ja Torsen vaihteiston jatkeena. (Etuvetoistahan ei kukaan edes vakavissaan katsele.) :) Lisäksi niihin saa Tiptronic-automaatin, vai minä vuonna se mahtoikaan tulla S4:een tarjolle?

                Tähän kysymykseen vastaus löytyy ainoastaan kysyjän korvien välistä.

                Comment


                  #9
                  Kai se tippi ässissäkin on ollut saatavilla "aina", mutta ei sitä ota kuin hullut jenkit. ;) Joo niin tosiaan tuo torsen/haldex ero unohtuikin.

                  Jos saa omalla mielipiteellä vaikuttaa niin osta ässä :)

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos kaikille jo tulleista kommenteista! ON VAAN tuo TTq 165kw vahvasti mielessä, eli jos ed. mainittu peli tullee koeajolle tulen sen viemään tarkistettavaksi ennen kaupan tekoa. Mitkä ovat siis niitä mahd. ongelma kohtia mielestänne joihin tulisi kiinnittää erikoisesti huomiota (puhutaan siis vm.99-01 Audi TTq:sta 165k).
                    Kiitos jo etukäteen neuvoista!!!

                    Comment


                    • #11
                      Tuo ttq 165 on kyllä todella mukava kulkine, niin kesällä kuin talvellakin. Kannattaa tarkistaa ainakin mittariston toimivuus kaikilta osin (niitä hajoillu vissiin useempikin). Kannattaa myös kysyä, onko kyseiseen autoon tehty se takaisinkutsu, jossa asennettu ESP, takaspoileri ja alustaa parannettu. Mulle vaihdettiin äskettäin myös ilmaiseksi takavakaajat tehtaan takaisinkutsun johdosta. Kuskin ikkunannostin oli mulla ostettaessa rikki, mutta autoliike korjasi tämän tietenkin omaan laskuunsa (ja jotain muita pikkuvikoja tais olla kans.) Perinteiset nivelet, puslat yms. kannattaa myös tarkastaa samalla. Jos autosta löytyy ESP, takaspoileri ja alustaa parannettu (ilmeisesti jousia vaihtamalla?) Mittari toimii kuten pitää, ja auto on muuten siisti eikä päästele ylimääräisiä ääniä, en äkkiseltään keksi hyvää syytä olla ostamatta. Jos tilantervetta ei hirveästi ole ja kaipaa spottisuutta on tt oikea valinta.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään kuulin kaveriltani (jonka mielestä BMW on se ainoa oikea) että ääritehoilla ajettaessa tuon ikäluokan (99-01) TT on tod. huonosti hallittavissa tiukan paikan tullen (mm. tiessä oleva virheet, kuopat, väärin kallaavat mutkat jne.).
                        Eli hän väitti kuulleensa tutultaan jolla kyseinen auto on ollut, että näitä olisi ajeltu oikeinkin paljon ulos tieltä ympäri eurooppaa. Eli onkohan tällaisessa mitään perää, mahdollisia puutteita alustassa yms. (loppupeleissä kuskistahan se on myös pitkälti kiinni!) Onko kokemusta/kautta objektiivista kantaa asiaan merkkiuskollisuuden jäädessä taka-alalle. Kiitos!

                        Comment


                        • #13
                          Alkupään (vm.99) TT:ssä ei ollut ESP:tä, eikä takaspoileria ja olen lukenut että ne lisättiin juuri noiden ongelmien takia.

                          Jos et oo ennen ajanut TT:llä ja haluat ottaa tuntumaa, niin tuu katsomaan tota mun kärryä kun näytät asuvan Turussa.

                          edit.
                          Tossa tekstissä tosta asiasta.
                          http://www.ttguy.com/html/ttmods.html

                          Comment


                            #14
                            TT tuntui minun käsissä vähän turhankin pieneltä. (makuasia)
                            A6 biturbosta saat manuaskilla taatusti näyttävän ja menevän pelin kun varaat kierroksen K04sia.
                            Kuten asia on jo monesti tullutkin esille, osta ihan se mikä tuntuu täyttävän omat tarpeesi parhaiten.

                            Comment


                            • #15
                              Esp ja takaspoileri lisättiin ja jousitusta parannettiin tehtaan takaisinkutsussa juurikin siksi, koska alkupään tt:t oli lähinnä saksan baanoilla kovissa vauhdissa menettänyt pitoja ja autot karanneet käsistä. Eli jos on tt:tä hankkimassa, niin kannattaa varmistaa että ko. autosta löytyy ainakin se esp ja takaspoikka.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos kaikille vastauksista! On ollut työ kiireitä ja auto vielä hakematta, mutta ensi kuussa, I hope so!! Kuitenkin, kyllä se taitaa TT:hen kääntyä mun valintani, joten; Onko jollain lastutetuista kokemusta? Kestääkö tämän 165 kw Q:n moottori ja muut kilut ja kalut noita 250-300 heppaa mitä lastuilla on niistä otettu?

                                Comment


                                • #17
                                  Kestää noin 350 heposta ja sen olikohan nyt 400 Nm, eli pelkän lastun helposti.

                                  Comment


                                    #18
                                    TT:n omistajana toukokuusta lähtien. Kokemuksia:

                                    Kone vakiona hengetön. Ei tuota juurikaan hauskuutta, lastulla tilanne hieman paranee, mutta näinhän se nyt taitaa olla vakiona tuossa 2.7:ssakin tilanne. Lastulla autosta saa kohtalaisen pirteän menijän, lähinnä lisääntynyt vääntö tuo tunnetta lisää. Lastun myötä eteen tulee ehkä intake-putken vaihto, joka erillisosana n. parisataa euroa. Itse vaihdoin myös bypassin alumiinimäntäiseen malliin, vaikka tuo vakio ei kuulemma huonoimmasta päästä olekaan. Äänet eivät herätä isompia tuntemuksia, jos haluaa urheiluautoon asiaankuuluvat äänet, niin putkiston vaihtoa voi suositella. Peruslastuvirin kone ja voimansiirto kestää kuulemma hyvin, onhan näillä lastutetuilla 165kW myllyillä aika reilusti kilometrejä maailmalla kerätty. Lompakkoystävällisen tehon raja lienee juuri tuossa 260-270 tienoilla. Jos turboa, downpipeä jne. alkaa vaihtamaan, niin alle 5000e budjetillä pääsee "turvallisesti" sinne 320-340 tienoille.

                                    Omassa yksilössä oli vakiona S-line sporttialusta, joka on 20mm vakioalustaa matalampi. Pintakova kiikkulautahan se on, joten päivitin suoraan KW:n variant 3 -satsiin. Ajettavuuden kannalta tämä on enemmän kuin perusteltu hankinta, tosin varmasti "kevyemmälläkin" satsilla pärjää. Madalluksen myötä taka-akselin camberit ovat päin h*lvettiä, asiaan auttaa joko epäkeskopuslat tai säädettävät varret taakse. Itse päädyin jälkimmäisiin, ja reilut 300 euroa köyhempänä voi olla tyytyväinen lopputulokseen. Säästänevät rengaskuluissa itsensä vuodessa parissa.

                                    Ajettavuudesta, autohan käyttäytyy kuin etuvetoinen pitävällä pinnalla. Haldex tulee mukaan takapyörille vasta kun etupyöriltä pidot karkaavat, joten normaaliajossa käytös on valitettavan puskevaa. Alustasäädöillä ei isoa vaikutusta ole, jos tähän muutoksen haluaa niin vaihtoehtoina on sporttisoftalla oleva tai käsin säädettävä haldex-ohjainlaite. Jouduin ensimmäisen hommaamaan alkuperäisen ohjainlaitteen hajottua, ja käytös parani kesäkeleilläkin radikaalisti. Talvella kuulemani mukaan "funfactor" kasvaa potenssiin X tuolla palikalla, mutta hintaakin on se päälle 800 euroa. Säädettävä Lehtosella jopa tuplat tuohon verrattuna. Huonohan auto ei ole vakio-ohjaimellakaan, mutta kokeiltuani molempia pitäisin lähes pakollisena päivityksenä. Marmorilta vakio-ohjainlaitteen hinta ~1100 euroa, osatilauksen kautta pääsee viriosan hintoihin. Jos vaihto tulee eteen, niin en juuri vakiota harkitsisi.

                                    Auton ulkonäöstä voi olla montaa mieltä. Makuasioista on turha kiistellä, mutta meikäläiselle TT sopii silmään sekä sisältä että ulkoa. Takatilat ovat olemattomat, peräkontti pieni, mutta toisaalta joka tällaista hakee on valmis em. asiat hyväksymään. Tyyppivikoina voi pitää mittaristovikoja, lasinnostimia, puolia, halkeilevia ilmastointilaitteen kytkimiä (Tepolta varaosakuoret halvalla) ja itsekin koettua haldex-ohjainlaitteen vikaantumista, jota ainakin maailmalla näkyy jonnin verran ilmenneen. Kulumisen seurauksena voi varautua maffin, lambdojen, puslien ja vakaajien vaihtoon, mutta nämähän konsernituotteissa ovat tiedossa.

                                    Jarrut ovat vakiona perheautotasoa, vaihtoehtoja löytyy viripajoilta useita. Itsellä nuo Porschen neli- tai kuusimäntämonoblocit ja r32:n levyt ovat pyörineet mielessä. Ehkä ensi keväälle...

                                    Kaiken kaikkiaan olen enemmän kuin tyytyväinen auton nykytilaan. Vakiollakin pärjää, mutta urheiluautosta ollaan kaukana. Painava möykkyhän tuo on muutenkin, mutta ajettavuutta em. muutokset tuovat huomattavasti enemmän siihen suuntaan, jota itse autolta hain. Lisäksi kampe on jo nyt osoittanut toimivuutensa perheautona, muija ja koira mahtuvat mukavasti kyytiin :) 1.8t kone lienee ylläpidon kannalta hieman halvempi kuin biturbo. Vaihtoehtona oli s4 bt kun autoa hommasin, mutta TT vei lopulta voiton. Vaikka lompakkoa on saanut raottaa, niin päiväkään en ole katunut.

                                    TT-tietoa hamuavalle http://www.wak-tt.com/links/links.htm on korvaamaton.. ei kun selaamaan.
                                    Viimeksi muokannut Jede; 9.8.2007, 16:53.

                                    Comment


                                      #19
                                      TT tosiaan tuntuu vähän etuvetoselta. Missä liikkeessa saa asian korjattua? Ja mikä vetosuhteeksi tulee?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ace-competition Ruotsissa myy Haldexin Performance Controlleria. Itse tilasin TT-shopista briteistä muiden hilujen yhteydessä.. Kustannus luokkaa 800-900 euroa.

                                        Lehtonen Motorsport myy portaattomasti säädettävää ohjainlaitetta, tarkat hinnat asennuksineen saat varmaan kysymällä suoraan Rollelta.

                                        http://www.ace-competition.com/index...aldex&lang=eng
                                        http://www.wak-tt.com/mods/haldexpp/haldexpp.htm
                                        http://www.lmsracing.fi/tuning/lista.php?id=18
                                        http://www.thettshop.com/performance...product=600427
                                        http://www.awesome-gti.co.uk/audi%20...nsmission.html

                                        Huom. Awesome-GTI ilmoittaa hinnat verottomina. Siis plus alv ja sitten euromuunnos. Asennus reilun tunnin homma. Vanhan tilalle plug&play, vikakoodien luku ja Haldex-öljymäärän tarkistus. Ero vakioon verrattuna on tosiaan merkittävä.

                                        Comment


                                          #21
                                          vanhemman mallin TT vaatii "hieman" useamman tunnin tuon boksin vaihtoon.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko tosta säätämisestä jotakin haittaa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Se on alunperin suunniteltu kestämään sellaisella vetosuhteella kuin se on orkkiksena. Haittana todennäköisesti verrattavissa 1.8T lastuttamiseen eli kestoikä vähenee. Haldex on muutenkin aika heikko lenkki tuossa vehkeessä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitos taas vastauksista ja mielipiteistä, varsinkin Jesselle Rovaniemelle todella hienoista kommenteista sekä tiedoista mitä TT:hen tulee! Vielä viikko töitä ja sitten pari lomaa.....toisella niistä Saksaan auton TT:n hakuun. Ilmoittelen tällä site;lla mitä käteen jäi, jos se asia sattuu jotaikin kiinnostamaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  TT:hän täällä tuntuukin keskustelu kallistuvan, mutta tässä "piruuttaan" vielä Saksan matkaajan pään vaivaksi se puuttuva yksi oma mielipide, näin kun jutustelu lähti aika subjektiiviselta pohjalta käyntiin: A6 bit ja Tiptronic kevyesti piristettynä (=329hv/5490rpm, 637nm/2745rpm) on oikeinkin mukava vääntävä talviautovaihtoehto 5-henkiselle perheelle, kun nämä rajoitukset meillä on mitä on. Ja Audin perus-vakio-urheilualusta ja -jarrut riittävät, kun ei rata-ajoa ole tarkoitus. Mitään vikaa, paitsi kuluvia osia, ei autossa ole ollut. Noin 95% ajasta on kiva ajaa automaatilla, 5% voi sitten vaihtaa käsin, joilloin auto on ihan kohtalaisen aktiivinen. Nopeahan se ei painonsa takia ole (14sec) kevyisiin Sisariinsa verrattuna, mutta 4-veto ja automaattisesti jakava/reagoiva Torsen auttaa lähdöissä ja näissä tehoissa pidoissa muutenkin! :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuota noin, ehkä menee vähän pois raiteiltaan, mutta kysynpä kuitenkin. Mikä ohjelma sulla on autossa, jos noin muikeita vääntöjä olet uskaltanut tippi-laatikolla varustetusta biturbosta ottaa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minäkin olisin kiinnostunut.. :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä Harinen sai kaverin autosta 319hv, vääntöjä en muista. Auto oli siis alunperin 230hv.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No tuo 319hp ei kyllä yllätä, eikä sinänsä tuo mainittu 329hp:aan, mutta tuo erittäin muikea vääntö on se, mikä kiinnostaa! Vai onko kirjoittajalla tullut näppäilyvirhe?

                                                          Käsittääkseni tuo tippilaatikko ei kestä kuin ~440nm vääntöjä....

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kolme eri räätälöityä softaa, joista voi valita ajossa mieleisen: 473nm/2490rpm, 560nm/2340nm, ja 637nm/2745rpm.
                                                            Laatikko kestää: onhan se tehtaalta vakiona esim. RS6:ssa 560nm (ja johon on jätetty tietty pelivara). Kirein softa on esim. turbon akseleille -miksei laatikollekin- aika tiukka joten käytän vain "in case of emergency" ts. bmw, yms. tapaiset, tiedättehän.... :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X