Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
kuinka audin pata mahtaa soveltua venekäytöön? minkä verran painavat audin v8 moottorit?
netistä nihkeästi löyty audin koneita kyseisessä käyttötarkoituksessa.
Venemoottorin mitoituksesta en tiedä yhtikäs mitään, mutta eikö turbodiesel olisi monessakin mielessä parempi lähtökohta. Audin V8 ei käsittääkseni tilavuuteen nähden ole mitenkään painava.
Voisi kuvitella että Audin vinkkelit on kuitenkin parempi ratkaisu kuin jenkki-v8, sekä teho-painon että kulutuksen suhteen. Tuollaisen Audin kasin marinointi on tietysti oma lukunsa, koska valmiita sarjoja siihen tuskin tehdään.
Audin viitoskone painaa muistaakseni himpun enemmän kuin v-kasi. Tietysti veneen malli ja käyttötarkoitus auttaisi passelin koneen haarukoinnissa.
eli aluksena on 4.8m pitkä berkeleyn jetillä varustettu vene. nyt moottorina on hardin marinen olds 455, tästä moottorista tulee ankkuri suuren painonsa vuoksi. diesel kävisi jos olisi kevyt sekä voimakas moottori, jota ei taideta valmistaa dieselinä. audin kone kiinnostaa juurikin keveyden/tehon/hinnan vuoksi. moottori saisi olla tietysti mahdollisimman tehokas, liikaa voimaa ei voi olla. vene tullaan nostamaan vedestä pois ajan jälkeen eli "marinointi" ei tarpeellinen?
Kyllähän marinointi on tarpeellinen, sillähän tarkoitetaan moottorin sovittamista venekäyttöön.
Ensimmäisenä mulla tuli mieleen tuo ajonesto jos se on koodattu boksiin. Miten se kierretään. Tai mittaristoon. Toinen ruisku? Muistaakseni tuossa oli sähkökaasu, joten sen sovittaminen kans.
Onhan tollasissa hommaa, aikoinaan mersun diisseleitä faija teki merimoottoreiksi, mutta bensa on tietty monimutkaisine ruiskuineen eri. Johtosarjan joutuu tekemään varmaan itse.
Vauhtipyörän tai paremmin vetolaitteen sovittaminen jne.
Kölijäähdytys, vesipakosarjat jne. Pari turboa kylkeen :)
vene tullaan nostamaan vedestä pois ajan jälkeen eli "marinointi" ei tarpeellinen?
Niin siis marinoinnilla tarkoitin koko prosessia auton moottorista-veneen moottoriksi, eli vähinään jäähdytysjärjestelmän rakentamista tai muokkaamista nykyiselle koneelle, ja onhan pakosarjat rakennettava vesijäähdytteisiksi jos et koko venettä meinaa polttaa.
Oldsin v8 verrattuna Audin v8:iin: painoa oldsissa ainakin tuplat mutta tehoa vain puolet? =)
juu siis marinointi on kylläkin venekäyttöön muuttamista mutta käsittää
yleensä myös moottorin kampimutkan yms. eroja.
jetti käytössä kun voi esim vesipumpun poistaa yms.
muuttaa pitää: vauhtipyörä ristiniveleen sopivaksi sekä moottorin kiinnikkeet veneeseen sopivaksi, jolloin en puhuisi vielä marinoinnista. myös pakosarjat jätän auto malliseksi kuumiksi sarjoiksi. kyseessä on tuulilasimallin vene.
jäähdytys järjestelmää ei muuteta. lämmönvaihdinta ei tarvita vaan vesi suoraan turbiinilta.
oldsin moottorissa on ollut uutena voimaa 365hv/varmaan 400kg. audissa 250/280hv/150kg? (en ole romuraudan suuri ihailija)
diesel ei tule tehojen puolesta kuulooonkaan.
veneen paino asettu varmaan 200-300kg väliin. veneellä haetaan huippu nopeutta, ei juhannus heiloja.
Jos näin, niin kone ei tule kestämään merikäyttöä ilman makeavesijäähdytystä. Syöpyy suhteellisen nopeasti piloille. Mikäli ajellaan järvessä, niin sitten tilanne hieman parempi, mutta huono ratkaisu raakavesijäähdytys joka tapauksessa on alumiiniseen "merimoottoriin".
minkä takia kaikki vesijetti valmistajat käyttävät suoraan vedestä jäähdytystä jos se syövyttää niinkin nopeasti paikat? itsellä vene tulee järvikäytöön.
Asiaan auttaa se mitä lämmönvaihtimissakin on eli siellä on sitä varten metallitangot jotka syöpyy tarkoituksella, nimeä en muista enkä materiaalia.
Alumiiniä käytetään yleisesti lämmönvaihtimissa. Samoinhan metalliveneiden pohjaan pistetään niitä sinkilöitä? vai mitä paloja jotta syöpyminen on hallittua.
minkä takia kaikki vesijetti valmistajat käyttävät suoraan vedestä jäähdytystä jos se syövyttää niinkin nopeasti paikat?
Niiden kayttoikaa valmistaja tuskin laskeskelee kovin pitkaksi. Raakavesijaahdytys tosiaan tuhoaa moottorin merella nopeasti, pahimmillaan voi lohko/kansi puhki jo viidessa vuodessa jos lahtokohta on jo ollut merikayttoon sopimaton. Mutta kylla raakavesijaahdytettykin moottori kestaa 20-30v huollettuna, lohko ei tosin talloin ole kevyt.
Ei se Oldsin 455 ihan noin paljoa paina mitä tässä on veikkailtu. Yhden sivun löysin missä tuo paino mainitaan ja se oli sielä 635, yksikkö ilmeisesti jenkkien pauna (lbs), joka tekis noin 288 kg. Tämäkään ei kuitenkaan kerro sitä, onko tuo paino kuivana, apulaitteiden kanssa vai ilman jne.
Tehoa tuo pukkaa vakiokunnossa 400 heppaa GT Toronadossa, mutta vaikka siinä oliski "vain" se 365, niin ei siihen hirveitä tartte tehdä että pääsee yli 400:n.
Onhan se ruotsinpoikakin, ja varmaan muutama muukin sovittanu vitosen onnistuneesti veneen perille. Ääni ei oo lainkaan hassumpi tässäkään käytössä, Volvon 2.4 20V: Linkki!
Pontiacin 455 painaa th400 laatikon kanssa 366kg. Ilman askia ei tullut punnittua koskaan, mutta oldsin kone lienee hyvin samaa luokkaa? Jos kyseessä on ylipäänsä joku vanha jenkkimoottori, niin vertailuksi kerrottakoon että 335hv ponchon kone antaa suomalaisessa dynossa täysin vakiona karvan päälle 250 "nyky-heppaa".
Sikäli erikoista että uudet ja vanhat vääntölukemat ovat hyvinkin vertailukepoisia, lähes 1:1.
Mites sitten kulutuspuoli, kuvittelisin että suhteellisen nykyaikainen moniventtiilikone olisi vähän pihimpi bensan suhteen? Vai olenko hukassa.
Jos kyseessä on ylipäänsä joku vanha jenkkimoottori, niin vertailuksi kerrottakoon että 335hv ponchon kone antaa suomalaisessa dynossa täysin vakiona karvan päälle 250 "nyky-heppaa".
Minkä normin mukaan mitattu tuo 335hv? Ettei olisi kampiakselilta ja vielä eri normilla, jolloin voisi täsmätä hyvinkin lähelle 250hv pyöriltä mitattuna.
Jenkithän mittaa nuo tehot SAE-normin mukaan, eli ilman apulaitteita, äänenvaimentimia ja muuta tehoa rajoittavaa. Tuo siis ilmoittaa melko tarkasti sen ihan maksimitehon mitä siitä koneesta otetaan. Eli 365 heppaa koneesta ilman "häiriötekijöitä", mutta 250 heppaa muuten, ilmeisesti pyöriltä?
Lisää standardeja missä olis mun mielestä vähä parannettavaa, itte pitäis tehdä neki... :)
Kaikki tehot pyöriltä mitattuna niin ei olisi mitään epäselvää. Harva sitä pelkällä moottorilla kuitenkaan ajaa.
kevirini sanoi moottorin painoksi 370kg? moottorissa kaikki valurautaa, mutta KEVYET peltiset venakopat on korvattu metriä vahvoilla alumiinisilla valu kopilla! -liikaa se on audi miehelle.
kyllä se audin alumiini kasi kestää minun käytössäni loppu elämän syöpymättä, niin vähän pelille ajoa tulee.
voimaa valuraudan sisältä ei tosiaan tule ja lisää kaivataan runsaasti.
kulutuksen ja potentiaalin takia olen kiinnostunut audin moniventtiili moottorista.
minkä verran 3.6/4.2 kone vie ainetta kaupunkiajossa?
vene tosiaan nostetaan ajon jälkeen pois jolloin vedet valuu moottorista pois.
vene tosiaan nostetaan ajon jälkeen pois jolloin vedet valuu moottorista pois.
Sisä/sisäperäkoneista ei tyypillisesti valu vedet itsekseen pois lohkosta vene ylös otettaessa. Yleensä noista pitää avata lohkon/pakosarjan yms. tyhjennystulpat, jotta vesi poistuu koneesta.
Siihen on syynsä miksi kukaan tunnettu merimoottoreiden valmistaja ei ole tehnyt raakavesijäähdytteisiä alukoneita merikäyttöön, vaikka kevyellä alukoneella selvä painoetu olisikin patarautakoneeseen verrattuna.
Moottorinlohkoja ei varmaankaan valmisteta merialumiinista, joten niitten syöpymisenkesto suolavedessä voi olla heikko.
Toisaalta jos tämä kerran tulee järvikäyttöön, niin ei kai siinä silloin ole ongelmaa?
Itse olen omaan n. 1800kg veneseen harkinnu jos korvaisi 5.7 merkun joko 1.9 tai 2.5V6 tdillä. Toisaalta Audin V6/V8 patojen luulisi olevan kohtuullisen hyvä vastineita koska lähinnä tuo peräpaino tippuisi n. 200kg verrattuna merkkuun. 200kg on jo aika paljon kun liukuun aletaan venettä puskemaan.
Bowmanilla on 1.9tdihin valmis pakosarja jossa on myös lämmönvaihdin integroituna. Eli jos helpolla haluaa päästä niin ostaa sellaisen. Muihin VAG moottoreihin ei löydy valmista.
Bensakoneiden hintaero diisseleihin on aika iso ja painoakin bensoissa on vähän vähemmän eli siinä mielessä kiinnostavia aihioita.
Mutta sitten kun ajatellaan että itsellä meni viime kesänä bensaa n. 300 litraa ja konversio maksaisi muutaman touhutonnin niin kannattaako...
itse hautasin audin v8 moottorin laittamisen veneeseen juurikin bensan hinnan ja kulutuksen takia.
painoa uudella "diesel" moottorilla säästy vielä audin v8 koneeseen nähden puolet. kulutus varmaankin olisi ollut lähellä samaa mutta polttoaine halvempaa.
eli aluksena on 4.8m pitkä berkeleyn jetillä varustettu vene. nyt moottorina on hardin marinen olds 455, tästä moottorista tulee ankkuri suuren painonsa vuoksi.
Onhan nuo Jenkki-koneet ihan eri planeetalta luotettavuuden suhteen. Audin V-kone venekäytössä kuulostaa lähinnä veren kaivamiselle nenästä... :)
Comment