Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi100-ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi100-ongelmia

    Ostin tuossa '89 audi 100 2,3E automaatin, ja hieman ongelmia siinä vaikuttaisi olevan;

    - Keskuslukko ei inahdakaan, ehkä vuotaa jostain. Takaosasta kuuluu suhinaa, mutta se kai voisi olla bensapumppukin.
    - Öljynpainetta on mittarin mukaan riittävästi ja öljyä on sopivasti, mutta kun kiihdyttää, varoittaa auto öljyongelmasta.. Anturivika?
    - Jarrua painettaessa varoitusvalo syttyy ja poljin sykähtelee matkallaan pohjaan. Nesteet kuitenkin ok.
    - Ohjaustehostimen pumppu luultavasti hieman ääntää.
    - Varoittaa palaneesta lampusta, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa.

    Onko vihjeitä?

  • #2
    - Varoittaa palaneesta lampusta, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa.
    Itsellä sama oire satkussa ja polttimot vaikuttais olevan kunnossa. Kiinnostaa siis tietää miten tämän saa kuntoon.

    Comment


      #3
      Varoittaa palaneesta lampusta, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa.
      Korjauksesta en tiedä mutta piipityksen saa loppumaan kyllä.
      http://www.audiclub.fi/phpBB2/showth...lojen+valvonta

      Häsä kuuluuko suhina siis kokoajan vai vain ovia lukittaessa. Voit testata tota myös auton ollessa sammutettuna ja sitten menet auton sisään ja painat lukitus tapin alas. Pitäis surista vähän aikaa takapenkin alla.

      Comment


        #4
        Suhisee kokoajan auton käydessä. Ovia lukittaessa ääni ei muutu.. Ääni tuntuisi tulevan auton alta.

        Comment


          #5
          Onkos tässä laitteessa vikakoodi-systeemi, ja jos on, kuinka sieltä saa koodit ulos?

          Comment


            #6
            Mikäli löytyy moottorin kuvalla varustettu käytössä oleva valo mittaristosta (syttyy virrat kytkettäessä), niin on. Saa käyntiin laittamalla sulakkeen vähäksi aikaa bensapumpun releessä olevaan paikkaan. Rele sijaitsee suoraan konehuoneen releboksissa, korkea rele, jossa sulakepaikka. Täältä löytyy tarkemmat ohjeet. Muisti nollaantuu sitten aina, kun virrat katkeaa, joten vikakoodien luku tehdään pienen mahdollisemman vaihtelevan ajon jälkeen auto käynnissä.

            Tehostimen pumpun ääntely ei ole huolestuttavaa.

            Jarrupolkimen nytkähtely ja varoitusvalon syttyminen johtuu loppuun kuluneesta paineenvaraajasta. Korjaantuu uudella.

            Keskuslukituksen ilmavuodot huomaa, kun käyttää normaalisti lukkoa auto toki sammuksissa, jottei häiriöääniä ole. Mikäli lukituksen avaamisen jälkeen esim. takaoven nuppi painettaessa vastustaa alasmenoa, on jossain vuoto ja pumppu painaa ilmaa lukoille yhä.

            Pumppu katkaisee toimintansa itsestään reilun minuutin suhinan jälkeen. Sinä aikan voi kierrellä ovet ja takakontin läpi kuunnellen. Kyllä sen suhinan kuulee.

            Mikäli ei suhise, on sähkövikaa. Lähtisin liikkeelle kuskin oven johtojen läpiviennistä saranan kohdalta.

            Comment


              #7
              Jep, lisätutkimuksien tuloksia;

              - Surina takaa johtunee bensapumpusta. Tankki on osunut johonkin, pohja mennyt sisään, ja pumppu vastaa peltisen bensatankin pohjaan jotenkin, ja siitä seuraa ylimääräinen ääni.

              - Kun yrittää ovia lukkoon kuskin ovesta avaimella, mitään ei varsinaisesti tapahdu, mutta takaa kuuluu joskus äänimerkin töräys - aivan kuin olisi jonkinlainen hälytin =0

              - Jarrut tavallaan tuntuvat toimivan, eli auto pysähtyy, mutta poljin toimii todella kummallisesti. Auton käydessä kun painaa jarrua - paikallaankin - poljin sykäyksittäin menee pohjaan ja varoitusvalo syttyy, ja ABS-systeemin kun ottaa pois päältä, poljintuntuma hieman muuttuu, mutta varsinaiset oireet säilyvät. Pyörät irrotin, eikä löytynyt mitään kummallista.

              - Palaneen lampun varoitusvalo saattaa palaa siksi, että autossa on aiemmin ollut etupuskurissa joko parkit tai vilkut, amerikasta tuotu lotja..

              - Ilmastointi hönkii kyllä viileää, ja painetta järjestelmässä tuntuisi olevan, mutta jäätävää ilmaa ei tule. Kompura myös hieman ääntää.

              - Öljyvaroitus tulee kun vauhti nousee johonkin 50km/h, paikallaan ei sano mitään..

              - Kellään onko tietoa vikakoodijärjestelmästä tässä vehkeessä?

              Comment


                #8
                Ilmastointi alkaa toimimaan kunnolla, kun vaihdattaa sinne uudet aineet.

                Jarruongelmat johtuvat 100% pommista eli hydraulipaineenvaraajasta, ei kannata muualta edes vikaa etsia. Kun painetta ei ole varastossa, tehostusta tulee sitä mukaa, kun pumppu sitä ehtii tehdä, jolloin poljintuntuma on epätasainen. Kun koneen sammuttaa, pitäisi ehjällä pommilla tehostusta riittää parikymmentä painallusta ennen polkimen kovettumista. Poljin luultavasti kovenee lähes heti kun moottorin sammuttaa.

                Kerran mitään ei tapahdu, kun avaimesta kääntää, on vika sähköpuolella. Jos autossa on orkkishälytin, sijaitsee sen äänitorvi vastaavalla paikalla kuin bensatankin luukku, mutta kuskin puolella.

                Se moottorin merkkivalo kertoo vikakoodijärjestelmästä. Laita moottorin tyyppikoodi tänne, niin siitä selviää suoraan paljon. Tyyppikoodi lukee lohkon stanssauksessa keskellä tulpparivistön alla.

                Comment


                  #9
                  Nyt alko selvenemään.. =)

                  Arvokkaalta vain vaikuttaa tuo pommi-osa, täytyy ehkä yrittää leimalle ensin.. Onko vinkkiä mistä halvimmalla sais?

                  Tutkin huomenna moottorin tyyppikoodin kun pääsen pajalle.

                  Comment


                    #10
                    Täältä kannattaa hommata, muualta ei kannata edes miettiä. 125e pommi ja postit 30e. Itse ostin juuri keväällä kaksi pommia ja satsin hydraulinostimia. Varsin huoleton ja luotettava kuva jäi kaverista/likkeestä.

                    Sinä tarvitset mitä todennäköisemmin tuon CAC442061-H:n eli sen "kulmikkaan". Pyöreä on vanhempiin, ilman ABS-jarruja oleviin. Tarkista silti nyt kuitenkin auton alta onko pyöreää mallia vai tuota kulmikasta.

                    Koko vaihtoon menee maksimissaan 15min, mikäli vain kannattimen pultit ja jarruputki (sisällä kulkee tehostinöljyä, mutta siis vastaavanlainen kuin jarruputki) lähtevät kierteistä ehjinä irti.

                    Tai sitten pala pioneerihenkeä ja yrittää tätä.

                    Comment


                      #11
                      Juu, lohkon kyljessä lukee 054 103 021, kannessa 034 103 373. Itse valo ei ainakaan syty, jos sellainen sitten on.

                      - Pommi tuntuu toimivan paremmin kun kone on käynyt lämpimäksi. Sopiiko oireisiin? Yritän ainakin katsastaa sen ensin sillä vanhalla pamauksella, että pääsisi tielle.

                      - Öljyvaroitukselle en ole löytänyt aiheuttajaa. Lytyssä ollut huohotinputki(?) saatiin eloon sisään istutetulla vieterillä, mutta tähän sillä ei ollut vaikutusta. Öljyä siis on ylämerkkiin saakka, ja mittarin mukaan paineita on n. 2bar lämpimänäkin. Ja varoitus tulee vasta kun lähtee liikkeelle ja vauhtia kertyy n. 50km/h. Missä on antureita, ja mikä niistä on yhteydessä tuohon varojärjestelmään.

                      - Lisäongelmia tuli esiin tänään; Ostin tämän auton vaihdelaatikkovikaisena. Lootasta löytyi vain ykkönen ja pakki. Vinkin perusteella löytyi laatikon puolelta rikki mennyt messinkiratas, jonka oli rikkonut väljäksi ajettu etuperä. Hankin toisen laatikon ehjän etuperän kera, ja vaihdoin etuperän. Nyt laatikosta löytyy kaikki vaihteet, mutta nromaaliksi ei vaihtamista voi sanoa. Jos kiihdyttää todella varovaisesti, loota antaa kaikki 3 eteenpäin vievää pykälää. Jos kuitenkin haluaa kiihdyttää rivakammin, ei loota anna isompia vaihteita ollenkaan - ei ennen kuin löysää kaasua. Voiko kyseessä olla jonkinlainen säätöhomma, vai onko jotain vakavampaa käsillä?

                      Comment


                        #12
                        Juu, ilmeisesti laatikkoon menevän kaasuvaijerin säätö on pielessä. Siis ei varsinaisesti Kickdown, koska tässä menee poljinvoima laatikolle, ja siitä sitten vasta kaasuläpälle. =0 Merkillinen laitos tämä kyllä on...

                        Jos saan säädöt ilalla kohdilleen, katsastuksen esteenä olisi enää oikeastaan tuo öljyvaroitus, ainakin haluaisin sen hiljaiseksi - jos se on turha..

                        Comment


                          #13
                          Nuo on varaosakoodeja, joille en tosin edes löytänyt ETKAsta mitään. Moottorin tyyppikoodi on siinä keskellä lohkoa, tulpparivistön alla korotetussa stanssauspinnassa.

                          Luultavasti sinulla on NF kone, mihin tuo 2.3E viittaisi melko lailla. NF:ään pääsee käsittääkseni jo VAG-comillakin kiinni.

                          Öljynpaineen kytkimet sijaitsevat koneen kuskinpuoleisessa kyljessä alhaalla keskellä. Kaksi päällekkäin olevaa yksinapaista anturia, maadoittavat tai eivät maadoita.

                          Comment


                            #14
                            Uudelleen etsimään siis..

                            Neitsytmatka tehty, ja kivasti kulkee. Kolmatta vaihdetta tosin saa kutitella esiin ja tyhjäkäynti on liian kovalla, että säätöä vielä on.

                            Vakionopeuden säädinkin tuntui toimivan, nopeusmittarikin - samoin kuin muutkin mittarit varoituksia lukuunottamatta antavat järkevää infoa.

                            Saapi nähä mitä katsastusmies sanoo kun huomenna menen toiveikkaana yrittämään..

                            Jos viikonloppuna avais mittariston, putsais+tinais ja vaihtais mahdolliset risat polttimot. Keskuslukon sähkövikaakin vois yrittää etsiä.

                            Comment


                              #15
                              Joo, tuota, varsin mielenkiintoinen katsastusreissu =0

                              Vikoja ilmeni seuravasti;

                              - Kaukovalojen merkkivalo ei toimi. En kyllä tiennyt sen olevan pakollinen, ja kotonahan se sitten taas pelasikin kun läimäytin vähän kojetaulua. Katsastusmieskin sitä takoi, mutta ei ilmeisesti saanut toimimaan..

                              - Peruutusvalo ei aina toimi. En tiennyt senkään olevan pakollinen.

                              - Etuikkunoissa olevat kalvot on poistettava. Melko hyvin oli tummennus tehty, kun luulin tehdastummennukseksi, enkä tullut edes tutkineeksi asiaa. Melko varmaan mennyt jo aiemmin läpi katsastuksesta, koska autoa ei oltu siten "hoidettu" vähään aikaan.

                              - Sivusuuntavalot puuttuu. (!!!) Amerikasta tuotu joo, ja huomasin, ettei niitä ole, mutta kun auto kuitenkin on tuotu maahan jo '96, joten se on leimattu jo varmaan kymmenen kertaa, ja on mennyt läpi.. En voinut kuvitellakaan, että niitä nyt sitten vaaditaan!

                              Ei auta tietenkään valittaa, laki on laki, mutta tuntuu silti vähän järjettömältä alkaa laittamaan melkein 20vuotta vanhaan 250tkm ajettuun autoon sivuvilkkuja, kun se on tullut toimeen ilman niinkin kauan..

                              Ja saattaa olla, etten enää käytä kyseistä konttoria, vaikka tähän saakka on homman sujuneet asiallisesti. Ei siksi, että löytyi nämä viat, vaan koska se takoi vasaralla pohjaa niin helvetisti.. Tietenkään ei löytynyt ruostetta, mutta kuumeisesti se etsi ainakin..

                              Onko vinkkejä sivusuuntavalojen kytkentään?

                              P.S. Uusi asia mulle oli se, että vaikka rekisteriotteessa lukee autossa olevan katalysaattori, insinööri oli sitä mieltä ettei sen tarvitse täyttää katalysaattoriauton päästörajoituksia, koska otteessa ei lue "vähäpäästöinen" tms.. Luulen että löytyy muitakin käytäntöjä?

                              Comment


                                #16
                                Valmiita töpseleitä sivuvilkuille tuskin löytyy. Haaroita vaikka etuvilkuilta tai sitten ihan releeltä asti.

                                Kyllä tuo päästöhomma menee tuolla tavalla niinkuin inssi on sanonut.

                                Comment


                                  #17
                                  Juu. Katalysaattori voi olla, vaikka autoa ei viranomaisten toimesta olisikaan spekstattu vähäpäästöiseksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muuten menee ihan järjen rajoissa, mutta ruveta nyt takomaan tuonikäisen Audin pohjaa ruosteen toivossa! Omani on viisi vuotta vanhempi sinkitön, eikä katsuri ole kuunaan koskenutkaan pohjaan.
                                    Tuo sivuvilkkujen asennus saattaa syödä miestä muistelen kuitenkin, että siihen lokasuojan takana olevan audi -merkin paikalle voisi asentaa vilkut. Sähköt kannattaa ottaa suoraan etuvilkuilta kutistesukalla varustetuilla abiko -hylsyillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Asiaa sivuvilkuista haulla mm sivuvilkut/sisusta ja sähköt.

                                      Ei auta, on porattava reiät kartioporalla ja laitettava sivuvilkut reikiin. Muistettava ruostesuojaus. Johdotus otettiin minulla etupään vilkkujohdoista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Saatan kokeilla asentaa nykyisten vilkunlasien taka/alareunaan escortin sivuvilkut, kun semmoiset lojuu nurkissa. Mitenkähän lie käy, on aika vaikea tulkita/mitata tuota 5°..

                                        Comment


                                          #21
                                          Mittariston täyshuolto on tällä tietoa osoittautunut menestykseksi. Ei hälyytyksiä, "OK" se sanoo ja hiljenee. En tosin ole kokeillut ajaa vielä, joten se öljyvaroitus saattaa hyvinkin vielä tulla..

                                          Ainut remontti tälle autolle tähän mennessä, mistä voi sanoa ettei ollut hankaluuksia..

                                          Pakkivalokatkaisimelle en ole vielä päässyt(automaatti), onko jollakulla ollut samaa ongelmaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Vilkut tehty, vielä asentamatta.

                                            Pakkivalo-ongelmaan löytyi ratkaisu; Siellä valitsimen sivussa apukuljettajan puolella on sellainen katkaisimen näköinen mökkylä, mistä lähtee sellainen leveä lukitsimella varustettu liitin. Mökkylän tehtävä ilmeisesti on haistella valitsimen asentoa. Kahta kiinnitysruuvia löysäämällä mökkylän pääsi "kalibroimaan" valitsimen kanssa, ja nyt peruutusvalo toimii kunnolla.

                                            Maanantaina konttorille yrittämään..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Katista vielä,että riittää kun on kuoret paikallaan,ei sen tarvii toimia,nimittäin mamman autossa(100q avant-90),kysyin katsastajalta,että mitä jos vaikka rautakanki lipsahtaa tuonne katin sisälle,niin se sano,että saa sillä muutaman hepan lisää,mutta kuoret pitää olla...

                                              Comment


                                                #24
                                                Kunhan menee päästöarvoista läpi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Katsatus suoritettu - tuore leima koristaa rekisteriotetta!!!

                                                  Kalvot revin pois, ja alkuperäiset lasit on hyvin tummat myös - eroa vaikea havaita. Katsastusmies kuitenkin vain vilkasi ikkunoita..

                                                  Sivuvilkut etuvilkkujen laseissa meni läpi, joskin sanoi olevan lähellä 5° raja-arvoa. (Korotuspaloilla olisi varma viritys)

                                                  Loota vielä pitäis säätää, ja öljystä varoittaa vieläkin. Tosin huomasin, että se on kierroksista kiinni; Varoittaa noin 3500rpm ylittyessä paikallaan tai liikkeessä

                                                  Lisäksi pientä hienosäätöä;
                                                  - Moottoritilan valon johto roikkuu irrallaan, sille pitäisi löytää jatkoa.
                                                  - Hattuhyllyllä on jonkinlainen alkuperäinen hifi-erilliskaiutinsarja.
                                                  kuulokepaikkoineen, johon ei löydy johtoja edestä/ovat poikki väliltä(mielenkiintoisen näköiset johtokytkennät siellä alla).
                                                  - Keskuslukko/hälytin eivät toimi lainkaan.
                                                  - Takavalojen välissä oleva musta paneeli on ruma, vaihtoon.
                                                  - Tankin pohja pitäis jollain imukupilla nykäistä alas.

                                                  Ei voisi maanantai paremmin alkaa?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pientä takapakkia; Nopeusmittari näyttää selvästi liian vähän, mahdollisesti myös kierrosluvut on pielessä. Kalibrointia mahdollisesti? On voinu mennä jokin asetus paikoiltaan remontin yhteydessä.

                                                    Ratti on vinossa, onko mitään erikoista tiedettävää? Ei pitäisi olla airbagia ainakaan.

                                                    Vaan on pikkuvikoineenkin todella mukava ajaa! =)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Käsittääkseni hattuhullyllä olevaan liitinpaneeliin tulee johdot sieltä pääkaiuttimilta. Siellä on ilmeisesti sellaiset pienet tornimalliset diskantit upoksissa olevien kokoäänikaiuttimien lisäksi. Omaani ainakin löysin sellaiset romikselta.
                                                      Nuo 6.5" kaiuttimet kun vaihtaa esim. samankokoisiin laadukkaisiin bassoihin, niin äänentoisto paranee huomattavasti. Tuossa mallissa saa vakipaikoillekin elementit asennettuna varsin hyvin kuuluvan äänentoiston.

                                                      Ratin vinous kannattaa selvittää, että ei ole esim. pyöräkulmat vinksallaan. Rattihan on helppo oikaista irrottamalla ja kääntämällä oikeaan asentoon.

                                                      Onhan se, yhtä ajamisen juhlaa!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mittaristossa ei ole mitään vahingossa väärän asentoon meneviä säätönamikoita. Ainoa säätö mittariston puolella on komponenttien vaihtaminen eriarvoisiin.

                                                        Jos kerran näyttää muutkin mittarit pieleen, voisi vikaa lähteä etsimään virransyötön toimivuudesta. Eikö näissä ollut jokin jännitteentasaajakomponentti, joka väsähti?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Joku nappula siellä oli, missä oli useita asentomahdollisuuksia. Kierrosluvut ja nopeus on pielessä, muut vaikuttaisi olevan ok. Tutkin uudelleen kytkennät, katsotaan löytyykö mitään vikaa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Sillä voi kalibroida ajotietokoneen keskikulutus näyttöä. Lähinnä jos on eri kokoisia rengas sarjoja alla.
                                                            http://s2central.net/autocheck_05.html

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X