Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

huolloista ym

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • huolloista ym

    Noniin.. kun kerran on Audi hommattu, niin päätin liittyä yhteisöönne ja vaivata teitä vielä muutamalla kysymyksellä. :)

    Kokemuksia long life-huolloista? Tuntuis äkkiseltään, että 30tkm on pitkähkö öljynvaihtoväli. Sinänsä tuo pitkä huoltoväli tuntuis mukavalta, ettei tarvi niin usein käydä valohoidattamassa autoa. Espoon audi-centerissä eivät kuulemma edes päästä katsomaan, mitä autolle tehdään... wtf? Aattelinkin, että jos takuuaikana 15tkm välein vaihtais vaan ite uudet longlifeöljyt siinä merkkihuoltojen välissä. Vai onko LL-öljyt edes laadultaan parempia, vai perustuuko sikamainen hinta vaan siihen, että niillä voi "muka" ajella maapallon ympäri?

    Sitten tyhmä kysymys, mihinkäs ne jäteöljyt kuuluu kiikuttaa (tai mihin te viette), jos ite vaihtaa. Ja onko noissa uusissa audeissa vielä öljyproppu pohjassa, vai pitääks siinä olla joku pumppu, millä imetään?

  • #2
    LL:stä löytyy tosi paljon juttua foorumilta. Siispä hakua vaan, niin asiat selviää.

    Me kerätään isäukon kanssa jäteöljyt 25 litran kanisteriin ja öljynsuodattimet toiseen kanisteriin josta on kylki leikattu auki.
    Kun tulee varaston tyhjennyksen aika, kiikutamme ne ongelmajätepisteeseen joka tässä tapauksessa on ihan rehti kaatopaikka.
    Siellä ne otetaan ilmaiseksi vastaan.

    Ja öljyproppu löytyy kyllä.

    Comment


    • #3
      Miten lie Hupa, takuun laita, jos itse menet uutta autoa huoltamaan? Eli kannattaa ottaa sekin huomioon.

      Comment


      • #4
        Noh, tarviiko sitä kertoa, jos on itse vaihdellu öljyjä :) Aika kauhunsekaisin tuntein oon lueskellu näitä juttuja tältä palstalta. Onko nää nykyautot tosiaan näin hepposia. Mä ajelin vanhalla -85 BMW 320i:llä 300tkm, eikä tarvinnu ku öljyt vaihtaa välillä ja joskus venttiilit säätää. Ennen oli autot rautaa... :)

        Comment


          #5
          Espoossa kun näytät vaikuttavan, niin ytv:n sivuilta löytyy lista ongelmajätepisteistä

          Comment


            #6
            Eihän tuota merkkihuollossa ole pakko huollattaa nykyään enään ja eikös tuon longlifen saa vaihdettua tavis-systeemiin jos niin haluaa?

            Comment


            • #7
              Ei tarvii kertoa, mutta ei tarvitse vaihtaakaan tiuhempaan. Eikä kannata aivan täydestä ottaa tämänkään palstan juttuja ja "tietoja", sillä tämä ei edusta "keskiverto" Audistia. Siispä kannattaa unohtaa ne kauhuskenaariot ja suositan toimimaan sen mukana tulleen ohjeistuksen mukaisesti ja nauttimaan siitä uudesta autosta, sillä ei siitä juuri iloa ole jos on koko ajan sappi suussa ja verenpaineet tapissa.
              Itse olen menetellyt sen ohjekirjallisuuden mukaisesti, enkä ole taipunut taikuuteen ja long-lifellä olen ajellut enimmillään lähes 250tkm ilman väliöljynvaihtoja ja ei pienintäkään murhetta. Olen vanhemmiten laiskistunut että en ole yhteenkään Audiin itse vaihtanut öljyjä eikä venttiilejäkään ilmeisesti ole säädelty kun se ei kuulu huolto-ohjelmiin.
              Se 30tkm ei suinkaan ole kiinteä vaihtoväli vaan Audi tietää koska se öljy on vaihdettava...
              Kepeitä kilometrejä vain sinulle...

              Comment


              • #8
                Ei saa vaihtaa kaikissa autoissa normaaliin huoltoväliin jos Longlife. Siis tarkoitan tietenkin öljyä, saahan ne useammin vaihtaa ku vaan 30tkm välein ja niin kannattaakin. Muistaakseni kaikkiin muihin sai vaihtaa "normaalin" öljyn mutta ei mihinkään missä on FSI-moottori, silloin menee takuu muuten taisi öljy käydä. Ei näissä ole mitään järkeä nykyään...

                Comment


                • #9
                  En tiedä "kaikista autoista" mutta kaikki V.A.G-lipun alla tehdyt autot voi huoltaa ei-longlifeöljyillä jolloin huoltoväli on 15 tkm/vuosi. Huoltokirjasta löytyy kaikki tarvittava tieto, öljyluokat yms. Ei se niin monimutkaista ole.

                  Comment


                  • #10
                    Tarkoitin juuri VAG-autoja.. Vaikka "normaalit"öljyt kävisivätkin luokituksensa puolesta niin merkkiliike kieltää niiden käytön FSI-moottoreissa jostain syystä. Muuten takuu raukeaa. Jos takuu ei ole voimassa niin sinne vaan sellaista öljyä mikä täyttää luokat. Kaikki ei ole aina niin yksiselitteistä..

                    Comment


                    • #11
                      Yksinkertaisesti takuu ei voi raueta jos käyttää huoltokirjassa lueteltuja aineita.

                      Comment


                      • #12
                        On totta että takuu pelaa jos pelataan huoltokirjan mukaan JA valtuutetun huollon kanssa, sillä en ole halukas suosittamaan sitä käsitystä että on takuut voimassa vaikka ei ns. merkkihuollossa huollattaisikaan.

                        Olen joskus saanut näköhavainnon että joihinkin sellaisiin mootoreihin joissa on ollut ongelmia nokka-akseleiden kanssa on tehdas suosittanut käytettäväksi ll-öljyä vaikka käytössä on 15tkm huoltoväli, eli moottorit eivät ole edes kuuluneet ll-syteemin piiriin.
                        Voi siten olla sama asia noiden FSI-moottoreidenkin kanssa.
                        Kun vaaditaan takuuseen valtuutettua huoltoa on siihen myöskin asialliset perustelut koska valmistaja voi jälkeenpäin vaikkapa muuttaa huollon vaatimuksia ja kun sellainen ohjeistus lähtee se ei suinkaan saavu kaikille nyrkkipajoille vaan ainoastaan merkkihuolloille.

                        Comment

                        Working...
                        X