Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E (3A) tyhjäkäynti vaeltaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 2.0E (3A) tyhjäkäynti vaeltaa

    Rakkaaseen kulkineeseeni on ilmaantunut harmillinen vika, tai no ominaisuushan se taitaa olla. Tyhjäkäynti vaeltaa harmillisen paljon.
    Auto hieman tärisee, hytkyy, etten sanoisi. Ei niin että paikat lähtisi hampaista, mutta sen verran että se vaivaa.

    Toinen juttu mikä on vaivannut, on öljyn käry ohjaamossa, yleensä sen jälkeen kun on motarilta ajanut rampille ja joutunut pysähtymään liikennevaloihin.
    (kiusallista selitellä tyttöystävälle: 'ei tämä pala, tämä on vaan tälläinen ominaisuus...')

    Kertokaa jos jotain tiedätte/aavistelette

    #2
    Tyhjäkäynnin vaellus hakusanat: tyhjäkäyntiventtiili, ISV

    Voi olla vikana muutakin, mutta alota nyt tolla. on niin yleinen kysymys, että tietoa pitäis täältä foorumilta löytyä.

    Kato vuotaako venttiilikopan tiiviste tai jopa oljykorkki ja valuttaa pakosarjan päälle, siitä vois johtua käry.

    Comment


    • #3
      Onko öljynkäry ilmaantunut samoihin aikoihin kuin tyhjäkäynti on huonontunut ? Saattaisi johtua jonkun huohotinletkun vuodosta, vaikuttaa molempiin vikoihin

      Comment


        #4
        Viime kesänä vaihdoin huohottimen letkun ehjään ja silloin tyhjäkäynti parani nykyiselle tasolle (oli ollut koko alkukesän todella täristävää tyhjäkäyntiä)

        Öljyn käry on tuntunut aina silloin tällöin, lähinnä kuormituksen jälkeen.
        Putsailin venttiilikopan sisä- ja ulkopuolelta tuossa n. kk. sitten.
        Tuntuu käry vähentyneen, kun samalla tiukkasin kopan tiiviimmin paikoilleen.
        Eli on täysin mahdollista, että on tihuuttanut öljyä pakosarjallekin...
        Pitänee ottaa huiput motarilla tuossa joku kerta ja haistella sitten sisäilmaa rampin yläpäässä... :)

        Comment


          #5
          En tiedä typ89:n järjestelyistä, mutta B4:ssä tuppaa vaihteensiirtäjän karan stefa vuotamaan -> aski märkä vaihteistoöljystä ja tiputtaa suoraan katin päälle -> "ooppelin hajua". Omassakin ilmenee eniten maantieajon jälkeen ja syy on helppo kuvitella: laatikkoöljy on vinhemmassa liikkeessä, joten pyrkii herkemmin ulos.

          Ko. stefa on jo hommattuna, saisi vain aikaiseksi...

          Comment


          • #6
            Viime talvena oli poikkeukselliset kelit ja lötkö ei meinannut millään käydä tyhjäkäyntiä: venttiileitä ja alipaineletkuja uusittiin, kunnes satuin kurkkaamaan huohotinjärjestelmään. Letkut olivat täynnä vaaleaa vedensekaista öljymössöä, joka lisäksi kylmällä jäätyi. ISV:n puhdistus oli aiemmin auttanut vain hetken, koska lieju jumitti sen nopeasti. Irrottelin letkut ja puhdistin liottimella ja sen jälkeen alkoi käydä paremmin.
            Nyt pitäisi öljynvaihdon yhteydessä saada loputkin moskat pois. Forten tyyppinen aine voisi auttaa.

            Comment


              #7
              Ach so!

              Tämähän selittäisi kyllä jotain.
              Vaihtaessani vaihteistoöljyjä huomasin öljyjen salaperäisesti kadonneen.
              Mihin menivät on edelleen arvoitus, mutta tuo ainakin selittäisi omalta osaltaan.

              Vaan kylläpä tuo venttiilikoppa tuntui edelleen tihuuttavan öljyä kun motarilla kengitin... kai se on uusi tiiviste lähdettävä hakemaan.
              Viimeksi muokannut Sleepy2; 15.6.2007, 04:30.

              Comment


                #8
                Itse vaihdoin sunnuntaina sen vaihteensiirtäjän karan stefan. Hommahan tuotti hiukan harmaita haivenia, koska katti irrotettiin kaikesta päätellen ekaa kertaa. Katin etupään pultit, tai se mitä niistä oli jäljellä, vedin suosiolla rautasahalla poikki, mutta pätkät ei meinanneet lähteä vasaran sekä talttojen ja tuurnien avulla mihinkään. Olivat sen verran hapettuneet "yhdeksi puuksi" ympäristön kanssa. Porakone + laatuterät vasta auttoi...

                Eli kolme kpl M8x40 pultit muttereineen syytä varata ulottuville. Stefahan lähtee mukavasti puuruuvin tms. avulla, vaikka ahdas paikka onkin.

                Comment

                Working...
                X