Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 1.8T B6 nakutusvoltit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 1.8T B6 nakutusvoltit

    Moi!

    Otsikon mukaisessa Audissa ( -02 150Hp , 85tkm , BSR PPC steg1 ) ilmenee seuraavaa ongelmaa. Vag-Com:lla katsottaessa group 26:sta eri sylintereiden nakutusanturin voltteja, näyttää syl. 1 ja 2 huomattavasti korkeampia arvoja kuin 3 ja 4.

    Tyhjäkäynnillä lämpimän koneen arvot ovat yleensä : 0.468 V , 0.702 V, 0.234 V, 0.234 V

    Kun lähtee vedättämään kaasu pohjassa , nousee maksimi arvot 6000 rpm kohdalla lukemiin : 18.72 V , 24.91 V , 15.21 V , 15.61V

    Näiden lukemien ottamisen jälkeen 1. lambda anturi antautui , jota vaihtaessa vanha anturi näytti siltä kuin nesteet olisi päässyt pesään.
    Tästä riemastuneena koneeseen on vaihdettu :
    - kannentiiviste ( vanhassa ei näkynyt vuotokohtia, kannessa en nähnyt halkeamia )
    - imu - ja pakosarjan tiivisteet

    Aiemmin koneeseen vaihdettu :
    - tulpat Brisk LGS ( n. 5000 ajetut )
    - kaikki puolat ( vaihdettu tammikuussa )
    - yksi uusi ruiskutussuutin
    - ajettu purkki Forte polttoainejärjestelmän puhdistusainetta läpi.

    Vaihdoin 3 syliterin kohdalla olleen uuden suuttimen 2 sylinterin kanssa ristiin kansipahvin vaihdon jälkeen -> ei vaikutusta tyhjäkäynnin voltteihin.
    Vedätystestiä ei ole vielä tullut tehtyä , mutta jo paikallaan käyttäen ja kierroksia nostaen -> 2500rpm 1. ja 2. syl. voltit ovat yli 2 kertaa suuremmat kuin 3. ja 4. syl. arvot.

    Voiko seuraavilla asioilla olla vaikutusta nakutusarvoihin :
    - kulunut nokka-akseli ? ( itsestä tuntuisi vähän oudolta, kansipahvia vaihtaessa en osannut tulkita nokkia ainakaan kuluneiksi )
    - viallinen 1. ja 2. syl. nakutusanturi ( todennäköisin vaihtoehto )
    - bensapumppu ?
    - joku muu , mikä ?

    Katsastuskin alkaa kohta olemaan aiheellinen , joten aion käyttää autoa pakokaasutestissä aika pian. Eikös siitä pitäisi nähdä jos nokat ovat esim. huonot, tällöinhän "palamisjätettä" pitäisi tulla putkesta enemmän ?

    Hyvät neuvot / arviot ovat kaikki tervetulleita.

    Kiitoksia avusta jo etukäteen.

  • #2
    Miten sulla Näyttää noin isoja jännitteitä?

    Mulla Just sama homma tyhjäkäynnilla 1 ja 2 pytyn jännite n. 0.5V isompi, mutta jo pintakaasulla molemmat näyttää 5.1V eikä nouse sitä ylemmäs koskaan. Voi tietysti johtua tuosta ikä erosta, mulla AEB kone -96.

    Nakutus arvot näkyy paremmin siitä seuraavasta groupista jossa on kipinän viivästys arvot (ignition retard). Omassa alkaa ensimmäisenä ilmestymään 1 ja 4 pyttyyn muutaman asteen viivästyksia kaasupohjassa kiihdyttäessä. Joten ilmeisesti tuolla erolla ei ole merkitystä.

    Huolto-ohjeessa muistaakseni lukee että jos tyhjäkäynnillä jännite on voltin suurempi jommasta kummasta anturista, anturi pitää irrottaa puhdistaa ja kiristää takaisin oikeaan momenttiin (olikohan 20N). Jos vika ei häviä niin uus anturi. Jostain olen kuullut että tuo anturi on tosi herkkä särkymään jos kiristetään liian tiukkaan.

    Ois tietysti hyvä jos muutkin kehtais katsoa tyhjäkäynnillä tuon jännitteet niin tietäs että onko tuo 1-2 pytyn isompi arvo ihan ominaisuus.
    Viimeksi muokannut nirape; 11.6.2007, 10:20.

    Comment


    • #3
      Muistelisin nähneeni jostain , että n. 16 - 18 V nakutusjännitteet huippukierroksilla alkaa oleen siinä rajoilla , jossa ECU myöhäistää jo sytytystä.
      Vaikka tuossa 6000 kohdalla 1. syl. nakutusvoltit ovat vain vähän yli 3. ja 4. pytyn arvojen, Vag-Com lokista tehdyn kuvaajan avulla nähdä,
      että 1. ja 2. syl. arvot alkavat loikkimaan ylös ja alas jo 4500 rpm:n jäkeen, parhaillaan molemmat käy yli 20 V. Eli tuo jännitteen aaltoilu varmaan johtuu jo ECU:n pyytämästä sytytyksen myöhäistämisestä.

      Ohessa pätkä lokia :


      Koodi:
       
      Group A: '003                       Group B: '026   
        rpm Air mass in Throt plate Angle Ignit Angle  Voltage Voltage Voltage Voltage
      TIME                                    TIME    
      STAMP  /min    g/s        %    °BTDC    STAMP  V       V      V        V
      23.81   3800   113.94   100     11.3     23.62 7.254   8.073  5.616   8.073
      24.17   4120   123.56   100     11.3     23.99 8.658   10.53  7.605   6.552
      24.53   4440   131.81   100     12       24.35 10.53   10.296 8.658   8.658
      24.9    4760   141.06   100     12       24.71 13.689  15.561 8.658   11.817
      25.26   5040   146.22   100     18.8     25.08 15.561  14.976 12.168  10.881
      25.64   5360   150.83   100     21       25.45 16.848  18.018 13.338  11.232
      26.02   5640   152.56   100     18       25.83 20.592  18.018 14.04   13.338
      26.4    5920   155.83   100     18       26.21 18.72   23.634 14.976  14.274
      26.77   6120   152.08   100     20.3     26.59 18.72   24.921 15.21   15.561
      27.13   6360   153.81   99.6    16.5     26.95 21.762  25.506 16.146  15.561
      27.49   6520   146.69   100     22.5     27.31 22.464  26.793 16.848  16.146
      Tuo oli muuten hyvä pointti putsata tuota anturia. Täytyy yrittää tänään ehtiä , jos saisi sen irti rassattua ja putsailtua.

      Comment


      • #4
        Ainakin tuossa mun b5 mallissa on 13 se sytytyksen viivästys ja 16 jännitteet. Eli normaali ajossa joka pytyn viivästys nollaa, mutta kunnon kiihdytyksessä rupeaa näkymään joitain. Tähän malliin eli vasen viivästys ja oikea jännite.

        Comment


        • #5
          Kerkesin eilen "putsaamaan" tuota 1. ja 2. syl. nakutusanturia. Yllättäen termarikotelo on niin lähellä tuota anturia, että pultin saa kyllä auki ja ruuvattua melkein irti mutta kiinnityspultti ei mahdu tulemaan termarikotelon takaa pois.
          Yritin sitten putsailla tuota anturia paikallaan parhaan kyvyn mukaan. Anturi takaisin kiinni ( kevyt kiristys ) ja kokeilemaan.

          Lopputulos oli se, että ei mitään vaikutusta. Edelleen nakutusvoltit eritoten 2. syl. kohdalla huitelee yli 2 kertaa korkeammalla kuin 3. ja 4. syl.

          En päässyt kokeilemaan vedätystestiä , koska läppäristä akku antautui eikä verkkovirtaisena tuo kiihdyttely oikein tahdo onnistua.

          Jotain tuossa 1. ja 2. syl. kohdalla on vialla, ei vain tiedä mitä.
          Tulppiakin on kierrätetty eri sylinterien välillä, mutta ei vaikutusta tulokseen.

          Kysäisin pikaisesti nakutusanturin hintaa marmoritiskiltä, ja vastaus oli 44EUR. Pirullinen ottaa tuo anturi vaan pois, jos pitää termarikin irroittaa.

          Comment


          • #6
            Mulla sen etumaisen saa vielä kohtuudella irti , mutta takimmaista ei taida saada. Käytin itsekkin tuon irti ja kiristin momenttiin, mutta ei muutosta.

            Jos joku 1.8t omistaja kehtais kattoa vag-commilla omasta autostaan nuo jännitteet tyhjäkäynnillä niin tietäs vähä, että kannattaako tuota anturin vaihtoa kokeilla.

            Tosiaan tuolle AEB koneelle sanotaan tyhjäkäynnillä maximi eroksi 50% ja jännite alue 0.6 - 1.4 V Aika lailla rajoilla liikutaan, mutta korjaus ehdotus sanoo
            "If no faults are detected during the electrical testing of the knock sensor, the wiring and the plug connection, then the engine should be checked for loose ancillaries or engine damage"

            Ei kuulosta kovin lupaavalta... Erikoista on kyllä se että tuo ohje ei missään vaiheessä käske kokeilla anturin vaihtoa.

            Tieto lisää tuskaa...

            Comment


            • #7
              Sain lisäinfoa avuliaalta forumilaiselta Brisk:n LGS tulpista, joiden kanssa oli ollut käyntiongelmia. Vaihdoin omaani tilalle VAG originaali tulpat ( NKG ) , mutta ei vaikutusta ainakaan nakutusvoltteihin ( harmi ). Ei siis voi Briskin tulppiakaan syyttää.

              On kyllä hurja heitto tosiaan noissa volteissa, kun äskenkin kierrätin konetta paikallaan.
              Yli 3000 rpm ja 2. syl. voltit huitelee yli 6V kun 3. ja 4. syl. vain alle 3V , 1. syl jotain 5V .

              Comment


              • #8
                No niin, lisää anturitestejä suoritettu.

                Sain viimeinkin rassattua irti tuon 1. ja 2. syl. nakutusanturin. Vaihdoin sen 3. ja 4. anturin tilalle ja loggasin Vag-Com:lla arvoja.
                Lopputulema oli se , että anturi näytti samoja arvoja kuin aito 3. ja 4. syl. anturi -> nakutusanturissa ei siis vikaa.

                Yritin kuunnella auton käydessä tyhjäkäyntiä, että kuuluuko venttilikopan alta jotain ylimääräistä. Suoranaista venttiilien paininkuppien "nakutusta" ei kuulunut, mutta 1. / 2. syl. kohdalla oli havaittavissa enemmän "meteliä".
                Jos koneen päällä oleva suojamuovi on paikallaan, ei eroa tahdo kuitenkaan huomata.

                Kuitenkin kierroksia nostamalla 2000 - 3000 rpm välille tuntuu käynnissä normaalista poikkeava "tutina" ja samalla pakoputkesta kuuluu eräänlainen "röpötys". Tuo äänen kuvaileminen voi olla hieman harhaanjohtava, ehkä "honottaminen" voisi olla parempi sana.

                Ajattelin testata tuota korvakuuloanalyysiä vielä paremmin , ja telkesin kaasun koivunhalkoa hyväksi käyttäen n. 2000 rpm kohdalle. Nyt 2. syl kohdalla meteliä kuuluu huomattavasti enemmän kuin 3. tai 4. syl. kohdalla. Mielestäni sitä kuuluu vielä enemmän pako - kuin imunokan puolelta. Eli jotain ylimääräistähän sielä nyt sitten tapahtuu, jonka nakutusanturi rekisteröi. Metelin "laadusta" tai "tyypistä" on vaikea antaa oikeanlaista kuvailevaa tietoa.

                Nyt olisi hyvät arvaukset / ohjeet tarpeen.

                edit : kirotusvihreitä
                Viimeksi muokannut TDITipi; 19.6.2007, 10:59.

                Comment


                • #9
                  Loggailtiin tuossa kaverin AEB koneista passattia. Group 13:a silmäiltiin ja siellä suurimmillaan luvut huiteli 9 asteen nurkilla...voiko tuosta päätellä jotain nakutuksesta?

                  Group 16 ei katsottu, joten jännitteistä ei ole tietoa. Nakutuksen pelko on oleellinen, sillä autoon on vaihdettu pari kaliiberia isompi ahdin (GT2560R), suuttimet vakiot ja autossa "hyllytavara" lastu...Vedossa ilmamäärä oli parhaillaan 188, mutta mielenkiintoiseksi tämän tekee sen että kuitenkin lambda pysytteli 0.87 tietämissä, eli ymmärtääkseni ei laihalla käynyt.

                  Enemmän soppaa tuottavat suuttimet ovat mitä ilmeisemminkin tulossa, mutta onko nakutus nyt todellisuutta?

                  Comment


                    #10
                    Rolle simät kiinni!

                    Ei kai ne koneet ala nyt noin alhasilla korjauksilla nakuttaan. Itse pidän vähintään 1 korjausta joka sylinterille joka kierroksella ettei jää mitään reserviin (tarkottaa että joillakin kierroksilla ja sylintereillä on jotain 8astetta korjausta). Mulla KV:t paukkuu huoletta kolmessa kympissä mutta ehkä noi 1.8:t on tarkempia KV:n suhteen? eikös 1.8:ssakin korjauksen raja ole jotain 15 astetta joten jos sydeemi toimii niin ei ole nakutuksesta pelkoa noilla lukemilla.

                    Comment


                    • #11
                      korjaukset

                      Joo ei tollaset muutaman asteen korjaukset pitäs vaikuttaa paljo mitään.
                      Muistaakseni AEB koneessa pitää kaikkien pyttyjen yhteenlaskettu viivästys olla yli 15 astetta ennen kuin alkaa isommat korjaus toimet. Tietysti se ei oo kun vajaa neljä astetta per pytty, mutta mulla ainakin tulee vain ykkös tai nelos pyttyyn noita viivästyksiä.

                      Comment


                        #12
                        Ola: tuskin veto tuossa tapauksessa mitenkään mielettömän tasainen on?

                        Luottamus tekniikkaan on vahva ;D

                        Comment

                        Working...
                        X