kyllä koneen lämmettyä jonnin verran, mutta ajelen vaikka pienen pätkän ja kuuntelemaan niin sama kalkatus kuuluu.. Paha sanoa kuinka kova ääni on ennen kuin joku kuuntelis.
Jos noin kova ääni on ominaisuus, niin kyllä hirvittää..
Arvataanko siis että moottorissa ei ole vialliset nostimet olleetkaan vaan ne öljyventtiilit mitä lie. Muissa säikeissä niistä juttua. Ite en noista sahapukeista mitään tajua.
nuo öljyvettiilit voi olla myös vielä syypää tuohon naputtavaan ääneen?
meinasin ne vaihdattaa samalla, mutta airiston autosta kysyin ja sanoivat tiitä menneen joku 2kpl/5 vuodessa.. joten jätin hankkimatta.. olisi kai pitänyt kuitenkin.
Mutu on, että kyseessä ei ole ilmausongelma. Luulisi sen poistuvan ajon aikana? Itsellä aikoinaan ilmattiin ohjeiden mukaan. On normaalia, että nostimet naputtavat muutaman (lyhyen) ajan koneen ollessa kylmä. Jos nostimet pitävät ääntä vielä yli 20 min kuluttua, on jotain pielessä.
Myös naputus lämpimänä jatkuvaa.. Ei vaikuta ajoon mitenkään, naputus vaan on melko äänekästä. Eli jos joku vaihtanut vaan nuo öljyventtiilit, niin kertokaa auttoiko jotain? itselläni ne siis vielä vaihtamatta, joten tulisiko ne vielä vaihtaa koska nostimien vaihto ei naputukseen vaikuttanut.
kandee vaihtaa ne venttiilit. Itse en ole vielä niin tehnyt mutta niiten virka on käsittääkseni pitää öljynpaine nostimille oikeana, uudetkaan nostimet eivät voine toimia oikein muuten. Helppo ja halpa homma manuskojen mukaan.
Tuleeko uusia tiivisteitä jos vaihtaa nämä (öljy)venttiilit? ja kuinka monta näitä venttiilejä on?
yksi keskellä imusarjan alla ja kaksi kpl/per venttiilikoppa?
niitä on 2 siellä imusarjan alla ja 1/ venttiilikoppa. ne imusarjan alapuolella olevat huolehtivat siitä, että moottorin seistessä ( ja kait tyhjäkäynnillä) osa öljyistä pysyy voiteluvalmiina käynnistystä varten. Niitten vaihto on kai jo jonkinlainen urakka, ja erilaisia tiivisteitä ( ja tupakkia..) kuluu. Mutta nuo venttiilikopassa olevat on helpompi juttu, venttiilikopan tiivisteet on kait ainoat tarvittavat tiivisteet, ja muutenkin ne on siinä tyrkyllä. Ja noi oireet näin maallikolle sopisi juuri noihin ylempiin venttiileihin.
En vielä ole ehtinyt kaikkea kirjata, mutta piakkoin...
ja mitä tiivisteiden uusimiseen tulee niin pelkkien kannen venttiilien (kuvassa pienet) vaihtamiseen olisi suositeltavaa vaihtaa venttiilikopan tiivisteet jos ei ole vaihdettu aiemmin. Muita tiivisteitä ei tarvitse vaihtaa. Koko hommaan menee n. 15-20minsaa.
Paluuventtiilien vaihto onkin hieman isompi homma. Siitä enemmän projektiselostuksessa
No lisäänpä oman kokemukseni tähän soppaan.. Mullahan oli myös tässä nakutushuolia, josta kirjoittelinkin aijemmin tässä samassa foorumissa. http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5618 . Päättelin oireista, että kyseessä olisi se alempi, eli non-return valve. Vaihdoin venttiilin Romppasen Samin hyvillä ohjeilla. Tulos oli kuitenkin se, että auto nakutti edelleen... #¤%&**. No jäljelle jäi ainoastaan kannessa oleva pressure relief valve. Vaikka mulla ei sitä venttiiliä ollutkaan, niin päätin kuitenkin kurkata sitä. Venttiilinkoppa pois ja kuinka ollakkaan, kun otin venttiiliä irti, tuli sieltä aluksi käteeni vain alumiininen venttiilin ulkohylsy! Loput roippeet olivat jääneet siihen venttilin reikään josta tuon hylsyn irroitin. Reijästä löytyi jousi, sekä pieni jouseen sopiva "mäntä" (messinkiä), sekä venttiiliin vielä päätylevy, jota vasten jousi painaa "mäntää". Päätylevy oli jousen voimasta korkannut pois, joka aiheutti sen, että venttiili oli koko ajan auki! Kasasin hilut sisäkkäin ja laitoin päätylevyn paikoilleen ja napautin vielä kevyesti vasaralla venttiilin päätyyn niin, että alumiini hieman niittautui messinkisen päätylevyn päälle. Hilut tuntuivat liikkuvan venttiilin sisällä kevyesti, joten laitoin sen takaisin paikoilleen. Koppa päälle vanhalla tiivisteellä. Jännitystä........Nakutus oli kadonnut!!! No, tarkoitus on kuitenkin hommata siihen tilalle ihan uusi venttiili. Tämä tiedoksi niille, joita kahistuttaa tuollainen kyläsepän meininki.
Comment