Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apuja jaon selvittämiseen 2.6 V6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Apuja jaon selvittämiseen 2.6 V6

    Kävipä tuossa ikävästi ja nokka-akseli pamahti poikki toisesta kannesta.
    Uusi kansi paikalleen ja nokka-akseleiden lukitustyökalua käyttäen saatiin kone käymään toisella puolella, toisella puolella ei ole puristuksia ollenkaan?!
    käännetty ollaan toisen puolen nokkaa jo 180 astetta ym.
    epäilys olisi että alapäässä on joku merkki jota ei nyt olla vielä löydetty.
    oliskos antaa jotain vinkkejä miten tuota ongelmaa voisi lähteä purkamaan.
    Heinesin opastakaan kun tuolle koneelle ei löydy.

  • #2
    Alapäässä merkki? Tarkoitat kampiakselia?
    Kyllähän siellä merkki on joka kannattaa kohdilleen laittaa.

    Comment


      #3
      Tarkoitan kampiakselia, missäköhän tämä merkki sijaitsee?
      kuuluuko alakerta olla yläkuolokohdassa?
      onkohan kampiakselin siivapyörään merkitty merkki 0 TDC vai joku ajoituksen esim. 10 TDC?
      Viimeksi muokannut MiGMiG; 8.6.2007, 12:49.

      Comment


      • #4
        Mä luulisin, että olis aika saman näköinen kuin tässä Samin tekemässä tarinassa.

        Comment


          #5
          Öö kansi ei käynyt pois? Kai siellä nyt venttiilit on tuhannen solmussa jos nokka katkennut.

          Comment


            #6
            Uusi kansi on vaihdettu paikoilleen. Kun nokka-akseli katkesi, niin ajoitus luonnollisesti sekosi. nyt kun uusi kansi on paikallaan pitäis jako saada paikoilleen. Uudessa kannessa on puristukset kohdallaan, ja toisella puolella ei siis niin mitään. sais olla melkoinen reikä kannessa jottei yhtään puristuksia löydy, tämä viittaisi siihen että jako on edelleen pielessä.

            Comment


              #7
              Jos olet pyörittäny konetta siten että joko hihna on ollut poissa tai jako väärin on sinun uudesta kannesta myös venttiilit solmussa...
              Puristuksia kun on hankala mitata jos konetta ei pyöritä välillä eri kohtaan...

              Comment


                #8
                Onhan se mahdollista että venttiilit on solmussa myös toisesta kannesta mutta se ettei niitä puristuksia ole ollenkaan, siis pihaustakaan, viittaisi kyllä edelleen jakoon. mielellään katsoisi kaikki vaihtoehdot kuin avaisi toisenkin kannen.

                Comment


                • #9
                  Aika paljonkin mahdollista että on solmussa jos konetta on vielä käytettykin jako pielessä.

                  Comment


                    #10
                    Jos/kun jakoremmi irtos kun nokka katkes niin silläkin puolella on venat sekasin.

                    Comment


                    • #11
                      Jos nyt oikein muistan niin V6:n jakopään työkaluihin kuuluu myös "tappi" joka kierretään vauhtipyörässä olevan tunnistimen paikalle. Ko kalu lukitsee "vehkeet" oikeaan kohtaan, jolloin ajoitus on helppo( varma) yläpään kaluja käyttäen.

                      Olisiko haulla ko tapista mitään?

                      Auttaisiko?

                      "Heinesin opastakaan kun tuolle koneelle ei löydy"

                      Kyllä löytyy esim kirjakaupasta tilattava ( Ei Heines?)sakemanninkielinen opus, jossa on selvitetty V 6:n kone yms

                      Comment


                        #12
                        Sellainen lukituspultti on olemassa, mutta se lukitaan lohkon keskeltä kampiakseliin.

                        Comment


                          #13
                          Tosiaan ...katkesiko tai vaurioituiko jakohihna nokka-akselin katketessa ?
                          Endoskoopilla tulpan reiästä katsomalla voi saada selvää ,meneekö venat kiinni ja miltä ne noin näyttävät .
                          Varmistu ensin ajoituksen oikeellisuudesta .

                          Comment


                            #14
                            Alakerrasta en merkkiä ole ikinä etsinyt koska tosiaan tuolla lukitus työkalulla se kampiakseli lukitaan paikoilleen. Mulla on muuten ylimääräinen lukitustyökalu jonka saa ostaa pois eli yv tavoittaa.

                            Tietysti osviittaa antaa jos teet ohivuoto mittauksen niin tiedät että minne se paine katoaa. Ei sieltä uudesta kannesta ole vena solmussa jos pyöritit konetta koko kierron ympäri hihnan vaihdon jälkeen (käsin) ja se pyöri eikä kolahtanut. Jos täräyttelit suoraan käyntiin niin sit voip ollakkin jotain mielenkiintoista tapahtunut. Tietysti vanhasta kannessa on todennäköisesti vaurioita jos jako sekaisin pääsi rullaamaan nokan katkettua.

                            Comment


                              #15
                              Kävikö mielessä että alakerta pyörii kaksi kierrosta siinä missä nokat yhden?

                              eli jos on jako suhteellisen sekaisin niin syytä tarkistella millä kierroksella mennään.

                              Comment


                                #16
                                Jakohihna ei vaurioitunut nokka-akselin katketessa.

                                Comment


                                  #17
                                  Kävikö mielessä että alakerta pyörii kaksi kierrosta siinä missä nokat yhden?

                                  eli jos on jako suhteellisen sekaisin niin syytä tarkistella millä kierroksella mennään.
                                  Kyllähän se nyt riittää, kun alakerta on merkissään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olenkohan nyt ymmärtänyt tuon ABC-koneen jaontarkistusprosedyyrin oikein.

                                    Eli
                                    -Kampura nollakohtaan ja lukitustappi reikäänsä.
                                    -Nokkienlukitusraudan pitäisi nyt istua nokka-akselien päissä olevien kohdistuslevyjen reikiin. Jos ei niin
                                    Säätö näitä ohjeita mukaillen.

                                    Potilaana on siis 2.6 ABC-koneella oleva B4q ja oireina reilusti rikkaalla olevat päästöt. Katit on pari kuukautta vanhat ja konehuoneesta on koetettu metsästää vuotavia/tukkeutuneita letkuja.
                                    Mahdollisia vian aiheuttajia on mielestämme jäljellä
                                    -tuo jako
                                    -vialliset lambdat
                                    -sytkän osat.

                                    Ajossa kone vetää nykimättä tai ravistamatta. Lähtee hyvin käyntiin niin kuumana kuin kylmänäkin. Vaikea sanoa että onko hieman tuhnun oloinen kun ei aikaisempaa kokemusta tälläisesta moottorista. Selvästi kuitekin laiskempi mitä viime talvena ajossa ollut AAH/C4q yhdistelmä.

                                    Onkos Mikkelin alueella kellään tuohon 12vent koneisiin sopivaa nokkienlukitusrautaa lainaksi? Toki apukin tuohon tarkistukseen/säätöön kelpaa.
                                    Viimeksi muokannut Lipponen; 11.12.2013, 08:58.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuohon lisäys että imusarjan lämpötila-anturi sekä alipaineletku imusarjasta ECUlle (MAP-anturille) kannattaa katsoa.
                                      SSP 150 (esim Volkspage.net:istä) auttanee myöskin tuon ruiskun sielunelämän ymmärtämiseen

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eipä ollu kauhian tarkka tuo Kamasa-toolsin nokkienlukitusrauta.. särmäyspaikoitus oli tässä mittaamassani työkalussa viturallaan ja sen tähen reikätappiryhmien(vasen-oikea) keskinäisessä linjassa heittoa aika tavalla. Onko nää kaikki samanlaisia.. Heittohan siirtyy nokka-akseleille. Arvelin vaan jos meinaa oikeen priimaa tehä.. Miula ois tarkoitus tehdä töissä yhteinen rauta 12/30 venasille ja niin ettei siinä olis mitään leveyssäätöä. Eli toisen puolen reijät/tapit on yhteiset ja toiselle puolelle tulee kahdet reijät/tapit. Pitäs kaiketi olla toimiva ihan noinkin. Eli lyhin väli 12v ja sata mm pitempi väli 30v. Työjärjestys on niin että ensin raudan särmäys ja sitten cnc-koneella reijät, pitäs ainakin sattua linjat kohilleen. Teen noita jonkun sarjan varastoon jos jollakulla on kiinnostusta noista..
                                        Viimeksi muokannut ukkopekka; 16.12.2013, 19:35.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vähän niin kuin olisi pielessä tuo jako...
                                          Click image for larger version

Name:	IMG_3743[1].jpg
Views:	1
Size:	234,2 Kt
ID:	1616056Click image for larger version

Name:	IMG_3744[1].jpg
Views:	1
Size:	122,2 Kt
ID:	1616057

                                          Mitenkäs tästä korjaamaan asiaa? Kampura on tällä lukittuna nollakohtaan ja moniurahihna irroitettu. Jakohihna paikallaan.

                                          Riittääkö, että löysyttää nokkien hihnapyörät, kääntää nuo ajoituslevyt oikeaan kohtaan ja kiristää hihnapyörien pultit?
                                          Vai pystyykö nokka-akselia kääntämään ajoituslevyllä (kestääkö kääntöä)?

                                          Miten tuo oikeaoppisesti kuuluu tehdä? (Kyseessä siis Audi 80 2.6 ABC)
                                          Viimeksi muokannut angra; 21.12.2013, 14:56.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No, ei tuo nyt niin pahasti näytä olevan perseellään, että olisi välttämättä mitään särkenyt.

                                            Korjaus niin kuin esitit: Nokkapyörät löysälle (ulosvedin sitten keskiöön, eikä hammaskehälle, muuten hammaskehä todennäköisesti murtuu).

                                            Siitä käännät nokat kohdalleen niin, että ajoituskalu on kohdillaan, nokkahihna paikalleen, kiristimen avulla pidät jännitystä sopivana ja nokapultit siitä sitten momenttiin.

                                            Kestääkö kääntöä? Mikä? Tuo ajoitustyökalu? Itselläni on itse tehty, joten en tuota virallista versiota tunne, mutta onpahan kumma, jos ei kestäisi. Ei ne nokat nyt kovin paljoa hanttiin laita.

                                            Jos taas tarkoitit noita nokan päässä olevia pitkänomaisia levyjä, joissa reiät päässä, niin varmasti kestää kääntää.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tästä hyvät ohjeet.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiitos vahvistuksesta ja pahoittelut huonosta kuvauksesta, kiireessä tulee välillä kirjoitettua vähän epäselvästi. Ajoituslevyllä tarkoitin siis niitä nokkien päissä olevia salmiakin mallisia levyjä, joihin tuo nokkienlukitustyökalu tulee kiinni.

                                                Nokka-akselin hihnapyörien pulttien momentiksi on tällä foorumilla mainittu 70nm ja 30nm/180 astetta, kumpi lie pitää paikkansa?

                                                Killerille kiitos linkkauksesta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Lisäänpä tähän jatkoksi ihmetelyni että pitääkö jakohihna tosiaan ottaa irti?

                                                  Nyt kun tuossa on alakerta kohdillaan ja jakohihna pitää nokka-akselien pyörät paikallaan, niin eikö riitä että noista salmiakki levyistä kääntää nokka-akselit oikeaan asentoon suhteessa noihin hihnapyöriin? Nokka-akseli tavallaan pyörähtäisi hihnapyörän sisällä oikeaan asentoon. Sitten pultit kiinni ja nam.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Autodatasta aikanaan otin momentit omaan remonttiin ja siellä luki 70nm. Hyvähän sekä hihna on päästää irti ja laittaa lukitusrauta paikoilleen ja sen jälkeen löysätä nokkapyörät ja kirrata hihna uudelleen. Voihan sen tehdä noin kun Lipponen ehdotti mutta onko paljon enempää vaivaa irrottaa hihna ja samalla saa sitten hihnan kireyden varmistettua kun itse tekee.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Meinasi unohtua lopputulosten kertominen, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

                                                      Jako laitettiin siis kohdalleen näillä toimenpiteillä jakohihnaa irroittamatta.
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Audiittori
                                                      Nokkapyörät löysälle - -
                                                      Siitä käännät nokat kohdalleen niin, että ajoituskalu on kohdillaan - -
                                                      nokapultit siitä sitten momenttiin.
                                                      Hihnapyörät kiristin 70nm momenttiin.

                                                      Pielessä olleet päästöt korjaantuivat, kun jaon laittoi kohdilleen.
                                                      Kiitos kaikille ohjeista.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X