Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysjärjestelmän merkkivalo vilkkuu vähän aikaa ja sitten sammuu...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytysjärjestelmän merkkivalo vilkkuu vähän aikaa ja sitten sammuu...

    Moro,
    täältä on tullut ennenkin nopeita ja hyviä vastauksia, joten kokeillaanpa taas.

    N. 50.000km ajetussa A3:ssani alkoi eilen vilkkua jäähdytyksen merkkivalo pari minuuttia liikkeelle lähdön jälkeen. Pysäytin auton, tarkastin nesteet (OK), ja käynnistin uudestaan. Valo ei enää vilkkunut.

    Tänään aamulla sama toistui: pari minuuttia ajettuani valo alkoi vilkkua. Töihin oli matkaa enää pari kilometriä, joten päätin ajaa perille. Ja kas kummaa, muutaman minuutin ajon jälkeen valo sammoi yhtä äkkiä kuin oli syttynytkin!

    Olisiko kellään ajatuksia, mistä moinen voisi johtua? Olisiko vika enemmänkin itse merkkivalossa kuin jäähdytysjärjestelmässä?

    #2
    Määräanturi veikattu !

    Comment


    • #3
      Onko aivan varma että nestettä on tarpeeksi? Omassa ainakin teki tuota, kun nestettä vuoti. Kylmällä koneella pinta oli hälytysrajalla, mutta moottorin lämmetessä nousi juuri rajan yläpuolelle.

      Comment


      • #4
        Nestettä on kyllä ylärajan yläpuolelle saakka, joten siitä ei pitäisi kiikastaa.

        Comment


        • #5
          Kerrotaanpa, ideoitten toivossa, miten tarina on jatkunut.

          Käytin autoa huollossa, jossa todettiin, että 99%:ssa tämmöisistä tapauksista vika on sensorissa. Eli se herjailee, vaikka nestettä onkin tarpeeksi. Ja jotta sensorin saa vaihdettua, pitää vaihtaa koko paisuntasäiliö. Tämä yleensä korjaa vian.

          Näin tehtiin, ja onnellisena pienestä laskusta (100?) lähdin ajelemaan korjaamolta kotiin. Puolen kilometrin ajon jälkeen kuului taas tuo infernaalisen korvia kiristävä piippaus, ja merkkivalo syttyi uudelleen... Tarkistin jälleen nesteet - kaikki ok. Eli vika ei ollut sensorissa.

          Asiaa pitäisi kuulemma tutkia sähkömiehen kanssa, mutta en kerennyt sitä ennen lomia tekemään, eli vika jatkuu edelleen. Eniten tällä hetkellä huolestuttaa se, että ilmastointikin on alkanut oikuttelemaan. Jos auto on ollut pitkään auringossa, niin mainittu merkkivalo syttyy heti käynnistettäessä. Ilmastointi puolestaan saattaa puhaltaa lämmintä ilmaa jopa kymmenenkin minuutta, ennen kuin vihdoin välittää raikkaan helpotuksensa.

          Ja en tiedä, kuvittelenko vain, mutta joskus, kun merkkivalo vihdoin sammuu, alkaa myös ilmastointi työntämään viileää ilmaa. Voivatko nämä olla yhteydessä toisiinsa?

          Comment


          • #6
            Hmm.. Jos tuntuu siltä, että nuo saattaa olla yhteydessä toisiinsa, niin kannattaa tsekata auton maadoitukset. Monet sähköviat linkittyy toisiinsa maadoitusvikojen takia.

            Comment


            • #7
              Muistinkos oikein, että ainakin näissä vanhemmissa multivika-anturin ylilämpötietoa käytetään ilmastoinnin pudottamiseen pois päältä? Ja mulla ainakin on tuo nesteen määrän ja ylilämmön varotusvalo sama. Eli olisiko tuossa sitten joku vastaava anturi menny, vai liekö enää olemassakaan?

              Comment


              • #8
                Kai siitä nyt sentään vikakoodit luettiin, sekä moottorin että ilmastoinnin puolelta vähintään?

                Comment

                Working...
                X