Reilu viikko sitten seisoessani liikennevaloissa ADR-koneen tyhjäkäynti notkahti hieman, mutta palasi sitten normaali lukemiin. Samalla kuitenkin alkoi kone täristää. Tyhjäkäynnillä tärinän tuntee lähinnä vaihdekepistä. Kiihdytettäessä kone tuntuu myös täristävän/jymisevä. Tehot olivat ehkä alakantissa.
No sitten kotiin ja VAG-COM:lla kiinni. Valitteli lambdan lämmityspiiristä, joten kävin Motonetistä kaapaamassa uuden lambdan mukaan. Lambdan vaihdon jälkeen tärinä/jyminä väheni selvästi, mutta ei kadonnut kokonaan.
Muutaman kilometrin kaupunkilenkin jälkeen oli taas vikakoodi 'no activity found' ja noin 200 km ajon jälkeen 'Signal too low'. No lambda takuuvaihtoon ja tänään uusi paikalleen. Nyt ei vikakoodeja, mutta tärinä on jäljellä. Kiihdytyksessä ei enää ole samanlaista vastustusta kuin heti vian ilmettyä.
Onko kokeneemmilla hyviä ideoita, mitä kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?
29.06.-07
No nyt on sitten lambda vaihdettu taas kerran. Tällä kertaa hain Bosch:n planaari lambdan VPV-motorracing:stä. Tuolla Motonetin lambdalla jännite ei noussut juuri koskaan yli 0,5 voltin ja pysy välillä pitkiä aikoja aivan 0,1 voltin tuntumassa. Nyt uudella jännite elää 0,02 (moottorijarutus) ja noin 0,9 välillä. Se ratissa ja vaihdekepissä tuntuva tärinä nyt lähes kokonaan poissa. Tosin kone ja pakoputken pää elää vieläkin sellaista vapinaa. Tätäkään ei aikaisemmin esiintynyt. Onkos kukaan katsellut noita nakutussensoreiden jännitteitä. Kakkos pytyssä tuo jännite on muita korkeampi. Tyhjäkäynnillä 0,62-0,84-0,58-0,64V (1-2-3-4). 2280 kierrosta 3,76-4,64-2,40-2,88V.
No sitten kotiin ja VAG-COM:lla kiinni. Valitteli lambdan lämmityspiiristä, joten kävin Motonetistä kaapaamassa uuden lambdan mukaan. Lambdan vaihdon jälkeen tärinä/jyminä väheni selvästi, mutta ei kadonnut kokonaan.
Muutaman kilometrin kaupunkilenkin jälkeen oli taas vikakoodi 'no activity found' ja noin 200 km ajon jälkeen 'Signal too low'. No lambda takuuvaihtoon ja tänään uusi paikalleen. Nyt ei vikakoodeja, mutta tärinä on jäljellä. Kiihdytyksessä ei enää ole samanlaista vastustusta kuin heti vian ilmettyä.
Onko kokeneemmilla hyviä ideoita, mitä kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?
29.06.-07
No nyt on sitten lambda vaihdettu taas kerran. Tällä kertaa hain Bosch:n planaari lambdan VPV-motorracing:stä. Tuolla Motonetin lambdalla jännite ei noussut juuri koskaan yli 0,5 voltin ja pysy välillä pitkiä aikoja aivan 0,1 voltin tuntumassa. Nyt uudella jännite elää 0,02 (moottorijarutus) ja noin 0,9 välillä. Se ratissa ja vaihdekepissä tuntuva tärinä nyt lähes kokonaan poissa. Tosin kone ja pakoputken pää elää vieläkin sellaista vapinaa. Tätäkään ei aikaisemmin esiintynyt. Onkos kukaan katsellut noita nakutussensoreiden jännitteitä. Kakkos pytyssä tuo jännite on muita korkeampi. Tyhjäkäynnillä 0,62-0,84-0,58-0,64V (1-2-3-4). 2280 kierrosta 3,76-4,64-2,40-2,88V.
Comment