eli löytyykö mistään lastua kyseiseen kiesiin ja kannattaako ees hankia,eli onko mitään hyötyä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
mistä lastu audi a4 avant 2.6 v6 quattro -96
Collapse
X
-
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että taitaa se loppupeleissä olla aika hyödytöntä vapariin lastua hommata. Tehonnousu on aika mitätöntä, vaikka kyllä jotkut sanovat moottorin luonteen hieman muuttuvan parempaan suuntaan. Kuuleman mukaan lastutetun 2.8:n vääntökäyrä olisi ainakin tasoittunut (ei kuoppaa 3000rpm jälkeen).
Mutta tuo +30hp lastulla 2.8:iin = mahdotonta. Ei millään voi pelkällä lastulla tehot nousta noin paljoa.
Comment
-
No yritin tässä löytää aihetta joka autoni lastuttaa mutta en oikein pääse selvyyteen.
Audi TDI Quottro -03 Tipptronic.Joutuuko laatikon päivittämään myös ettei hajoa ja onko auto käytettävä penkityksessä,kun on noita jotka sanoo että ei tarvitse penkittää ja ettei laatikkoa tarvitse samalla päivittää.Mutta olen siinä uskossa jos ei laatikolle tehdä muutosta se hajoaa jonkin ajan kuluttua???
Kuka osaa homman Lahden lähellä???
Comment
-
jiisimula
Nyt kun itelläkin on pitkästä aikaa vapaastihengittäväkin auto tallissa, onko kenelläkään OIKEATA faktaa lastun tuomasta hyödystä esimerkiksi VAG V6 vapaastihengittävästä moottorista? Näistä vaparin lastuista aina sillon tällön tuntuu sikiävän keskustelua.. Mutta faktoja en ole muistaakseni kertaakaan nähnyt?
Oli se hyöty sitten polttoainetaloudessa, väännössä, tehossa.. Faktaa pöytään!
Comment
-
Ei faktaa, fiilistelyä: ne muuttujat, joihin vaparissa voi lastulla vaikuttaa, ovat kokolailla vähissä. Ennakoita voi yrittää kasvattaa, mutta riippuu orkkissoftan optimoinnista, onko sitäkään kautta enää mitään tehtävissä.
Volvon (Fordin?) vaparivitosessahan 140- ja 170-hv-tehoversioiden tehoero oli tehty ohjelmallisesti rajoittamalla sähköisen kaasuläpän aukeamaa, mutta vaggineissa en moisia sätöksiä ole kuullut tavatun.
Tietty koneeseen voisi saada voimantuntua muuttelemalla kaasuläpän avautumista suuremmaksi jo pienillä poljinliikkeillä, mutta vain sähkökaasupeleissä, eikä se ole voimaa niinku oikeasti.
Bensakarttoihin kajoaminen lienee melko hyödytöntä, ei seoksen paksuntaminen voimaa tuo, jos ei ole enempää ilmaa palamiseen. Tokihan tehtaan jäljiltä on päästöpuolta ajateltu, tästä jos tinkii, ehkä muutama koni on vapariinkin kaivettavissa. Onko kaikki tämä rupeamisen väärtiä, onkin sitten harkittavissa.
Comment
-
Kuullostaa melko uskomattomalta, että pelkällä lastulla sais vapariin 30hv lisää, kun se alkaa olemaan jo ahdetun moottorin lukemia. Digisportilla muistaakseni luvattu 204-210 hv lastulla 2.8 30V (korjatkaa jos väärässä). Tuollainen 30 hepan tehonnousu vaparilla on jo aika radikaali. Siinä pitäisi jo vaihtaa varmaan takomukeja, nostaa puristuksia ja nokka-akselia ym peltisarjaa, että päästäisiin edes lähelle. Helpommalla pääsee (ja halvemmalla) kun vaihtaa vapari-auton väkisin hönkivään ;)
Comment
-
Kovilta tuntuu kyllä lukemat omasta mielestäni jonkun aikaa noita lastujuttuja ihmeteltyäni... muutamia kokemuksia on vaparilastutetuista ajoneuvoista...
Eli nää on ollut lastu + virtaavampi suodin paketteja.
"Normaalisti" kulutus on lisääntynyt - voi johtua raskaammasta kaasujalastakin lastutuksen jälkeen
"Persdyno" lienee jokaisella erilainen, mutta omasta mielestäni alle 30 hevosen tehonnousuja ei huomaa yli 200hv autossa
Äänet on yleensä vähän muuttunut koska ilmanputsari on vaihdettu niin on saatu imupuolelle enemmän pöhinää...
Mahdollinen huipputeho voidaan saavuttaa lastulla esim. 6900 rpm kohdassa ja vakio-ohjelmalla 6600 rpm, jolloin saadaan ehkä aavistuksen pidempi tehorekisteri, joka arkikäytössä on täysin hyödytön. Ratapelit erikseen taas... Toisinsanoen teho/vääntökäyrän muotoa voidaan muuttaa, mutta lopputulema on yleensä melko samankaltainen.
Tehdassofta on yleensä kompromissi auton käytettävyyden ja suorituskyvyn kustannuksella, mutta uskoisin ja toivoisin, että hyötysuhde on kuitenkin optimoitu VAG:nkin tehtaalla mahdollisimman hyväksi, joten jos sitä lähdetään muuttamaan rakennussarjoilla niin jossain se näkyy.
Henkilökohtainen mielipiteeni on ettei vaparia kannata lähteä chippaamaan koska siitä on harvoin taloudellista tai suorituskyvyllistä hyötyä. Jos autossa on liian vähän tehoa niin turboa alle tai sitten suoraan tehokkaampi vapari.
Vapari / turbo keskusteluun olen sitä mieltä, että jos löytyy riittävän tehokas vapari niin ehdottomasti sellainen (audilla aika harvassa), koneen luonteen ollessa yleensä melko paljon tasaisempi kuin ahdettujen.
Oman autoni koneesta ACK 2.8 30v taitaa löytyä tehokkaampi reilu 200 heppainen versio jota käytettiin Golfin V6 4motion mallissa vai olenko väärässä? Tässä on varmaankin kyse kutakuinkin softapäivityksestä.
EDIT: V6 4motion ja 2.8 30v onkin täysin eri kone...Viimeksi muokannut RodMunch; 26.9.2007, 14:58.
Comment
-
VAG 2.0
Jenkeissä European Car-lehti testasi eri lastuja 2-litraisessa vaparigolffissa.
Saivat dynossa 7-8 hevosta lisää koneesta , ja tasaisemmat teho/vääntökäyrät. Tehokäyrä oli koko alueella yli alkuperäisen.
Lastuilla oli tuolla hintaa 150-200 taalaa, jolloin tuossa on joa ihan ok hinta-laatusuhde.
Comment
-
Teholastu
Ainakin http://www.teholastu.com löytyy lastuja. Teholastu Audi A4 2.4 V6 30v. Tehonlisäys +20hp/25Nm ja Teholastu Audi A4 2.8 V6 30v. Tehonlisäys +19hp/27Nm. Hinta on aika kallis tehoihin verrattuna mielestäni.
Comment
-
Nosiis. ABC-koneeseen ei saa henkeä lastulla. Se on vapaastihengittävä kone, eikä siinä ole piilossa mitään sellaista, minkä voisi lastulla vapauttaa, siksi siihen tuskin sellaista löytyy. Kierrosrajoittimenkaan poisto ei tuossa koneessa auta, se ei hengitä edes tehtaan rajoittimelle asti.
Schrick tekee kuulemma nokkia tuohon, mutta ei ole hajuakaan, paljonko niistä on iloa. Kalliita ovat ainakin, muistan, kun itsellä oli ABC-koneinen satku. Kiva käyttömoottori, mutta hengetön. Viriosia ei tosiaan ole.
Comment
-
Esim Dbilas nokat 12v v6:een 705e
Vaikutus on kertaluokkaa eri kuin lastuvirityksellä, toki customi voi olla paikallaan nokkien vaihdon jälkeen.
Polttomoottorin virittämisestä on tietoa "vähän joka nurkalla" eikä tuo mitenkään poikkeuksellinen mylly ole etteikö siihen samat säännöt päde.
Voit toki mutuilla siihen muutamalla satasella lastun ja jälkikäteen miettiä olisiko ollut fiksumpaa ostaa vaikka olutta sillä rahalla. Muista raportoida täällä että seuraava osaa valita helpommin.
Comment
Comment