Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 1.8T apuja tehottomuuden selvittelyyn Vag-Comin avulla (Ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 b5 1.8T apuja tehottomuuden selvittelyyn Vag-Comin avulla (Ratkaistu)

    Autona profiilin kulkine eli A4 1.8Ts 132kW -99 139tkm.

    Elikkä tämä perinteinen alakierroksilla miettii ja vasta isommilla kierroksilla lähtee kulkemaan paremmin. Ajattelin selvitellä perin pohjin syyn ja kertoilla, mitä kaikkea ollaan testattu ja mikä loppujen lopuksi oli se oikea syy...tämähän melkein kuuluisi projektisioon!;)

    Torstaina sain itselle Vag-Comin ja kaapelin. Heti tuli kokeiltua josko olisi vikakoodeja, mutta ei ollut. MAF:in arvo huiput 3.vaihteen loggauksella kanavalta 002 oli 5500rpm 156g/s, joka ei kuitenkaan ole välttämättä tarpeeksi jos käyttää tuota kaavaa 0,8*hv=MAF-arvo.

    Muita oireita putken päät mustat/nokiset, kulutus on tankillisella sekalaisessa 8,5-9,5 riipuen matka-ajon suuruudesta eli ei ole mitenkää hälyttävä. Tulpat vaihdettu 2000km sitten, mutta alkuviikolla kun katsoin tulpat varmuudeksi läpi, niin olivat suht mustat kaikki 4kpl.

    En muista mitä kanavaa selailin, mutta kanava näytti jännitteen joka sylinterille erikseen ja oli tasainen 5,1V paitsi yksi sylinteri sahasi välillä 4,1V - 5,1V. Voiko tuo kertoa, että olisi jossain sytkässä häikkää?!?!

    Yksi epäilys on ahtovuotojen lisäksi lambda. Ahtomittari on ollut kaapissa jo kuukauden, mutta pitäisi laittaa kiinni, niin näkisi siitäkin.

    Kysymys kuuluukin, että mitä kanavaa kannattaisi loggailla, että saa oikeat arvot lambdan seurantaa varten? Ja pitääkö loggauksen aikana ajella tasaista nopeutta vai tehdä kiihdytys?

    PS: olen aivan amatööri vielä tuon vag-comin kanssa.
    Viimeksi muokannut jaarli81; 16.8.2007, 21:52.

    #2
    http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html
    Tuossa samassa ohjeessa on mainittu kanava 32. Eli tuolla voi ainakin vissiin tuota maffin kuntoa myös katsella.

    Comment


    • #3
      Vahvasti veikkaan tuota Lambdan antautumista. Tuollaisia oireita oli omassa 1.8T kun se hajos. Olskilla oli kans samoja oireita ja korjaantui lambdan voiholla, muistaakseni.

      Comment


      • #4
        Eilen kävin loggailemassa iltasella, mutten ehtinyt muokata tietoja käppyröiksi. Tässä yhden printscreenin tulokset. Vitosvaihde ja vakkarilla nopeus säädetty mittarin mukaan 80km/h. Sain läppärin jumiin, joten tässä printscreen toteutettuna manuaalisesti ecelillä:

        Saako noista tiedoista mitään irti. Alla tuo loggaus kuvana, kun ei tykännyt oikein Excelin taulukosta...
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Vihdoin ja viimein ehdin saada vähän enemmän tietoja laiteltua. Mitään järkevää käppyrää en noista saa, joten ihan vain tulee numeroina liitteenä...Pitää vielä koittaa tuollainen täyskaasukiihdytys tasakaasun sijaan. Kolmosella se alkaa pahiten pätkimään alkaen n.3500rpm-4000rpm.

          Auto kävi eilen Leppäsuolla ja laittoivat putken kannattimet kohilleen, oli kuulemma putki päässyt vääntämään aivan liikaa sivulle johtuen huonoista kiinnikkeistä ja paukutti auton pohjaankin suhteellisen miehekkäästi. Tuon jälkeen kulkupuoli mielestäni parani tai sitten tapahtui jotain korvien välistä. Tuli vain mieleen, että jos putki pääsi vääntämään liikaa sivulle päin ja tuon vuoki alkaisi vuotaa heti turbon jälkeen, niin sehän sotkisi lambdan saamia arvoja vai meneekö jo vähän utopian puolelle?!? Pitää kokeilla uusia vetoja viimeistään viikonlopuna...

          Saakohan jännitteet heitellä kuten tuon liitteenä viimeisessä sarakkeessa?
          Attached Files
          Viimeksi muokannut jaarli81; 14.6.2007, 00:17.

          Comment


          • #6
            Käyppäs hakemassa rostecin sivuilta http://www.ross-tech.com/vag-com/dow...bel-files/?N=A
            Päivitetyt label filet niin tulee enempi tietoa noihin blokkeihin.

            Muistaakseni vag-comin mukana tulee labeli tuolle boxille mutta siinä ei ole oikeita arvoja. Eli katsot ensin sen ohjain laitteen numeron siitä vag-commista ja sen jälkeen etsit tuolta sivulta samalla numerolla olevan labelin ja korvaat sillä tuon vanhan. Jos sulla on esim. AEB kone niin siinä labelin nimen lopussa lukee se AEB ja se pitää poisaa. Eli sen label filen nimi pitää olla just sama kuin sun ohjainboxin numero, muuten ei toimi. (Sulla näyttäs olevan uudempi kone eli ei ole AEB)

            Tulipa melkonen selitys :)

            Nuo jännitteet mitä näkyy oikealla on nakutus anturin jännitteitä. Enenpi aiheesta tuolla-> http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=52918

            Comment


            • #7
              Kiitos vinkeistä, helpottaa varmasti tuloksien tulkitsemista rutosti. Täytyy paremmalla ajalla hakea oikea label, nopeasti kun katsoin, nin omaani ei löytynyt mitään eli tuohon 8D0 907 558 DA ja AJL. Lähin oli 8D0 907 55x-AEB.

              Comment


              • #8
                Noniin pienen kikkailun jälkeen sain nuo label-filet näkymään. Tosiaan, lähin oikea oli tuo yllä oleva label, mutta kun sen muutti oikean tyyppisesti, niin vag-com suostui tunnistamaan sen. Tässä tapauksessa oikea tiedoston nimi oli 8D0-907-558-DA.lbl ja tuntui tiedot olevan oikein noissa blokeissa. Ei muuta kuin loggailemaan taas...

                Comment


                • #9
                  Nyt on ongelmat ratkaistu eli yksi iso syy siihen miksi oli tehottomuutta ja mm.putken päät mustat oli tuo, että putki oli kannakkeistaan todella heikosti kiinni ja oli (kuten tuolla ylempänäkin selittelin) vääntänyt koko putkistoa niin, että pääsi vuotamaan turbon ja downpipen välistä ennen lambdaa.

                  Toinen viimeisin ja varmasti suurin syy oli imusarjalta by-passille menevän letkun rispaantuminen ja vuotaminen. Asentelin ahtopainemittaria (ollut 3kk kaapissa eikä ole saanut aikaiseksi asentaa!;D) ja ajattelin laittaa sen kyseiseen alipaineletkuun. Heti imusarjalta n.10cm, kohdassa, jossa letku menee öljynkiertoputken?! alta, niin se oli rispaantunut todella härskisti, enkä ollut aikaisemmin edes huomannut...sieltähän se oli sitten ilmeisesti vuotanut. Hain Doc-Powerilta 3mm silikoniletkua ja aion uusia koko letkun. Mittarin asennuksen jälkeen tuntui vedot olevan ennallaan ja tasaisempia, kun ei ollut tuota vuotavaa letkua ja ahdotkin näytti olevan mitä pitikin.

                  Vinkki: Kun asentaa ahtomittaria ja jos mittarin mukana tulee muovinen T-haara, niin 1) Varmista, että et tarvitse autoa seuraavana päivänä 2) käytä jotain liukastetta jos/kun letku on todella tiukka t-haaraan 3) älä katkaise letkua johon aiot mittarin asentaa ennen kuin olet saanut t-haaran ahtopainemittarin letkuun.

                  Allekirjoittaneen kokemus: Asennus illalla, letkun työntäminen t-haaraan tuskallinen ja sitten kun tulee se kuuluisa fiilis, että "vielä vähän", niin kuuluu naps ja haara poikki. Tietysti oli tullut katkaistua alipaineletku jo valmiiksi rispaantuneesta kohdasta eikä mitään sovitetta, jolla voisi tehdä väliaikaisen korjaukse...no onneksi junalla pääsee töihin;D

                  Comment

                  Working...
                  X