Pelkään pahoin että tiedän jo vastauksen kysymykseeni, mutta varmuuden vuoksi. Serachin kautta en onnistunut löytämään aivan vastaavaa ongelmaa, olen kuitenkin melko varma siitä että sellainenkin on, joten pahoittelen mahdollista tuplaviestiä.
Potilas on profiilin vuoden -88 90 quattro NM-koneella. Kilometrejä on takana noin 300 tuhatta, ja autossa on tietääkseni täysin normaali viisivaihteinen laatikko. Mahdollisesta aikaisemmasta kytkimen vaihdosta minulla ei ole mitään tietoa.
Kytkin on kevään aikana alkanut oireilemaaan siten että kytkimen irroitus ei oikein tunnu onnistuvan, erityisen ongelmallisia on pienten vaihteiden ja pakin kytkeminen. Ongelma ilmenee siis vaihdekepin jäykkyytenä ja ajoittaisena lonksahteluna kun vaihteen saa kytkettyä. Ongelma on pahempi jos moottori on lämmin. Kytkimen luistamista ei ole esiintynyt, eikä auto ole pyrkinyt "ryömimään" vaihde kytkettynä ja kytkin pohjassa.
Vaihteistosta ei ajossa kuulu ylimääräisiä ääniä, vaihteistoöljyt ovat vaihdettu tämän vuoden aikana ja tarkistettu viime kuussa (öljynvaihajalta oli jäännyt tyhjennysproppu löysälle, eli pientä hikoilua oli esiintynyt, öljyn määrä oli kuitenkin kuulemma oikea). Jarru/kytkinnestettä on, mutta vaihdosta on yli kaksi vuotta, nesteen pinta on pysynyt samana, vaikka litku tässä vaiheessa melko kellertävää onkin.
Kytkin on koko minun omistukseni ajan ottanut todella alhaalta, ja poljin on ainakin nykylaitteisiin verratuna raskas. Vaihdekepin liikkeissä on jo pitkään ollut tiettyä suurpiirteisyyttä, eli jossakin on varmasti myös kuluneita niveliä. Oletan että kytkimen pää- ja työsylinterit ovat kunnossa, en kuitenkaan ole tarkistanut asiaa.
Todennäköisesti samaan kytkinongelmaan liittyvä ilmiö on se, että jos tyhjäkäynnillä, kytkin pohjassa, kytkee nelosen tai viitosen kuuluu edestä nopeatempoista hankaavaa/laahaavaa ääntä ja autossa tuntuu pientä tärinää, tyhjäkäynnin kierrokset tippuvat myös hieman. Tätä esiintyy vain moottorin ollessa lämmin.
Olettaisin että ongelma on kytkimen paineasetelmassa, jolloin ainoa tiedossani oleva korjaus on levyn, paineasetelman ja muiden tilpehöörien vaihto. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia muista mahdollisista vian aiheuttajista, ja kiitän jo etukäteen.
Potilas on profiilin vuoden -88 90 quattro NM-koneella. Kilometrejä on takana noin 300 tuhatta, ja autossa on tietääkseni täysin normaali viisivaihteinen laatikko. Mahdollisesta aikaisemmasta kytkimen vaihdosta minulla ei ole mitään tietoa.
Kytkin on kevään aikana alkanut oireilemaaan siten että kytkimen irroitus ei oikein tunnu onnistuvan, erityisen ongelmallisia on pienten vaihteiden ja pakin kytkeminen. Ongelma ilmenee siis vaihdekepin jäykkyytenä ja ajoittaisena lonksahteluna kun vaihteen saa kytkettyä. Ongelma on pahempi jos moottori on lämmin. Kytkimen luistamista ei ole esiintynyt, eikä auto ole pyrkinyt "ryömimään" vaihde kytkettynä ja kytkin pohjassa.
Vaihteistosta ei ajossa kuulu ylimääräisiä ääniä, vaihteistoöljyt ovat vaihdettu tämän vuoden aikana ja tarkistettu viime kuussa (öljynvaihajalta oli jäännyt tyhjennysproppu löysälle, eli pientä hikoilua oli esiintynyt, öljyn määrä oli kuitenkin kuulemma oikea). Jarru/kytkinnestettä on, mutta vaihdosta on yli kaksi vuotta, nesteen pinta on pysynyt samana, vaikka litku tässä vaiheessa melko kellertävää onkin.
Kytkin on koko minun omistukseni ajan ottanut todella alhaalta, ja poljin on ainakin nykylaitteisiin verratuna raskas. Vaihdekepin liikkeissä on jo pitkään ollut tiettyä suurpiirteisyyttä, eli jossakin on varmasti myös kuluneita niveliä. Oletan että kytkimen pää- ja työsylinterit ovat kunnossa, en kuitenkaan ole tarkistanut asiaa.
Todennäköisesti samaan kytkinongelmaan liittyvä ilmiö on se, että jos tyhjäkäynnillä, kytkin pohjassa, kytkee nelosen tai viitosen kuuluu edestä nopeatempoista hankaavaa/laahaavaa ääntä ja autossa tuntuu pientä tärinää, tyhjäkäynnin kierrokset tippuvat myös hieman. Tätä esiintyy vain moottorin ollessa lämmin.
Olettaisin että ongelma on kytkimen paineasetelmassa, jolloin ainoa tiedossani oleva korjaus on levyn, paineasetelman ja muiden tilpehöörien vaihto. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia muista mahdollisista vian aiheuttajista, ja kiitän jo etukäteen.
Comment