Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ89 kytkin ei irroita kunnolla lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ89 kytkin ei irroita kunnolla lämpimänä

    Pelkään pahoin että tiedän jo vastauksen kysymykseeni, mutta varmuuden vuoksi. Serachin kautta en onnistunut löytämään aivan vastaavaa ongelmaa, olen kuitenkin melko varma siitä että sellainenkin on, joten pahoittelen mahdollista tuplaviestiä.

    Potilas on profiilin vuoden -88 90 quattro NM-koneella. Kilometrejä on takana noin 300 tuhatta, ja autossa on tietääkseni täysin normaali viisivaihteinen laatikko. Mahdollisesta aikaisemmasta kytkimen vaihdosta minulla ei ole mitään tietoa.

    Kytkin on kevään aikana alkanut oireilemaaan siten että kytkimen irroitus ei oikein tunnu onnistuvan, erityisen ongelmallisia on pienten vaihteiden ja pakin kytkeminen. Ongelma ilmenee siis vaihdekepin jäykkyytenä ja ajoittaisena lonksahteluna kun vaihteen saa kytkettyä. Ongelma on pahempi jos moottori on lämmin. Kytkimen luistamista ei ole esiintynyt, eikä auto ole pyrkinyt "ryömimään" vaihde kytkettynä ja kytkin pohjassa.

    Vaihteistosta ei ajossa kuulu ylimääräisiä ääniä, vaihteistoöljyt ovat vaihdettu tämän vuoden aikana ja tarkistettu viime kuussa (öljynvaihajalta oli jäännyt tyhjennysproppu löysälle, eli pientä hikoilua oli esiintynyt, öljyn määrä oli kuitenkin kuulemma oikea). Jarru/kytkinnestettä on, mutta vaihdosta on yli kaksi vuotta, nesteen pinta on pysynyt samana, vaikka litku tässä vaiheessa melko kellertävää onkin.

    Kytkin on koko minun omistukseni ajan ottanut todella alhaalta, ja poljin on ainakin nykylaitteisiin verratuna raskas. Vaihdekepin liikkeissä on jo pitkään ollut tiettyä suurpiirteisyyttä, eli jossakin on varmasti myös kuluneita niveliä. Oletan että kytkimen pää- ja työsylinterit ovat kunnossa, en kuitenkaan ole tarkistanut asiaa.

    Todennäköisesti samaan kytkinongelmaan liittyvä ilmiö on se, että jos tyhjäkäynnillä, kytkin pohjassa, kytkee nelosen tai viitosen kuuluu edestä nopeatempoista hankaavaa/laahaavaa ääntä ja autossa tuntuu pientä tärinää, tyhjäkäynnin kierrokset tippuvat myös hieman. Tätä esiintyy vain moottorin ollessa lämmin.

    Olettaisin että ongelma on kytkimen paineasetelmassa, jolloin ainoa tiedossani oleva korjaus on levyn, paineasetelman ja muiden tilpehöörien vaihto. Otan mielelläni vastaan ehdotuksia muista mahdollisista vian aiheuttajista, ja kiitän jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut dwtall; 4.6.2007, 11:45.

    #2
    Voihan sitä viimeisenä oljenkortena kokeilla säätää sylinterin ja polkimen välistä tangon pituutta. Toki ennen sitä ilmaus ja nesteiden perusteellinen vaihto. Ilmaus ei sitten onnistu ilman apulaitteita. Asiansa ajaa vararenkaasta tms.ylipaineen jarrusäiliöön ottava apuväline, löytyy ainakin Motonetistä. Sen kanssa sitten ilmailee poljinta painelemalla.

    Comment


    • #3
      Ei sitä pääsylinterin viallisuutta kannata täysin poissulkea. Tosin itsellä väsähtänyt sylinteri aiheutti enemmän oireilua kylmänä, mutta muuten kuulostaa aika tutulta. Jos työsylinterissä olisi vikaa, niin nestettä todennäköisesti häviäisi. Pääsylinterin viallisuutta taitaa olla hankala todeta muuten kuin vaihtamalla sylinteri/tiivisteet.

      En tiedä miten tuossa, mutta ainakin satasessa siinä pääsylinterissä on kierretanko josta säätämällä voisi ehkä saada kytkimen irroittamaan paremmin.

      Comment


        #4
        Tangon pituus todella pitäisi säätyä kiertämällä. Lukitusmutteri vain ensin auki ja sitten polkimeen kiinnittyvää u-palaa kiertämään.

        Noitahan ei sitten kannata juurikaan korjailla. Tiivistesarja maksaa ~15e ja uusi sylinteri ~30e.

        Comment


          #5
          dwtall: hienosti kirjoitettu. Ten points ja papukaijamerkki. Tällaista on mukavaa lukea!

          Comment


          • #6
            Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille ja niille jotka ovat koko viestin jaksaneet lukea.

            Elättelen nyt varovaisia toiveita siitä että pääsylinterin vaihto, järjestelmän ilmaus ja mahdollinen säätö korjaisi ongelman, tämä olisi kuin tonnin pikavoitto S-arvalla :) verrattuna vaihtoehtoon. Palaan asiaan heti kun on raportoitavaa.

            Comment


            • #7
              Homma etenee mutta huonoon suuntaan, valontapaista kuitenkin näkyy jo tunnelin päässä.

              Pääsylinterin ja nesteiden vaihto sekä ilmaus ei auttanut ongelmaan, oireet itse asiassa vain pahenivat. Uusi tutkimus paljasti että urheilullisen alhaalta ottanut kytkimeni oli katkenneen työsylinterin "tangon" ansiota, osa on ollut rikki ainakin viimeiset neljä vuotta. Nyt jälkiviisaana olen löytänyt tästäkin asiasta tietoa forumilta vaikka kuinka.

              Nyt on 90q nosturilla ja AKU(?) tallin lattialla. Vanha paineasetelma oli päällisin puolin ehjä, kytkinlevy kulunut mutta ei vielä vaihtokunnossa, muissa osissa oli sitten toivomisen varaa. Painelaakeri ja irrotushaarukka ovat olleet niin intiimissä kanssakäymisessä että laakerin muovipääty on kulunut pois ja haarukka on vääntynyt keskikohdastaan. Tämä johtunee siitä että työsylinterin tanko on ollut väärän pituinen. Lisäksi vaihtoon menee vielä (ainakin) kampiakselin stefa ja silmälaakeri. Ostoslistalle pääsivät myös molemmat moottorista lämmityslaitteen kennolle menevät putket (näkymä alapuolelta ei ollut kaunis), koneen lämpötilan anturi sekä venttiilikopan tiiviste. Kyllä tämä tästä.

              Comment

              Working...
              X