Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS & ESP ongelmaan apua!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABS & ESP ongelmaan apua!

    Laitoin jo aiemmin kysymyksen ABS ja ESP merkkivalojen syttymisen vuoksi tänne. Nyt kuitenkin vika on osoittautunut vähintään erikoiseksi.
    Autooni vaihdettiin uusi automaattiloota. Nyt uudella laatikolla ajellessani olen huomannut vaihteiden vaihdon yhteydessä hieman nykäystä. Tämä tosin on ilmennyt harvoin. Nyt parina päivänä laatikosta on kuulunut oikein kunnon kolaus, kun olen siirtänyt vaihteen D asentoon. Auto ihan heilahtaa joten jokin osa iskee mekaanisesti johonkin aika lujaa. Tätä ei kuitenkaan tapahdu kuin erittäin harvoin. Tänään vika paikallistui aika erikoisesti noihin ABS ja ESP valoihin. Eli laatikko kolahtaa juuri sillon, kun ABS ja ESP palaa ja vaihteen siirtää esim. P:ltä D:lle. Jos valot eivät pala, vaihde siirtyy normaalisti. Miten ihmeessä ABS ja ESP voi vaikuttaa vaihdelaatikon toimintaan? Vikakoodit luetutin autosta. En muista tarkkaan tekstiä mutta herja liittyi moottorin ohjainyksikköön. Tämä vikakoodi löytyi jarruista, vaihdelootasta sekä moottorista. Osaisko kukaan sanoa miten tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan?

  • #2
    Itse vian kuvaus ei ole lainkaan tuttu, mutta tuosta vikakoodista luulen osaavani sanoa jotakin. Eli se jarruista ja vaihteistosta löytyvä vikakoodi todennäköisesti pyytää vain lukemaan moottorin vikakoodit sen vuoksi, että vika on moottorin päässä. Itselläni oli ihan sama juttu, kun ESP sekosi viallisen ilmamassamittarin vuoksi.

    Muistatko yhtään mikä vikakoodi moottorista löytyi?

    Comment


    • #3
      Raju kytkeytyminen voisi johtua vaikka siitä, että koneen tyhjäkäynti on hieman korkealla vikatilan vuoksi. Tai jostain kommunikointiongelmasta koneen, laatikon ja/tai muiden ohjaimien välillä. Yhtä kaikki, ensin selvitetään mitä diagnostiikka yrittää kertoa, ja yritetään korjata turhat valot loistamasta.

      Comment


      • #4
        Tuo viittaa vahvasti vialliseen MAF:iin. Itsellä kun se oli rikki, niin vikakoodeja löytyi juuri moottorin, vaiheloodan ja jarrujen puolelta. Myös nykäisi voimakkaasti D:lle tai R:lle laitettaessa.

        Lisätään vielä se, että kun hain Pörhöltä uuden ja vaihdoin sen, niin se kesti n.150km kun tapahtui sama homma.
        Taisi olla viallinen yksilö, kun takuuvaihdettu on kestänyt nyt jo vuoden (=n.20tkm). Mainitsin tämän siksi, että vaikka se MAF:fi olisi juuri vaihdettu, niin se voi silti olla vielä rikki.
        Viimeksi muokannut Rohirm; 30.5.2007, 08:55.

        Comment


        • #5
          Jahas. Itselläni on MAF vaihdettu juuri ehkä noin 1000km sitten Pörhöllä. Täytynee käydä siellä tarkistuttamassa sen kunto. Mutta jos MAF on viallinen niin eikö sen pitäisi antaa ihan oma vikakoodi?

          Comment


          • #6
            Mulla ne vikakoodit viittasi kanssa ECU:un. Sen verran aikaa siitä, että en oikein muista mitä siinä luki, mutta taisi olla jotain johonkin yhteysvirheeseen tms. viittaavaa. Kun vaihdoin MAF:n ja nollasi vikakoodit, niin lähti taas toimimaan.

            Comment


            • #7
              Itsellänikin ABS:n vikakoodi herjasi jotain sen suuntaista, että moottoriohjaukseen ei saada yhteyttä tai yhteydessä on jotain häikkää. Moottorin vikakoodeissa luki sitten ihan selvästi, että ilmamassamittarin jännite on liian alhainen.

              Comment


              • #8
                Ilmamassamittari testattu tänään Pörhöllä. Sieltä ei vikaa löytynyt. Auto jäi Pörhölle vielä tutkittavaksi. Toivottavasti jotain löytyy.

                Comment


                • #9
                  No niin. Sain tänään soiton Pörhöltä. Olivat paikantaneet vian polttoainepumppuun. Suositus arvot pumpulla on välillä 2-4 ja nyt se oli 4.8. Säädön jälkeen ABS ja ESP eivät ole syttyneet. Samoin vaihdelaatikko toimii normaalisti. Toivottavasti vika oli tuossa ja jatkossa tulisi huolettomia kilometrejä.

                  Comment


                  • #10
                    Hieno homma, että ongelma selvisi, vaikka tässä johdettiinkin hiukan väärään suuntaan.

                    Comment


                    • #11
                      Joo, hienoa että toimii. Mitkäköhän noi arvot mahtaa olla? Eikö se pumppu ole ihan mekaaninen laite, mikä toimii tai ei toimi?

                      Comment

                      Working...
                      X