Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAH ei käynnisty

    Eli olisikohan tämä helle suurin syy tuohon että auto ei enää käynnistynyt kun tulin töistä ja tunnin paussin jälkee olisin lähtenyt baanalle. Tossa illemmalla kokeilen uudestaan ja toivottavasti käynnisityisi.

    Tarkemmin sanottuna kone pyörii startatessa erinomaisesti mutta ei lupaile minkäänlaista. Töistä käynnistyi ongelmitta.

    Jos se nyt sitten käynnistyy niin mitenkäs tollasen tapauksen voisi ehkäistä? Ettei vaan jossain kaupan pihalla tapahdu uudemman kerran.
    Viimeksi muokannut JoniP; 1.6.2007, 11:22.

    #2
    Vaikeahan sitä on sanoa miten ehkäistä kun ei tiedetä vielä mikä sen aiheuttaa. Luultavasti koodien luku auttais selventämään. Muuten vois miettiä bensapumppua, relettä tai sitä semmosta hal-anturia.

    Comment


    • #3
      Noniin kävin kokeilemassa uudestaan eikä käynnistynyt millään. Siinä samalla huomasin että bensapumpusta ei tule minkäänlaista ääntä.

      Katsoin sulakkeet ja kaikki olivat ehjät. Jännitemittarilla totesin ettei sulakkeelle tullut sähköä ja releen toimimattomuuden testasin tekemällä releen naarasliittimeen parilla johdolla pitopiirin, jonka jälkeen avainta kääntämällä auto lähti käyntiin.

      Onneksi ei ollutkaan isompi ongelma.

      Comment


      • #4
        Saattaapi olla että rele on kunnossa.
        Eli mikäköhän laite ohjaa sitten relettä? Eikös se virta tule suoraan virtalukosta. Ja ohjainyksikkö ohjaa releen miinusnapaa?
        Ei ole oikein ole tarkkaa tietoa miten toi homma toimii.

        Alkaa pientä paniikkia tulla jos se ohjainyksikkö on palanu.

        Comment


          #5
          Mistäpäin autoa ko. rele mahtaa löytyä. Oma autoni teki juurikikin samat oireet (85km hinaus). Seuraavana päivänä lähti käyntiin, kuin mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan. Nyt ei vaan uskalla lähteä mihinkään, kun pelkään että sama ongelma toistuu.

          Laitoin uuden topikin, mutta siirrän nyt viestini tänne, koska tuntuu olevan täysin sama vika.
          Moottoritietä ajoin 80 km ja pysähdyin kahveelle. Kun sitten koitin jatkaa matkaa niin ei auto käynnistynyt. Moottori starttasi kyllä, mutta ei käynnistynyt. Koitin aerostartilla saada vehjettä käymään ja käynnistyikin, mutta kun kaasut loppu putsarista niin sammui. Kun laittaa virrat päälle niin kuuluu ruiskusta vain pieni niks ääni, eli läppä taitaa aueta. Ei pidä normaalia kevyttä surinaa, joka aina kuuluu laittaessa virrat päälle. Olen tullut siihen tulokseen, että bensapumppu tai ruiskupumppu, kumpi sitä surinaa sitten pitääkään, ei syötä lainkaan bensaa ja on niin ikään pois pelistä.

          Eli eli, voisiko olla tuommoinen vika tai kenties jotain muuta? Miten kannattaisi lähteä vikaa tarkemmin paikallistamaan ja korjailemaan?

          Comment


          • #6
            No se rele löytyy kuskin jalkatilasta kun irroittaa pari katetta.
            Mutta pahoin pelkään että vika ei olekkaan siinä. Ainakaan itselläni.

            Meni koko eilinen päivä sähköjä mittailessa kun ei enää lähtenytkään ns. "pakkosyötöllä". Eli releen ohitettuna. Kerran lähti käyntiin pihalta ja sain ajettua paremalle rassaus paikalle ja ei lähtenyt enään käyntiin vaikka bensapumppu pyöri.

            Sen verran saatiin selville, että tuohon sytytyksenohjauslastulle ei tule sähköä keskusyksiköltä (ECM vai ECS tjs). Eli tuo mustalaatikko ei anna sytyttää sen takia että jossain muualla mättää ja pahasti. Tai sitten koko loota on rikki, eli kerran saa käynnistettyä mutta ylikuumenee sen verran että ei voi käynnistää seuraavan kerran pitkään aikaan.

            Huomenna menen tarkistamaan vikakoodit niin toivottavasti sieltä näkyisi missä vika.

            Ja toivottavasti katit ovat kunnossa kun nyt on joutunut sahaamaan sitä moottoria ilman sytytystä.
            Viimeksi muokannut JoniP; 31.5.2007, 23:20.

            Comment


            • #7
              bensanpumppu

              Hei
              Itsellä meni bensapumppu talvella -30 asteen pakkasella.

              Ensin auto hyytyi ja pyöritti vaikka akun tyhjäksi. Laitoin sitten uuden akun kun oli jo entinen finaalissa muutenkin ja kas kummaa, uudella akulla meni viikon verran taas ilman ongelmia. Sitten hyytyi uudestaan eikä enää auttanut kuin pumpun vaihto.

              Vinkkinä jos tuommosta sattuu että kova kolautus tankin pohjaan starttausyrityksen aikana oisi ehkä saanut sen pumpun uudestaan pyörimään. -> oisi päässyt pajalle asti.

              Comment


              • #8
                Noniin. Auto käytetty vikakoodien luennassa ja paperille saatiin mitä ihmeellisimpiä vikoja.
                Eli nyt tarvittaisiin asiantuntijoiden vinkkejä ja mielipiteitä mistä sitä alkaa tuota vikaa etsimään.

                Vikakoodit olivat seuraavat:
                00515 Nokka-akselin asentotunnistin
                00553 ilmamassamittari
                00521 CO potentiometri
                00525 Happitunnistin
                00537 Lambda säätö
                00555 Happitunnistin 2
                00554 Happitunnistin 2
                00560 EGR järjestelmä

                Auto lähti hyvin aamulla käyntiin ja luennan jälkee taas ei. (Ei saa sytytystä)

                Yksi asia joka saatiin korjattua, oli jarrutehostimen huohotinletku.
                Auto on alusta saakka käynny epätasaisesti tyhjäkäynnillä ja huomasin tossa luennan yhteydessä yhden huohitenletkun pätkä joka oli murtunut hieman. Kun sormella peitti reijän niin suhina hävisi ja käynti muuttui ihanteelliseksi.
                Letku oli varmaankin tuo jarrutehostimelle menevä letku.

                Mutta valitettavasti letkun vaihto ei auttanut tuohon käynnistys ongelmaan

                Comment


                • #9
                  Mitään mistään ymmärrä, mutta viime talvena mulla teki toinen auto ( Chevy ) samanlaisen tempun. Vika oli sytytysmoduulin hapettunut liitos. Välillä toimi ja antoi sähköä eteenpäin ja välillä taas ei millään. Putsattiin liitos ja toiminut sen jälkeen ok. Niin ja bensapumppu pyöri normaalisti eli tuskin on sama vika mutta kannattaa sähköliittimet putsata kaiken varalta.
                  Viimeksi muokannut noniin; 1.6.2007, 12:15.

                  Comment


                  • #10
                    Voishan ne liitokset vielä katsoa mutta alan varmaankin kallistua tuohon hall anturiin. Kuitenkin nuo vikakoodit viittaisi johonkin muuhun.

                    Osaakos joku sanoa tuosta hall anturista että voiko se muka sekiottaa ilmamassamittarin ja CO potentiometrin? Tai kuinka suuri mahdollisuus se edes olisi että hal anturissa olisi se vika.

                    Nokka-akselin asentotunnistinhan on tuo hall anturikö?!
                    http://www.12v.org/engine/images/rear.gif

                    Yritän tässä mahdollisiman kauan vältellä merkkiliikettä, mutta ei enää pitkään pysty kun hermot menee.

                    Comment


                      #11
                      Sen verta oon ite löytäny lisää, että ennen bensapumppu joko surisi tai ei pitänyt mitään ääntä. Nyt pitää välillä käynnistäessä outoa kurinaa. Toivottavasti onkin siellä vaan vika.

                      Rele ja pumppu on nyt hakusessa, kertokaahan mistä sais halvalla ko. osat.

                      Comment


                        #12
                        00515 Nokka-akselin asentotunnistin

                        Tuo tarkoittaa tulkintani mukaan Hall-anturi vikaa joka ehkäisee käynnistymisen hyvin tehokkaasti. Usein oireilevat niin että kylmänä käynnistyy mutta lämpimänä ei.

                        Comment


                        • #13
                          Kävin merkkihuollosta hall anturia kyselemässä ja hintaa pyysivät 315?.

                          Olin jostain lukevinani että sen itse anturin saisi myös erikseen ostettua ja tulisi halvemmaksi. Jonka jälkee pulttaisi sen siihen vanhaan runkoon.

                          Itsellä vielä minkäänlaista käsitystä minkä näkönen hökötys se on, mutta eiköhän tänään saa sen irti ja hieman tutkiskella sitä. Varmaan vien sen vielä autosähkökorjaamolle mitattavaksi.

                          Eiköhän tuon releen ja pumpun ihan tarvikeliikkeestä saisi. Ainakin halvemmalla kun merkkiliikkeestä.

                          Comment


                            #14
                            saksasta saisin moisen noin kolmanneksella tuosta kotimaan hinnasta.

                            Comment


                            • #15
                              Pidetään tuo äskeinen tarjous vahvasti mielessä.
                              Mutta kiinnostaisi eka kokeilla tuon VPV:n hall-anturia. Kellään kokemuksia toimiiko tuo?
                              http://www.vpv-motorracing.com/kuvat/pikkuhall.jpg

                              Comment


                                #16
                                Jees, tilasin nyt bensareleen, suodattimen ja pumpun merkkiliikkeeseen. Pumpulla hintaa 145?(bosch), myöskin motonet tarjoaa boschin pumppua hintaan 139,90 ja jotain pumppua 69,90. Boschissa itse pitäydyin, toimitus 2-3 päivää.

                                Kerrassaan houkutteleva hall-antura tarjous heitettiin tiskille, siispä täytin kerhon jäsenyyskaavakkeen (laskua ootellaan). Tässä vaiheessa järki käskee liittymään kerhoon, kun kuitenkin taitaa tuon anturan tilaamiseksi mennä. Tutustumistarjouskin on jo saatu/asennettu, siitä kiitokset Tepolle, osat täyttivät kaikki odotukset.

                                Seuraavaksi edessä vikakoodien luku.

                                Comment


                                • #17
                                  Tilasin VPV:ltä 30?:lla tuon itse anturin. Pitäisi sitten sorvata se siihen koteloon parilla pultilla kiinni.

                                  Kuulemma porukka enemmänkin tilaillu sieltä noita hall-antureita.
                                  Joten toivotaan että toimii. Ei jaksais alkaa enempää tapella tuon autonkaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos tuo on yhtään normaali audi, niin tulet vielä yllättymään, mitä kaikkea se keksii vapaa-ajan riemuksi.

                                    terveisin nimimerkillä "luulin jo korjanneenni kaiken"

                                    Comment


                                    • #19
                                      No onneksi on jenkeistä tuotu audi niin ei ole näitä "normaaleja" vikoja. Heh, ei vainiskaan.

                                      Ärsyttää vain nämä "pikku" viat. Aikaa tuhlaantuu paljon pelkän vian etsintään ja sitten kun se löytyy niin se on maailman toisiksi kallein osa ja melkeinpä täysin turha.

                                      Varmaankin olen vain tottunut tuohon viimeeksi omistamaani autoon, Ladaan. Ei tarttenut kulkeakseen muuta kuin öljyä, bensaa ja aina katsastuksen yhteydessä lisää peltiä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Anturi vaihdettu ja hyvin toimii. Mutta saa nähdä kuinka kauan. Sen verran härski tuunaus siitä tuli.

                                        Vikakoodit pitää vielä jossain vaiheessa katsoa kun chekc- valoa väläytti 10min päästä käynnistyksestä ja sammui toisen 10min päästä. Varmaankin tuota EGR-vikaa valittaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Osaako kukaan sanoa istuuko toi http://www.vpv-motorracing.com/kuvat/pikkuhall.jpg anturi 80 b4 2.6 -94 audiin?
                                          Pitäisi itsekkin varmaan vaihtaa kun ihmeellisiä käynnistysongelmia ollut satunnaisesti ennen ja nyt yleistynyt huomattavasti eikä lähde käyntiin melkeinpä ikinä kahta kertaa putkeen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo elikkä itelle kävi nyt aika surullisesti tuon audi 80 b4 2.8:n kanssa. Ihan normaali ehtoo ja kaveri kuskina. Polttoaine rupes olemaan aika vähissä joten käytiin tankkaamassa ennen ku oltiin viemässä autoa pois. No tankkauksen (n. 35liraa) jälkeen päästiin n. 1km kun auto rupes nykimään ja sammui. Bensapumpusta ei kuulu mitään elettäkään. Sulakkeet ehjät ja rele nyt tuski noin paukahtaa? Tai ei noista sulakkeista mitään täyttä varmuutta. Osaisko joku sanoa mikä on bensapumpun sulake ja rele?
                                            Mut onko tosi et noista hajoaa tuo bensapumppu noin yhtäkkiä. Eli kertalaakista peli selvä. Auto on vm 93 ja ajettu n. 235tkm. Luultavasti alkup. pumppu.
                                            Ja sitten se tärkein kysymys. Eli mistä olette hommanneet kyseiseen automalliin/moottorityyppiin (AAH) bensapumpun kohtuu hinnalla ja lyhyellä toimitusajalla? Motonetissä oli kaksi vaihtoehtoa. Halpa ja puolet kalliimpi. Kannattaako tässä kalliimpi ostaa?

                                            Ja vielä yksi tärkeä kysymys, eli missäs tuo bensapumppu sijaitsee? Eli mistä pääsee käsiksi siihen?
                                            Viimeksi muokannut jonspoh; 1.12.2007, 12:27.

                                            Comment


                                              #23
                                              Rele 10 ja sulake 13. Releen viallisuuden voit helposti testata hyppyjohdolla.
                                              Pumppuun päsee käsiksi takakontin lattiasta löytyvästä luukusta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eli tuo hyppyjohto laitetaan niiden kahden isoimman nastan väliin sinne sulakeboksiin?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joo navat 30 ja 87/52

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Toivottavsti kyse ei ole tästä...

                                                    Kun käynnistää Audin isohkon moottorin, EI saa sammuttaa konetta samantien.

                                                    Sakemanni on päättänyt varmistaa, että kone ei rikkoudu... sallimalla, että nokka-akselille ja venttiilikoneistolle tulee startatessa extramäärä öljyä.
                                                    Jos starttaat koneen ja sammuta sen samantien, seuraavan starttaamisen hinta on noin 500 euroa (ainakin merkkihuollossa). Kone ei siis starttaa, vaikka starttimoottori pyörittääkin vauhdilla. Ei edes lupaile startata. Venttiilit kantavat. Auto hinaukseen ja merkkihuoltoon.

                                                    Jos siirrät siis Audiasi vaikka seuraavaan pysäköintiruutuun tai metrin verran kauemmaksi autotallin ovelta, anna koneelle hiukan kierroksia ( öbaut 2500-3000 rpm) pikkuhetkeksi ja ekstraöljyt palavat, kuten on tarkoitettukin. Seuraava starttaaminen on ongelmatonta.

                                                    Vaimo EI muistanut e.m. asiaa vuosi sitten (kerroin asiasta heti A6:sen ostamisen jälkeen - edellinen auton omistaja varoitti minua asiasta ja kerroin sen kullannupullekin) ja nyt TAAS viime viikolla > yhteensä tuhat euroa on tuhlattu perheen varoista. Voi kun hauskaa...

                                                    Nimimerkki "Ostanko 500 € Toyotan?" Sitä vaimo ei saa rikottua yhtä helposti...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      "Sakemanni on päättänyt varmistaa, että kone ei rikkoudu... sallimalla, että nokka-akselille ja venttiilikoneistolle tulee startatessa extramäärä öljyä.
                                                      Jos starttaat koneen ja sammuta sen samantien, seuraavan starttaamisen hinta on noin 500 euroa (ainakin merkkihuollossa). Kone ei siis starttaa, vaikka starttimoottori pyörittääkin vauhdilla. Ei edes lupaile startata. Venttiilit kantavat. Auto hinaukseen ja merkkihuoltoon.

                                                      Jos siirrät siis Audiasi vaikka seuraavaan pysäköintiruutuun tai metrin verran kauemmaksi autotallin ovelta, anna koneelle hiukan kierroksia ( öbaut 2500-3000 rpm) pikkuhetkeksi ja ekstraöljyt palavat, kuten on tarkoitettukin. Seuraava starttaaminen on ongelmatonta."

                                                      -Ei voi pitää paikkaansa.
                                                      Viimeksi muokannut loponen; 2.12.2007, 12:48.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        No Hoh mikä juttu. Mikä sen öljyn nostaa öljypohjasta kun kuitenkn pumppu jaksaa nostajille työntää paineen vasta muutaman sekuntin kuluttua. Tästä esimerkiksi johtuu nostajien rapina kylmällä koneella ja samoin jos kone on pitkään ollut käymättä. Vai että extra määrä. Milläköhän se sitten säätelee kiinteitä öljynkierto kanavia?

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X