Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T nakutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T nakutus

    On kuulemma aika yleinenkin ongelma tuo 1.8T aeb koneen nakutus. Itse olen vielä aika tuore Audin omistaja ja ajanut autolla vasta noin 5tkm.

    Huoltokirjassa luki että on käytetty castrolin öljyjä. Kun vaihdoin öljyjä heti auton oston jälkeen, päätin laittaa saman merkin öljyjä kun puhuvat että aika herkästi alkaa nakutus samalla kun vaihtaa eri merkkiset öljyt. No kun öljyt vaihdoin ni alko melkeen heti (1tkm sisällä) nakuttaminen, ei nakuta kylmänä vaan vasta ku moottorilla ajaa jonkin aikaa 90´c lämmöillä.

    Onko mitään halpoja/helppoja keinoja saada tuo piinaava ääni loppumaan? Entä missä vika yleensä näissä 1.8 turboissa kun nakuttaa, nostimet? Ja tekeekö hallaa koneelle pitemmän päälle?

    //Mode: Pisteitä ja pilkkuja lisäilty
    Viimeksi muokannut okkim; 29.5.2007, 07:36.

  • #2
    mut siis niiku sampo laitto ni eihä ne uudet öljyt mitä auta jos se rallatus alkaa pikimmiten uuestaa.

    Comment


    • #3
      Tuohon haittakysymykseen: kyllä se kuluminen nopeutuu, jos nostimet naputtavat. Iskumainen kuormitus tod. näk. rikkoo pinnat aika paljon nopeammin verrattuna normaaliin toimintaan.

      Aika monesti nostajien rallattelu vaivaa kylmää konetta, ja ihan oikea nakutus taas ilmenee helpommin kuumassa. Kummasta lienee siis kyse; jos siis nakuttaa, niin heitän hihasta (turbokoneita paremmin tuntematta): viallinen nakutusanturi, aikainen sytytys, karstoittuminen, liian matalaoktaaninen bensa, liika ahtopaine...

      edit: Sorry, jos latelen itsestäänselvyyksiä. Viesteistä sai vain sen kuvan, että käytetty terminologia kaipasi pientä tarkennusta.

      Comment


      • #4
        Kyllä kai Sampo tarkoittaa juurikin noiden nostajien naputusta.

        Jos koneessa on kunnolliset öljyt, niin eipä naputusta taida mitenkään helposti tai halvalla saada loppumaan. Jos nostajat ovat kuluneet, paksummilla öljyillä tai joillakin lisälitkuilla ääni saattaa vähentyä tai kadota, mutta enpä kyllä ainakaan omaan koneeseeni kokeilisi kumpaakaan konstia. Vika voi tietysti johtua siitäkin, että jokin nokan öljykanavista on mennyt tukkoon tai öljypumppu ei jaksa nostaa öljyä.

        Comment


        • #5
          Vika voi tietysti johtua siitäkin, että jokin nokan öljykanavista on mennyt tukkoon tai öljypumppu ei jaksa nostaa öljyä.
          Ei toki mahdotonta, mutta siinä tapauksessa luulisi rallattelevan kylmänäkin (kun öljykin on jäykempää).

          Mutta täysin samaa mieltä Jannen kanssa: jos nostimet rallattaa hyvillä öljyillä, niin nostinremppa on ainoa oikea lääke.

          Comment


          • #6
            Kun auton ostin, niin pikimmiten vaihdoin uudet öljyt(castrol edge 0w-40) ja vaihdon jälkeen tuo nakutus alkoi, ja on kyllä tiedossa, että tuo edge on varmasti aika pesevä öljy.

            Jos vielä ihan vaikka huvin vuoksi kokeilisi tuota öljyn ja suodattimen vaihtoa, niin kannattaisiko nyt sitten vaihtaa saman merkin jotain muuta öljyä, vai?
            Ja missähän hinnoissa liikkuu tuo nostinremppa, 2000??:/

            Comment


            • #7
              Mullaki taas pahentunu juuri tuo sama, eli kun kone kuumana ja jättää tyhjäkäynnille, nii kaiketi vaa yks nostaja alkaa naputtamaa, ja ääni on kyllä pirun kova ja nolo.

              Viimekesänä autto uudet shell helixit 5w-40, talvella vaihoin castrol GTX 5w-40 ja 3t km sitte vaihettu toisee kertaa samat. Tuntuu että tol GTX ei pysy hiljasena nii hyvin ku helixil, tai sit o vuodessa vika/lika pahentunu.

              oilpoint.fi suositteli kyllä kovasti forte käsittelyä 2x kertaan tehtynä ja pitkällä liuotus ajalla, tekevät kaiketi suomessa eniten noita tj? Heillä ei ole ainakaan kilahdellut koneita käsittelyn jälkeen.

              Sit jos on mekaaninen vika nii toinen korjaamo(bosch) vaihtais nostajat, jos johtuu paineista nii valon pitäis vilkkua / toinen korjaamo(audi) sanoi että ei välttämättä ja he > -öljypumpun ja sihdin.

              Nostajien vaihtoon menee kuulemma 1.5 päivää aikaa, ainaki LMS, ja ite nostajat marmorilla jotai 30-40e * 20 (huh*).

              Pumppu ~3h+200e?
              Viimeksi muokannut AciX; 29.5.2007, 17:39.

              Comment


              • #8
                Jaa, näyttää olevan tämäkin naputtelu aika yleistä AEB-koneissa... Itsekin mazdaa pois myydessä luulin että pääsin tällaisista sivuäänistä eroon, mutta mitä vielä ;)

                Ja asiaan: Omassa tapauksessa tuo naputtelu alkaa kun öljyt on ajettu normaalilämpöön (öljynlämpömittarissa lähes 90 astetta) ja sitten kaupungissa ryömittää autoa siinä 1000-2000rpm vähän aikaa. Tai sitten käyttää autoa kuumana tyhjäkäynnillä jonkin aikaa (yli 1min). Kuulostaa juurikin siltä, että yksi nostin naputtelee.

                Öljynpaineita on mittailtu ja ei ne kovin hyvät ole, mutta juuri ja juuri hylkyrajojen sisässä. Mittaustuloksista enemmän tuolla ketjussa: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=bar
                Öljynpainevalo ei ole vilkahtanut kuin yhden kerran mäkkärin jonossa 5 min tyhjäkäynnin jälkeen ryömittäen siten että koneen kierrokset kävi aika alhaalla.

                Erään mielenkiintoisen seikan havaitsin noita öljynpaineita mitatessa: kun kone oli kuuma ja kokeeksi sammutin sen paineiden laskemisnopeutta tarkkaillakseni ja käynnistin hetken päästä uudelleen, alkoi yksi nostin naputtamaan välittömästi kun kone starttasi. Paineet olivat täsmälleen samat ennen koneen sammutusta ja käynnistyksen jälkeen. Jotenkin nostin on siis vioittunut ja vuotaa paineet heti ulos. Tai (mutu) noille nostimille asti ei riitä kunnolla öljyä kuluneella pumpulla.

                Comment


                • #9
                  No eipä tässä varmaan auta kuin alkaa sulkemaan vaihtoehtoja pois. Ensimmäisenä voisi tuota fortea kokeilla, mikäli käsittelylle jonkun takuun myöntävät siitä, että kone säilyy ehjänä.

                  Comment


                  • #10
                    Minkälaisissa km-lukemissa teijän mottinne on? itellä 180tkm tarkastettuja ja "pitäviä" kilometrejä mittarissa..

                    Comment


                    • #11
                      206tkm mittarissa. Auto on tullu mulle vajaa 177tkm ajettuna ja naputus tuli esille ensimmäisillä lämpimillä ilmoilla kun mittarissa oli jotain reilu 180tkm.

                      Edit. Niin tosiaan, teen viimeistään heinäkuussa forte-käsittelyn tuolle vehkeelle. Raportoin sitten tänne että miten käy. Raportoikaa muutkin jos käsittelyä kokeilette.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla menee näillä näkymin kesäkuun aikana auto tuohon käsittelyyn oilpointille..

                        Comment


                        • #13
                          Soittelin paikkoja läpi ja useimmat(mm. maahantuoja) suosittelivat 2 plo Motor Flush koneesee ja 30-45min 1500rmp ja välillä pyöräyttelee 3000rmp kohilla, sitte uudet ölpät ja filsu koneesee +1plo Top end Treatment

                          Comment


                          • #14
                            Juuri tuollainen setti olisi itselläkin tarkoitus kokeilla. Itseasiassa aineet on jo valmiina, kun vaan saisi aikaiseksi ostettua uudet öljyt ja jaksaisi tehdä tuon käsittelyn.

                            Comment


                            • #15
                              Kenen valmistajan aineita noi on?

                              Comment


                              • #16
                                Fortén tekemiähän nuo.

                                Comment


                                • #17
                                  Myydääks noit iha jossain varaosaliikkeis?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jus uusittiin öljypumppu ja putsattiin oljypohja kun moottori naputti ja oljyvalo vilkkui alhaisilla kierroksilla tallaisessa 1.8 t koneessa 150 t ajetussa.Pumpun sihti oli tukossa ja oljypohjassa rojua aika paljon,joten jos jotain siihen suuntaan liittyvää vikaa kannattaa ottaa öljypohja pois vaihtaa pumppu.on meinaa aika halpa remppa tiivisteet ja pumppu öljyineen noin 150 ? + työt,suht helppo homma tehdä itse meillä meni 5 h kaverinkanssa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Taitaa olla harvojen aineiden joukossa nuo Fortét ,jotka oikeasti toimivat !
                                      Itsellä vain positiivisia kokemuksia Fortén aineista.
                                      Olipa kysymyksessä moottori ,voimansiirto tai hydrauliikkajärjestelmä .
                                      Enkä kuulu mainosmiehiin ,vaikka jonkun verran olen Fortéista täällä höpissytkin.

                                      Jos tulee omalle kohdalle jotain negatiivista noiden aineiden vaikutuksista autoon ,niin kerron sen täällä aivan varmasti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        mistä tommoset fortet sitte saa? varaosaliikkeestä? ..naputtelee yks nostaja.. :(

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo oisin myös kiinnostunu kokeilemaa moisia aineita. Ku joku vaa kertoo et mistä niitä saa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Forte aineita myydän lähinnä vain ammattikäyttöön, Tietyistä puljuista sitä saa, sitä vain ei mainosteta, eli tuote pidetään varastossa ja myydään jos asiakas sitä itse osaa tulla kysymään. Autoasi tarvikeliikkeillä ainakin on forten edustus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Suosittelen mittaamaan öljynpaineet mekaanisella mittarilla, tulee halvemmaksi kuin läträtä joillakin aineilla. Samalla näkee onko koneessa oikeasti paineita.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos öljynpaineet ok ,niin kannattaa läträtä noilla Fortéilla sen jälkeen .
                                                Yksi tuttu teki koneremontin nakutuksen takia ja eipä se nalkuttelu mihinkään kadonnut.
                                                No teki sitten " läträyksen " Fortéilla ja kas , nakutus häipyi .
                                                Ilmeisesti jokin öljykanava tukossa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nyt on kone läträtty forteilla eikä ainakaan vielä ole käsittelyn jälkeen nakutellut..:) Kone oli tosi pahasti karstaantunut ja joutuu ehkä vielä toistaa forte käsittelyn seuraavan öljynvaihdon yhteydessä ihan varmuuden välttämiseksi!

                                                  p.s kaveri jonka kanssa forte läträttiin(korjaamoyrittäjä) suositteli 1.8T koneelle BP visco 5000 öljyjä,ne laitettiin omaankin audiin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    On ollut monesti kursseilla puhetta noiden aineiden vaikutuksista ja sen sanon ,että varsinkin nykytekniikan autoja ei saa päästöistä läpi ilman noita aineita .
                                                    Ja edelleenkin ...asiakkaiden autoja on on "korjattu" monet kerrat em.aineilla .
                                                    Oli uusi tai vanhempi :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sama juttu, forte (1plo) pyöritettii konees ja sen jälkee uudet öljyt top end tretmentin kans, nakutus on hävinnyt eikä kuulu edes käynnistyksessä nostinääntä mikä kuulu aina ennen. Mut saa ny nähä kauanko kestää tollasena, on kyl ku uus auto nyt ja kehtaa pitää tyhjäkäynnilläki :)

                                                      Onkoha normaalia et ku aine pyöri konees nii sillo kuulu rahinaa selvästi ketjukiristimestä.
                                                      Viimeksi muokannut AciX; 4.7.2007, 22:30.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vanos on bemarin muuttuva nokka-akselin ajoituksen nimi. Ei Audissa mitään vanoksia ole ;)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Aijaa :) mutta eikös idea ole pitkälti sama eli tuo öljynpaineella toimiva ketjukiristin?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo, toimintaperiaate on sama, nokan ajoitusta muutetaan. En ole tietoinen miten penarissa se tehdään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X