Alkuperäinen kirjoittaja okkim
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Auto tuo sigu...A6 2,4bensa 04/98 avant/quattro/tiptronic. mittarissa 225.000tkm
Tuntuu, että tämä tiptronic vaihtaa turhan nopeasti isoille vaihtelle.
5-vaihde jo silmässä kun vauhtia 60 km/h, kierroksia silloin aika vähän 1300-1500 about. Kaupungissa 40km/h vaihde 4 päällä ei hyvä.
Tässä on vaijerikaasu eikä sähköinen. Lootan koodi nyt 00000 toinen vaihtoehto on se 00010 Eli tässä on se oppiva moodi päällä. Kokeiltu myös tuota 00010 koodia eikä se siitä miksikään muuttunut. Yhtä hanakka vaihtamaan isolle vaihteelle.
Vaihdettu lootaan 4litraa tätä kuuluisaa LT71141. Menee kuukauden päästä huuhteluun tuo loota, en tiedä onko apua kun vaihdetaan kaikki öljyt ja vielä huuhdellaan. Montako litraa kannattaa huuhdella.
Jos vika ei tällä parane, mitäs sitten...laatikon anturit?,venttiilit,turbiini,ohjainboksi...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ts Näytä viestiMulla on huoltovihkossa öljynvaihto väliksi 60tkm.On oikein oma kohta laatikolle,Audi Italiasta.
Comment
-
Kuinka paljon öljyä menee AKN koneen jatkona olevaan EUA vaihteistoon? Osaisiko joku antaa osanumerot filtterille ja tarvittaville tiivisteille sigun autoon, kiitos?
E: jntrading kertoi, että 5 litraa riittäisi ja sieltä löytyy myöt suodatin ja pohjan tiiviste ok hintaan. Tarvitsenko lisäksi muuta, esimerkiksi täyttö- tai tyhjennysroppuihin uudet tiivisteet?
MUTTA: Mikä nyt on viimeisin näkemys, kannattaako vaihtaa 300tkm ajettuun autoon Tiptronic öljyt vai hajottaako mahdollisesti liikkeelle lähtevä lika lootan samantien? Huoltokirjan mukaan vaihto olisi ensimmäinen kerta..
Laatikko toimii muuten hienosti, mutta välillä kun tiputtaa risteyksestä lähdettäessä pienemmälle (ehkä kaksi pykälää?) niin kolahtaa. Ei vielä kuulosta kovin pahalta, mutta käsittääkseni pienetkään kolahdukset ei kuulu asiaan missään tilanteessa.Viimeksi muokannut b0bb0; 4.9.2012, 11:57.
Comment
-
Profiilin autoon olisi tarkoitus vaihdattaa voimansiirron öljyt lähiaikoina. Etu- ja takaperään varmaan käy Castrolin Syntrax Longlife 75W-90? Mitenkäs torsen, käykö siihen sama öljy, jostain luin että pitäisi olla GL-4? Vaihteistonahan on 6HP19A, jossa ilmeisesti alunperin keltaiset LifeguardFluid 6 öljyt. Kannattaako vaihtaa uudet öljyt samanlaiseen vai uudempaan (ja kalliiseeen) LifeguardFluid 8 öljyyn? Mielipiteitä...
Comment
-
Onnistuisikohan tuolta tilaamaan "sinistä kultaa", hinta ainakin olisi ilmeisesti kohdallaan 12,50€/l?
http://www.autokaufhaus-teileshop.de...matik-getriebe
Comment
-
Tämä on ollut mielessä pitkään,paikallinen rinkelipajan varaosamyyjä vaihdattaa öljyt ja suotimen 80kkm välein omaan tippitoosaan 6hp19a:han,öljy maksaa n70€ litra,mutta kyseessä voi olla hieman työsuhdealennuksia.....
Mutta Saksasta löytyy NIMENOMAAN G 060 162 A2 vaatimukset täyttävää öljyä noin 30€ litra Suomeen tuotuna.
Ravenol ATF 8 HP
ÄLKÄÄ LAITTAKO 5-vaihteisen öljyjä 6-vaihdetippiin!
Comment
-
Mulla vanhempi 5hp19 nelikkomallinen laatikko. Keskitasauspyörästöön erehdyin laittamaan Mobilin vs200 öljyn. Alkoi kangertaa käännettäessä jyrkästi asfaltilla: kaipasi siis mielestäni LS lisäaineen. Vaihdoin Redlinen öljyn, joka sisältää ja taasen pelaa normaalisti. Tulipahan huuhdeltua...
Tuli sitten hajotettua öljyn täyttötulppakin samassa yhteydessä, vaan onneksi oli tyhjennys kiinni vielä siinä vaiheessa. Ne tulpat kun on ruosteessa (enkä irrottanut pakoputkea) -> kuusiokolo ei ollut pohjassa, kun käänsin. Tulityöt on minun remonttipaikassa kielletty, joten pistin vahvimmalla löytämälläni epoksilla sinne torx-kärjen. Aika kovaa kesti vääntää ennen liiman pettämistä, vaan ei auennut. Taltalla lyömällä tulpan reunaan lähti: sillä lailla, että lyöminen pyöräyttää aukipäin (en meinannut itse uskoa tähän konstiin). Ei tarvinnut mitään uraa tehdä, vaan taltta alkoi purra siis tulppaan ihan ilmankin.
Takaperästä tuli melkoisen pahannäköistä öljyä pihalle, mutta tuolla keskellä oli aika kirkkaat vanhatkin öljyt. Takaperään 1,5 litraa (olikohan Mobil shc) ja keskelle 0,8l.
Comment
-
Uskomatonta kyllä, mutta selvästi huomaa öljynvaihdon vaikutuksen. Vaihdot on tosi pehmeitä. Syynä voi olla kuvan kaltainen aika musta vanha öljy. Tai sitten se, että sain menemään 1-1,5 litraa enemmän laatikkoon, kuin sieltä tuli pois. Magneeteissa oli myös "karvaa" ihan sopivasti.
Mobil LT 71141 20l, Öldepotista 155€ postin kautta - riittänee kolmeen vaihtoon.
Tuo pumppu on K-maataloudesta ~70€. Sitä piti vähän tuunata hehkutetun kupariputken pätkällä tätä hommaa varten.
Suodatin ~25€ Carmasterista toisen tilauksen mukana.
Comment
-
Kysytäänpä ketjun Tippi-asiantuntijoilta kommenttia seuraavaan.
A6 3.0TDI Tiptronic -05 170km. "Ominaisuutena" tulee joskus tasaisella kaasulla ajettaessa kolmos- ja nelosvaihteella D-asennossa todella pienillä kierroksilla (n. 1200rpm), että kone nykii eli kierrosluku pomppii n. -/+ 150 rpm. Nykimistahti on n. 1,5 nykäsyä sekunnissa. Ominaisuus poistuu heti kun kaasua painaa enemmän tai 2-3 sekunnin kuluttua jos vaihteenvalitsimen heittää manuaalipuolelle.
Missä järjestyksessä vikaa kannataisi lähteä etsimään? Ohjelmisto, öljynvaihto, turbiini? Vikakoodeja ei ole vielä luettu.
Comment
-
Mites rauhottuuko se laatikko, jos pitää akun piuhaa irti sen 30min tjs?
Yhtään tosin tietämättä ko. auton laatikosta mitään.
Mutta yleisenä kokeilu vinkkinä ainakin noissa "ajotavasta oppivista laatikoista".
Itsellä oli jokin aika sitten vähän samaa vikaa, ja rauhoittuu tuolla "laatikon resetoinnilla".
( S6 vm01 )
Comment
-
Vaihdettiin kaverille kanssa, kun tuli tuota öljyä 20 litraa. Aika mustaa oli siinäkin laatikossa, vaikka vain 60 tkm edellisestä vaihdosta. Magneeteissa ei tosin ollut metallia vastaavasti. Tähän vaihtoon meni 9 litraa, kun annettiin mennä lopussa reilusti yli. Ylivuoto oli vanhan näköistä öljyä, kun samaan aikaan pumpattiin uutta "eteenpäin".
Semmoinen huomio myös, että Motonetistä ostaessa saa kumitiivisteen, joka on parempi kuin carmaster.de:n sarjan korkkitiiviste. Ainakin se on helpompi asentaa.
Comment
-
Omassa poikittaisessa 09A lootassa oli 40tkm ajetut öljyt, nuo olivat kyllä aivan kirkkaat, ei minkäänlaista mustumista näkyvissä. Uudesta lähtien vaihdettu noin 50tkm välein, eli toinen vaihto nyt tehty. Magneetteja ei pääse näkemään kun tuota ei ole tehty purettavaksi öljynvaihdon yhteydessä.
Comment
-
Vaimolta pitäisi kysyä tuota veloitusta. Epäilen tosin, ettei hän suhtaudu suopeasti, jos alkaisin muidenkin autoja rassaamaan.
Tuommoinen ohje löytyi vielä videon muodossa (anteeksi vaan, jos linkki tuli väärällä tavalla):
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=Bxg7aEqty3Y[/ame]
Bemarissa vain erilainen täyttötulppa. Audin laatikossa se on öljypohjassa ja 17mm kuusikolo. Itse uskoisin lämpömittaukseksi riittävän sen, että ylivuoto on arviolta kädenlämpöistä - jäähtyneellä voimansiirrolla kannattaa aloittaa.
ELSA sanoo seuraavasti käytetyn nesteen kunnon arvioinnista:
http://elsaweb.spaghetticoder.org/do....03/26701443/3
Mikähän siinä dieselmoottorissa tämänkin nesteen sotkee?
Comment
-
Minkälaisia neuvoja foorumilaiset suosittelee seuraavanlaisessa tilanteessa:
Varasin autolleni 12kk huollon paikallisesta "merkkikorjaamosta". Kyseessä on ex- maahantuojaliikkeen mekaanikko, joka mainostaa wv-konsernin tuotteiden huoltoja. Paikkaa on kehuttu, enkä kyllä itsekään löydä työstä moitteita yhtä kohdetta lukuunottamatta.
Tarkoitushan oli vain vaihtaa öljyt ja suodattimet, mutta tuolla "12kk huolto" -nimikkeellä kaveri kävi koko auton läpi ja vaihteli moniurahihnaa, alatukivartta, takapaloja ym. ja otti yhteyttä ennen kuin alkoi näitä töitä tekemään. Hyväksyin ne tehtäväksi eli tähän asti ok.
Menin noutamaan auton ja käytiin laskua sitten läpi. Kaveri oli päättänyt avata laatikon propun ja ihmetteli kun ei tule ainetta pihalle. Alkoi laskemaan yläkautta uutta ölppää ja sai sitä 5l menemään laatikkoon, jolloin vanhaakin öljyä alkoi tulla ulos.
Laatikko toimii edelleen, enkä varsinaisesti ole huomannut sen toiminnassa muutoksia. Tässä on suurena ongelmana vain se, että en muistaakseni hyväksynyt etukäteen lootaan kajoamista ja nyt sinne lisättiin uutta öljyä vaihtamatta suodatinta ja aiheeseen perehtyneenä tiedän, että lodju on todellisessa vaarassa yhdistelmällä vanha suodatin + vanhaa sekä uutta öljyä.
Olin suunnitellut vaihteiston huoltamisen erikseen siihen erikoistuneella pajalla lähitulevaisuudessa. Minkälainen virhevastuu on korjaamolla (jota kyllä edelleen arvostan), jos vaihteisto hajoaa? Menen joka tapauksessa hoitamaan hyvin pian öljyn ja suodattimen vaihdon loppuun samassa paikassa, mutta kenen laskuun?
Mistä kaveri oli keksinyt laatikolle huolto-ohjelman, kun sitä ei audin ohjeista löydy? Onko tässä argumenttia, jolla voi sysätä vastuuta korjaamolle?
Laatikossa oli siis (kröhöm) alkuperäiset öljyt, koska laatikkohan on (kröhöm) huoltovapaa. Olen omistanut auton vajaan vuoden ja palautellut alkuperäiseen kuntoon.
Comment
-
Kyllä ennemmin olisin iloinen että laatikkoakin on tutkittu, ja huomattu noin suuri öljynvähyys. Tuskin se ainakaan hyvää lootalle tekee!?
Mihin se vanha suodatin siellä vaikuttaa? En näe syytä että miksi se nyt rikkoisi jotain, kun ei ole ennenkään niin tehnyt. Mutta tietty kun öljyt vaihdetaan, suodatinkin kannattaa vaihtaa.
Sellainen ongelmahan tuossa on että kerran siihen ei ole koskaan vaihdettu öljyjä, niin jossain tapauksissa saattaa paska lähteä liikkeelle ja rikkoa paikat.
Comment
-
Olen lukemalla ymmärtänyt, että paska irtoaa vanhasta suodattimesta uudella öljyllä tehokkaasti. Oikeastaan tuohon lauseeseen koko kauhuni perustuu ja käsitykseni ja toiveideni mukaan venttiilikanavat meneen ensin tukkoon, ennenkuin laatikko hajoaa korjauskelvottomaksi. Autollani on onneksi ajettu "vain" 168tkm. Niin ja öljyä puuttui n 0,5l ei 5l.
Comment
-
-
Tallinnassa Flameko tekee automaattilaatikon öljynvaihdon semmoisella keinomunuaiskoneella jolla pitäisi tulla varsin puhdasta. Tässä googlexlate-oksennus sivusta http://www.autohooldus.ee/automaatka...ide-olivahetus ihan pikkuisen fiksattuna että jotain selvää saanee.
Vien oman profiilin mukaiseni tuonne loppuviikosta, katsotaan mitä tulee. Sen käytöksessä haittaa yleinen laiskuus ja se, että turbiini ei lukita useimmiten kuin vasta kolmosella, ja silloinkin hitaasti. 202tkm ajettu ja jollei tämä auta niin etsin laatikon lastuttajaa.
Automaattivaihteistolla dynaaminen öljynvaihto
HUOM! Jos haluat dynaamisen vaihteiston huolto tarjousta, pyydämme muotoilla tarjouspyyntö sivuillamme ja varmasti mainita, että haluat dynaamista vaihteiston huoltoa.
Automaattivaihteistot työskentelevät liukastumisen periaatteella, eli kuten vaihteisto autossa on yksi kytkin joka sitten johtaja liu'uta, että paikalta pois tai vaihtaa vaihteita. Automaattivaihteistoissa kuitenkin liukuvia "kytkimiä" paljon enemmän. Näitä kutsutaan lamelleja. Lisäksi toimii voimansiirtolaitteiden kytkinlevyjä eli turbiini liukastumisen periaatteella. Koko liukuma on kitka sitten sen seurauksena syntyy likaa ja sose. Automaattivaihteistoissa tapahtuu koko lipsahdus öljyssä ja siten likainen öljy maksaa koko sose pitkin vaihteiston edelleen. Koska hüdraulikaplokk hyvin oikuttelevat yksityiskohta sitten vähäisilläkin sose alkaa hänen epämukavia ja vaihteiston ansiosta alkaa jõnksutama ja muita epänormaaleja asioita tehdä. Lisäksi aiheuttaa likainen öljy vaihteiston nopeampi hajoaminen. Automaattivaihteistot tosin sisällä magneetit ja suodatin joka sitten sitä likaa pois pyrkivät mutta niiden eemaldusvõime on rajallinen ja siksi he tarvitsisi vaihtoa ja puhdistusta.
Toistaiseksi automaattivaihteistoissa vaihdettu öljy "mekaanisesti", eli vanha öljy pois ja uusi sisään, lisäksi suodattimen vaihto. Valitettavasti tällä menetelmällä voidaan vaihteistosta käteen vain puolet öljystä, loput puoli turbiini, putkistoja ja muihin paikkoihin mistä öljyä päästää mahdotonta. Lisäksi on enemmistö liasta laatikon sisään. Eli jos nyt lisätä uutta öljyä sitten uuden öljyn laatu heikkenee sekunnissa puoleen.
Autohooldus.ee kuitenkin hankkinut itselleen laitteen jolla on mahdollista toteuttaa dynaamista vaihteiston huolto ja õlivahetust. Meidän laitteen avulla voidaan toteuttaa koko vaihteiston pesu ja puhdistus, lisäksi voimme vaihtaa koko vaihdelaatikot olevan öljy uuteen.
Koko huolto ja öljynvaihto on kolme jaksoa:
Ensinnäkin lisätään erityinen vaihteisto pesuaine.
Toiseksi on olemassa Vaihteistot öljyä pesu meidän erityislaitteilla kautta, jotta laite kytketään auton automaattivaihteiston õlijahutustorustikku niin, että öljy kiertää vaihdelaatikot, ohjataan moninkertaisesti laitteen läpi, jossa öljy suodatetaan. Laitteen suodatin poistaa kaikki epäpuhtaudet, jotka on tallennettu laitteen säiliöön. Pesu tapahtuu, kunnes kaikki öljyssä olevat epäpuhtaudet on poistettu. Tahmea saastuta poistamiseksi lisäämme öljylle vastaavia aineita, sillä puhdistetaan kaikki automaattivaihteiston öljyä kosketukseen. Öljy kiertää vaihteiston käyttölämpötilassa. Tavallista öljynvaihtoa päivitetään vain kolmannes automaattivaihteistossa olevasta öljystä ja vaihteisto voimansiirtolaitteiden kytkinlevyjä työsylinterin, pumppu, putket ja venttiilit pysyvät vanhan öljyllä täytettynä, niin meidän laitteessa ei vain poisteta näistä paikoista öljy vaan pestään kaikki vaihteiston osien sisäpinnat huolellisesti. Sitten pumpataan laitteen välityksellä vaihdelaatikko öljystä kokonaan tyhjäksi, koko putkisto, voimansiirtolaitteiden kytkinlevyjä ja hanat. Tarkista myös pois vaihteiston öljynpaine!
Kolmanneksi vaihdetaan vaihteiston sisäinen öljynsuodatin ja pohjatiiviste. Tämän työn aikana varmistetaan magneettia olevien jäämien poisto ja vaihteisto tiheys. Vaihteiston uuden öljyn puhtaus on täysin taattu.
Neljänneksi täytetään vaihdelaatikko laitteen kautta uuden automaattivaihteiston öljyllä. Laite valvoo tarkasti lisättävän öljyn määrä ja hoitaa ennen auton käynnistystä kokonaisuudessaan automaattivaihteiston teräketjuöljykanava on auki. Sitten tapahtuu vaihteiston toiminnan valvonta.
Viidenneksi menee auton koeajolle, jonka siirtoa valvotaan vaihteiston toiminta. Sen jälkeen jää auton muutamaksi tunniksi jäähtymään, jonka jälkeen tarkistetaan kaikki asiat toistamiseen.
Kuudenneksi tehdään vaihteistolle sähköinen ydin, että elektroniikka voi itse ylläpidetty vaihteiston toimintaan ja tutustua sen itse asettaa. Täydellinen säätö tapahtuu 100km läpi. Tänä aikana asiakas voi ajaa normaalisti käyttää, koko prosessi tapahtuu automaattisesti.
Nykyään väittävät autonvalmistajat, että osalla on elinikäinen automaattivaihteistoissa öljyssä. Juttu on totta, koska kun päättyy vaihteistoöljyn ikää, niin loppuu myös vaihteiston käyttöikää. Useimmat autonvalmistajat mutta käigukaste itse tuota. Monissa autoissa käytetään ZF laatikoita ja ZF suosittelee kaikissa Automaattivaihteistot öljy vaihtaa. Luotamme kokemukseen, olisi automaattivaihteiston öljynvaihdon väliksi 60 000km. Aivan kuten ennen vanhaan autonvalmistajat vaativat. Multitronic ja DSG vaihteistoihin vaatii autonvalmistaja nykyäänkin yksi 60 000km läpi õlivahetust. Jos harrastetaan urheilullista ajotapaa olisi Vaihteistot vaihtaa öljy kerran 30 000km läpi.
Kuitenkin muodostuu vaihteiston huolto annettu laitteella kalliimmaksi, vaikka siksi, että öljymäärä on suurempi (koska voimme vaihtaa kaikki öljy vaihteistosta) sitä vastoin on paljon laadukkaampi ja parempi lopputulos
Laite myös eri vaiheita yksin toteuttaa, eli on mahdollisuus yhdistää vaihteiston huolto asiakkaan toiveiden mukaan.
EDIT: työ tehty tarjouksen mukaan ja kyllä vähän napsakammin vaihtaa, ja lukitsee turbiinin aikaisemmin ja selkeämmin. Tyytyväinen.Viimeksi muokannut P.U.Pilli; 25.1.2013, 18:29.
Comment
-
Tiptronicin öljynvaihto
Sigun autoon huuhtelutin lootan (FAU) about 315tkm paikkeilla powermaticilla. Öljyistä ei voinut päätellä oliko millon (koskaan?) vaihdettu. Ei metallilastua että olis tarvinnu sanoa. Ennen vaihtoa vaihtoi enenemissä määrin välillä terävästi, sittemmin loota on toiminut hienosti. Vähän jänskätti kyllä kun olin lukenut kauhutarinoita vaihdoista huoltamattomiin lootiin. Kilsat nyt about 377tkm, pitäis uudelleen viedä hoidettavaksi. :)
Comment
-
Noniin, lukenut täältä vähän suuntaa antavia. Päätynyt viialan seudulle tarjouksien perusteella.
Matic doctor Juho Sassi, tässä viesti.
Huuhteluöljynvaihto onnistuu. Hinta sille on. 320e sis. öljyt, työt, suodattimen ja tarvittavat tiivisteet (öljypohjan tiiviste ja suodattimen tiiviste.)
Ei tuo 320 kuulosta ainakaan kauhean kalliilta, tietty selvitän vielä, että laatikkoon menee oikeaa öljyä.
Kattellaan myöhemmin mitä tuleman piti.
Comment
-
"Torppe: Mulla on omassa kulkineessa vastaavaa oiretta kuin Teemulla. 2->3->4 on kuin olisi variaatori veto. Kierrokset putoaa vaihdossa vain parisataa kierrosta ja tekee sen samalla vaihteella useamman kerran. Taulusta voi vain todeta mikä pykälä on päällä. Vitoselle vaihtaessa vasta selkee kierrosten lasku. Tippi puolella kaikki pykälät ottaa heti kiinni. Onko hajua mistä luisto johtuu?"
"jcarlson: Turbiinivialta tuo kuulostaa, lukko ei toimi oikein.. Tippimoodissa pakotetaan täysin kiinni joten siellä yleensä toimii vaikka olisi jo vikaa lukituksen säädössä."
Öö... siis wat? Mulla on Audi toiminut noin uudesta asti... Nyt on 82tkm mittarissa. Varsinkin kylmä loota luistattaa oikein iloisesti.
Normikiihdytys töistä lähtiessä tapahtuu tälleen: Pysähtyy maantien laitaan, katsoo, että ketään ei tule - lähtee kiihdyttämään "normaalisti". Moottori nappaa noin 3000rpm kierrokset ja pysyy siinä kunnes on noin 80kmh vauhtia (maantienopeus) - vaihteet vaihtuu "taustalla" näytöstä katsellen. Sitten kun päästän kaasusta, niin vaihtaa nopeasti 6:lle ja kiekat 1500 pintaan. Sitten ei luista enää - ellei siis ole todella kylmä jolloin loota pitää 5-vaihteen sisässä ja luistattaa kunnes on lämmennyt.
Käynyt itselläkin mielessä, että variaattorinkohan sittenkin ostin =)
Comment
-
Ei oo viä kertoa vastausta auttoiko öljynvaihto. En o viä vaihdattanu, piru ku jouduin työttömäks.. Menee nyt rahat tärkeämpiin asioihin, mut vaihdatan ne kyl jossai vaiheessa.
Jos nyt pääsisin uudestaan valitsemaan ko. auton, ni ostaisis 1.9 tdi manuaali quattron.
Comment
Comment