Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kuinka pakollinen tuollaisen vaihto mahtaa olla? Tietty suositeltavaahan se ainakin on. Ihanan kallis. VAGCAT kyllä näyttää nuo osat erillisinä?
    Viimeksi muokannut okkim; 27.2.2012, 11:49.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
      Kuinka pakollinen tuollaisen vaihto mahtaa olla? Tietty suositeltavaahan se ainakin on. Ihanan kallis. VAGCAT kyllä näyttää nuo osat erillisinä?
      Niin vaihtaahan jotkut moottoriöljytkin eikä suodatinta.Itse kyllä vaihtaisin suodattimenkin.
      300€ on kasin osaksi edullinen.

      Comment


      • Juttelin juuri Sport-auto hyvinkään kanssa tuossa D3 6-lovisen Tipin (GNU) öljynvaidosta. Tekee näitä työkseen ja oli vahvasti sitä mietä että nk. soudatin on vain karkea suodatin jolla ei ole isoa merkitystä EHJÄN vaihteiston öljynvaihdon ja sen kunnon kanssa. Eri asia jos vaihteistossa on jotain rikki ja se korjataan niin osat ja niiden palaset jää suodattimeen. Silloin vaihdetaan. Piti koko suodatinvaihtoasiaa lähinnä omatunnon tyydyttämisenä ja hysteriana ja virheluuloon moottorin öljynsuodattimen rinnastuksena.

        Muuten kertoi, että turbiinia ei saa tyhjäksi (jos ei rueta huuhtelemaan jne kikkailemaan) ja noin 5,5 litraa menee öljyä vaihdossa (á 60,-/litra) + 100,- vaihtotyö.

        Comment


        • Sitten jos jollain olisi vielä kokemusta Ravenol 6HP öljyistä, 6-8 euroa olisi vähemmän kuin 60 euroa litra.

          http://stores.ebay.de/motor-oel-guen...&submit=Finden

          Comment


          • Kyllä sitä paskaa sinne suodattimeen kertyy vaikka vaihteisto ehjä olisikin.
            Uudet öljyt sitten puhdistaa hyvin sitä suodatintakin ja kohta on ongelmia tiedossa.
            Säästö se on pienikin säästö.

            Comment


              Pitäisi nähdä itse se suodatin ennenkuin voi sanoa mitään, mutta spekuloidaan nyt silti vähän.

              Jos se todellakin on karkeasuodatin (esim joku verkko), niin eipä sinne mitään "roskia" isompia voi kertyä.

              Tässä vielä tuo Porkkiksen aiemmin toisaalle laittama linkki öljyistä: http://www.ravenol.de/products?part=410

              Onko joku testannut?

              Comment


                Kävinpä marmorilta kyselemässä öljynvaihdosta. Suodatin on joku verkkosysteemi jossa on huopa sisällä. Se on kuulemma "sihti" eikä varsinainen suodatin. D3:ssa voi olla kolmenlaisia öljyjä, keltaisia, sinisiä ja vihreitä. Kuulemma keltainen ja sininen korvaantuu vihreällä. Keltaistakin voi laittaa, se maksaa ~37€/l, vihreä 60€/l. Aika iso hintaero. Muutenkin tuo litrahinta on järkyttävä.

                Jos keltaisesta vaihtaa vihreään, pitää tehdä joku sopeutusajo(?). Myyjä puhui kyllä myös jostain ohjelmoinnista, mutta en nyt ole ihan varma että tarkoittiko se oikeasti jotain laatikon ohjelmistopäivitystä.

                Silti tekisi mieli testata vaikka tuota Ravenoilia, ei kait sillä laatikkoa rikki saa vaikka se ei täydellisesti toimisikaan? Vaihtaa vaan tilalle sitten "oikeat" öljyt.

                Comment


                • Mitä sanovat vaihdon hinnaks?

                  Comment


                  • Mitenhän tuo lause Ravenolin webistä yhteensopivuudesta pitäisi tulkita:

                    "Es ist zudem rückwärtskompatibel für alle früheren Versionen von ZF 4- und 5-Gang PKW-Automatikgetriebe mit Ausnahme von 6HP26A61 in Fahrzeugen mit AUDI W12 (nur Original VW G055162A2 Blau) und von 6HP19X für AUDI Q7, 6HP19A, 6HP28AF (nur Original VW G060162A2 Grün)."

                    Omalla saksantaidolla lauseen todellinen merkitys ei aukea onko yhteensopiva muiden paitsi vihreän vai pelkästään vihreän kanssa: "Taaksepäin yhteensopiva .... kanssa paitsi 6HP19A, 6HP28AF (vain alkuperäinen VW G060162A2 vihreä.)".

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
                      Mitä sanovat vaihdon hinnaks?
                      Vaihdon hintaa en saanut selville, koska enään ei ollut sellaista henkilöä paikalla joka sen olisi voinut kertoa.

                      Google kääntää tuo näin:

                      "It is also backwards compatible with all previous versions of ZF 4 - and 5-speed passenger car automatic transmissions except 6HP26A61 in vehicles with Audi W12 (only original VW G055162A2 blue) and 6HP19X for AUDI Q7, 6HP19A, 6HP28AF (only original VW G060162A2 Green). "

                      Eli käy kaikkiin laatikoihin paitsi W12 malleihin, ja noihin perässä mainittuihin joihin pitää laittaa vain alkuperäistä öljyä. Ehkäpä tuota uskaltaisi kokeilla.

                      Onko kenelläkään tietoa mitä tuo sopeutusajo (tai ohjelmointi) tarkoittaa?
                      Viimeksi muokannut okkim; 2.3.2012, 09:42. Perustelu: Malleihin, ei koneisiin...

                      Comment


                        Kalskeella on ainakin tietoa laatikon softan päivityksestä. Hänen edelliseen 4F:ään se tehtiin samalla kun lootaan laitettiin uudemmat litkut.

                        Mun saksantaidolla (ohut) tuo ravenolin juttu kyllä kääntyy niin että voi käyttää 4hp, 5hp ja 6hp -laatikoissa poislukien mainitut. Tarttis varmaan selvittää missä tuo 6hp19a on ollut käytössä ettei siihen kosahda ravenolin käyttö.

                        Edit: 6hp19a vaikuttais olevan B6/7 S4:ssä ja jossain Phaetoneissa.
                        Viimeksi muokannut porkkis; 2.3.2012, 09:40.

                        Comment


                          Dieselin jatkeena oleviin 6HP-askeihin on tehtaan suositus vaihtaa öljyt tuoreimpaan versioon ja samalla päivittää softa. Tarkkaan ottaen tekevät sen kyllä päinvastaisessa järjesjestykssä eli softan vaihto ensin. Tämä siksi että varmistetaan softapäivityksen onnistuminen jottei rikota askia väärällä softa/liemie-yhdistelmällä.

                          Itse olen toimittanut audin omia öljyjä aina samaa väriä mitä askissa on sisällä. Tähän mennessä noin tusinaan 6HP autoon. Toistaiseksi en ole ongelmista kuullut.

                          ETKAsta pitää vaihtosivulta katsoa "Data History" niin pääsee näkemään minkä väristä ölppää oon milloinkin käytetty. Yleensä pitää katsoa myös VCDS:llä vaihteiston sarjanumero jotta saa varmuuden versiota.

                          Comment


                            Onnistuuko autolla ajaminen uudella softaversiolla, ja vanhoilla öljyillä? Tarkoitus olisi tietysti vaihtaa ne öljyt itse. Softaa ei taida saada itse päivitettyä?

                            Eli kävisin Audilla laittamassa softan, ja sitten ajaisin tallille jossa vaihtaisin öljyt. Tuo Audin öljynhinta kun ei innosta vaihdattamaan niitä siellä.

                            Comment


                              Vahvasti epäilen etteivät moiseen suostu

                              Comment


                                No sitä vähän minäkin epäilen. Ja myös sitä että tuskin antavat vielä sinne omia öljyjä mukanaan.

                                Comment


                                  Kyllä mä uskoisin että omilla öljyillä tekevät, mutta tietysti silloin eivät voi ottaa hommasta sellaista normaalia vastuuta.

                                  Comment


                                  • moikka, tänään vaihdatin litkut 104 tuhatta ajettuun 6 loviseen A4 seen (aikaisemmin ei ole vaihdettu). Vanhat liemet olivat kohtuu kunnossa ( väristä päätellen), vaihdon jälkeen tuntuu että vaihtaa tasaisemmin kuin ennen. Öljypohja käytettiin auki, ja magneeteissa oli vähän mujua, mutta kuulemma normaalia... Zf n öljyt sinne laitettiin...

                                    Comment


                                    • Täällä on käyttäjiä jotka miettiin alle 10,-/euroa/litra maksavia öljyjä laatikkoon ja samalla ovat huolissaan siitä tuleeko "suodatin" varmasti vaihdettua? Nyt reality-check.

                                      JOS ne alkuperäiset tai sitä vastaavat liemet maksaa sen 50-60/litra niin en usko kapitalistisessa maailmasa että siinä olis 400% ilmaa, vaan pitäisikö lähteä liikkeelle siitä pienimmän riesan tiestä ja laittaa oikeat öljyt? Kysy keneltä tahansa jolta on laatikko luovuttanut (käyttänyt muita kuin OEM öljyjä) että, jos saisi valita uudelleen niin mitä öljyä valitsisi? Säästä sitten muussa. Läikyttele tai tarjoile muille vähemmän seuraavalla ravintolareissulla.

                                      Comment


                                        Ihan hyvin voi olla 400% ilmaa hinnoittelussa, enemmänkin. Asiakkaathan lasipalatsit pystyssä pitää.

                                        Comment


                                          No siis kuusi ja kahdeksan pykäläisissä ZF:n laatikoissa on pääsääntöisesti vihreät tai siniset öljyt. Vihreän ja sinisen välillä on eroja luistonkestoissa ja kaikessa muussa pienessä kivassa. Lisäksi ainakin uusimmalla ZF8 öljyllä on vielä mallisuoja voimassa, eli tarvikeöljyä ei tosiaan tahdo löytyä.

                                          ZF itse sanoo, että vihreän ja sinisen välissä pitää tosiaan tehdä edellämainituista syistä muutoksia softaan.

                                          Comment


                                            Kyllä mä vaan sanon että 61,60e/litra automaattiöljystä on vähän helvetin paljon. Reality check, mikäli joku ei ole samaa mieltä.

                                            Ja siis kyseessähän on "alkuperäinen tai sitä vastaava", kun on erityisesti 6hp-laatikoihin tarkoitettu tavara kyseessä. Jos noissa on tosiaan jotain mallisuojia niin siinä vaiheessa ilmaa tasan voi olla vaikka kuinka pajon. Eihän silloin toimi kilpailu ja kysynnän ja tarjonnan vaikutus hinnoitteluun.

                                            Tulee lähinnä mieleen S2:n ilmastoinnin putkessa oleva sihti/kuristin. Alkuperäinen oli jotain 32 euroa ja ilmastointihuollossa 3,5 euroa behrin paketissa. Siitä voi prosentit kalkuloida.

                                            Comment


                                              Kyllä sitä vain voi öljylläkin olla tosiaan mallisuoja, kuten voi päätellä uusimman ZF speksin täyttävän ölpän hinnasta. Jenkeissäkin vastaava maksaa $60/litra, siihen kun lasket rahdit, tullit ja verot ym extrat päälle ei paljoa voitolle tule pääsemään vaikka mitä tekisi.

                                              Tokihan varmasti Audi saa tuota alle noiden jälleenmyyntihintojen, mutta silloin oikeasti ostellaan alkaen kuutio kerrallaan, ei enää edes barrelli.

                                              Comment


                                                Kuten jo sanottua, laitetaan öljyt väri väriin. Jos väri vaihtuu, vaihtuu myös softa edellä mainitulla tavalla.
                                                Hinnat on mitä on, niihin en ota kantaa sen enempää.

                                                Comment


                                                • Kunnon ölpät vaan askiin, jos meinaa että se kestää kunnolla :). Maksaa se uusi askikin, se mitä huolto maksaa ei ole mitään uuden askin hinnassa...

                                                  Comment


                                                    Onko tuo vihreä nyt sitten oleellisesti parempaa kuin keltainen öljy? Eli kannattaako "värinvaihto"?

                                                    Comment


                                                    • Laatikkoöljynvaihto A8 4.2 -97 tip

                                                      Edessä olisi otsikonmukaisen vehkeen vaihteistoöljynvaihto. Asiaan liittyvät "perus"jutut on netistä luettu, mutta kysymys kuuluu, onko kotikonstein millään mahdollista saada suurempaa öljymäärää vaihdettua kerralla ? Miten korjaamot saa puskettua tuon 9 litraa koneeseen ? (Tai ainakin laitettua asiakkaalle laskun koko määrästä ;) Koska normaali vaihdossahan noin puolet jää vielä askiin.

                                                      Saisiko jonkin letkun irroituksella loputkin valutettua pihalle ? Tosin momentinmuuntimeen taitaa jäädä joka tapauksessa lientä ?

                                                      Mitenkäs paineilma ? Siis maltillinen paineilma, ei ole tarkoitus puhaltaa palikoita solmuun laatikossa, vaan saada mahd paljon vanhaa lientä pois, kun oletettavasti koneessa olevissa oljyissä on tuo "parasta ennen" päivä jo mennyt...



                                                      Vastaus 1 Wille84 : Öljyn lauhduttimen putket kun käyttää irti nii sinne päin voi maltillisesti puhaltaa, laatikkoon päin en suosittelisi puhaltaa, ainakaan jos ei ole varma.

                                                      Vastaus 2 LongJohn : Siekkinen taitaa esimerkiksi käyttää askin omaa öljypumppua kierrätykseen eli kierrätetään turbiinissa ja putkissa lientä niin pitkään että pois tulee vain kirkasta.
                                                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.3.2012, 12:18.

                                                      Comment


                                                      • Kävin hakemassa auton tänään Siekkiseltä hoidosta. Täytyy sanoa ettei voi kuin suositella. Erinomainen palvelu ja kohtuulliset hinnat.

                                                        Askiin öljyt, 10 litraa (kaikki öljyt), takaperään öljyt, etuperän ja keskidiffin öljyntarkastukset ja askin huohotinputken putsaus (hapettunut tukkoon ja alkoi tuottaa ongelmia). Entisetkin öljyt oli hyväkuntoiset ja aski sai kehut toiminnastaan. 413 euroa.

                                                        En kyllä ymmärrä miksi kukaan tyytyisi siihen että askiin vaihdettaisiin vain ne muutama litra mitä sieltä helposti tulee ulos?

                                                        Comment


                                                          Siihen muutamaan litraan on tyytyminen, kun ei löydy korjaamoita, jotka suostuisivat huuhteluita tekemään.
                                                          Vaasassa hyvä kun löytyi korjaamo, joka suostui edes ne vähät sinne vaihtaan ja se oli merkkiliike. Siitä on toki vuosia jo aikaa.

                                                          Varmasti olisi omassakin A8:ssa ollut huomattavasti vähemmän temppuilua laatikon kanssa, jos sinne kerralla olisi vaihdetu kaikki öljyt. Muistelen, että 4 kertaa sinne vaihdettiin öljyjä kaikkiaan.

                                                          Comment


                                                          • Sopeutusajo

                                                            Ootko Okkim vaihtanut öljyjä vielä? Entä sopeutusajo?

                                                            Omaan vankkuriin tarkoitus vaihdattaa laatikkoöljyt kohtapuolin. Arvon tässä tuon sopetuksen kanssa. AudiCenter Airport ei tiennyt asiasta mitään. Autoni edellisen omistajan mielestä moinen sopeutusajo olisi kuitenkin paikallaan.

                                                            Sivulta 4 löytyy ohje Adaption Drive Procedure
                                                            Viimeksi muokannut PJKK; 22.3.2012, 20:01.

                                                            Comment


                                                              Sopeutusajo pitää tehdä, jotta vaihteisto vaihtaisi heti asiakkaalle luovutettaessa kuten pitää.
                                                              Jos sopeutusta ei tehdä, vaihteisto oppii kyllä ajan myötä sen itsekkin. Sinä aikana voi huomata, ettei vaihteisto toimi joka tilanteessa kuten pitää.
                                                              Tuolla tähdätään siis siihen, ettei asiakkaan tarvitse enää itse " opettaa" vaihteistoa vaan korjaamo tekee sen hänen puolestaan. Toki tuonkin jälkeen vaihteisto oppii koko ajan asiakkaan ajotyyliin sopeutumista.

                                                              Tuon päivityksen yhteydessä ajo on kyllä syytä tehdä, koska softa muuttuu ja öljyn laatu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X