Kai siinä samalla vaihdettiin suodatin jne, myös?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
voin kyllä suositella tuota öljynvaihtoa tiptroniciin, sen verran miellyttävämmäksi muuttui vaihteiston toiminta. Vaihtaa nopeammin ja pehmeämmin. Vaihdettiin "virallisessa" liikkeessä, ihan VAG:n omilla osilla ja öljyillä. 150tkm mittarissa.
Comment
-
A8 nelilovisella askilla 2-3 vaihde nyppäisi vanhoilla öljyillä. Nyt vaihtaa nätisti. Öljyt ja suodatin vaihdettu ja kaukalo ynnä magneetit putsattu osienpesukoneessa. Ram-autolle vein, kun Hämeenlinnassa ei oikein löytynyt pajaa tekemään.
Nelilovisen ja viisilovisen laatikon suodattimet ovat sitten eripituiset. Huoltamon kaveri kävi uuden suodattimen 70km päästä. Siis hyvää palvelua sain.
Comment
-
6HP19 tiptronic laatikon öljynvaihto
[COLOR=black]Olen suunnitellut vaihtavani omaan 2005 malliseen A6 3.0 TDI Q Tiptronic laatikkoon öljyt lähiaikoina. Hieman vaikeaa löytää luotettavaa tietoa vaihdossa käytettävistä tiivisteistä, suodattimista ja öljyistä. Netin syövereistä löysin tämän ZFltä peräisin olevan dokumentin joka selventää näiden 6HPXX laatikoiden keltaiset, siniset ja vihreät öljyt ja mitä näiden laatikoiden eri versioissa käytetään. Myöskin öljyn vaihto kuvattu, kannattaa lukaista mikäli suunnittelee öljyjen vaihtoa[/COLOR]
www.apra-europe.org/dateien/downloads/APRA_Birmingham_Hans-Peter_Bach_ZF_Transmissions_with_Mechatronics
[COLOR=black]Tämän mukaan Audin 6HP19 laatikoihin tuotenumeroilla 1071 040 014 ja 1071 040 044 kuuluu laittaa keltaiset Lifeguard 6 öljyt, mutta omaani missä laatikon tuotenumero on 1071 040 031 vihreät Lifeguard 8 öljyt. Tuotenumero löytyy laatkon kyljestä. Ilmeisesti noita keltaisen öljyn 6HP19 laatikoita on ollut A4:ssa (?)[/COLOR]Viimeksi muokannut jasso; 9.1.2015, 14:00.
Comment
-
6HPXX
Huomasin, että ylläoleva linkki oli kopioitunut väärin. Tämän piäisi toimia:
www.apra-europe.org/dateien/downloads/APRA_Birmingham_Hans-Peter_Bach_ZF_Transmissions_with_Mechatronics
Comment
-
Mulla on nyt A8 pihassa, siihen vaihdettiin öljyt laatikkoon (CGV CML), meni kuulemma n. 6 litraa.
Kylmänä toimii loistavasti, mutta lämmettyään ei meinaa päästä liikenteeseen.
Olisko öljyn vähyyttä ?
Comment
-
Onkos näistä öljyistä kellään kokemuksia?
Ajattelin vaihtaa ja surffatessani törmäsin moiseen.
Niin ja tiedän, eihän täässäkään kohtaa saa säästää.
http://www.ebay.de/itm/10L-Automatik...item27bbc6efb1
Comment
-
-
jatketaas aihetta, tietääkö kukaan Pohjois/Etelä-Savo alueella kuka tekis halvalla tuon tipin öljyn+suotimen vaihdon, savinlahden autossa mikkelissä puhuivat n. 500e rempasta, ei työttömällä siihen ihan rahkeet riitä :)
edittiä pikkasen: Tekisin myös itse, paikka käytännössä on mutta pitäs saaha jonkinnäkönen selostus/neuvo miten se tehdään :) *pitäs samalla koneen öljy vaihtaa ja etsiä yksi vuoto jostakin sieltä*
Comment
-
Tiptronicin öljynvaihto ohje.
Auto pukeille, nosturille tai rasvamontun päälle. Auton pitää olla vaaterissa. Laatikon ympäristön pesu ennen toimenpidettä on suotavaa jottei varise roskia silmiin.
1. Poistotulppa irti, öljyt ulos.
2. Laatikon öljypohja irti (torx T27 avain pultteihin), öljypohjan pesu ja magneettien puhdistus.
3. Vanha suodatin pois, uusi tilalle.
4. Öljypohja paikalleen.
5. Täyttötulpasta (17mm kuusiokolo) vaikka ½ litran ruiskulla öljyä sisään kunnes tulee yli (~3 litraa).
6. Moottori käyntiin, lisää öljyä sisään kunnes tulee yli, älä sammuta moottoria välissä (menee ~3 litraa lisää), tulppa kiinni.
7. Käy vaihteet läpi yksitellen 15 -30 sek. / vaihde muutaman kerran.
8. Antaa moottorin käydä kunnes laatikon öljypohja on kädenlämpöinen (37C), tarkista lämpö VCDS:llä mikäli sellainen on käytettävissä.
9. Tulppa auki. Jos tulee ylimääräistä ulos - antaa tulla, jos menee lisää - lisäät kunnes alkaa tulla ulos. Tulppa kiinni, moottorin voi sammuttaa, valmis.
Moottoria voi höräyttää kun öljyt on laskettu ulos, EI kuitenkan niin että moottori käynnistyy. Tulee ~½ litraa lisää ulos.
Öljypohjan pultinreiät kannattaa kopauttaa yksitellen pallopää vasaralla tiivistepinnan puolelta sisään, reuna lankunpätkää vasten, jottei ala vuotamaan tiivisteen välistä, uusi tiiviste luonnollisesti väliin.Viimeksi muokannut hoff4; 10.1.2014, 06:30.
Comment
-
... eikös tuossa ohjeessa kuuluis olla jossain ~6 tai 7 kohdassa vaihdekaavion kelaaminen läpi niin että kaikkia vaihteita käytellään jonkin aikaa? Joskus muistan sivusta seuranneeni moista operaatiota.
Toisekseen, jos on enemmän aikaa käytettävissä tuohon "projektiin", niin voi jättää auton vaikkapa yön yli seisomaan ilman öljypohjaa, niin vanhoja öljyjä valuu pois huomattavasti enemmän kuin "normaalisti". Entisestään tyhjenemistä voi tehostaa sillä, jos laatikkoa saa "pyöritettyä" välillä (tietenkään ei pidä käynnistää ilman öljyjä). Riittää esim. ihan se että työntelee autoa edestakaisin N:llä. Eipä tälläkään vaivannäöllä kaikkia öljyjä pois saa, mutta vähän enemmän kuin normaalin korjaamo-käynnin aikana :)
Comment
-
En ole kyllä työohjeesta täysin samaa mieltä. Täyttäessä ei täyttötulppaa tarvitse välillä sulkea. Sen sijaan vaihdekaaviota pitäisi vekslata läpi muutaman kerran.
Diagnostiikasta katsotaan laatikon lämpöanturin näyttämä ja kun se on 40C, tulppa kiinni. Siihen asti apinan raivolla käyvään autoon lisää öljyä sisään. Kannattaa olla kaveri täyttämässä ruiskua niin menee paremmin 1 kerralla eikä tarvitse antaa välillä jäähtyä.
Comment
-
Diagnostiikasta on on paha vilkuilla öljynlämpöä ellei ole vag-comia tai automaatti-ilmastointia.
Tulpan kiinni laitto välissä siksi ettei hölsky öljyt yli mikäli auto on tossut maassa rasvamontulla kun kelaa pykäliä läpi, kun auto kumminkin hieman nytkähtää kelatessa pykäliä. Unohtui laittaa alkujaan ohjeeseen.
Auton voi myös startilla höräyttää, ei kuitenkaan niin että lähtee käyntiin, niin saa ~½ litraa lisää ulos tyhjennys vaiheessa.
Comment
-
Audin Tiptronicin alkuperäisiin ATF-öljyihin liittyvä havainto sekä kysymys:
Merkkiliikkeestä ostettavassa 1L pullon etiketissä lukee,että avaamattoman pakkauksen sisältö soveltuu käytettäväksi 3 vuotta valmistuspäivästä lukien.
Kuulostaa hieman oudolle. Onkohan tämä vain markkinointikeino,että öljyä menee enemmän kaupaksi vai onko asialla todenperäisyyttä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja epe Näytä viestiAutomaatissa on kolme voimansiirron öljytilaa edessä; torsenille ja etuperälle peräöljyt ja vaihteistolle omansa. Etuperän täyttöproppu on oikealla puolella vetoakselin laipan lähellä ja pohjaproppua ei ole.
175000km on nyt sitten ajettu samoilla etuperän öljyillä.
No,sentään foorumilla on asiallista porukkaa,joka jakaa tietojaan,kiitos "epe"!
Onkohan Audin tehtailla ajateltu näiden etuperän öljyjen olevan sitten vieläkin ikuisempia kuin vaihteiston kun ei ole pohjaproppua?
Comment
-
Tänään oli tuo oma kulkine, A6 btq, Powermaticilla öljynvaihtohuollossa. Ainakin korjaamolta kotiin ajaessa tuntui laatikko toimivan sujuvammin. 11l olivat laskun mukaan saanet öljyä kulutettua, huuhtelemalla kuulema vaihdettu. Oli jo kuulema aika mustaa ollu vanhat litkut (huoltokirjan mukaan 100 tkm sitte vaihdettu viimeks.
Kaikenkaikkiaan jäi hyvä maku paikasta. Hinta-arvio oli 400e (työt + öljyt + suodatinpaketti), ja loppulasku oli 350e, joten senkin puolesta ihan mukava yllätys.
Comment
Comment