Halvemmaksi tulee korjaamolle jättää homma tekemättä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Lisätään omat kokemukset joensuun öljypisteen osalta. Eli vaihdettiin 5-vaihteiseen tippiin öljyt, suodatin ja tiiviste. Homma meni samalla tavalla kuin akin postauksessa #268. Edellisen kerran vaihdettu laatikkoon öljyt edellisen omistajan toimesta n.20tkm sitten mutta silloin oli laitettu jotain castrolin öljyä sisälle, nyt siis vaihdettiin oikeat essot. Positiivistä oli se että pohjasta ei löytynyt metallihilettä eikä muutakaan sontaa. Miinusta taas oli hävyttömän kallis suodatin ja tiiviste, jos olis esim. motonetista ostanut niin säästöä olisi tullut n. 110 €.
Mutta summa summarum laatikko vaihtaa nyt paljon sujuvammin ja pehmeämmin.
Comment
-
Aiheen vierestä vastaus yhteen kysymykseen:
Jäähdyttimen ja ilmastoinnin kennon väliin kertyy likaa, kärpäsiä, oravanraatoja etc kuonaa. Jossain välissä sietokyky loppuu ja ilma ei virtaa kunnolla läpi. Siinä vaiheessa saattaa haljeta öljyletku jäähdyttäjän sisältä ja sekoittaa vedet öljyyn. (bt/dt)
Korjaukseks auttoi itsellä uuden jäähdyttimen hankinta ja vaihteiston kuivaus ja öljynvaihto. Noihin nopeempiin autoihin oon tuon insidentin jälkee asennellu vaihteistoöljylle oman kennon ihan varuilta.
Jäähdytin kandee muutenkin pestä esim dieselillä tai valopetellä pensselöiden ja vesiletkulla huuhdellen aika säännöllisesti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja psaario Näytä viestiKoska tämä öljyasia kiinnosti valmistajan näkövinkkelistä, selasin hieman nettiä. Esim. ohjaustehostimille ZF mainitsee seuraavat yhteensopivat öljyt ja valmistajat:
Linkki1
... ja laatikoille, mallin mukaan, seuraavat öljymerkit:
Linkki2
Asia kiinnostaa sikälikin koska mielestäni omassa askissani, 4HP-24, oli saksasta tuotaessa punaiset öljyt ja aski vaihtoi suht tasaisesti. Kun nyt sitten laitoin sinne keltasiset ATF 71141 öljyt, vaihtoi aski huomattavasti terävämmin kunnes sen resetoi ja asetti kaasupolkimen rajat uudelleen.
Saksalaisella www.audiv8.com keskuteluissa, kuten jenkkienkin sivustoilla, ehdottomasti kielletään laitamasta punaista öljyä laatikkoon. Mutta valmistajan mukaan sitä sinne voi tietyillä ehdoilla laittaa. Jopa ihan Esson 220:stä mikä tuntuu pohjolan olosuhteisiin suhteellisen kankealta tavaralta.
Pitäisiköhän tässä ottaa seuraavaksi yhteyttä ZF:n suomen konttoriin...
Mode:Linkit lyhennetty.
According to spare part number of vehicle manufacturer: ZF Lifeguardfluid5 (ZF No. S671 090 170) => Audi / VW Oil No. G 052162 A1 / A2 / A6 => BMW Oil No. 8322 9407807
=> Citroen Oil No. Z 000169756 => Jaguar Oil No. JLM 20238 => Mercedes Benz Oil No. A 0019892203 => Peugeot Oil No. Z 000169756 => Porsche Oil No. 999.917.547.00
Comment
-
Nyt on omastakin vaihdettu, tosin ilman öljypohjan irroitusta.
Eli A8 D2 -95 ja 4-vaihteinen tiptronic.
Öljyksi ostin tuota LT71141:stä. Viime kesänä ko. kulkineen vaihteisto on vaihdettu tehdaskunnostettuun, nyt on siis ajettu ~12tkm. Vaihto tuli mieleen koska 2-3 vaihto oli mielestäni turhan nyppäisevä, arvelin että laatikon öljyt voisivat olla vähissä. Joulukuussa moottoriöljynvaihdon yhteydessä pyysin vilkaisemaan laatikon öljyjen tason, josko olisi vajetta. Oli kuulemma marjapuuronväristä. Pikkuisen kuulemma tuli ylitse. Soittelin aikanaan laatikonvaihdon suorittaneeseen lafkaan ja kyselin että mitä öljyä ovat sinne tunkeneet, kertoivat laittaneensa tuota G052... öljyä, eli keltaista.
Hämmästyttävää.
Nyt vaihto tehtiin, ja menin hakemaan autoa. Pyysin että vanhoja öljyjä ei kaadeta suorilta pois, vaan tahtoisin itsekin nähdä. Arvelin josko olisi käynyt jotain sekoamista jäähdytinnesteen kanssa.
Kaikki, ~5l, oli juurikin punaista litkua, voisi olettaa siis Dextron III:sta.
Mitenkähän tähän nyt pitäisi suhtautua, tarkoitus oli että nyt vaihdetaan se mitä saa ilman että öljypohjaa otetaan irti, ja keväämmällä sitten uudestaan. Mutta koska kaiketi eriväristä tavaraa, eikä huuhtelua suoritettu, nyt mietityttää miten tulevaisuus ja kestäminen sinne seuraavaan vaihtoon.
edit: Jepjep. Eipä tämä mikään uusi juttu näytä olevan. Kaikkea ei aina pihalle saa, ja tarkoitus oli muutenkin keväämmällä vaihtaa vielä kerran.Viimeksi muokannut Oko^^; 16.2.2011, 20:45.
Comment
-
Meillä on käytettynä saksasta tuotu 1.8 A3 -96.
Pakkaskelillä automaatikkolaatikko toimii miten lystää. Lähtiessä liikkeelle vetää vähän aikaa tyhjää, ja sitten yhtäkkiä hyökkää eteenpäin. Tasakaasulla jolloin kuormitus on matala kierroslukumittari ailahtelee hieman. (sama kertoo perstuntuma). Ylämäessä ei tahdo ollenkaan vaihtaa alaspäin, vaan moottori murisee tosi kuormittuneena. Jos on tosi kylmää (alle-20) tekee kaikki nämä mutta korostuneesti. Maaseuteteillä saa jännittää nouseeko seuraavasta mäestä ylös, ikäänkun manualiautossa pumppaisi kytkintä.
Öljymäärä on tarkastettu "nyrkkipajalla" P asennossa tyhjäkäynnillä.
Mikäköhän laatikkotyyppi tässä on. EDIT: taitanee olla 01M / 4pykäläViimeksi muokannut mikuni; 16.2.2011, 17:31.
Comment
-
Tuo A8 D2 nelivaihteinen laatikko. Jos ei ole erillisellä öljytilalla varustettu jakolatikko > niin musta tyyppikilpi > ja öljyn pitää olla punaista Dexronia.
Siitä onko tuolla "paremmalla" = kaliimmalla öljyllä mihinkään mitään vaikutusta, ei ole tietoa.
Itse vaihdoin (omissa laatikko-ongelmissa) lähes mustan öljyn ensin Febin keltaiseen kultaan, ja sen jälkeen punaiseen Dexroniin (III), enkä huomannut käytössä mitään muutosta.
Paikallisella marmorilla, kuulemma laittavat näihin kaikkiin aina keltaista. Miksiköhän?....
Comment
-
Sekäettä. Ekakerralla huuhtelin, ja aika hyvin onnistuikin, koska seuraavalla kerralla öljy oli aika oikean väristä, kun vaihdoin. Toisella kerralla (keltaisesta - punaiseen) vaihdoin kahdesti, siten että tyhjensin öljyjäähdyttimen, irroittamalla putken laatikon päästä, sekä annoin öljyn valua (pohjatropusta) noin tunnin, auton keula ylhäällä. Huomaa aika selkeästi kun keulaa nostaa sopivasti, miten öljyä alkaa valumaan "jostain", ja kun nostaa liikaa, öljyntulo loppuu. Samoin öljyntulo loppuu kun nostaa perää.
Ekalla kerralla öljyä meni vajaa kymmenen litraa, ja toisella kertaa yli 10L. Aika hyvin oli öljy punaista kun viimeksi katsoin ;)
Edittiä: Piti oikein tarkistaa tuo käyttämäni öljy. Mobil ATF 320 (GM Dexron IIIG) on väriltään punaista.
Febi 14738 (VW LT71141 / VW TL52162 / G 052 162A2 / Dexron IIIF) on väriltään keltaista
Comment
-
Siskon miehen Allroadiin pantiin nuo Maxlife ATF:t. Ensi aikasemmas huollos pesuaine jolla ajettiin reilu 700km jonka jälkeen vaihdettiin öljyt. Laatikos ei mitää vikaa ollu mut kilometriä oli tullu jo 60tkm edellisestä vaihdosta. Melkosen likasta öljyä sieltä tuli. Ja kyllä, uusilla öljyillä tehtiin myös huuhtelu.Viimeksi muokannut horch; 18.3.2011, 17:59.
Comment
-
Vaihdatin myös öljyt + suodattimen 185tkm ajettuun -00 vuoden 2.7t tiptronikiin ja kuulemma näytti siltä, ettei oltu ennen vaihdettu. Noin 5 litraa vaihtui öljyä ilman huuhtelua. Öljy oli aika mustaa ja magneetit pienen "saven" peitossa, mutta kuulemma ei minkäänlaisia hälyttäviä merkkejä ollut nähtävissä. Laatikon toiminta ei ainakaan huonommaksi mennyt, nyt tuntuu ehkä jotenkin hieman pehmeämmältä toiminta.
Comment
-
Onko Oulun seudulla muuta vaihtoehtoa tiptronicin öljynvaihdolle kuin Pörhö? Kyselin heiltä hintaa vaihto-operaatiolle ja kaikkineen hintaa tuli karvan yli 800€....no elämä on. Sanoivat jo pelkkiin öljyihin menevän yli 500€. Voi olla hyvinkin lähellä normihintaa, kun vertaa ketjussa aiemmin Tepon ilmoittamiin litrahintoihin.
Onneksi tässä mallissa on jo uudemmat öljyt sisässä niin ei tarvi huuhdella laatikkoa. Samalla ajattelin vaihdattaa muutkin voimansiirron öljyt...Onko aiheellista kun ajettu on 165tkm?
Auto 3.0tdiq -07.
Comment
-
öljyn ja suotimen vaihtoa
Juu sivusta seuraillen tarinointia päätin ratsastaa aiheella ja kertoa, että eilen 22.7.2011 tuli sitten vaihdatettua öljyt + suodin 5HP24 laatikkoon (jos nyt oikein tuon laatikon tyypin muistan)
Mittarissa kilometrejä 255tkm eli saas nähdä millon räjähtää vai räjähtääkö ollenkaan.
Kauhun sekaisin tuntein lueskellut foorumeita ja muita tarinoita kuinka porukka jakautuu tasan kahtia "vaihda öljyt ja suodin laatikkoon, ei ongelmia"- ja "älä vaihda jos toiminu, muuten hajoo jos vanha auto"-porukkaan.
No päätin vaihtaa ja postataan tänne sitten jälkilöylyt jos sellaisia tulee niin tiedetään kuinka nopiaan laatikko sano "mau".
kyseessä siis audi a8 d2 1997 -255tkm, aikaisempaa historiaa juurikaan tiedä.
Kuulemma turbiini vaihdettu joskus 200tkm paikkeilla, eli voisi olettaa myös öljyjen vaihtuneen..
Tosiaan persdynossa kotiin ajellessa huomasin luiston olevan vähäisempää, tiedä sitten tuleeko siitä olla huolissaan. Ennen öljyn ja suotimen vaihtoa nätillä rauhallisella kiihdytyksellä ei huomannut juurikaan vaihtoa, mutta nyt huomaa vaihdon.
Mieleen tuli kysymys: Tarvitseeko laatikon öljyn + suotimen vaihdon jälkeen tehdä mitään ns. perus boottia laatikon kompuutterille?
Comment
-
Oulussa sellainen firma kuin Oulun Autotyö KY vaihtoi mulle muutama päivä sitten tippikastikkeet. Tilasin Tepolta ja ajelin sitten sinne. Vaihtoon meni 1,5 h työtä. Loota toimii moitteetta. Siellä tiedettiin mm. se, että ne pitää vaihtaa tietynlämpöisenä ja mitään muuta kuin sitä 71144 -kikotinta tai korviketta ei saa laittaa pesään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hece R Näytä viestiJos tuon resetin tekee noin muuten vaan, niin lieneekö siitä mitään haittaa? Tuli vaan mieleen...
Comment
-
Kysymys:
Oma laatikkoni vuotaa öljyä jonkin verran kardaani päästä. Tiiviste on kyllä olemassa, vaihtoa en ole ehtinyt tehdä.
Huolestuneena ajattelin, että tarkistan öljyn määrän ja lisään sitä. MUTTA:
Ymmärsin, että öljy lisätään tuosta isosta pohjapropusta?? Auto käyntiin ja laatikko P:lle. Tulppa-auki ja öljy alkoi tulemaa ihan huolella äkkiä tulppa kiinni ja auto sammuksiin ja uusi kokeilu. Taas sama juttu.
Onko siis laatikossa riittäväsit öljy vai jäikö minulta jotain huomaamatta tai ymmärtämättä?
BTW. Öljyn väri oli kuravesi..ei punainen ei keltainen... :)
Comment
-
Mitenkä mun korvaan kuulostaa kovin oudolta toi että proppua aukaistaan koneen ollessa käynnissä? Eikös se öljy kuitenkin siellä jonkin verran myllerrä että varmasti ruuttaa aukosta...
Oikeasta täyttö/tarkastus/lisäystavasta on aika paljon juttua ennestään, tässä vielä linkki ZF:n ohjeistukseen: http://www.zf.com/na/content/media/united_states/corporate_replacement_parts_1/service_portfolio/passenger_cars/5HP24A.pdf Tuosta sivu 4. Pätee hyvin yleisesti 'eurotyylisiin' ilman öljytikkua oleviin automaatteihin.
Comment
-
Onko kukaan tilaillu öljynvaihtosarjaa tuolta? http://www.blauparts.com/audi/audi_f...on_fluid.shtml
En vielä huomannut mikä on maksumetodi tuonne (ilmeisesti luottokortti) mutta hiukan houkuttas kokeilla.
Comment
Comment