Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Omassa on tipin öljyt vaihdettu joka huollon yhteydessä. Mene ja tiedä onko se ollu tarpeen, mutta kyllä se on parempi, että sielä on puhtaampaa. Jos omistaa n. 30te auton, niin jotenkin se vaan on nyt outoo pihtailla öljyistä. Sieltä voi lopulta tulla sit aika isokin lasku.

    Yleensä suositellaan ton laatikon nollausta öljyjen vaihdon yhteydessä. Siitä miten se tehdää löytyy täältä foorumilta.

    ja ite oon ainakin uskaltanu Espoon AC:n huoltaa omaa. Onhan se varmaan vähän kalliimpi, mutta on lähellä joten se ratkasee.

    Comment


    • Zf:n ohje tiptronic vaihteiston huoltoon

      Paljon kysellään ja kirjoitellaan tiptronicin öljynvaihdoista, joten googletin löytyiskö laatikon valmistajan ohjetta ja löytyihän se North American sivustolta.
      ZF:n, tiptronic automaattivaihteiston huolto ohje:

      Normaalikäytöllä tehtaan öljytäyttö on life time.

      Poikkeuksena raskas käyttö:

      -Toistuva huippunopeudella ajo
      -Toistuva sporttinen ajotapa
      -Toistuva peräkärryn,trailerin veto

      Tällöin ZF suosittelee vaihteistoöljyt vaihdettavaksi 80000-120000km
      tai 8 vuoden välein,riippuen aiheutetusta kuormituksesta.

      Siitäpä voi itsekukin päätellä ajokkinsa vaihteiston öljynvaihtotarpeen.

      Kun/jos öljyt vaihtaa on käsittääkseni puhtaus operaatiossa tärkeää, koska hydrauliikkaventtiiliryhmissä saattaa jopa silmällä näkemätön likapartikkeli olla haitallinen joutuessaan väärään paikkaan.
      Pahimpia ehkä trasselitupon pienen pieni karva venttiili karan välissä.

      Ajatellaampa ZF:ää brändinä, valmistanut automaattivaihteistoja jo 1960 luvulta saakka; miksi lähteä ottamaan pientäkään riskiä tuotteensa maineesta?
      Olisi helppo määritellä tiuhakin öljynvaihtohuolto, jos se olisi todella tarpeen.

      Tuskin autoja on ajateltu käytettävän ainoastaan päiväntasaaja olosuhteissa.

      Tiptronic on perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattiloota, joita vastaavia on ollut jenkkilässä jo yli puoli vuosisataa isojen V-8 koneiden jatkeena ja kestävät, eikä niihin vaihdella öljyjä tiuhaan.

      Paljon kysymyksiä selittyy, kun hakukoneella etsii: esim.How automatictransmission works, hyviä animaatioita vaihteiston toiminnasta.
      Viimeksi muokannut evakko; 18.1.2010, 17:47. Perustelu: Lisäys

      Comment


        Ja sitten kun määritellään vielä mitä LifeTime tarkottaa..

        Skodalla ainakin vastaavat(samat) tippilootat oli/on ainakin etuvetoisissa 60tkm vaihtovälillä, jos muistan oikein.

        ZF ei myöskään ota huomioon pohjoisia olosuhteita. Se on varmasti eri asia ajaa +30 - -30 lämpötilanvaihtelujen olosuhteissa, kuin jossain Kaliforniassa, missä on aina lämmin.

        Comment


        • Mistäs nykyään Lahti-Helsinki paikkeilta tuota Esson LT öljyä on saatavilla? Ilman että joutuu maksamaan 18e/L tietysti. Lahdesta ainakin hyvin heikosti.

          Comment


            Huhu kertoo että Veljekset Laakkonen -> Skodan varaosatiski myisi tuota huomattavasti halvemmalla kuin Audin tiski Autotalo Laakkosella...

            Comment


            • Alkuperäisöljylle lähtöhinta 17 e/l Skodan tiskillä ja 22 e/l Audin tiskillä.

              Comment


              • Mitenkäs sitä nyt preemiumiin trampataan tarjousten perässä, "ei ei pojat, tämä ei käy näin...."
                Eipä oo sitten ihme jos alkaa venttiilit naputtamaan...

                Comment


                  Olen merkkihuollossa kysellyt koska tiptronicin öljyt pitäisi vaihtaa, mutta vastaus on että ei koskaan... huolto-ohjelman mukaan. Laatikkoremontti hirvittää, mutta turha ja kallis öljynvaihtokaan ei houkuttele.

                  Comment


                  • Suomen merkkikorjaamoista ei pitäisi ikinä ostaa mitään, koska 'senytvaanon ylityhmää maksaa yliliikaa'.
                    Kyllä nuo vaiheloota-öljyt Suomen olosuhteissa kannattaa sillontällöin vaihtaa, niinkuin tässäkin ketjussa on monta kertaa sanottu. Tuota Esson öljyä 'parempaa' Kendallin öljyä saa 18e nettolitra hintaan Lahdesta. Löysin pari kuukautta sitten Autoasista viisi purkkia Esson öljyä hintaan 15eL, mutta ei tullut tuollon sitä ostettua kun olin täältä lukenut että 12e pintaan pitäisi tarvikeliikkeestä saada, nyt ostaisin jo siellä enää sitä edes on.

                    Comment


                    • Nooh, ei se nyt aina noinkaan ole.

                      Jos osista/tarvikkeista puhutaan, niin kyllä marmorilta saa aika paljonkin osaa siihen hintaan, että kannattaa valita Motonetin sijaan se alkuperäisosa.

                      Kun mulla vielä noita automaatteja oli, niin kävin tomaatteja korjaavalla pajalla öljyjä vaihdattamassa.
                      Siellä sain kuulla, että tuossa öljyssä on tosi pienet katteet. Sain öljyä lootaan about nollakatteella ja siltikin se oli hyvästi toistakymppiä/litra. Olikohan 12e.

                      Silloin taisi marmorilla öljyn litrahinta olla 18e.

                      Comment


                        Mitenkäs sitä nyt preemiumiin trampataan tarjousten perässä, "ei ei pojat, tämä ei käy näin...."
                        Eipä oo sitten ihme jos alkaa venttiilit naputtamaan...
                        Joutuu kyllä kysäisemään että mitkäs venttiilit alkavat naputtamaan jos "premiumiin" laitetaan Tsekkiläisen laatutuotteen öljyä- vaihteistoon?

                        Sivukaneettina kerrottakoon että Skodan tiskitä sama tavara on yleensä halvempaa kuin Audin tahi Volkkarin. Kertoohan sen jo ostohintakin että kuinka monta prosenttia laitetaan katetta sen osan päälle jonka valmistushinta on hyvinkin sama konsernin merkistä riippumatta. Se jos mikä on sitä preemiumia.

                        Comment


                        • ^^ Alkuperäisosia myy muutkin paikat kuin Audin virallinen maahantuoja. Eikä aina alkuperäinenkään laatu riitä, kuten vaikkapa jarrupaloissa jos autolla välillä pyörii radalla. Tarkoittaen että on olemassa kaikenlaisia osavaihtoehtoja: alkuperäisiä parempia, alkuperäisiä mistä on logot pyyhkäisty pois että voi myydä tarvikkeena, suunnilleen alkuperäislaatuisia tarvikkeita jne. En tosin ole perehtynyt Audien osiin. Taitaa olla merkki jonka käyttäjät harvemmin ulkomailta tilailevat.

                          Comment


                            Se on varmaan ne moottorin venttiilinnostimet, jotka käy naputtamaan, mikäli ostaa saman vaihteistoöljyn skodan tiskiltä ilman premiunlisää. Nää premiumautot kun ovat sillä tavalla hieman kummallisia ;) Muutenkin merkkitiskin öljyt eivät ole niin yksiselitteinen asia, sillä autoonhan pitää laittaa tietyn luokituksen öljyä ja jos ottaa nyt erimerkin kuitenkin sieltä moottoriöljypuolelta, niin allekirjoittaneen autoonkin on laitettu eri öljyjä merkkihuollossa: Öljysuositukset kun muuttuvat matkan varrella.

                            Mutta jos palataan vaihteistoöljyihin, niin itsellä on vaihtunut nyt kahteen kertaa öljyt ja kilsoja on audissa 134tkm. Toistaiseksi on toiminut, vaikkei auto "aivan vakio" olekaan. Tässä jonkin aika sitten yhdellä tutulla lakkasi n. 200tkm ajettu tiptronic toimimasta ja sisällä olikin sitten ollut öljy mielenkiintoisen näköistä.

                            Jos ei öljyjä vaihda, niin kyllä on syytä ainakin tarkastaa taso säännöllisesti. Eräässä huollossa todettiin vähän isompimoottorisista audin automaateista, että ulkopuolelta täysin kuivia vaihteistoja löytyy autoista joilla ei ole ajettu ollenkaan tai joissa ei ole öljyä laatikossa.

                            Comment


                            • Googlaamalla löytyi ristikkyyksiä:

                              In accordance with spare part number of vehicle manufacturer:
                              Esso ATF LT 71141 in acc. with
                              ZF Order Specification ZFB 838

                              => Audi Oil No. G 052 162A1

                              Edit numeroiden eroista:
                              0,5 l - Teile-Nr - G 052 162 A1
                              1,0 l - Teile-Nr - G 052 162 A2
                              2,0 l - Teile-Nr - G 052 162 A6

                              => BMW Oil No. 8 322 940 7807
                              => Citrogen Oil No. Z 000 169 756
                              => Jaguar Oil No. JLM 20238
                              => Mercedes Benz Oil No. A 001 989 2203
                              => Peugot Oil No. Z 000 169 756
                              => Porsche Oil No. 999 917 547 00

                              kopiotu tästä zf:n tiedotteesta:
                              http://www.tsgparts.net/images/pdf/teml11.pdf


                              LISÄKSI:

                              Esso LT 71141 also know as LifeGuardFluid5 is a semi synthetic transmission fluid specially formulated for use in ZF five speed transmission units, although it is also required for the ZF4HP20 transmission. All ZF units requiring Esso LT 71141 can be identified by the colour of the ID tag, which is green. Please note that this fluid is not suitable for ZF six speed units which require LifeGuardFluid6 or LifeGuardFluid6 Plus.

                              It is becoming increasingly important to use the correct grade of oil in late model transmissions as failure to do so can result in numerous shift and torque converter related problems with eventual failure of the unit.

                              ZF’s response to using alternative fluids is quite clear, they say the design specification of these units require the use of Esso LT 71141. There is no alternative or equivalent oil, Esso is the only supplier of LT 71141. The transmissions are not designed to run on any other fluid and if installed you run the risk of premature failure. The transmissions are equipped with sophisticated torque converter lockup control (TCC) systems and the correct oil specification is critical to their function and operation. One of the main functions of the oil is to provide the correct coefficient of friction and cooling of the torque converter lockup lining during regulated slip conditions. The longevity of the lockup lining could be adversely affected by the use of the incorrect grade of fluid and in most cases deterioration in shift quality and lockup engagement is also experienced.

                              With this in mind it would seem unwise to supplement this oil with any other, as you could lay yourselves open to warranty claims upon any subsequent failure of the transmission.

                              Esso LT 71141 is an extremely well specified fluid and many of our customers have used it with success in other transmissions requiring high quality semi synthetic fluids such as DP0 and JF506E, a case in point is the Jaguar X-Type fitted with the JF506E transmission, if after rebuild these units are not filled with the recommended fluid, the oil pumps are often very noisy, sometimes to the extent that imminent failure is expected. On a couple of occasions customers have told us that they have drained as much fluid from the transmission and converter as possible, refilled it with Esso LT71141 and hey presto all is quiet.

                              Although we would always advise using the oil grade recommended by the manufacturer, it does seem that if you are unable for any reason to use the correct grade, you may find that Esso Lt 71141 will fill your needs for a premium quality ATF.

                              linkki: http://www.automaticchoice.com/new_parts.html

                              edit:
                              http://www.lubricants.org/Esso-ATF-LT-71141-518.html

                              Esson öljyn speksit:
                              http://www.bobistheoilguy.com/forums...&Number=521952

                              http://www.technomag.ch/fileadmin/us...FLT71141_d.pdf



                              Onniselta (!) saa myös lootaöljyjä :
                              http://www.google.fi/#hl=fi&q=mobil+...3d078c705f635f

                              EX141837 ATF LT 71141, 12X1L
                              EX[COLOR="Red"]140510[/COLOR] ATF LT 71141, 208L

                              Aikaisemmin kirjoituksissa mainitut nettikauppat
                              http://www.tyokaluketju.fi/suoritapi...aku=Hae+tiedot
                              - alle kympin litra tynnyriostona.... http://www.tyokaluketju.fi/suoritapi...aku=Hae+tiedot
                              - ESSO ATF LT 71141 208L ES[COLOR="Red"]140510[/COLOR]
                              LSV :ltä esim kimppatilauksena 20L kannu lähimpään matkahuoltoon :
                              http://www.google.com/search?q=esso&...w.lsvoitelu.fi

                              Febi Bilstein Öljyistä Audiin:
                              http://www.febi.com/en/service/suche...eller/esearch/

                              Numeroiden perusteella Febin öljy samaa kuin VAG ja molemmat "tisleet" haisevat erilaisille ja persketin pahalle kumpikin. Febin tuotteita voi selata omaan autoon tuosta Febin hakukoneesta.
                              Viimeksi muokannut Tommy200rs; 8.2.2010, 13:02.

                              Comment


                                Minulla on edelleen tuota laatikkoölppää Febi-Bilsteinin purkeissa myytäväksi, 11,90 per litra. Myös suodattimet, tiivisteet yms. järjestyy järkihintaan.

                                teppo.kalske@iki.fi

                                Comment


                                • 6HP19A:han suositellaan muissa ZF:n tiedotteissa LifeGuardFluid6 Plus, esim. tuossa heidän omassa korjaus/huolto-oppaassaan:

                                  http://www.zf.com/na/content/media/i...9A_Catalog.pdf

                                  Mutta tuossa Tommy200rs:n tiedotteen linkissä on suosituksena LifeGuardFluid 8. Tuon uudemman tiedotteen päiväys on 1.10.2009, eli voisikohan tilanne olla niin, että kun 6HP19A on julkaistu ei tuota Fluid8:a ole ollut olemassakaan ja nyt sitten tuo uusi Fluid8 korvaa jatkossa tuon 6 Plussan tälle laatikolle.

                                  Toisaalta sitten tässä linkissä (ei ZF:n oma):

                                  http://www.automaticchoice.com/products_zf.html

                                  Kerrotaan, että:
                                  - LifeguardFluid 6 on keltaista ja käy 6HP19A:han (vastannee siis Audin G 055 005 A2 yellow)
                                  - LifeguardFluid 6+ on sinistä ja ei tuon listan mukaan kävisikään 6HP19A:han (vastannee siis Audin G 055 162 A2 blue)
                                  - LifeguardFluid 8 on vihreää ja käy 6HP19A:han

                                  Yhteenvetona:
                                  - ZF:n huolto-opas ja Oil Reference Guide suosittelee 6 Plussaa
                                  - ZF:n uusin tiedote suosittelee 8:a

                                  Auto on menossa automaattiöljyn vaihtoon, joten jos/kun ei ilmeisesti noita öljyjä kokonaan saada pois, olisiko paras vaihtoehto laittaa sitä öljyä jota siellä on ennestäänkin ollut, eli ei sotke esim. uudempaa sinistä sekaan jos vanhat on keltaista jne.

                                  Ja voiko noista väreistä päätellä muuten jotain, eli onko noilla eri valmistajien öljyillä standardit, eli ovat saman luokituksen öljyjä? Ja onkohan tehtaalla laitettu noi ZF:n öljyt sinne vai jotain muuta vai voiko tästä olla mitään hajua?

                                  Lähinnä siksi näitä varmistelen kun huoltoaikaa varatessa kovasti tivattiin, "että koska sulla on 6 vaihteinen loota, niin se on siis multitronic". Johon sitten vastasin, että ei ole, vaan tiptronic ja quattro. Johon vastattiin jotain, että "joo, mut on se ilmeisesti _myös_ multitronic"... Häh? Ja tosiaan tuohon tässä ketjussa mainittuun ja kehuttuun pk-seudun huoltoon on menossa.

                                  Niin ajattelin varmistella huoltoon viedessä vähän tilannetta.

                                  Merkkihuollossa oli nimittäin sen verta hirvittävä tarjous vaihdolle, että pelkistä öljyistä olis tullu jo pitkälle kolmatta sataa..
                                  Viimeksi muokannut rabbit; 23.2.2010, 09:58.

                                  Comment


                                  • Jäipä huolto toistaiseksi tekemättä. Eli eipä ollut tuolla firmalla kaiketi mitään kokemusta vähänkään uudempien, eli 6-lovisten tippilaatikoiden öljyistä ja niiden vaihdosta. On tuota kuitenkin yli 5 vuotta ollut saatavilla esim. A4:ään. Edelleen kovasti multitroniciksi yritettiin uskotella. ZF:n öljyistä eivät olleet kuulleetkaan ja uudet automaatti-Audit ovat kuulemma kaikki multitroniceja... Hämmentävää.

                                    Eli ilmeisesti noiden vanhempien 5-lovisten laatikoiden huolto onnistuu mallikkaasti mutta uudempien ei. Ja ilmeisesti saamani tarjous oli myös laskettu 5-lovisen mukaan ja olisi 6-lovisen kohdalla kalliimpi ja lähempänä ac:n hintaa.

                                    Comment


                                    • aika hämmentävää... Aika pihalla saa olla jos rupee inttää, että tippi on multi. Voi olla, että oli ihan pelimiesliike olla vaihtamatta niillä öljyjä :D

                                      Comment


                                        Itse vaihdatin tuohon omaan 4F kutoseen juuri askin keitot. Audin purkeissa Saksasta otin liemet ja muut tarpeet. Vanhasta öljystä saattoi juuri ja juuri erottaa alkuperäisen värin.
                                        160tkm oli mittarissa kun vaihdettiin.

                                        Vihree keitto G 060162A2, kotimaassa vajaa 60e/l minulta 49e/l

                                        Comment


                                          Osaisiko joku suositella Keski-Uudeltamaalta korjaamoa, jossa tippilaatikon öljynvaihto sujuisi mallikkasti ilman riistohinnoittelua?

                                          Comment


                                            SSP 325 sivu 80 löytyy 6HP19A:n (09L) öljyistä seuraavaa:

                                            ATF
                                            9.0 litre G 055 005 (Shell ATF M-1375.4)
                                            Lifetime fill

                                            Differential, FA/RA
                                            1.1 litre/0.5 litre
                                            G 052 145 (Burmah SAF-AG4 1016)
                                            Lifetime fill

                                            Ja SSP 283 s. 7 6HP26A (09E)

                                            Spezifikation ATF
                                            G 055 005 A2
                                            Shell ATF M-1375.4

                                            Spezifikation Differenzial
                                            Vorderachse und Verteilergetriebe

                                            G 052 145 A1/S2
                                            (Burmah SAF-AG4 1016
                                            Viimeksi muokannut panu; 14.3.2010, 14:17.

                                            Comment


                                            • Itse vaihdatin tuohon omaan 4F kutoseen juuri askin keitot. Audin purkeissa Saksasta otin liemet ja muut tarpeet. Vanhasta öljystä saattoi juuri ja juuri erottaa alkuperäisen värin.
                                              160tkm oli mittarissa kun vaihdettiin.

                                              Vihree keitto G 060162A2, kotimaassa vajaa 60e/l minulta 49e/l
                                              Paljonkos oli Tepolle saatu öljyä menemään askiin?

                                              Käytin omastani tarkistusroppua sen verran auki, että sain vähän öljyä ulos ja pääsin tarkastelemaan väriä. Kovin näytti kellertävältä. Liekö tuohon uskaltaisi luottaa jotta laittas keltaista?

                                              Askin tyyppiä en voi kuin arvailla, kun siitä ei plakaattia löytynyt sitten millään?
                                              Profiilin auto kuitenkin kyseessä. Eli A4 3.0TDIq -05.
                                              Viimeksi muokannut A6tonen; 22.4.2010, 18:41. Perustelu: Lisätty profiilin auto myös viestiin, profiilin autot muuttuu aika ajoin...

                                              Comment


                                                Mun tippiin meni vajaa 5l ölppää.

                                                Vaihteiston koodi (kolme kirjainta) löytyy helpoiten huoltokirjan sisäkannen tarrasta jossa kaikki muutkin koodit.

                                                Comment


                                                • Se tarvittavan öljyn määrähän riippuu pitkälti siitä, kuinka paljon vanhaa kuraa saadaan pois... Hiljattain kun tohon pasaatiin (niin, on eri auto ja laatikko) taas vaihdettiin litkut, niin myyjä oli vahvasti sitä mieltä, että kyllä 4 litraa riittää. No otettiin varulta 5 litraa ja vajaaksi jäi silti! Tosin vaan "millin" mutta kuitenki.

                                                  Jos on aikaa ja vaivaa, niin pitkään valuttamalla (esim. vrk) tai autoa liikuttelemalla vanhaa öljyä saa poistettua huomattavasti enemmänkin, mutta tyhjäksihän sitä ei taida purkamatta saada.

                                                  Comment


                                                  • Onko näistä olemassa jotain taulukkoa tms. jotta näkisi tuolla audin numerolla mikä zf:n tuote autoon on laitettu?

                                                    Comment


                                                      Ja RieSahan palaa viikonloppuna vaihteiston rempasta ja vahvistuksesta. Huolimatta öljynvaihdoista, laatikko oli melko paskainen sisältä ja oli luistanut, tosin siitä saanee syyttää virijä. Kevään ensimmäinen liikennevalokiihdytys toi mukanaan luiston ja laatikko muutenkin alkoi vähän nykimään tietyissä tilanteissa, joten auto sen vuoksi lähti Siekkiselle.

                                                      Mutta nyt on kumma jos luistaa. Samanlaisilla vahvistuksilla on ajettu 600hp + ilokaasut setupilla ilman ongelmia.

                                                      Comment


                                                      • Elikkä tuosta tipin öljyn täytöstä kysymys. Miten tuo täyttö käytännössä tapahtuu?
                                                        Lueskelin tuota lontoon kielistä ohjetta ja ei oo vahvuus tuo murre niin voisko joku öljyt vaihtanu selventää hiukan. Auto pitää ilmeisesti olla käynnissä ja täyttöreikä löytyy laatikon pohjasta. Vaihteita selata läpi ja ylimääräinen öljy tulee ulos täyttöreiän kautta???

                                                        Niin ja laatikko on 5hp19fla eli quattro b6 kyse.

                                                        Comment


                                                        • Täyttöreikä on laatikon öljypohjassa, sen tarkemmin en pysty sanomaan :)

                                                          Öljyä siis laitetaan niin kauan, että alkaa tiputtaa yli ja sitten vasta auto käymään (täyttöproppu kiinni ennen käynnistystä!).

                                                          Kun auto käynnissä, käydään kaavio joitakin kertoja läpi. Sitten mulla ropari ainakin jätti auton käymään, aukaisi täyttöpropun ja täytti taas niin kauan kunnes alkoi tiputtaa yli.

                                                          Proppu kiinni ja ajoon. Ei ainakaan tuolla menetelmällä esiintynyt minkäänlaisia ongelmia koskaan.

                                                          Comment


                                                            selaa tätä ketjua alkuun,niin löytyy ohjeet

                                                            Comment


                                                            • Jännä juttu, muuten, etteivät joka liikkeessä tätä suostu tekemään.
                                                              Tuli koettua maanantaina. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X