Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nyt on sitten omaan lootaan vaihdettu öljyt, ei ollut loppupeleissä ollenkaan paha homma. Vaihteistossa oli edellisen vaihtajan jäljiltä ~litra liikaa öljyä. Öljy oli melko mustaa ja öljypohjan pohjalla oli ohut kerros erittäin hienojakoista metallihilettä, öljyt olisi siis saanut vaihtaa aikaisemminkin...

    Vaihteiston käytös muuttui sulavammaksi, vaihteet kytkeytyy nopeammin ja pieni nykäys kolmoselle vaihtaessa väheni.

    Itse tehtynä koko hommalle kertyi hintaa reilu 100?, osat Tepolta.

    Comment


    • Saaneeko tässä topicissa kysyä tämmöistä kuin, appiukolla on A4 tdi -04 vissiin 130hv? mutta kuitenkin 6v tiptronic.
      D vaihtella liikkeelle lähtiessä auto nykii välillä aivan sairaasti ja välillä kerää kierroksia ennenkuin lähtee liikkeelle. Välillä rykäsee sillain et niskat meinaa nyrjähtää.
      Öljyt vaihdettu, mutta ei tietoa miten ja mitä sinne on tyrkätty? Vähän aikaa oli suht ok, mutta silti nylpytti vähäsen.

      Tipillä ajettaessa ja paikalta lähtiessä ei ole mitään ongelmia, ei nykimistä saati muuta ongelmaa.

      Olisiko mahdollisesti jokin ohjelma vika, vai voiko muka liittyä tuohon öljyyn jotenkin? Itse veikkaisin kuitenkin jotain tietokone peräistä vikaa.
      Laatikon perus säätö on suoritettu VW autolla ja vika ei korjaantunut sillä ainakaan.

      Rupee olee peukku keskellä käpälää...

      Comment


        Öljyistä voi johtua tuollanen kyllä. Liikaa öljyä tai liian vähän esim.
        Myös MAF voi aiheuttaa ihmeellisiä oireita.

        Comment


        • Laitetaan nyt tänne tiedoksi kun sattui tulemaan vastaan.

          Tuolta näyttää saavan ATF:ää huokeaan hintaan:

          http://www.tyokaluketju.fi

          ...vaikka en tiedäkkään mitä marmorilla tällä hetkellä maksaa.
          Loput kamat kuitenkin tulee noudettua merkkiliikkeen varaosatiskiltä.

          Comment


            Kesäkuussa tänäsuvena Turun VV autossa 20€/L

            Comment


            • Täällä ilmoittautuu joukkoon uusi Audi kuski ja ensimmäisenä vaihtolistalla on laatikon öljyjen vaihdot. Jkl:n Audi huollossa ei suositeltu asiaa jos öljyjä ei ole vielä tähänkään mennessä vaihdettu, mutta soitin firmalle mikä tekee noita laatikkoremppoja työkseen siellä sanottiin, että tottakai pitää vaihtaa. Autolla on siis ajettu 230tkm.

              Huoltokirjassa kun ei ole mainintaa öljyjen vaihdosta niin sitä ei ilmeisesti kannatakkaan tehdä, ainakaan Audi huollon mielestä. Miten siellä voidaan olla nin kujalla asiasta? Hintakin oli aika suolainen verrattuna paikkaan mihin auton vien.

              Eli onko kellään käytännön kokemusta asiasta, onko tullut ongelmia öljyjen vaihdon jälkeen? Laatikko on 5 vaihteinen ja mallimerkinnän perässä oli 24. Ilmeisesti uudempi versio ko. askista?

              Comment


                5HP24 on isompi (kestävämpi) versio, joka löytyy ilmeisesti ainakin tehokkaammissa V-koneissa. Neloskoneissa käytetty versio on 5HP19.

                Jos öljyillä on ajettu pitkään, niin öljyt on paras vaihtaa useamman kerran lyhyellä syklillä että saa kaikki vanhat öljyt huuhdeltua pois. Joissain pajoissa osaavat kai tehdä tuon huuhtelun yhdellä kertaa... Ei ole kokemusta vaihdosta vielä, mutta suunnitelmissa on vaihdattaa lootan öljyt lähiaikoina.

                Comment


                • Kuulemma huuhtelevat askin samalla. Korjaaja sanoi, että näitten laatikoiden kanssa on ollut paljon ongelmia ja Audin maahantuoja on sanonut askin iäksi 200tkm. Aika uskomattomalta kuullostaa.

                  Comment


                    No Audin politiikkaan kuuluu, että laatikon öljyt on ikuisia. Ei ihme jos alkaa 200tkm jälkeen olla oireita.
                    Kyllähän sitä puhutaa, että jos on alkuperäset öljyt ja kilsoja mittarissa reippasti, niin kannattaa jättää vaihtamatta.
                    En kyllä allekirjoita tätä itse.

                    Laatikon muuten saa melko tyhjäksi kun sammuksissa käyttää vielä vaihdekaavion läpi ja pitää tyhjennysropun auki. Faija testas tämän viikonloppuna vahingossa :)
                    Hetkessä tuli 3 litran vajaus pelkästään täyttöaukon ollessa auki.

                    Comment


                    • Laatikossa ei ole mitään ongelmia ainakaan vielä ja vaihtaa kyllä tosi nätisti ilman mitään nykimisiä ja kolahduksia (kop kop). Erikoiseltahan se kuullostaa ettei niitä tarvitse vaihtaa. No kai se on Audille parempi bisnes vaihtaa laatikoita kuin vaihdella öljyjä.

                      No ensi viikollahan sen sitten näkee miten käy kun vaihdetaan öljyt. Kai se vanhakin öljy saa sen karstan liikkeelle, ainakin jossain vaiheessa, joten parempi ne on nyt vaihtaa kuin ei milloinkaan.

                      En viitsi itse niitä lähteä vaihtamaan, koska työstä ei niin paljon veloiteta pajassa mihinauton vien ja saan takuun kuitenkin työlle.

                      Comment


                      • Mulla on kans mittarissa toi 230tkm ja nyt menee öljyt vaihtoon ekaa kertaa. Tietääkseni. Öljyt meinasin tilata tuolta: http://www.tyokaluketju.fi/ ,kuten tossa aiemmin olikin jo juttua. Ei myöskään muuta syytä vaihtoon kun nuo kilometrit. Hyvin toimii muutoin.

                        Comment


                        • Huhhuh! Nyt pitää vissiin itelläkin alkaa tippilootan öljyvaihto-operaatioihin.

                          Ihme rytkytystä harrasti tuossa pakittaessa. Normaalisti lähdin peruuttaan, kun nostin jalan jarrulta. Seuraa hillitön rynkytys ja säikähdys, jarru pohjaan ja takasin P-asentoon vaihdetikku. Rynkytys loppu siihen paikkaan, uudelleen pakki vähän ajan päästä sisään ja varovasti nostan jalan jarrulta. Kaikki ok, ei mitään ihmeellisiä ääniä kuulu eikä mitään ihmeellistä käyttäytymisessä..

                          Mitään muita vikoja ei lootassa ole ollut vielä. Kaikki vaihdot ylös ja alas tippipuolellakin menee mainiosti ja D-asennossa todella sulavaa ajamista ollut aina.

                          Toivottavasti ei ole mikään paikka rikkipoikkikatkihalki. :(

                          E: autolla & lootalla ajettu ~100tkm ja 40tkm kohdalla vaihdatettu öljyt lootaan(kin) ennen kuin auto muutti jenkeistä suomeen.
                          E2: elsa näyttäs jostain syystä GGP-vaihteistoa multitroniciksi, 6-vaihteinen kyseessä siis. Pystyykö tuota silmällä erottamaan mitenkään muuten kuin lootasta itsestään?
                          Viimeksi muokannut obsi; 8.9.2009, 17:39.

                          Comment


                          • Miten pian nostit jarrua sen jälkeen kun laitoit pakin päälle?

                            Meillä aikanaan A6:n tippiloota oli (kuulemma) samanlainen, että liian pian jos nosti jarru ja painoi kaasua kun pakin oli laittanut päälle, niin seurasi rynkytystä.

                            Mitää vikaa lootassa ei tietääkseni kuitenkaan ollut. Auto kävi pariin otteeseenkin laatikkogurulla tutkittavana mutta ei hän siitä mitään löytänyt. Mitään ei siis purettu.

                            Comment


                            • Olisiko sekuntti-kaksi, sen aikaa mitä menee kun turvavyöt repii päälle. Kaasua mulla tulee harvemmin käytettyä kyllä pakittaessa muuten kuin pintakaasua.

                              Comment


                              • Tilitystä ja epätoivonkyyneleitä :)

                                Ostin 2.7 bi turbo automaatin autoliikkeestä pari kuukautta sitten. Koneeseen oli juuri tehty jakoremppa. Auto vuoti solkenaan öljyä joten valitin liikkeeseen. Olivat rikkoneet lauhduttimen putken purkaessaan keulaa. Asia meni takuuseen.

                                Sitten huomasin vaihteiston alkavan nykiä. Vein auton Hatanpään Autotalo Laakkoselle vaihteistoöljyjen vaihtoon (5HP-19). Soittivat, että voi tulla noutamaan, mutta autosta löytyi useampia vikakohteita. Turbolta vuotaa öljyä, airbäkin ohjaus antaa vikailmoituksen, vaihteistoöljynlauhduttimesta sekoontuu vedet vaihteistoöljyn sekaan, josta vaihteiston tökkiminen johtui. Hinta-arvio näiden ja kaikkien nippeleiden ja tiivisteiden/suodattimien ja stefojen vaihto varaosien kohdalta maksaisi 3500? ja työt siihen lisäksi 2000?.

                                Kyseinen öljyjen vaihto (8litraa) ja vika-analyysi (3,5h työtä) maksoi 654?. Vaihteisto toimii nyt moitteettomasti.

                                Kysymys: Onko kellään tietoa vaihteistoöljynlauhduttimesta? Missä se sijaitsee? Kiertääkö siellä todella kaksi piiriä eli öljy sekä vesi? Onko todella mahdollista veden sekoittua vaihteistoöljyyn? Onko kukaan vaihtanut lauhdutinta itse (osa maksaa n. 400?) Onko se suuri työ? Kulkeeko vaihteistosta putket keulaan vai onko asia hoidettu kanavilla?

                                Heittäkää kommenttia oikeudesta ja vääryydestä :). Kuuluuko minun maksaa kaikesta mukisematta ohjehinta?

                                Comment


                                • Vaihteistoöljyn jäähdytin on syylärissä repsikan puoleisessa päädyssä. muutaman tunnin homman vaihtaa syylari itse jos on hyvä paikka missä tehdä. Itse vaihdoin viime syksynä kun tiputteli nesteitä.

                                  Puskuri pitää irrottaa, sen jälkeen kääntää ilmastoinnin kenno sivuun, irrottaa puhaltimet, tulpata letkut ja nostaa syylari pois.

                                  Osa ei muistaakseni ollut aivan noin kallis kun sen marmorilta ostin.

                                  Kannattaa vaihtaa syylari ja sen jälkeen vielä laatikon öljyt. Öljyt kävin itse tarkistuttamassa huollossa.

                                  Comment


                                  • Pitihän se öljyt ja suodattimet laittaa vaihtoon Allroadistakin, ajettu 180tkm ilman vaihtoja. Mustathan ne öljyt oli mutta positiivista on se että mitään pinttymiä ei laatikon osissa ole. Ainoastaan vähän öljypohjassa. Toimintaan ei nyt havaittavaa eroa tullut, vaikka miten yritti tunnustella

                                    Toinen tarina kertoo passatista, 460tkm tipillä(samainen 5hp-19) ja kaveri poistaa vahingossa sieltä öljyt huoltaessaan moottoria. Noin 100km kulki, kunnes alkoi luisto, mutta vielä kuulemma kulki lähes toiset 100km.... Kävin pukkaamassa 5litraa öljyä lootaan ja kas kummaa, loota nyt vielä pelaa ihan ok. Eihän se onneksi ihan kuivaksi pääse pelkästä tyhjennysropusta. Seurataan milloin laukeaa

                                    Comment


                                      Olivat rikkoneet lauhduttimen putken purkaessaan keulaa
                                      Kannattaa olla tarkkana noiden termien kanssa, koska lauhdutin on vain ilmastoinnissa, ja sen kenno on siinä keulassa. Vaihteistoöljynjäähdytin on syylärin päädyssä, niinkuin tuossa jo tuli ilmi.

                                      Eikös tuo korjaus kuuluisi mennä myyjäliikkeen tuotevastuun piikkiin?

                                      Comment


                                        Toinen tarina kertoo passatista, 460tkm tipillä(samainen 5hp-19) ja kaveri poistaa vahingossa sieltä öljyt huoltaessaan moottoria. Noin 100km kulki, kunnes alkoi luisto, mutta vielä kuulemma kulki lähes toiset 100km.... Kävin pukkaamassa 5litraa öljyä lootaan ja kas kummaa, loota nyt vielä pelaa ihan ok. Eihän se onneksi ihan kuivaksi pääse pelkästä tyhjennysropusta. Seurataan milloin laukeaa
                                        Just tuossa käytiin täyttämässä meikän vanhan Passatin laatikko, kun moottorin öljynvaihdossa pääsi vahingossa laatikossa tavarat pihalle. Koneessa olikin sitten yli 5cm yli asteikon öljyä :)

                                        Todettiin, että 5HP19FLA? toimii aivan mainiosti kaupungissa vaikka sieltä päästää 3,5l öljyä ulos. Ei nyi, ei luista, ei mitään oiretta. Lisättiin sinne sitten se reilu 3 litraa mitä suostui ottamaan.
                                        A8:n 5HP24 ei taas kestä isoakaan vajausta ilman, että alkaa oirehtia.
                                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 17.9.2009, 20:55.

                                        Comment


                                        • Kiitos mielipiteistä ja okkimille oikaisusta. Tulin paljastaneeni itsestäni sen, etten ymmärrä autoista tuon taivaallista ;) Mutta siksi on hienoa, että täältä saa vastauksia ja tukea vähän tyhmempikin. Lisäksi olin hieman maistellut suruuni ja rohkaistunut kirjoittamaan tuntemuksistani.

                                          Comment


                                            Jäähdytin vs lauhdutin on sellainen perussuomalainen sananväännös. Jokainen tietää mistä puhutaan jos puhutaan öljynlauhduttimesta. Ompa tuota näkynyt ihan myyntiluetteloissakin :) Olisi se muuten aika tehokas öljynlämmöntiputtaja tuollainen lauhdutin...

                                            Comment


                                            • Otin yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen ja myyjä hieman epäili veden sekoittumisen mahdollisuutta vaihteistoöljyyn. Onko kenelläkään varmaa tietoa/kokemusta tai riittävän pätevää selitystä, kuinka vesi sekoittuisi jäähdyttimestä öljyyn? Haen tällä tiedolla lähinnä tukea reklamaatiolleni.

                                              Comment


                                                Kokemusta ei onneksi ole, mutta onhan tuo mahdollista. Jos syyläri on sopivasti halki, niin kyllähän nesteet voi siellä sekoittua koska ovat "vierekkäin".

                                                Comment


                                                • Tiptronicin öljynvaihtoa suunnittelen minäkin, laatikko vissiin tuo 5HP24A.
                                                  Onko kellään tietoa missä Joensuun seudulla onnistuisi ihan oikeasti ja oikeilla öljyillä tuo homma?

                                                  Comment


                                                  • Tapahtui viikonloppuna seuraavaa:
                                                    600km yhtäsoittoista ajamista, auto pihaan ja pakki päälle niin kuului pahankuuloista rutinaa ja nykimistä ja sen jälkeen auto ei liikkunut mihinkään.
                                                    Odottelua puol tuntia ja sen jälkeen uus yritys ja toimi kuin ei mitään.
                                                    Ajoin varovasti auton kaverin luo ja yllättäen ei ollu muuta paikkaa tutkailla autoa, kuin vanha rehuauman betonin päällä, johon kasasimme lankkuja, että auto saadaan nostettua ylöspäin 10cm.
                                                    Vanhat (tuskin koskaan vaihdettu) mustat laatikkoöljyt pihalle ja uudet sisälle.
                                                    Toimii paremmin kuin sinä aikana mitä se on minulla ollut.
                                                    Toivottavasti ei kerinnyt hajota laatikosta mitään.
                                                    Olin aivan varma, että laatikko meni, piti se sen verran pahaa ääntä.
                                                    Nyt n.1000km takana ja ei vielä mitään oireita.
                                                    Henkisesti olen jo varautunut uuteen laatikkoon.
                                                    Kumpi sitten lie viisaampaa, korjata vanha vai hommata käytetty laatikko.
                                                    Hyvin onnistu tiptronicin öljynvaihto pihalla ilman mitään ihmeempiä työkaluja.

                                                    Comment


                                                    • tt

                                                      jatketaampa tähän ketjuun...ostin pari viikkoa sitten vm. -03 A6 4.2:n ja muuten ollut tyytyväinen pl. laatikon toiminta kylmänä. aamulla kun lähtee ja laittaa laatikon D:lle, auto nykäisee aika reippaasti kun otat jalan pois jarrulta. mitään muita oireita ei ole, ja tämä nykäyskin ilmenee vain sen yhden kerran kun lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle. johtuneeko sitten vain esim. jäykistä öljyistä tai vast.? autolla ajettu 134tkm ja öljyt laatikkoon vaihdettu pari vuotta sitten. kannattaako tuosta vielä huolestua?
                                                      Viimeksi muokannut A6tonen; 7.11.2009, 16:37. Perustelu: profiilin autot tulee ja menee

                                                      Comment


                                                      • Olen vaihtanut öljyt 5hp24 laatikkoon nyt pariin kertaan ja sinne on laitettu Kendall Versatrans öljyt. Kuinka tarkka tuo laatikko on siitä onko siellä juuri ne Audin omat öljyt?

                                                        Laatikko pelittää hyvin, mutta jos on paljon pakkasta ja pistää auton kylmänä käyntiin niin laatikosta kuuluu ihme sihinää ja suhinaa. Lämpimänä ei kuulu mitään. Joten voiko tuo ääni johtua vääränlaisesta öljystä?

                                                        Comment


                                                        • kyllä sieltä kuuluu suhinaa kylmänä varsinkin pakilla ja on ihan oikeat öljyt sisällä. Kuulema ihan normaalia.

                                                          Comment


                                                          • Tilasin Esson ATF LT71141 öljyä 20l pöntön ja voisin myydä ylimääräiset sopuisaan hintaan jos joku noutaa öljyn Vaasasta.

                                                            Comment


                                                            • Profiilin autossa mittarissa 60 000km ja nyt kiinnostaisi vaihdattaa tiptronicin öljyt. Aiemmin ei luonnollisestikaan ole vaihdettu.

                                                              Mikäs on viimeisin konsensus tiptronicin öljynvaihdosta? Laatikkona tässä on 6HP19A.

                                                              Edelleenkään huolto-ohjelmassa sitä ei ole (multitronic on 60tkm välein), ja mitä olen Audin huoltoneuvojien kanssa jutellut, suurimalla osalla ei tunnu olevan juuri mitään käsitystä vaihdon tarpeellisuudesta. Yleensä vastataan: "ei tarvitse vaihtaa, mutta kyllähän se hyvä olis jossain vaiheessa, ei tosin ehkä vielä 60tkm". Itse olen nimenomaan siinä käsityksessä, että mitä aiemmin vaihdetaan, sen parempi, koska riski ongelmista on pienempi tällöin. Hinnaksi arvioivat "jotain 300e".

                                                              Uskaltaakohan Audicenterin antaa vaihdattaa öljyt, onko kenelläkään kokemusta? Ja osaavatko he tehdä kunnolla tarvittavat säädöt (jos sellaisia yleensä tehdään)? Tarkoituksena olisi siis pitää autoa vielä vuosia ja vaihdattaa aina 60tkm:n välein tiptronicin öljyt. Mutta jos hyöty on lähellä nollaa ja riski rikkoa jotain on ilmeinen..

                                                              Mitä muuten tiptronicin öljynvaihdon yhteydessä säädetään? Autossa on nimittäin moottoriohjelmapäivitys, täytyykö tuo huomioida jotenkin automaatin öljynvaihdossa?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X