Mahdollista toki, en tosin tuon esitteestä löytänyt että täyttäisi mainittua VW luokitusta tai ylipäätänsä mitään ZF:n viittaavaa. Kuka tuota jälleenmyy ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Se on ihan tuo http://www.fuchs-oil.fi/tpl_site_01....g=1&s=20&sua=1
Ja mulla ei ole tuonne muuta kytköstä kuin että käytän niiden öljyjä omissa vehkeissä.
Comment
-
Juuri itellä vaihdettiin öljyt+suod. tiptroniciin (175tkm) ja melko varmasti alkuperäset litkut. Olivat kuulemma olleet melkoista mustaa velliä mitä suodattimestakin oli tullut. Nyt vain jännätään, ettei aski mee ja leviä heti vaihdon jälkeen...
Havaintoja: Kylmänä nyppii edelleen vaihteita (niinku tomaatit yleensä) mutta lämpösenä käytös muuttui huomattavasti pehmeämmäksi.
Comment
-
Joo öljyjenvaihto laatikkoon kerran pari vielä pienellä aika välillä.
V8:ssa oli nyppimisongelmaa, kuten olis A8:ssakin. V8:iin piti vaihtaa 3 kertaa jotta alko olla ok. A8:iin 3 vai 4 ja sitten pelas ok. Eli noissa 2->3 vaihteen vaihto on tyypillinen tapa selvittää hieman öljyjen ja laatikon kuntoa.
Passatin tippi taas kenkkuilee taas ihan ihmeellisesti. Välillä pelaa suht ok. Sinne pitäs taas vaihdella öljyjä, mutta liekkö autolla muutenkaan pitkää elinikää.
Comment
-
Kertokaahan nyt vielä tyhmälle että mitä öljyä tonne mun autoon pitää laittaa vaihteistoon autohan on -02 2.4. 6 vaihteinen multitronicci?. Tossa yhen kaverin kaa oli hirvee vääntö siitä kun väitti että pelaa öljyllä kuin öljyllä omaan korvaan kyllä särähti aika pahasti. Oli niin varma asiasta että ois valmis maksamaan lootan jos hajoo tai jos ei toimi. Sano työvansa työpaikaltaan volvon pyöräkoneen vaihteisto öljyä jos haluan. Empä oo nyt tuota laittamassa vaikka toiskin mutta jos täälä ois varmaa tietoa. Vaihdettavahan ne ois, ja taidan vaihdattaa merkinliikkeessä.
Comment
-
Tiedä sitten mitä öljyä tuo pyöräkoneen (kuormaajan?) öljy on ja voi kai se pitkäänkin kestää sillä.
Mutta laittakaa nyt ihmeessä kaverin kanssa paperille tuo sopimus ja ne Volvon öljyt sisään.
Sehän voi muutenkin hajota tuo multi, joten saisit sen uuden laatikon helposti ;)
Oikea öljy marmorilta on kuitenkin G 052 180 A2. Kaksi viimeistä merkkiä tuossa meinaa vaan tonkan kokoa, eli voi olla A6 (20ltr), A8 (60ltr) tai A9 (tynnyri) myös. A2 on litran purnukka.
Comment
-
Moi kaikki,
keväällä tuli kans hankittua tommoinenn haavepeli itselle A6 Avant 4.2l koneella ja jossa on ZFn 5HP24 laatikko. Vanha vm. 2000 ja kilsoja 200tkm.
Öljyt tuli laatikkoon vaihdettua + suodatin ja tiiviste. Pientä sotkua oli, mutta ohjeen kanssa selvittiin ja n.5l meni uutta litkua. Vanha oli mustaa , mutta ei ihan kuraa, josko joku olis ne aikaisemmin vaihtanut.
Öljynä laitoin uutta KENDALL Versatrans, joka käy myös ATFn laatikoihin ja on myös speksit tohon Esson LT öljyyn. Hienosti pelittää, terävästi vaihtaa ja ei luista niin paljon. Vielä uusi lisähuuhtelu hetken ajon jälkeen.
Comment
-
Aihe on kyllä Tiptronic, mutta tuli nyt vastattua tuohon Multitronic kysymykseen.
Vaihdoin itse Multitronic öljyt. Hommaan tein oman täyttölaitteen, kun marmoritiskillä se alkuperäinen (VAS5162) olisi maksanut ~200€. Homma onnistui aika helposti ja toiminut on, koska valituksia ei ole tullut (isukki ajelee autolla). Tosin, pitää tässä taas välillä itse testata, että toimii. Ihan varmuuden vuoksi. Öljyn hankin marmorilta kun en viitsinyt sen suhteen ottaa riskiä.
Aika väsynyt oli huoltoneuvoja (tai ei ollut minkään näköistä palveluhalukkuutta), koska autoa ei ole kuulemma Audin toimesta koskaan huollettu vaan jotain pieniä korjauksia tehty ja sitten tuota öljynvaihtoa ei voi tehdä millään itse. Täysin mahdotonta! Ei se nyt sentään rakettitiedettä ole. Toisella kerralla kun kävin muissa asioissa tiskillä, niin kysyin sitten toiselta huoltoneuvojalta aiheesta. Auton kaikki tiedot löytyivät, huollettu oli ihan ohjelman mukaan ja etsipä vielä tiedon siitäkin, mihin peruutustutkan on/off kytkimen johdot pitää liittää, että saa tutkan hiljaiseksi (peruuteltaessa peräkärryn kanssa).
Tiptronicin öljystä vielä sen verran, että saako sitä jostain edukkaammin kuin marmorilta (muistaakseni 18€/L)?
Kuinka kronkeli vaihteisto on laadusta ja mikä sen takaa, että tämä marmoritiskiltä saatu G 052 162 A2 (G 052 180 A2 = Multitronic öljy, jotenki punaista uutena) on sen parempaa kuin esim. Mobilin ATF-öljy (muista nyt tuon 162 väriä uutena). Voihan se olla jopa "huonompaa" tai sitten samanlaatuista. Täyttömäärä on 9L, mutta kaikki sieltä ei tule ulos, kun vissiin momentinmuuntimeen jää jonkin verran?
Vetopyörästöihin (taka-, keski- ja etupyörästö) tarjotaan G 052 145 S2 (keltaista uutena). Toisaalta mainitaan, että SAE 75W90 käy. Täyttömäärät 1.5L/0.8L/0.8L.Viimeksi muokannut Jodl; 21.12.2008, 01:00.
Comment
-
Jos Tipissä on siis sisällä keltainen ööli, löytyy tarvikeliikkeistä myös Esson LT71141 litkua joka on tiemmä samaa kuin orkkisöljy. Tuota omaani laitoin ja kustansi 11eur/litra. - Ja yhtälailla päin h*l*vettiä toimii laatikko. Luistattelee kakkosta, pilkkii pienemmälle vaihtaessaan ym... Ittensä pelsepuupin keksintö koko rakkine!
Comment
-
Kertokaapas viisammat, mitä kannattais tehä! Passattiin on 140tkm kohdalla korjaamon kuitin perusteella laitettu Mobil Dexron III ATF öljyt laatikkoon öljynvaihdossa. Nyt olis aika taas vaihtaa öljyt, niin mitäs öljyä tällä kertaa sitten? Samaa Mobilia vai VAG öljyä? Onko vahinko laatikossa jo tapahtunut väärien öljyjen vuoksi vai onkohan se vielä pelastettavissa. Laatikko muuten toimii tosi hyvin, paaitsi luisti hiukan ku kokeilin tehoboksia. Mitä siis tehdä, jo auton meinais pitää vielä ittellä.
Comment
-
-
Katkesi vaihdelaatkon öljypohjan pultti. Vaihdelaatikon runko on alumiinia ja pultti oli terastä. Noin 2cm kierrettä, 6mm paksu kierreosasta.
Mistä tunnistaa laadukkaan vastakierresarjan? Mistä saa Tampereella?
Vai onko jotain parempaa, esim porata reikä ja lyödä siihen tappi joka ei levittäisi ruuvia?
Vinkkinä muille kun öljyjä vaihtelette että laittakaa alumiini- tai kuparitahnaa kierteisiin jotta alumiini-teräs ei ota liian tiukaan.
Tässä kuvan tapauksessa laatikon alumiinirunkoa kannattenee lämmittää esim kuumailmapuhaltimella (ja huolehtia ettei laatikon sisällä olevat magneettiventtiilit saa lämpöä) ennen irroitusyritystä josko alumiini laajenisi hieman enemmän kuin teräspultti.
Seuraava päivä: Ostin Sthalwillen ruuvinirroitussarjan, 135Eur. Nyt sitten siellä on myös pätkä stahlwilleä. Pikkuräikällä 10cm varrella ja en edes vääntäny varresta. Voimaa näköjään on. Nyt pitää vetää happea. Kuin alla sanottuna, en hitsausroiskeriskin takia uskaltanut hitsata. En tiedä uskaltaisiko kokeilla jättää kokeeksi ö-pohja kiinni 26 pultilla ja jos tihkuu niin tekee ylimääräisen öljynvaihdon ja hitsaa samalla tuon pultin auki.
Hitsatessa kannattaa huomioida laatikon suojaus. Esim sammutuspeitteellä tms huolehtia ettei roiskeita mene laatikkoon, kun omaa korjaa niin kannattaa käyttää aikaa suojaukseen. Korjaamoilla on vakuutukset tai ainakin he voivat sanoa että öljynvaihdon jälkeen lika lähtii liikkeelle ja siksi laatikko hajosi :-)
Oli 1.9Eur kpl nuo ruuvin Laakkosella. Hyvä kilohinta, luulis kestävän.
Comment
-
Hitsaat siihen pultin kantaan esim. M8 mutterin kiinni. Annat jäähtyä ja sitten vaan kierrät varovasti sen mutteri-pultti-yhdistelmän auki.
Hitsatessa pultin jämä lämpenee sen verran, että pitäisi irrota suht kätevästi. Huolehdi kuitenkin, ettei hitsausroiskeita mene arkoihin paikkoihin laatikon sisään tai tiivistepinnalle.
Comment
-
elikkäs s:sään pitäisi nyt nuo öljyt vaihtaa ja hain marmorilta 8 litraa öljyä auton tiedoilla ja laatikon lätkän tiedoilla (cbf 4 HP-18)... antoivat sieltä sitten kahdeksan pönikkää tuota G 052 162 A2. Laatikon vaihdon yhteydessä selvisi ainakin että laatikossa oleva öljy on punaista ja tuo marmorilta haettu on keltaista? millainen homma tuo huuhtelu on jos sen joutuu nyt suorittamaan? Mistä muuten asiasta kolmanteen tuo täyttö tuohon tapahtuu ja miten?
Comment
-
Tarkoitus olisi vaihtaa omaan tomaattiin öljyt (Vanha nelivaihteinen AG4 01N) Tepolta tilaan todennäköisesti öljyt ja suodattimet, nyt tarvitsisi vaan tietää paljonko öljyä menee kyseiseen lootaan?
Ja jos joku on joskus tehnyt kyseisen operaation olisin kiitollinen jonkunlaisesta kertomuksesta mitä kannattaa ottaa huomioon/tarvitsenko jotain erikoistyökaluja.
Comment
-
Vastaan nyt sitten itse itselleni. Öljyä AG4 laatikkoon menee 5,4 litraa kun laatikko on aivan tyhjä, mutta aivan tyhjäksi sitä ei ilman koko laatikon irti ottoa saa. Olisikin hyvä ostaa öljyä esim. 6 litraa ja ensimmäisen vaihdon jälkeen laittaa vielä loput sisään. Tässä lyhyt työselostus öljyjen sekä suodattimen vaihdosta:
-Aja öljyt lämpimäksi ennen vaihtamista.
-Auto tulee olla vaakasuorassa asennossa.
-Irrota tarkastustulppa ja ylivuotoputki vaihteiston pohjasta.
-Kun öljyä ei enää tule irrota öljypohja, jonka jälkeen suodatin.
-Asenna uusi suodatin ja tiiviste, jonka jälkeen pohja ja ylivuotoputki takaisin paikoilleen, jätä tarkastustulppa auki.
-Kaada uutta öljyä kunnes alkaa valumaan tarkastustulpan kautta ulos.
-Käynnistä moottori ja anna käydä tyhjäkäynnillä kunnes moottori on lämmin (Vaihde P-asennossa)
-Siirrä vaihdevipu kuhunkin eri asentoon muutaman sekunnin ajaksi jonka jälkeen takaisin P-asentoon, moottori koko ajan tyhjäkäynnillä.
-Kaada vielä lisää uutta öljyä kunnes öljyn tippuminen loppuu kokonaan tarkastustulpasta.
-Sammuta moottori ja laita tarkastustulppa ja täyttöputken tulppa takaisin paikoilleen, Done!
Jos jostakin syystä ei halua suodatinta vaihtaa öljypohjan irrotusvaiheen voi jättää luonnollisesti välistä.
Comment
-
Lainaanpa tätä topic:ia
Eli miten tuossa D2 korimallin facelift S8 audissa tarkistetaan öljyn määrä vaihdelaatikosta?
Autoon vaihdettiin huoltamolla stefan tiiviste ja öljyä lisättiin jonkin verran (reilusti alle litra) mutta öljy määrän tarkastus tavasta eivät olleet 100%:sen varmoja, kun kyseessä ei ole audin merkkihuolto eikä näitä edustusluokan vehkeitä sielä joka päivä käy.
Laatikko toimii kuten kuuluu ja mitään nykäyksiä yms. ei esiinny mutta haluaisin tuohon kuitenkin varmistuksen, kun tuo tieto voi muutaman euron säästää pitkässä juoksussa...
Comment
-
Eiköhän se ole sama kuin muissakin D2:ssa eli auto vaakaan, laatikon öljyn lämpötila tarkistetaan läppärillä tai inframittarilla että on sopivan lämmin, ja sitten otetaan täyttötulppa auki. Se toimii määrän mittarina, eli jos tulee ylimäärästä ulos, on liikaa. Jos ei tule voi olla liian vähän tai just sopivasti :)
Comment
Comment