Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Jaahas, on tämän topikin aloittamisesta kulunut jo pari vuotta ja kohta 60 tkm, joten uudelleen pitäisi vaihtaa tippiin öljyt. Tepon kautta oli suodattimen ja öpohjantiivisteen hinta noussut apaut 50 % viimeisimmästä kerrasta joten ajattelin vaihtelun vuoksi tutustua Motonetin tarjontaan.
    Kävin hakemassa Motonetistä koko Vantaan varaston tyhjäksi moisista, eli tiivisteen (9,90e) ja suodattimen (29,90e). Ihmeekseni molemmissa kapineissa luki jotain Germanystä ja merkkinä oli Hans Pries (en sitten tiedä oliko hyvä vai huono asia).
    Kunhan kilometrit tulee täyteen, niin pitää vaihto-operaatio taas suorittaa uudestaan Esson ATF LT 71141 -öljyllä notkistettuna ja em. tarvikkeilla. Ensimmäisen itse suorittamani vaihdon jälkeen ei ole laatikossa ollut minkäänlaisia toimintahäiriöitä, joten vastaavalla proseduurilla jatketaan tästäkin eteenpäin. *koputtaa puupöytää*

    Comment


      #92
      Onko kukaan tohtinut nuita RVS käsittelyitä kokeilla tippilaatikkoon tai yleensäkään VAG:n automaatteihin?

      Comment


      • #93
        Esim Ram-autoon jos siellä kerta on tiptronickkejakin korjattu.
        Onhan niitä läjäpäin korjattu ja voin taasen vahvistaa kun tuli käytyä siellä viime viikolla lohkolämppärin asennuksessa, että korjataan melkein laatikko kuin laatikko autosta kuin autosta.
        Jotkut ovat kyselleet siis noiden manuaalienkin korjauksen perään.

        Harmi vaan kun unohdin tyystin kysellä sen tipin paremman softan perään, että olisko sitä oikeasti jostain saatavilla vai oliko se sitä esson baaria vaan kun viimeksi juteltiin.

        Comment


        • #94
          Autom.öljy

          Meillä on ainakin toiminut hyvin Texacin Texamatic 7045E.
          Sitä tehtaalta suositeltiin(öljy) ja hyvin on toiminut.
          Kysyin samalla sitä öljyjen värieroja ja vastaus oli: nykyisin useimmat auton valmistajat haluavat omiin tuotteiinsa oman väribigmentin, jo senkin takia, että oma aine on aitoa!
          Esimerkkinä wv/audin jäähdytysneste! Normaalia Texacon Havoline XLC+ eri väritys.

          Comment


          • #95
            Offtopicin offtopickki, mutta eikö ton Indianahanesin jutut kuuluis tuonne kaupallisiin tiedotteisiin.
            Sinänsä ihan rehellistä että kaveri profiilissaan myöntää olevansa öljyn edustaja.

            Comment


            • #96
              Vielä öljyistä.

              Tiptronic:
              -noin 90tkm Audin omat G 052 162 A2 (muistaakseni noin 5-6 litraa vaihtui)
              -noin 130tkm viimekesänä vaihdoin suodattimet ja Motonetin G 052 162 A2 öljyt, meni 6 litraa

              Nyt mittarissa reilu 140tkm ja pakkasessakin, kun auto näytti -29 astetta, toimii edelleen.

              Vähän huolestutti tuo Motonet-öljy kun oli edullisempaa kuin Laakkoselta. Lisäksi Motonet öljyt lantrautuivat edellisiin laatikkoöljyihin. Mutta en ole mitään erikoista huomannut....ainakaan vielä.

              Comment


                #97
                Soitin tuossa yks päivä Ram-auton kaverille ja oli oikein asiallinen.

                Neuvoi vielä miten vag-commilla näkee turbiinin luiston. Mennään vaihteiston ohjaimeen ja meas.blockseihin sieltä sitten group 007. Kolmannessa kohdassa näkyy turbiinin tila tai siis ilmeisesti se mihin tilaan sitä ohjataan ja neljännessä ruudussa turbiinin luisto kierroksina. Normaali luisto maantie nopeudessa 0-30r/min.
                Viimeksi muokannut 3BGPassat; 17.5.2007, 12:54.

                Comment


                • #98
                  En nyt keksi millään mistä tuo conv on lyhenne, mutta torq on torque ja reg registered.
                  Mutta minun mielestä siinä kerrotaan yksinkertaisesti rekisteröity luisto, jolloin siinä olisi sitä liikaa.

                  MAF sulla on rikki jos täyskaasukiihdytyksessä on antanu moisia arvoja. Sieltä pitäisi löytyä kenttä jossa on MAF specified ja MAF actual, actual pitäisi pysyä täyskiihdytyksessä vähintään samassa kuin specified.
                  Arvo on jotain luokkaa 850.

                  Comment


                  • #99
                    Nyt herääkin kysymys mistä tuo TC eli Torq.Conv on lyhenne Torq on varmaankin torque eli vääntö? Mitähän tuo Reg sitten tarkoittaa?
                    Registä ei ole tietoa, mutta Torq.Conv ilmeisimmin tarkoittaa Torque Converteria, joka taas tarkoittaa suomeksi momentinmuunninta.

                    Comment


                    • Bemaripuolella vahvasti vallallaoleva käsitys on, että Steptronokkeihin (l. Tiptronic) ei juuri kannata öljyjä vaihdella. Useimmat laatikot prakaavat kun +150tkm vaihdetaan öljyt ja sitten se on rikki, vaikka oli juuri huollettu.

                      Syytä en tiedä, mutta laatikon pitäisi ihan oikeasti kestää isältä pojalle kun sitä ei rikkomalla riko eikä öljyjä suotta vaihtele.

                      Comment


                        Se Bemupuolen juttuhan tulee siitä kun vanhaan kakkaseen laatikkoon laitetaan uudet pesevät öljyt joka irroittaa kökköjä, jotka jumittaa venttiilit jonka seurauksena esim. voi olla 2 vaihdetta samanaikaisesti päällä, josta ei luonnollisestikaan seuraa hyvää. En väitä ettei pitäis paikkansa

                        Comment


                          Tasaisessa körööttelyssä ne maf arvot oli tuomoset. Pitääpä tässä vielä joku päivä katsella niitä tarkemmin.

                          Comment


                          • ZF:n öljyistä

                            Koska tämä öljyasia kiinnosti valmistajan näkövinkkelistä, selasin hieman nettiä. Esim. ohjaustehostimille ZF mainitsee seuraavat yhteensopivat öljyt ja valmistajat:

                            Linkki1

                            ... ja laatikoille, mallin mukaan, seuraavat öljymerkit:

                            Linkki2


                            Asia kiinnostaa sikälikin koska mielestäni omassa askissani, 4HP-24, oli saksasta tuotaessa punaiset öljyt ja aski vaihtoi suht tasaisesti. Kun nyt sitten laitoin sinne keltasiset ATF 71141 öljyt, vaihtoi aski huomattavasti terävämmin kunnes sen resetoi ja asetti kaasupolkimen rajat uudelleen.

                            Saksalaisella www.audiv8.com keskuteluissa, kuten jenkkienkin sivustoilla, ehdottomasti kielletään laitamasta punaista öljyä laatikkoon. Mutta valmistajan mukaan sitä sinne voi tietyillä ehdoilla laittaa. Jopa ihan Esson 220:stä mikä tuntuu pohjolan olosuhteisiin suhteellisen kankealta tavaralta.

                            Pitäisiköhän tässä ottaa seuraavaksi yhteyttä ZF:n suomen konttoriin...

                            Mode:Linkit lyhennetty.

                            Comment


                              Tänään vaihdoin ilmansuodattimen ja kävin kokeilemassa täyskiihdytyksiä. Maf tavoite tosiaan se 850, mutta toteutunut kävi jopa yli 1100. Normaalia? Muuten kyllä toteutunut seurasi hyvin tavoitetta.

                              Maanantaina olis tarkoitus vaihdattaa öljyt ja suodatin laatikkoon. Jos tulee ulos oikein likaista niin huuhdellaan vähän.

                              Comment


                              • Normaalia?
                                Normaalia. Lastutettu auto?

                                Comment


                                  No minun tietääkseni aivan vakio ohjelmalla.

                                  Comment


                                  • Ok, ei arvoissa mitään hämärää ole kunhan pysyy tavoitteessa. Olen itsellen vaan yrittäny selvittää mistä johtuu noi kovin hyvät arvot...
                                    Ehkä maffien eroista sitten.

                                    Comment


                                      Tänään vaihdettiin öljyt ja suodatin. Ensin laskettiin vanhat pois jotka olivat tosi mustat. Öljypohja pois ja putsaus. Magneetit olivat aivan metalli moskan peitossa. Lisäksi öljypohjassa oli parisen kymmentä pikku metalli hippua. Varmaankin turbiinista kotoisin? Sitten uusi suodatin ja öljypohja uuden tiivisteen kanssa paikoilleen. Uudet öljyt sisään ja auto käymään n10minuutiksi. Proppu auki ja laskettiin se n4litraa mikä sieltä pelkällä propun aukaisulla tulee. Tämäkin oli aivan mustaksi mennyt. Sitten uudestaan täyttö auto käyntiin ja lisättiin niin kauan että tulee yli.

                                      Hieman pehmeämmin alkoi toimimaan.

                                      Eli ei tosiaankaan mennyt hukkaan tuo vaihto, mutta jos vaihdetaan paljon ajetut öljyt niin ehdottomasti suodattimen vaihto ja huuhtelu.

                                      e: 20.2
                                      Kylläpä oli aamulla aivan eri pehmeä toiminta aikaisempaan verrattuna. Ei läheskään sellaista töksähtelyä kuin ennen öljynvaihtoa.
                                      Viimeksi muokannut 3BGPassat; 17.5.2007, 12:55.

                                      Comment


                                      • Onko totta,että eivät muka tiedä vw/audi tiskillä mikä aski on kyseessä?
                                        Vain sen 3-kirjaimisen tunnuksen tietävät, muttei muuta, esim sitä zf-tunnusta.

                                        Täytyy sit nostaa vielä auto ylös ja kurkkaa sieltä pohjasta.

                                        Eivät oikein näytä tarvikeliikkeissä tietävän tota FEV-tunnusta.
                                        Öljyiksi sanoivat vain ,että tarttee jotain audin omaa ATF-öljyä.

                                        Mikähän öljy tohon 5-v tippiin menisi? Oli näköjään liian vaikeaa saada sitä marmorilta tietoon. Entä suodatin? Tuolla 119?,motonetistä tietty vois kysyyhalvemmalla jos löytyis.

                                        Hauskaa kun ei tiedä aikaisempien omistajien askin öljyjen vaihdoista mitään, niin päätin soittaa leimassa olevaan huoltoliikkeeseen.
                                        Pitäisi mennä henk.koht. kysymään huoltohistoria,eivät anna
                                        puhelimen välityksellä.Ja tiedot eivät tietenkään ole valtakunnallisia,
                                        ettei vaan sais sitä tietoa toiseen vag-liikkeeseen...

                                        140tkm kohdalla oli maininta 60 tkm lisätyöt, sen jälk. ajettu n.25tkm,
                                        pitää yrittää onkia jostain sen aikainen omistaja jos muistaa onko
                                        vaihdettu?

                                        Comment


                                          5v tippeihin audin oma öljy tai sitten se Esson LT-jotain. Haulla pitäs löytyä.

                                          Suodatin halvemmalla esim jn-trading:in kautta.

                                          Comment


                                            A6 V6 tiptronic

                                            Mistä lisätään/vaihdetaan öljyä tiptronic lootaan? Laatikon pohjassa kaksi tulppaa isonpi ja pienenpi. Täyttöaukkoa en löytänyt.Kertoisiko joku,autodatan kuvassa on putken pätkä mutta minä en sellaista löytänyt.

                                            Comment


                                            • Alemmasta tyhjennetaan ja ylemmasta (Muistaakseni isompi) taytetaan. Auton pitaa siis olla vaa'assa ja taytto tehdaan auton alta "kunnes-tulee-yli." Oljyn laadun on myos oltava tasmalleen oikea!

                                              Taman taytyy vaihteistoa vahan kierrattaa ja "tarkistaa," ts. tayttaa piripintaan, oljyn maara toistamiseen auton kaydessa. Viela tarkemmilla ohjeilla myos oljyn lampotila pitaisi olla tarkistettaessa oikea, tarkat ohjeet loytyvat kylla haulta taltakin foorumilta.

                                              Comment


                                                Sanomattakin selvää, että täyttämiseen tarvitaan pumppu ja putki joka törkätään täyttöäukosta sisään. Eli se täyttäaukon kaula toimii samalla määrän mittarina.

                                                Comment


                                                  Audi A6 avant tiptronic

                                                  Kiitoksia paljon neuvoista ja tiedoista.

                                                  Comment


                                                  • Oisko jollakin kokemusta :) Kuinkas tarkka tuo tiptronic on tuosta öljyn pinnasta, voiko tuollainen 1-2dl vaikuttaa oleellisesti toimintaan? Ajattelin tarkistaa öljynpinnan laatikosta ja sieltä arviolta tuollainen 1,5dl purskahti pois.. Seuraus, laatikko vaihtaa nyt hyvinkin sivistyneesti.. Olen aikaisemmin kevällä vaihtanut öljyt ja suodattimen ja silloin n.40 asteisena tarkistanut öljyn määrän..

                                                    Comment


                                                      Kyllähän se on aika tarkka. Mun A8:in laatikkoon piti lisätä 0.5l öljyä, ennen lisäystä laatikko luisti paljon ja liikkeellelähtöön tarvittiin melkein 3000 kiekkaa.

                                                      Mutta mulla oli sitä liian vähän, en osais arvata mitä ongelmia vois tulla jos sitä on desi kaks liikaa. Olettaisin, ettei mitään.

                                                      Comment


                                                      • Nyt kun hiemen vähemmän öljyä vaihtaa pehmeämmin, mutta myös luistaa enemmän...Eli mukavempi ajella, mutta hieman hitaampi :( Toki liikkeelle lähdetään heti kun jarrulta jalan nostat :)

                                                        Comment


                                                        • Eipä sitä öljyä sinne pumpulla laiteta vaan virallinen VAG-kanisteri pitkällä letkulla ripustetaan konepellin koukkuun :)

                                                          Comment


                                                            Desin tai parin vajauksella olen huomannut olevan hyvinkin suuria vaikutuksia mm. juuri luistoon ja vaihteiden kytkeytymisen viiveeseen.
                                                            Nykyisin tulee täytettyä tipin öljyt huoneen lämpötilassa, jolloin olettaisin sinne menevän hieman enemmän öljyä kuin noin 40°C lämpötilassa. Negatiivista vaikutusta tällä pienellä ylitäytöllä en ole havainnut.

                                                            Sellainen havainto on tässä tullut tehtyä muutamien tipin öljynvaihtojen yhteydessä, että kun vaihtaa suodattimen ja öljyä n. 7 litraa, niin laatikon käytös on hieman tuittupäinen ajettaessa heti öljyjen vaihdon jälkeen. Muutaman sadan kilometrin ajamisen jälkeen käytös taas tasoittuu tuttuun ja turvalliseen vaihtamiseen ilman ylimääräisiä luistatuksia tai kytkentäviiveitä eri vaihteiden välillä.

                                                            Comment


                                                            • Kiitokset vastauksista, täytyy laittaa ihan vähän lisää öljyä joku päivä :) Jos tulisi vaikka mieleinen..Nyt ehkä luistaa mun makuun liikaa...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X