Myös Länsirannikon Öljytukku myy Esson öljyä. Tosin 20 litran pöntöissä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Nyt on öljyt vaihdettu ja ei muuta voi sanoa kuin että osui taas oikea korjaamo kohdalle.
Olin paikan päällä kaiken kaikkiaan melkein tunnin ja kolme varttia ja homma maksoi 50e! Ja kaveri käytti omia öljyjäänkin sellainen puolisen litraa. Vaikka olin varannut peräti viisi litraa öljyä, niin kävi tavallaan tuuri että sieltä tuli 5,5 litraa ulos.
Olen saanut muutaman kyselyn tästä Ram-Autosta kun olen näemmä ainoa täällä vaikuttava, joka siitä edes juttua on kuullut. Joten tässä vähän valaistusta...
Kaveri on tosiaankin korjannut monet VAG-laatikotkin (ja monet monet muut merkit), tavallisesta automaatista tiptroniciin. Harmitteli siinä oikeen kun jutusteltiin työn lomassa kun ei ole multitronicia päässyt vielä aukaisemaan (ei ole kukaan tajunnut ottaa vielä yhteyttä ja enimmäkseen menevät takuuseen). Tiesi kyllä mikä niissäkin menee rikki ja mielellään korjaa nekin, eli vink vink.
Työ tehtiin todella ammattimaisesti ja kaverillahan on lisäksi upouudet tilat.
Vanhat öljyt laskettiin ensin erilliseen astiaan (ei suoraan tynnyriin), ja mitattiin jotta tiesi paljonko sinne about menis. Öljypohja pestiin koneessa jonka jälkeen kaikki magneetit puhdistettiin vielä erikseen jollain (Wurth?) aineella. Myös kaikki ruuvit uitettiin ja putsattiin tuossa aineessa.
Vanhat tiivisteen jämät kaavittiin tarkoin pois ja pinnat putsattiin vielä tuolla samaisella aineella.
Kasauksen jälkeen öljyt sisään, jota meni about kolme litraa alkuun. Sitten proput kiinni, auto käymään ja käytiin vaihdekaavio pariin kertaan läpi ja jätettiin auto käymään. Öljyä lisättiin niin kauan, että alkoi vuotaa yli auton käydessä. Meni suht sama määrä kuin tuli poiskin.
Eli VAG-COMia ei käytetty ja on täysin turha menetelmä. Niin monet laatikot on kuulemma korjannu ja öljyt vaihtanut ja yksikään ei ole takaisin tullut sen takia kun ei ole VAG-COMilla tarkastettu just siinä lämpötilassa kun pitäis.
Pitkällä koeajolenkillä sain kattavan selvityksen ton laatikon toiminnasta, että miten mikäkin toimii missäkin vaiheessa ja samaten huollon aikana sain tietää monenmoista ja millaisia hommia hänellä on ollut näiden kanssa. Sain jopa ohjeet puhdistaa ilmamassamittarin säännöllisin väliajoin, koska saattaa vaikuttaa miten kone vaihtaa ja muutenkin vääntöön.
Olipa hänellä ollut yksi A6 jossa oli laatikko ollut "viallinen", ei ollut tahtonut pienempää vaihtaa millään. Laatikossa ei mitään vikaa ollut, vaan ilmamassamittarin vaihdolla kaikki alkoi toimia kuten ennenkin.
Ja tämä kaveri, Antti Röyhkiö on ollut aikoinaan Mazdalla huoltopuuhissa sekä korjaamopäällikkönä.
Firman nimihän on Ram-Auto ja suosittelen lämpimästi!
Comment
-
Ei oikeastaan mitään kummallista. Kaveri kertoi koeajolla vaan missä vaiheessa turbiinilukko menee päälle milläkin vaihteella. Tai itse asiassa se menee aina siinä 2000rpm paikkeilla, joka on liian aikaisin ainakin mun autolla. Ja on liian aikaisin siksi, että softa on suunniteltu väärin. Hänen mielestään se pitäisi mennä vasta kun auto alkaa oikeasti vääntämään, eli siellä lähempänä 3000rpm. Noihin on softapäivityksiäkin jopa saatavilla mutta niitä ei jaella, koska se ei ole alaspäin yhteensopiva. Eli jos asiakas ei pidäkkään uudesta ohjelmasta, vanhaa ei helposti takaisin saa.
Täytyy sanoa, että aika hyvin... Minä en todellakaan huomaa turbiinilukkoa kun kakkosella ja senkin vain kovemmassa kiihdytyksessä, nypäyttää silloin aavistuksen kun se menee päälle.
Eli jos olet huolestunut nykäyksestä kakkosen ja kolmosen välissä, se on turbiinilukko. Ei se nyt tietenkään saa nypäyttää niin, että niskat katkeaa mutta perseessä pitäis tuntua.
Sellainenkin asia selvisi kun ihmettelin johtojen ja solenoidien määrää öljyn seassa, että jos nyt ne kaikki sähköhilppeet jostain syystä menis sieltä rikki, niin autolla pystyy vielä ajamaan vaikka korjaamolle. Laatikko toimii silloin mekaanisesti ja vain kolmosvaihteella.
Comment
-
Voihan se olla. Huoltokirjan ja takaluukun tarroista katsottuna laatikko on EPV, se oli syvällisin tieto mitä meillä jäi tuosta laatikosta käteen.
No, isä käytti autoa merkkiliikkeessä öljynvaihdossa ja maksoi 318e..., öh köh.
Ram-Autossa kaveri sanoi, että olis tuonu tänne vaan, osat olis kyllä järjestyny.
Comment
-
Mulla tehtiin tiptroniciin (5-portaiseen) öljynvaihto paikallisella "nyrkkipajalla" pari kuukautta sitten ja sen jälkeen on vaihteisto alkanyt nykiä aina silloin tällöin. Luin tuon A6tonen öljynvaihtokertomuksen ja tulin siihen tulokseen, että mun vaihto ei mennyt ihan oikein. Öljyt vain valutettiin pois ja uudet tilalle, mutta autoa ei käynnistetty missään vaiheessa. Onko nyt näin, että mulla on pari litraa liian vähän öljyä laatikossa?
Comment
-
Huomenna menen samalle pajalle uudestaan, jossa öljynvaihto alunperin suoritettiin. Tarkistavat, että siellä varmasti on riittävästi öljyä. Viimeksi laittoivat jotain volkkarin omaa automaattilaatikon öljyä ja sitä meinattiin nytkin lisätä tarvittaessa. Toivottavasti on edes oikeata öljyä...
Suodatinta ja tiivisteitä ei vaihdettu öljynvaihdossa (eivät edes ehdottaneet moista). Järkevintä olisi varmasti vaihtaa nuokin, mutta eipä niitä varmaan ole huomenna saatavilla.
Olen ajanut n. 3000 km tuon huollon jälkeen (mittarissa nyt 130 tkm). Mitä arvelette, onko reipas eteneminen ja vaunun veto tehnyt hallaa laatikolle, jos siellä on liian vähän öljyä. Niin ja autossa on voimaa.comin ohjelma, jolle lupaavat 190 hv/290 N...
Comment
-
Jos purkin/tynnyrin kyljessä on koodi G 052 162 A2, niin sitten menee oikeaa öljyä laatikkoon.
Minusta on erittäin outoa, että ei edes öljypohjan tiivistettä vaihtaneet! Onkohan totta? Öljypohjan irroittaminen ainakin repi omasta vanhan tiivisteen ihan riekaleiksi.
Öljypohjan tiivisteen ja suodattimen vaihto on minimivaatimus minulla ainakin öljyn vaihdossa, nuo muut ketjun alussa luetellut tilpehöörit ei nyt ehkä niin tärkeitä ole (paitsi ehkä öljysiivilän putken tiiviste. Itse vaihdatin kyllä kaikki mahdolliset, osat saa helposti jonkun Atoyn kanssa yhteistyötä tekevän varaosaliikkeen kautta.
Peru aika. Tilaa aika muutaman viikon päähän jostain muusta liikkeestä ja tilaa osat + öljyt itse.
Ei se vähä öljy välttämättä paha tee, paljon riippuu tietenkin miten vajaa se on. Jos ei ole laatikko päässyt kuumentumaan vaikka jyrkkään mäkeen liikkeelle lähdettäessä ("kytkin" kovilla), niin en huolestuisi.
Tuo virisofta ei ainakaan laatikkoa pahenna mielestäni, kyllähän nimenomaan tipit kestää isoja tehoja/vääntöjä.
Comment
-
Kyllä se suodatin olisi tärkeä vaihtaa, etenkin jos autolla on ajettu paljon/kauan ennen öljyjen vaihtoa.
Vanha suodatin on täynnä kaikkea sontaa, mikä vuosien varrella on kertynyt. Kun lootaan vaihdetaan uudet, ominaisuuksiltaan tuoreet öljyt, pesevät ne lootassa kiinni olleet muutkin kurat liikkeelle, ja vanha suodatin voi mennä tässä rytäkässä tukkoon. Ja kun suodatin menee tukkoon, voi lootasta tulla entinen.
Omalta kohdaltasi onnettomuus lienee vältetty, kun 3 tkm jo takana uusilla öljyillä ilman vahinkoja. Suodatin mahtaa olla melkoisen täynnä, kannattaa vaihtaa kun seuraavan kerran lootalle jotain tekee.
Omassa oli järkyttävässä kunnossa orkkisöljyt ja -suodatin 165 tkm kohdalla, sinne vanhan suodattimen riesaksi uudet öljyt olisivat mitä todennäköisimmin tuhonneet lootan. Tästedes on tarkoitus laittaa uudet öljyt ~30 tkm välein (reilu vuosi) ja öljyt ja suodatin ~60 tonnin, 2-3 vuoden väleillä.
Comment
-
Meikän 347 tkm Tip-lootaan on vaihdettu 2-3 kertaa öljyt, aikaisemmista en tiedä, mutta viimeisessä (noin 330 tkm kohdalla) vaihdettiin suodatin ja tietty tiivisteetkin. Teetin tuon laiskuuttani merkkarissa eikä ole mitään toimintamuutoksia tai häiriöitä ollut havaittavissa. Ainoastaan puolilämpimän laatikon/moottorin mukanaan tuoma ominaisuus kytkinlukon lukittumatta jäämisestä on jäänyt vähemmälle.
Comment
-
Käväisin äsken tuossa kyseisessä korjaamossa. Huoltomies muisteli, etteivät viimeksi avanneet ollenkaan öljypohjaa, vaan ainoastaan laskivat tyhjennyspropusta öljyn pois. Sen takia tiivisteitä ei vaihdettu.
Saavat tuossa iltapäivällä öljyä lisää, niin täytyy vielä mennä tarkastamaan, että sitä on riittävästi. Viisainta olis varmaan tilailla nuo tiivisteet + suodatin ja vaihdattaa vielä ne tässä lähiaikoina. Kiitoksia kovasti vinkeistä!
Comment
-
No nyt on käyty öljyn määrä tarkistamassa. Oli sen verran tumman näköistä tuo öljy, että huoltomies ehdotti samaa käsittelyä kuin edelliskerralla. Kaveri laski öljyt pois ja laittoi propun kiinni. Sitten auto käyntiin ja vaihteet läpi ja samalla lisättiin öljyä niin kauan, että alkoi tulla yli. Öljyä meni kaikkiaan n. 4 L. Tarkistin myös, että on varmasti oikeaa tavaraa (G 052 162 A2) ja olihan se.
Sanoin tuosta suodattimesta, mutta kaveri oli sitä mieltä ettei noilla kilometreillä vielä tarvi huolehtia (ollut pari kymmentä vuotta hommissa, tosin aiemmin toyotalla). Ehdotti että vaihdetaan suodatin ja muut kilkkeet sitten, kun 160 tkm tulee mittariin.
Kysyin sitten mitä olen velkaa tuosta lystistä, niin kaveri sanoi vain että ajelehan vähän aikaa ja tule ilmoittelemaan miten pelittää, niin katsotaan sitten jotain hintaa siitä :)
Comment
-
Oli sen verran tumman näköistä tuo öljy, että huoltomies ehdotti samaa käsittelyä kuin edelliskerralla.Sanoin tuosta suodattimesta, mutta kaveri oli sitä mieltä ettei noilla kilometreillä vielä tarvi huolehtia (ollut pari kymmentä vuotta hommissa, tosin aiemmin toyotalla). Ehdotti että vaihdetaan suodatin ja muut kilkkeet sitten, kun 160 tkm tulee mittariin.
Comment
-
Kyllähän se kuulostaa... Oma huoltomieheni sanoi kun öljyä laskettiin ulos, että tässä vaiheessa se on hyvä vaihtaa kun öljy oli oikeastaan kuin tuoreesta purkista kaadettua.
Kommentoi myös, että jos sieltä tulee kuraa ulos, niin se on varma että jossain vaiheessa saa varautua ongelmiin.
Täytyy sanoa kuitenkin noista aikaisemmista kommenteistani se, kun ihmettelin miksei öljypohjan tiivistettä ole vaihdettu, että eihän tietenkään Samin tapauksessa ole vaihdettu kun ei ole koko pohjaa edes irti käytetty ;)
Ajatukset vaan oli jotenkin omassa operaatiossa...
Comment
-
Täyttö ja tarkastus juurikin siitä isosta 17mm kuusiokoloropusta. Siellä ropun päällä öljypohjassa on semmoinen irtonainen muovikaulus/-tötterö, joten kun öljyä ruutalla tms lisäilee kannattaa olla varovainen ettei irroita sitä muovia. Se on kiinni kuitenkin ihan vain painamalla.
Edit: Siis tarkastus nimenomaan juuri auton käydessä ja vaihde P:llä, öljyt sopivan lämpiminä.
Comment
-
Tiptronic jatkuu:
Kysäsin Tampereella Laakkoselta osien hintaa....pyysivät pelkästä suodattimesta noin 120Eur ja propusta 30eur...
Marssin Osaset liikkeeseen Tampereen Varaosamiehet Oy:n ja sanoin laatikon tyypin. He soittivat perään ja kysyivät muut laatikon lätkässä olleet numerot jotta oikeat osat oikeaan laatikkoon tulevat. Ja myöhemmin soittivat vielä uusiksi kertoen että osat löytyvät ja ovat perillä seuraavana päivänä. Hintakin oli kohdillaan.
Sain osat päivässä ja esim suodatin maksoi 36eur, pohjaproppu 5eur jne. Suodattimessa oli ZF logot, Atoy:n tuomia. Ainakin tälläkertaa palvelu pelasi erittäin hyvin.
Mukavasti hymyilytti :-)
Vihjeenä: kaikki laatikon lätkässä mainitut numerot paperilapulla mukaan kun menee ostamaan suodattimia+tiivisteitä.
Comment
-
Eli VAG-COMia ei käytetty ja on täysin turha menetelmä. Niin monet laatikot on kuulemma korjannu ja öljyt vaihtanut ja yksikään ei ole takaisin tullut sen takia kun ei ole VAG-COMilla tarkastettu just siinä lämpötilassa kun pitäis.
Hieman kuulostaa menetelmän tarkkuus ns. katteeseen vaikuttavalta know-how:lta. Öljyn tiheys ja viskositeetti muuttunee prosentin kymmenyksen oli se lämpötila +30 tai +50. No, jos itse vaihtaa niin kannattanee tavoitella tuota ihanne lämpötilaa, ei sillä mene sitten ainakaan metsään.
Comment
-
ArnoldElba
Tipronicin öljyt
Käytin eilen kärryäni (-99 A8) huollossa ja tulin siinä sitten kysyneeksi, että pitäiskös noita vaihteistoöljyjä jossakin välissä vaihdella. Sain vastaukseksi, että masiina on suunniteltu kestämään siten ettei öljyjä vaihdella sen elinaikana ollenkaan. Eivät myöskään suosittele kyseistä toimenpidettä, sillä kokemuksen mukaan laatikko laukeaa useinmiten juuri hetkisen öljynvaihdon jälkeen, kuin että jätettäisiin litkut kokonaan vaihtamatta.
Aika jännä kommentti sikäli, että voisin ainakin kuvitella öljynvaihdon pidentävän laatikon elinikää eikä päinvastoin. Eliniäksi ilman öljynvaihtoja tuo kyseinen "rasvari" arvioi n. 300-400tkm. Hajotessa laitetaan sitten vaihtoloota, kun vanhan korjaaminen tulisi kalliimmaksi...
...että näin täällä Sveitsissä=).
Comment
-
Tästähän on juttua riittänyt ja tämä linkki jo aikasemmin monasti esitetty.
http://www.audipages.com/Tech_Articl...servicing.html
Ja voin kyllä allekirjottaa tuon linkin asiat, koska omasta juuri vaihdettiin ilmeisesti ensimmäisen kerran laatikon öljyt ja melkosta kuraa oli. Ajettu kuitenkin 270tkm.
Miksi Skodalla on samalla laatikolla 60tkm vaihtoväli kun taas VW/Audi ei semmosta suosittele?
Comment
-
3BGPassat:
Kävisikö Vepsäläinen Oulussa? Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta ainakin mainostavat sivuillaan VAG-automaattivaihteistojen korjauksista.
Comment
-
3BGPassat
Ei ilmeisestikkään löydy kovin paljon kokemusta tiptronicin korjauksesta, mutta voihan tuota kysyä.
VAG-automaattivaihteistojen korjaukset
Teemme ainoana autokorjaamona Pohjois-Suomessa VAG-automaattivaihteistojen korjauksia. Poikkeuksena ovat tiptronic- ja multitronic-vaihteistot, joiden vaihtaminen on korjaamista taloudellisempaa.
Comment
-
3BGPassat
Vepsäläisellä olivat sitä mieltä ettei kannata juuri muuta aluksi tehdä kuin vaihtaa öljyt suodattimineen ja kun ei ole tietoa onko öljyjä aiemmin vaihdettu niin vielä hieman huuhdella.
Tässä vähän kahden vaiheilla että pitäskö kokeilla pelkkää öljynvaihtoa vai ajaa +800km jonkin specialistin tykö. Esim Ram-autoon jos siellä kerta on tiptronickkejakin korjattu.
Comment
Comment