Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Oisko tuo 1.1 litraa keskitasauspyörästö eli Torsen. 0.5 litr sitten etutasauspyörästö.

    Comment


    • Vaihdoin viikonloppuna voimansiirron öljyt -11 vuotiseen 2.7 tiptronikkiin. Laatikko on sama 6HP19A kuin kolmelitraisessakin. Kilsoja 263 tkm.

      Takaperään on helppo vaihtaa öljyt. Siinä on perinteiset proput poistolle ja täytölle.
      Sinne olisi pitänyt vissiinkin mennä se 1,75 litraa, mutta meni vain noin 1,2-1,3 litraa kunnes alkoi juoksemaan täyttöreiästä ulos.

      Torseni sijaitsee näissä kardaanin etuosassa, eli heti vaihdelaatikon takana. Siinä on ainoastaan täyttöaukko pelkääjän puolen sivussa. Täyttöaukosta lähtee reikä suoraan alaspäin ja vaatii pientä letkua ja näpräämistä että sinne saa imuletkun.
      Öljyä pitäisi tässä olla 0,5 litraa. Itse sain imettyä pois jotain desejä, mutta kuitenkin huomattavan määrän. Täytin uudella öljyllä ja ajoin 10km. Imin taas pois ja täytin uudestaan.
      Tänne menee se limited slip peräöljy.

      Etuperä on vaihdelaatikon "sisällä", joten siinäkin on vaan lisäysproppu. Proppu sijaitsee oikean vetoakselin etupuolella.
      Siitä reiästä myöskin pienemmällä letkulla imemällä sain vanhaa öljyä pois melkein litran.
      Sieltä pitäisi ottaa pois 1,1 litraa ja laittaa samanverran tilalle. Tuon täyttöpropun alareuna on vetoakselin alareunan tasolla. Laitoin tänne ohjeesta piittaamatta niin paljon kunnes alkoi valumaan pois. Ei siinä muutamaa desiä enempää varmasti eroa ollut.

      Etu- ja takaperään laitoin perus Castrolin Syntraxia.
      Torseeniin pitää laittaa tosiaan sitä limited slippiä.
      Varmasti kaikilla öljyvalmistajilla on tuonne sopivat öljyt.
      Peräöljyjen kanssa läträtessä käytin ihan perinteistä öljypuristinta öljyä poistaessa ja uutta lisätessä. Virittelin kutistesukalla tuohon puristimen omaan letkuun sen ohuemman letkun. http://www.motonet.fi/fi/tuote/80320...topuristin-05l

      Vaihteistoon läträsin vihreät Ravenol 8HP öljyt (vaihteiston tyyppikilpi vihreä) Ulos valutettu oli ihan perusöljyn väristä, joka oli vähän ruskettunut kilsojen myötä.
      Suodattimessa oli valmistusaika marraskuu/2010, joten sitä ei ainakaan ollut ikinä vaihdettu. Tuskinpa öljyjäkään. Öljypohjan magneeteissa oli vähänen määrä mustaa möhnää kiinnni.
      Öljypohjan tiivisteen ostin vaihteistokauppa.fi paikasta, kun heillä oli sellainen hyllyssä ja sattui olemaan ajomatkan varrella.
      Alkuperäinen öljypohjan tiiviste oli metallireunuksellinen, jossa oli kumi. Uusi oli kokokuminen.
      Öljypohjan kiristin 7 Nm kireyteen, kun ohjeellisella 10 Nm momentilla tiiviste alkoi selvästikin paeta liikaa välistään. Tuolla seitsemällä puristui silleen sopivasti pulttien kohdalta.
      Autossani on 13 pulttinen öljypohja.
      Uudet öljyt painettiin sisälle Biltsin pumpulla. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...te-2000024044/
      Ja tämä adateri sopii suoraan öljynjäähdyttimen liittimiin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aa-2000031879/
      Öljyn kiertosuunta jäähdyttimessä on ylhäältä sisään ja alhaalta takaisin askiin.
      Öljyä kului noin 11 litraa. Ostin 16 litraa. Varmastikin kahdeksalla litralla saattaa selvitä jos ei tyhjennä jäähdytintä ja tekee muutenkin säästeliäästi. Minä en säästellyt...

      Toistaiseksi ei valittamista lootan käytöksessä. En nollannut mitään. Ei se ainakaan huonompi ole. Tosin enpä sillä vielä ole niitä tuttuja reittejä ajellutkaan, vaan ainoastaan testilenkkien lisäksi 200 km maantietä. Käytöksessä ei tosin ollut juurikaan moitittavaa ennenkään.
      Varmasti tein tuon vaihteistoöljyjen vaihdon aivan jäätävillä ja täysin väärillä menetelmillä, joten jos teet samoin, niin sitten omalla vastuulla :)
      Toivottavasti tästä on apua jollekin. Itse olisin ainakin kaivannut juuri tämän viestin sisältöä öljynvaihtoja suunnitellessa.

      Comment


      • Et-autotechillä vaihtoivat eteen, keskelle ja taakse castrol syntrax universal 75w90, lootaan Valvoline atf. Periin meni se 3L about, lootaan 13,5l huuhtelemalla. Aikaisemmin jostain päin voimansiirtoa koneen takaosan/laatikon maastosta kuului kylmänä sirkkelimäistä sirinää tyhjäkäynnillä, joka voimistui kiihdyttäessä. 6 vuotta tätä efektiä kuuntelin, ja nyt sitten kun joka paikkaan vaihdettoin öljyt, ääni loppui. Loota tuntuu vaihtavan kylmänä paljon smoothimmin, lämpimänä ei juuri eroa. Muuta vikaa kuin tuo sirinä ei ollut.. hinta oli ~800€ polttoainesuodattimen kanssa.

        Comment


        • Valvoline atf
          ja tuo Valvoline on punaista ?

          Comment


          • Punaista joo, toivottavasti sellaista sinne kuuluu :)

            Comment


            • 5v tippiin 5hp tuo näyttäsi käyvän ja aisinin laatikoihin, mutta 6hp eli 6 vaihteisiin tippeihin tuo minusta on kyllä väärä öljy. Jäi nyt topikin rönsyilyn takia hieman epäselväksi kumpaan sitä laitettiin.
              E: nähtävästi 5hp loota kyseessä niin oikein meni.
              E: bongasin vaan LT71141 ja jws 3309, mutta olihan siellä myös lifeguardfluid 8. Näköjään tuo soosi käy 5hp ja 6hp ja aisin.
              Viimeksi muokannut LauriJT; 30.3.2018, 08:04.

              Comment


              • Autona siis audi a6 2.4 quattro tiptronic, 1999. 5 vaihdetta eteenpäin. Ei kai sillä öljyn värillä ole niin väliä? Kunhan värjäävät eri väriseksi että erottuu moottori ym. öljyistä.

                Comment


                • Ei ole värillä väliä kunhan luokat täsmää.

                  Comment


                  • Täälläkin paljon juttua Valvolinen sopimattomuudesta 5hp laatikoihin, syy ei tiedossa mutta vaihtamalla parantuneet. Liekö värillä sittenkin väliä ?
                    Kunhan värjäävät eri väriseksi että erottuu moottori ym. öljyistä.
                    Muutamalla valmistajalla on kullankeltaista vaihteistoöljyä joten tuskin.
                    Viimeksi muokannut evinrude; 30.3.2018, 22:29.

                    Comment


                    • Miten se sitten esiintyy, jos öljy ei sovi? Itse en näistä tiedä mitään, joten ei ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin luottaa autopajaan :) Valmistajakin kun hehkuttaa että sopii kaikkeen maan ja taivaan väliltä, enkä itse ainakaan suostu uskomaan, että 20v vanhalle laitteelle olisi sopivan öljyn valmistaminen mitenkään erityisen vaikeaa:

                      Valvoline ATF provides outstanding protection and lubrication of the automatic gearbox over a
                      wide temperature range. It is recommended for use in, new and rebuilt automatic transmissions
                      as mentioned in this sheet, and will not void new car warranties. Valvoline ATF maximizes the life
                      of higher mileage automatic transmissions.
                      Homman pointtina oli anyways se, että nyt kun on tullut 300tkm ajettua autoa huollatettua muutenkin (jarrut, jakopää, etunivelet pari v sitten jne.), niin olisi perin tylsää jos loota tai jokin muu leipoisi kiinni. Asentajan mukaan vanhoista öljyistä ei voinut alkuperäistä väriä päätellä enää, joten tuskin tuo nyt huonompaan suuntaan meni.
                      Viimeksi muokannut Ihmemies; 31.3.2018, 01:16.

                      Comment


                      • Asentajan mukaan vanhoista öljyistä ei voinut alkuperäistä väriä päätellä
                        Ei siihen ole tarvettakaan 5HP laatikoissa, vihreä tyyppikilpi Mobil LT71141, musta kilpi - punainen ATF.
                        Jokainen rasvailee omia laatikoitaan haluamallaan öljyillä, tälläkin foorumilla paljon juttua punaisen öljyn aiheuttamista vaivoista 5HP laatikoissa. Vaikka purkin kyljessä on merkintä G052 162 ei öljyn valmistaja ota vastuuta vikaantuneesta laatikosta. Öljyn väri muodostuu perusöljystä ja lisäaineistuksesta.
                        Viimeksi muokannut evinrude; 3.4.2018, 10:04. Perustelu: typo

                        Comment


                          Minulla on vihreä kilpi ja siellä on VW G052 162 mukaiset öljyt väriltään punaiset.

                          Comment


                          • S6 C5 automaattivaihteiston öljyt?

                            Mitä öljyjä porukka suosittelee 4.2l v8 ässän 5HP24A vaihteistoon?
                            Ei varmaan kannata ainakaa laadusta tinkii vaikka maksaiski vähä enemmän.
                            Mutta kokemuksia haluaisin joka hintaluokasta :)

                            Comment


                              C5 koreissa on käytetty muistaakseni kahta eri laatua. Vaihtuu jossain vuosimallissa, selvin tapa on kurkata laatikon kyljestä onko ZF:n tyyppikilpi mustalla vai vihreällä pohjalla. Kilven väri kertoo samalla oikean öljylaadun.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja Sambyton Näytä viesti
                                Mitä öljyjä porukka suosittelee 4.2l v8 ässän 5HP24A vaihteistoon?
                                Ei varmaan kannata ainakaa laadusta tinkii vaikka maksaiski vähä enemmän.
                                Mutta kokemuksia haluaisin joka hintaluokasta :)
                                Osaava varaosaliike näkee alustanunerolla mitä sinne kuuluu.

                                Comment


                                • Mobil LT71141 on alle kympin litra. Ja on oikeaa öljyä vihreällä kilvellä oleviin ZF:n laatikoihin.
                                  Osaava varaosaliike näkee alustanunerolla mitä sinne kuuluu.
                                  ATOY:n varaosaohjelma ei anna mitään ko. laatikoille, vaikka on virallinen ZF edustaja suomessa.
                                  Viimeksi muokannut evinrude; 8.4.2018, 15:42.

                                  Comment


                                    Eli ei kuulu kategoriaan "osaava varaosaliike". Mun osatoimittaja on osannut lähettää oikeaa öljyä jo satoja litroja eri vaihteistoihin.

                                    Comment


                                    • tippilaatikon öljy

                                      Mitä öljyä pitäisi laittaa Q7 zf 6vaihteeseen tippilaatikkoon? Olisi tarkoitus vaihtaa öljyt ja suodatin.

                                      Comment


                                      • Miten on, kannattaako tuohon 6hp19a laatikkoon vaihdella myös nuo jakolaatikko/peräöljyt? Noista ei kuule mitään mainintaa oikein missään öljynvaihto ketjussa. Tuosta laatikostahan löytyy siis 3 eri öljytilavuutta. Tyhjennysproppua noissa perä/tasauspyörästö öljyissä ei ole, joutunee täyttöpropusta imaisemaan öljyt mitä ulos tulee,

                                        Comment


                                          Kyllä kannattaa vaihtaa ja kyllä noista on useassakin keskustelussa puhuttu mm. tässäkin ketjussa. Tämä ketju käsittelee varsinaisesti tiptronic-automaattilaatikon öljynvaihtoa eikä voimansiirron tai peräöljyn vaihtoa. Nuista linkeistä vaan lueskelemaan. (Etuperä = torsen ei jakolaatikko 4äffässä.)
                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 25.7.2018, 13:52.

                                          Comment


                                          • Tuosta laatikkoöljysta ei saa selvää mitä väriä siellä on ollut. Tilalle tulee vihreää mallia. Voiko tuolla ajella huoletta parikymmentä kilsaa huoltamolle ohjelmapäivitykseen?

                                            vähän ristiriitaisia tietoja tuosta ohjelmasta, merkkihuoltamon mukaan eivät ole laatikkoja päivitelleet ja ohje oli olla tekemättä mitään jos laatikko pelaa, jos ei niin kokeilla auttaako ohjelmointi asiaan..

                                            Comment


                                            • Mikä on laatikon tyyppikilvessä laatikon tunnus 6HP jotain?

                                              Ilmeisesti vanhemmissa 5HP vaihteistoissa myös tyyppikilven väristä pystyi päättelemään käytettävän öljyn.
                                              Lähde

                                              Edit: Nyt kun vielä kotiin tietokoneelle pääsin niin liitteeksi tuossa ZFn omilta sivuilta ohjeläpyskä käytetyistä öljyistä, pysyypähän tallessa.

                                              Äh, ja kaks viestiä ylempänä Heromanni kertoo 6HP19A. Eli tuon ZFn läpyskän mukaan LifeGuard 8, mikä on vihreää. Tarvikevalmistajilla sitten väreistä ei oikein voi kuin heittää arpaa. Mutta kuitenkin öljystä pitäisi löytyä vastaavuus ZF LifeGuard 8 tai VW G 060162, nuo ovat ne oikeat.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut teuska; 1.8.2018, 11:06. Perustelu: Liitteeksi pdf

                                              Comment


                                              • LifeGuardFuild 8 on vihreää, 6 on keltaista ja 6+ sinistä.

                                                6HP19A laatikossa on sisällä 6:sta (keltainen), jos MPL on VW 1071 040 010 tai 1071 040 022 ja Audissa 1071 040 014 tai 1071 040 044. Muissa on 8 (vihreää). Sinistä ei tietääkseni näissä 19-sarjan laatikoissa ole VW konsernissa, vaan ne on sitten jossain vahvemmissa laatikoissa.

                                                100% varma en nyt tietysti tästä tiedosta voi olla, mutta näin olen "ZF:n" dokumenteista tulkinnut.

                                                Comment


                                                • Voihan se olla että tuolla on keltainen öljy ollut. Värin perusteella joko keltainen tai vihreä. laatikon koodi 1071040037 ja vw kyseessä. Vaihtolaatikko ja ei historiasta tietoa onko sielä enään alkuperäinen öljy, 180tkm ajettu.

                                                  Varmuuden vuoksi laitan nyt vihreää uusimman luokituksen öljyä tuonne, jospa sillä voi ohjelmoitavaksi ajella ilman hämminkiä.

                                                  Comment


                                                  • Jos epäilyttää, niin imeytyä vanhaa tavaraa hieman valkoiseen paperiin, niin vanha sävy paljastunee.

                                                    Comment


                                                    • (Etuperä = torsen ei jakolaatikko 4äffässä.)
                                                      Eiköhän tuossakin ole avoin tasauspyörästö etuperässä vai mitä tässä yritettiin sanoa ?

                                                      Comment


                                                      • Heh, aika iso ero vaicon ja zf:n suodatinsetissä. Vaicossa tiiviste, o-rengas ja suodatin pahvia vasten, muovi ympärillä.

                                                        Zf:n setissä iso pahvilaatikko, jossa ZF:n logo kannessa. Päällä täytepaperia, magneetit ja proppu, osat minigrip-pussissa. Näiden alla on suodatin mustassa minigripissä, pussin sisällä suodatin on kääritty johonkin korroosiolta suojaavaan paperiin. Pohjalla pari o-rengasta minigripeissä, paksu ohjekirja vaihto-ohjeineen, pulttien avausjärjestys, työohjeet jne. Pohjapahvin alla vielä tiiviste. Koko hoito maksoi 60€, ja boksin kyljessä rehellisesti lukee MADE IN GERMANY.

                                                        En kyllä hetkeäkään miettisi mitään vaicon tai muiden tusinavalmistajien settejä, jos näin laatua ja omistautumista huokuvan setin saa 60€:llä alkuperäisosana.

                                                        Comment


                                                        • Touaregin lootaan vaihdettu öljyt jokunen tonni takaperin, mutta kun menetelmästä tai suodattimien vaihdosta ei ole tietoa, tekee mieli teettää operaatio uudestaan huuhtelemalla. Laatikko ilmeisesti ZF 6HP19A.

                                                          Oulussa Autoasi Koivikko antoi tarjouksen 304€, käytettävä öljy FinnLube Geartech AS-DEXIII. Tarjouspyynnön laitoin myös Limingan raskashuoltoon.

                                                          Heikonlaisesti löytyy Oulusta pajoja, jotka huuhtelemalla pystyvät öljynvaihtoa tekemään.
                                                          Tuleeko muita (asiantuntevia) paikkoja Oulussa mieleen, jotka ko. operaatiota tekevät?

                                                          Öljynvaihto huuhtelemalla + suodatin ja magneettien puhdistus.

                                                          Comment


                                                          • Iin Kärkkäisen Varikolla teetin huuhteluöljynvaihdon ja vein omat ZF:n öljyt mukanani. Öljypohjaa ei tuolla kertaa irrotettu eli en osaa sanoa hoituuko siellä nuo muut operaatiot.

                                                            Comment


                                                              'Oulu bg-öljynvaihto' googleen ja löytyi tällainen;
                                                              http://valivainionbensis.fi/. Kysyitkö tuolta jo?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X