Oisko tuo 1.1 litraa keskitasauspyörästö eli Torsen. 0.5 litr sitten etutasauspyörästö.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Vaihdoin viikonloppuna voimansiirron öljyt -11 vuotiseen 2.7 tiptronikkiin. Laatikko on sama 6HP19A kuin kolmelitraisessakin. Kilsoja 263 tkm.
Takaperään on helppo vaihtaa öljyt. Siinä on perinteiset proput poistolle ja täytölle.
Sinne olisi pitänyt vissiinkin mennä se 1,75 litraa, mutta meni vain noin 1,2-1,3 litraa kunnes alkoi juoksemaan täyttöreiästä ulos.
Torseni sijaitsee näissä kardaanin etuosassa, eli heti vaihdelaatikon takana. Siinä on ainoastaan täyttöaukko pelkääjän puolen sivussa. Täyttöaukosta lähtee reikä suoraan alaspäin ja vaatii pientä letkua ja näpräämistä että sinne saa imuletkun.
Öljyä pitäisi tässä olla 0,5 litraa. Itse sain imettyä pois jotain desejä, mutta kuitenkin huomattavan määrän. Täytin uudella öljyllä ja ajoin 10km. Imin taas pois ja täytin uudestaan.
Tänne menee se limited slip peräöljy.
Etuperä on vaihdelaatikon "sisällä", joten siinäkin on vaan lisäysproppu. Proppu sijaitsee oikean vetoakselin etupuolella.
Siitä reiästä myöskin pienemmällä letkulla imemällä sain vanhaa öljyä pois melkein litran.
Sieltä pitäisi ottaa pois 1,1 litraa ja laittaa samanverran tilalle. Tuon täyttöpropun alareuna on vetoakselin alareunan tasolla. Laitoin tänne ohjeesta piittaamatta niin paljon kunnes alkoi valumaan pois. Ei siinä muutamaa desiä enempää varmasti eroa ollut.
Etu- ja takaperään laitoin perus Castrolin Syntraxia.
Torseeniin pitää laittaa tosiaan sitä limited slippiä.
Varmasti kaikilla öljyvalmistajilla on tuonne sopivat öljyt.
Peräöljyjen kanssa läträtessä käytin ihan perinteistä öljypuristinta öljyä poistaessa ja uutta lisätessä. Virittelin kutistesukalla tuohon puristimen omaan letkuun sen ohuemman letkun. http://www.motonet.fi/fi/tuote/80320...topuristin-05l
Vaihteistoon läträsin vihreät Ravenol 8HP öljyt (vaihteiston tyyppikilpi vihreä) Ulos valutettu oli ihan perusöljyn väristä, joka oli vähän ruskettunut kilsojen myötä.
Suodattimessa oli valmistusaika marraskuu/2010, joten sitä ei ainakaan ollut ikinä vaihdettu. Tuskinpa öljyjäkään. Öljypohjan magneeteissa oli vähänen määrä mustaa möhnää kiinnni.
Öljypohjan tiivisteen ostin vaihteistokauppa.fi paikasta, kun heillä oli sellainen hyllyssä ja sattui olemaan ajomatkan varrella.
Alkuperäinen öljypohjan tiiviste oli metallireunuksellinen, jossa oli kumi. Uusi oli kokokuminen.
Öljypohjan kiristin 7 Nm kireyteen, kun ohjeellisella 10 Nm momentilla tiiviste alkoi selvästikin paeta liikaa välistään. Tuolla seitsemällä puristui silleen sopivasti pulttien kohdalta.
Autossani on 13 pulttinen öljypohja.
Uudet öljyt painettiin sisälle Biltsin pumpulla. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...te-2000024044/
Ja tämä adateri sopii suoraan öljynjäähdyttimen liittimiin http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aa-2000031879/
Öljyn kiertosuunta jäähdyttimessä on ylhäältä sisään ja alhaalta takaisin askiin.
Öljyä kului noin 11 litraa. Ostin 16 litraa. Varmastikin kahdeksalla litralla saattaa selvitä jos ei tyhjennä jäähdytintä ja tekee muutenkin säästeliäästi. Minä en säästellyt...
Toistaiseksi ei valittamista lootan käytöksessä. En nollannut mitään. Ei se ainakaan huonompi ole. Tosin enpä sillä vielä ole niitä tuttuja reittejä ajellutkaan, vaan ainoastaan testilenkkien lisäksi 200 km maantietä. Käytöksessä ei tosin ollut juurikaan moitittavaa ennenkään.
Varmasti tein tuon vaihteistoöljyjen vaihdon aivan jäätävillä ja täysin väärillä menetelmillä, joten jos teet samoin, niin sitten omalla vastuulla :)
Toivottavasti tästä on apua jollekin. Itse olisin ainakin kaivannut juuri tämän viestin sisältöä öljynvaihtoja suunnitellessa.
Comment
-
Et-autotechillä vaihtoivat eteen, keskelle ja taakse castrol syntrax universal 75w90, lootaan Valvoline atf. Periin meni se 3L about, lootaan 13,5l huuhtelemalla. Aikaisemmin jostain päin voimansiirtoa koneen takaosan/laatikon maastosta kuului kylmänä sirkkelimäistä sirinää tyhjäkäynnillä, joka voimistui kiihdyttäessä. 6 vuotta tätä efektiä kuuntelin, ja nyt sitten kun joka paikkaan vaihdettoin öljyt, ääni loppui. Loota tuntuu vaihtavan kylmänä paljon smoothimmin, lämpimänä ei juuri eroa. Muuta vikaa kuin tuo sirinä ei ollut.. hinta oli ~800€ polttoainesuodattimen kanssa.
Comment
-
5v tippiin 5hp tuo näyttäsi käyvän ja aisinin laatikoihin, mutta 6hp eli 6 vaihteisiin tippeihin tuo minusta on kyllä väärä öljy. Jäi nyt topikin rönsyilyn takia hieman epäselväksi kumpaan sitä laitettiin.
E: nähtävästi 5hp loota kyseessä niin oikein meni.
E: bongasin vaan LT71141 ja jws 3309, mutta olihan siellä myös lifeguardfluid 8. Näköjään tuo soosi käy 5hp ja 6hp ja aisin.Viimeksi muokannut LauriJT; 30.3.2018, 08:04.
Comment
-
Täälläkin paljon juttua Valvolinen sopimattomuudesta 5hp laatikoihin, syy ei tiedossa mutta vaihtamalla parantuneet. Liekö värillä sittenkin väliä ?
Kunhan värjäävät eri väriseksi että erottuu moottori ym. öljyistä.Viimeksi muokannut evinrude; 30.3.2018, 22:29.
Comment
-
Miten se sitten esiintyy, jos öljy ei sovi? Itse en näistä tiedä mitään, joten ei ole kauheasti vaihtoehtoja muuta kuin luottaa autopajaan :) Valmistajakin kun hehkuttaa että sopii kaikkeen maan ja taivaan väliltä, enkä itse ainakaan suostu uskomaan, että 20v vanhalle laitteelle olisi sopivan öljyn valmistaminen mitenkään erityisen vaikeaa:
Valvoline ATF provides outstanding protection and lubrication of the automatic gearbox over a
wide temperature range. It is recommended for use in, new and rebuilt automatic transmissions
as mentioned in this sheet, and will not void new car warranties. Valvoline ATF maximizes the life
of higher mileage automatic transmissions.Viimeksi muokannut Ihmemies; 31.3.2018, 01:16.
Comment
-
Asentajan mukaan vanhoista öljyistä ei voinut alkuperäistä väriä päätellä
Jokainen rasvailee omia laatikoitaan haluamallaan öljyillä, tälläkin foorumilla paljon juttua punaisen öljyn aiheuttamista vaivoista 5HP laatikoissa. Vaikka purkin kyljessä on merkintä G052 162 ei öljyn valmistaja ota vastuuta vikaantuneesta laatikosta. Öljyn väri muodostuu perusöljystä ja lisäaineistuksesta.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sambyton Näytä viestiMitä öljyjä porukka suosittelee 4.2l v8 ässän 5HP24A vaihteistoon?
Ei varmaan kannata ainakaa laadusta tinkii vaikka maksaiski vähä enemmän.
Mutta kokemuksia haluaisin joka hintaluokasta :)
Comment
-
Mobil LT71141 on alle kympin litra. Ja on oikeaa öljyä vihreällä kilvellä oleviin ZF:n laatikoihin.
Osaava varaosaliike näkee alustanunerolla mitä sinne kuuluu.Viimeksi muokannut evinrude; 8.4.2018, 15:42.
Comment
-
Vieras
Eli ei kuulu kategoriaan "osaava varaosaliike". Mun osatoimittaja on osannut lähettää oikeaa öljyä jo satoja litroja eri vaihteistoihin.
Comment
-
Miten on, kannattaako tuohon 6hp19a laatikkoon vaihdella myös nuo jakolaatikko/peräöljyt? Noista ei kuule mitään mainintaa oikein missään öljynvaihto ketjussa. Tuosta laatikostahan löytyy siis 3 eri öljytilavuutta. Tyhjennysproppua noissa perä/tasauspyörästö öljyissä ei ole, joutunee täyttöpropusta imaisemaan öljyt mitä ulos tulee,
Comment
-
Kyllä kannattaa vaihtaa ja kyllä noista on useassakin keskustelussa puhuttu mm. tässäkin ketjussa. Tämä ketju käsittelee varsinaisesti tiptronic-automaattilaatikon öljynvaihtoa eikä voimansiirron tai peräöljyn vaihtoa. Nuista linkeistä vaan lueskelemaan. (Etuperä = torsen ei jakolaatikko 4äffässä.)Viimeksi muokannut vV8m5; 25.7.2018, 13:52.
Comment
-
Tuosta laatikkoöljysta ei saa selvää mitä väriä siellä on ollut. Tilalle tulee vihreää mallia. Voiko tuolla ajella huoletta parikymmentä kilsaa huoltamolle ohjelmapäivitykseen?
vähän ristiriitaisia tietoja tuosta ohjelmasta, merkkihuoltamon mukaan eivät ole laatikkoja päivitelleet ja ohje oli olla tekemättä mitään jos laatikko pelaa, jos ei niin kokeilla auttaako ohjelmointi asiaan..
Comment
-
Mikä on laatikon tyyppikilvessä laatikon tunnus 6HP jotain?
Ilmeisesti vanhemmissa 5HP vaihteistoissa myös tyyppikilven väristä pystyi päättelemään käytettävän öljyn.
Lähde
Edit: Nyt kun vielä kotiin tietokoneelle pääsin niin liitteeksi tuossa ZFn omilta sivuilta ohjeläpyskä käytetyistä öljyistä, pysyypähän tallessa.
Äh, ja kaks viestiä ylempänä Heromanni kertoo 6HP19A. Eli tuon ZFn läpyskän mukaan LifeGuard 8, mikä on vihreää. Tarvikevalmistajilla sitten väreistä ei oikein voi kuin heittää arpaa. Mutta kuitenkin öljystä pitäisi löytyä vastaavuus ZF LifeGuard 8 tai VW G 060162, nuo ovat ne oikeat.Attached Files
Comment
-
LifeGuardFuild 8 on vihreää, 6 on keltaista ja 6+ sinistä.
6HP19A laatikossa on sisällä 6:sta (keltainen), jos MPL on VW 1071 040 010 tai 1071 040 022 ja Audissa 1071 040 014 tai 1071 040 044. Muissa on 8 (vihreää). Sinistä ei tietääkseni näissä 19-sarjan laatikoissa ole VW konsernissa, vaan ne on sitten jossain vahvemmissa laatikoissa.
100% varma en nyt tietysti tästä tiedosta voi olla, mutta näin olen "ZF:n" dokumenteista tulkinnut.
Comment
-
Voihan se olla että tuolla on keltainen öljy ollut. Värin perusteella joko keltainen tai vihreä. laatikon koodi 1071040037 ja vw kyseessä. Vaihtolaatikko ja ei historiasta tietoa onko sielä enään alkuperäinen öljy, 180tkm ajettu.
Varmuuden vuoksi laitan nyt vihreää uusimman luokituksen öljyä tuonne, jospa sillä voi ohjelmoitavaksi ajella ilman hämminkiä.
Comment
-
Heh, aika iso ero vaicon ja zf:n suodatinsetissä. Vaicossa tiiviste, o-rengas ja suodatin pahvia vasten, muovi ympärillä.
Zf:n setissä iso pahvilaatikko, jossa ZF:n logo kannessa. Päällä täytepaperia, magneetit ja proppu, osat minigrip-pussissa. Näiden alla on suodatin mustassa minigripissä, pussin sisällä suodatin on kääritty johonkin korroosiolta suojaavaan paperiin. Pohjalla pari o-rengasta minigripeissä, paksu ohjekirja vaihto-ohjeineen, pulttien avausjärjestys, työohjeet jne. Pohjapahvin alla vielä tiiviste. Koko hoito maksoi 60€, ja boksin kyljessä rehellisesti lukee MADE IN GERMANY.
En kyllä hetkeäkään miettisi mitään vaicon tai muiden tusinavalmistajien settejä, jos näin laatua ja omistautumista huokuvan setin saa 60€:llä alkuperäisosana.
Comment
-
Touaregin lootaan vaihdettu öljyt jokunen tonni takaperin, mutta kun menetelmästä tai suodattimien vaihdosta ei ole tietoa, tekee mieli teettää operaatio uudestaan huuhtelemalla. Laatikko ilmeisesti ZF 6HP19A.
Oulussa Autoasi Koivikko antoi tarjouksen 304€, käytettävä öljy FinnLube Geartech AS-DEXIII. Tarjouspyynnön laitoin myös Limingan raskashuoltoon.
Heikonlaisesti löytyy Oulusta pajoja, jotka huuhtelemalla pystyvät öljynvaihtoa tekemään.
Tuleeko muita (asiantuntevia) paikkoja Oulussa mieleen, jotka ko. operaatiota tekevät?
Öljynvaihto huuhtelemalla + suodatin ja magneettien puhdistus.
Comment
-
'Oulu bg-öljynvaihto' googleen ja löytyi tällainen;
http://valivainionbensis.fi/. Kysyitkö tuolta jo?
Comment
Comment