Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pohjapanssarin alla se alempi liitin, eli se helpompi ja näkyvin liitos. Näin omassa kuitenkin. Ota liitos auki ja pistä molempiin pätkä letkua, käytä autoa käynnissä ja totea kummasta tuli tavaraa... siellä ei ole paljon painetta. Mulla oli letku kiinni sähköteipillä ;)

    Comment


    • Kiitos vinkistä! Tämä testataan heti kun osat saapuu.
      Liqui Moly:llä olisi tuollainen vaihteiston puhdistusaine: https://www.liqui-moly.eu/liquimoly/...d/fi_2512.html
      Voisi tehdä tehdä hyvää öljynvaihdon yhteydessä. Kilometrejä kuitenkin reipas 330 tkm ja ilmeisesti vain kerran vaihdettu öljyt (osittain) n. 200 tkm kohdalla.

      Comment


      • Ei varmaan huonompaa tee. Uuet öljyt sisään niin ei meinaa eroa uskoa ;)

        Comment


        • Eli Liqui Moly Top Tec 1800 voi huoletta ostaa, tutustuin itsekin aiheeseen ja tulisi käyttää Ravenolilta 8HP öljyä 6HP A4 avantin laatikossa? Liqui Moly on jopa halpaa 8HP öljyihin nähden.

          Autodata sanoo että "green", pitäisi olla öljyn väri nyt, mikäli originaalit koneessa.

          Comment


            Mannol ATF AG60 on VW/AUDI G 060162 A1/A2/A6 luokitukset täyttävä vihreä öljy ZF:n 5, 6 ja 8HP laatikoihin. Speksit täältä. ~80 € maksaa 20 litran kanisteri rahteineen.
            Viimeksi muokannut hoff4; 4.1.2017, 05:40.

            Comment


            • Tuohon värikirjoon ei saa varmuuttako katsomalla mitä sielä on sisällä. Ite vertasin jopa nuita öljyjen ominaisuuksia mitä valmistaja öljyilleen antaa ja liqui moly vrt. Ravenoil oli kyllä paperillakin suunnilleen samaa rapaa.

              Jokainen pistää mitä katsoo parhaaksi.

              Comment


              • Ajattelin tehdä siten että motonetistä tuo n. 20eur pumppu -> letkua ja jokin suodatinpatentti väliin -> säiliöön -> takaisin kiertoon.

                Vaihe1:
                Aineiksi alkuun vaikka tuo Liqui Moly putsausaine säiliöön josta pumppu imee ja litkut lähtee liikkeelle. Säiliöön palaa siis vanhaa öljyä+putsausainetta ja nämä sekoittuvat tuossa kierrossa ajan kuluessa. Sitä vaikka 15min pyörittäen (tyhjää parempi, kai?).

                Tai vaihtoehto2: Ei puhdistusainetta, uutta öljyä litra ja pyöritellen samaiset 15-30min, vanha ja uusi öljy sekoittuu keskenään.


                Vaihe2:
                Laatikon öljyjen valutus pois ja pohja auki + suodatin vaihtaen uuteen, tiivisteineen.

                Vaihe3: Täyttö.


                Luultavasti välisuodattimena letkussa voisi käyttää vaikkapa normaalia moottoriöljynsuodatinta jalkoineen, johon letkut yhdistäen, se voisi lojua samalla tuon säiliön pohjalla.

                https://www.youtube.com/watch?v=IzS7iG52jXE
                Viimeksi muokannut mäggäri; 3.1.2017, 16:10.

                Comment


                • Itellä on juurikin motonetin 20€ öljypumppu, jota hommassa käytin. Hidas mutta kukapa sitä omaa työtä laskemaan. Varmaan hyviä systeemeitä kaikki.

                  Työn iloa :)

                  Comment


                    Eikö kukaan oikeasti osaa sanoa mitä öljyä tuohon 8-vaihteeseen toppiin menee?
                    Yksi nimeltä mainitsematon merkkiliike kertoi vaan, että ATF-öljy ja hintaa 67€/L. Ei auta yhtään...

                    Comment


                    • http://www.ravenol.de/en/products/us...8hp-fluid.html

                      Tuommoista tilasin Saksasta Buimurin ZF 8HP45 8-loviseen. Vajaa ~20€/l kun koko mällin tilasi. Näyttää täyttävän jotkin Audin luokituksetkin jotka kannattaa tarkistaa ja verrata...
                      Viimeksi muokannut Patasuvanto; 4.1.2017, 12:27.

                      Comment


                        C7 BiTD laatikko on Audin koodilla 0BK, ZF8HP55.
                        Audin laatikkoöljy G060162A2(vihreä), ZF tuote LifeGuardFluid8, Febi Bilstein 39095.

                        Comment


                          No niin, hyvä kun saa varmuuden.
                          Onko sitten niin, että jos laittaa mitä tahansa muuta kuin tuota OEM-öljyä niin laatikko pitää ohjeloida aina vaihdon jälkeen? Luultavasti tuo OEM ja ZF samaa tavaraa, vai onko värissä eroa?

                          Sitten vielä pari kriittistä kysymystöä - paljonko öljyä menee laatikkoon ja paljonko kannattaa huuhteluhommiin varata? Mistä ootte näihin 8HP-laatikoihin hommanneet suodattimia? Lähinnä kiinnostaa se voiko vaan ostaa suodattimen jostain, vai suositteleeko raati jotain tiettyä suodatinta/suodatinmerkkiä jos näissä nyt on edes valinnanvaraa.

                          Comment


                            9 litraa näyttää etka tilavuudeksi. Huuhteluun luulisin riittävän 13-14 litraa. Tuolta hankin viimeksi öljyt laatikkoon ZF LifeGuardFluid8 tai ravenol 8HP. Öljypohjan tiivistesarjan numero 0BK398009 uusin numero 0BK398009A. OEM osan hinta saksassa 202,50€+postit , tuossa toinen vaihtoehto Vaicon valmistama esim. sparetolla 101€+postit. Siihen en osaa ottaa kantaa mikä suodatin sinne laatikkoon kannattaa laittaa. Omaan 6HP19A laatikkoon laitettiin OEM suodatin ja ZF LifeGuardFluid8 öljyt.

                            Comment


                            • http://www.zf.com/corporate/en_de/af...vorgang_1.html

                              Tuolta ZF:n sivuilta katsoin tuolle 8HP-laatikolle videot ja ohjeet. Eivät edes huuhtele laatikkoa jos kilometrit suositellun vaihtomäärän mukaiset.

                              Tuo ZF 8HP45 suodattimella varustettu pohja meni kyllä moneen eri versioon, kun noita taannoin katselin. ~80€ maksoi pultteineen. Ebay on noitakin pullollaan.

                              Öljyt löyty Ravenolina tuolta https://www.motor-oel-guenstig.de/in...38&filter_id=6

                              Comment


                                Ravenol ATF 8HP Fluid

                                Comment


                                • Se etu tuolla oli myös, että sai valmiita paketteja eri kokoisina, sekä voimansiirron öljyt samalla. Eli mm. Bemmin jakolaatikon öljyt, jota ei muualta heti löytynyt. Ja hinta todella kohtuullinen. Toimitusaika ~1vko kun viikonloppu sattui väliin.

                                  Comment


                                  • Raportoidaan tänne, öljyt tuli vaihdettua reilu viikko sitten DIY konstein huuhtelemalla, kiitos vaan vinkeistä.
                                    Öljyksi tuli tuo Liqui Moly Top Tec 1800, suodatin + tiiviste näytti olevan Vaico merkkinen tarvike. Lisäsin vanhaan öljyyn aluksi Liqui Molyn puhdistusaineen ja käyttelin autoa ohjeen mukaan. Vanha öljy oli täysin mustaa ja haisi erittäin pahalta. Öljypohja ei ole ollut tuosta autosta aikaisemmin auki ja suodatin oli alkuperäinen 23.juli.2004 leimalla. Tarvetta pienelle huollolle siis oli. Uuden öljyn sekaan laitoin myös Liqui Molyn automaattiin tarkoitetun lisäaineen. Liekkö uhka vai mahdollisuus, jäänee nähtäväksi.

                                    Muutamia huomioita vaihdosta:
                                    Minulla oli 12 litraa öljyä varattuna, loppui kesken. 15 litraa olisi riittänyt hyvin, taisin loppujen lopuksi käyttää n. 13.5 litraa. Varaa öljyä siis riittävästi. Öljypohjan ja suodattimen vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä, vanhan tiivisteen kaavin varovasti mattoveitsen terällä irti. Huuhtelun tein öljynjäähdyttimelle menevän putki/letku liitoksen kautta. Tämä löytyy moottorin oikealta puolelta ja käytin alempaa, helpommin avattavaa liitosta. Tuohon käy letku joka on n.18mm sisämitalla ja siitä sitten letku pönttöön. Läpinäkyvä letku on plussaa, öljyn väri helpommin arvioitavissa. Laatikkoon menevään putkeen en laittanut letkua ollenkaan, eikä sieltä öljyä tullut. Öljyn täyttöön on hyvä olla joku pumppu tai painepönttö. Itsellä oli käytössä paineilmalla toimiva pytty, josta öljyä tuli melko ripeästi. Itse vaihto/huuhteluoperaatiossa on hyvä olla kaveri käyttämässä autoa yms.

                                    No auttoiko öljynvaihto? Osittain kyllä, mutta arvatenkin tuo kierrosten humppaus -oire ei poistunut. Muuten laatikon toiminta on pehmeämpää, eikä töksähtele niin paljoa, selkeästi jotain taikaa tuossa oli. Alkaa tuo kierrosten humppaus (D- ja S-valinta) tuntua turbiinilukon vialta, ainakin on tuohon vahvasti yhteydessä kun VCDS:llä yrittää asiaa tutkia. Kierrosten heittely loppuu, kun kepin laittaa tippi puolelle, tällöin myös turbiini näkyy menevän lukkoon.

                                    Comment


                                    • Osaako joku sanoa onko Forssan seudulla BG laitteita millään korjaamolla? Olen kysellyt muutamasta korjaamosta ja toistaiseksi vaihtoja on tarjottu vain perinteisellä menetelmällä. Paljon kehutulla Autogearillakaan ei ilmeisesti ole. Saa suositella myös Turusta tai Helsingistä hyviä paikkoja. Molempiin on kuitenkin asioitavaa aina välillä..
                                      143tkm ajetulla laatikolla esiintynyt nyt muutaman kerran humppailuja 5 tai 3 vaihteella ajettaessa niin, että vauhti laskee hieman.

                                      Comment


                                      • Alkaa tuo kierrosten humppaus (D- ja S-valinta) tuntua turbiinilukon vialta, ainakin on tuohon vahvasti yhteydessä kun VCDS:llä yrittää asiaa tutkia. Kierrosten heittely loppuu, kun kepin laittaa tippi puolelle, tällöin myös turbiini näkyy menevän lukkoon.
                                        Näin mututuntumalla kuulostaa huolestuttavalle.
                                        Turbiinilukkohan nimenomaan toimii.
                                        Vaikuttaako lämpötila laatikon toimintaan (pelaako kylmänä)?

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja takke Näytä viesti
                                          Osaako joku sanoa onko Forssan seudulla BG laitteita millään korjaamolla? Olen kysellyt muutamasta korjaamosta ja toistaiseksi vaihtoja on tarjottu vain perinteisellä menetelmällä. Paljon kehutulla Autogearillakaan ei ilmeisesti ole. Saa suositella myös Turusta tai Helsingistä hyviä paikkoja. Molempiin on kuitenkin asioitavaa aina välillä..
                                          143tkm ajetulla laatikolla esiintynyt nyt muutaman kerran humppailuja 5 tai 3 vaihteella ajettaessa niin, että vauhti laskee hieman.
                                          Kelpaako laite joka ei ole BG?
                                          Öljyt vaihtuu kokonaan ja vaihdamme myös suodattimen. Emme käytä lisäaineita normaalisti mutta voidaan laittaa vaikka RVS aine joukkoon jos niin tahdot.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja takke Näytä viesti
                                            ... BG laitteita... Helsingistä hyviä paikkoja.
                                            Hyvyydestä tiedä, mutta eiköhän nuo asiansa aja, kun sama menetelmä ja uudet laitteet.
                                            http://www.oilpoint.fi/fi/palvelut/a...n-oljynvaihto/
                                            http://www.autohuoltomobiili.fi/bg-huoltopalvelut/

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                              Kelpaako laite joka ei ole BG?
                                              Öljyt vaihtuu kokonaan ja vaihdamme myös suodattimen. Emme käytä lisäaineita normaalisti mutta voidaan laittaa vaikka RVS aine joukkoon jos niin tahdot.
                                              En ole kovin vihkiytynyt näihin eri laitteisiin, itselleni lähinnä tärkeää että tulee varmasti kunnolla puhtaaksi. Toimintaperiaate ilmeisesti kuitenkin melko samanlainen?

                                              Ja kiitos paikka ehdotuksista. Tuosta oilpointista olenkin kehuja kuullut.

                                              Comment


                                                Meidän koneessa on markkinoiden ainoa autonvalmistajan hyväksyntä. Mersu tässä tapauksessa on hyväksynyt niin koneen kuin menetelmän miten huuhtelu tehdään.
                                                Öljynä käytetään aina laatikkoon hyväksyttyä öljyä. Audin tipeissä on kolmea eri öljyä ja laitetaan aina sitä mitä sisällä oli, ei sekoiteta keskenään tai laiteta mitään one for all tuotteita.
                                                Ja tosiaan aina vaihdetaan suodatin uuteen.

                                                Comment


                                                • Hyvältä kuulostaa, taidanpa poiketa teille tässä kunhan kerkiin. :)
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 29.1.2017, 17:03. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment


                                                  • Näin mututuntumalla kuulostaa huolestuttavalle.
                                                    Turbiinilukkohan nimenomaan toimii.
                                                    Vaikuttaako lämpötila laatikon toimintaan (pelaako kylmänä)?


                                                    Lämpötila ei juurikaan vaikuta toimintaan, humppaus esiintyy kylmänä ja kuumana. Kyllä turbiinilukko toimii VCDS:llä katsottuna, ilmeisesti siinä on kolme asentoa, lukossa, auki ja "hallittu luisto". Mutta jotain kummaa tuossa käyttäytymisessa on. Kierrosten heittely tapahtuu selvimmin d-asenossa n. 1200-1400 kierroksen tuntumassa tasakaasulla tai pienellä kuormittamisella, samoin moottorijarrutuksessa. Tällöin lukko arpoo auki ja luisto -tilan välillä. Välillä esiintyy myös nopeampi taajuuksinen ravistus, joka tuntuu selvästi. Tämän saa myös esiintymään välillä 5 tai 6 vaihteella tippi -asennossa sopivasti kuormittaessa. Havaittavissa on myös turbiinilukon luistoa, vaikka tila on lukko -asennossa.

                                                    Comment


                                                    • Onko varmaa että kaikissa Facelift A6 08-ylöspäin on vihreät öljyt?
                                                      Minulla on 10/08 valmistettu A6 ja siinä vanhat öljyt näyttävät kyllä keltaiselta, kun sitä imeyttää valkoiseen rättiin.
                                                      Onko väri muuttunut likaantuessaan?

                                                      Comment


                                                        Ei ole varmaa. ETKAasta voi tarkastaa alustanumerolla millä öljyllä laatikko on tehtaalta lähtenyt.

                                                        Comment


                                                        • 143tkm ajetulla laatikolla esiintynyt nyt muutaman kerran humppailuja 5 tai 3 vaihteella ajettaessa niin, että vauhti laskee hieman.
                                                          Humppaaminen, varsinkin nelosella tai ylemmällä vaihteella, on usein merkki kuluneesta momentinmuuntimesta. Varsinkin siis 6 HP:n ollessa kyseessä.

                                                          Comment


                                                          • Itse vaihdoin 430k ajettuun tippiin huuhtelemalla öljyt(sis laitteella mikä tarkoitettu automaattilaatikon öljynvaihtoon). Ei hajuakaan oliko niitä koskaan vaihdettu mutta öljypohjan magneeteissa oli kyllä hyvästi metallisilppua ja itse öljy kyllä parhaat päivät nähneet. Ilmeisesti tossa laatikossa ollut vihreät öljyt mutta eräs vaihdelaatikko "mestari" kertoi että esim bemarin samassa lootassa käytetään keltaista/ruskeaa ja koska vaihto tehdään huuhtelemalla nii voidaan käyttää tätä jälkimmäistä. Ja miksi halusin jälkimmäistä käyttää oli hinta, Autodoc:ista Vaicon öljyä 15litraa 120€. Samalta merkiltä tuli öljypohjan tiiviste ja suodatin 70€.

                                                            Huuhtelu/vaihto tapahtuu että lauhduttimelta tulevat letkut kytketään laitteeseen, laitetaan 0,5-1litraa puhdistus ainetta. Ajetaan nosturilla autoa 20-60min käyttäen kaikkia vaihteita,nopeuksia, mahdollisimman sekalaista käyttöä että öljy kiertää kaikki paikat.

                                                            Sen jälkeen laitteesta laitetaan suodattimenvaihto ohjelma eli imaisee öljypohjan tyhjäksi, noin 3-4litraa. Sen jälkeen suodattimen vaihto ja putsata öljypohja kaikesta paskasta. Uusi tiiviste paikalleen ja öljypohja kiinni. Sitten itse öljyjen vaihto. Laitteessahan on kaksi kanisteria, toiseen kerää vanhat ja toisessa uudet. Molempian alla on puntarit joten kone tietää paljon öljyä on otettu pois ja sen jälkeen vaihto-ohjelma päälle. Laite alkaa imemään vanhaa öljyä samalla syöttäen uutta, tämä on toteutettu sillä tavalla että öljyt eivät missään vaiheessa voi sekouttua keskenään eli laatikossa on lopussa ainoastaan uutta öljyä (ainakin täydellisessä maailmassa).

                                                            Vielä lopuksi hifistellään laittamalla 250ml "hoitoainetta" sisään. Ja tarkistetaan että öljyä on oikea määrä, omassa laatikossa öljynlämpötila piti olla 35-45 ja aukaista öljypohjasta iso proppu, sieltä tulee vähän öljyä ja sittenkö öljyä ei tullut nii määrä oli oikea.

                                                            Loppu sanat. Omassa laatikossa ei ollut mitään vikaa ennen vaihtoa ja olin kyllä kuullut ja tietoinen kaikesta esson baari jutuista kuinka laatikkoa hajoaa jos öljyt mennään vaihtamaan. Kilometrejä on 200km vasta takana ja toimii omasta mielestä samalla tavalla kuin ennenkin, tulevaisuus näyttää muuttuuko käytös suuntaan taikka toiseen. Halusin jakaa tämän kokemuksen kaikkien kanssa koska asiasta on aika vähän tietoa.

                                                            Comment


                                                            • Itse kävin vaihdattamassa 145tkm ajettuun ensimmäistä kertää öljyt viikko sitten perjantaina. Laatikossa oli ennen öljynvaihtoa pienet nykäisyt havaittavaissa 6 -> 5 vaihdettaessa ylämäessä ja pienissä nopeuksissa oli vähän arpomista välillä. Lisäksi sitten kylmänä teki humppausta 3 ja 4 vaihteella. 80km/h vauhdissa 5-vaihteella oli myös pientä kierrosmittarin heilumista havaittavissa, mutta sitä ei kyllä auton sisällä tuntenut.

                                                              Vaihto tehtiin huuhtelukoneella JT carfixissä ja tilalle laitettiin samaa öljyä mitä laatikossa oli. Laatikon käytös muuttui kauttaaltaan pehmeämmäksi ja edellä mainittu 6 -> 5 vaihtokin sivistyi.

                                                              Nyt 1000km alla vaihdon jälkeen ja voin todeta, että humppaukseen ei ollut vaikutusta, kylmällä ajettaessa tulee edelleenkin sopivalla kaasulla humppausta 3 ja 4 vaihteella. Kun moottori lämpenee niin humppausta ei tapahdu.

                                                              Näillä mennään nyt seuraavat 100tkm ja humppaukselle kylmänä en aio mitään tehdä, elleivät oireet pahene. Ilmeisesti aikamoinen ominaisuus näissä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X