Millainen avain tuohon tiptronicin öljyntäyttöproppuun piti olla? Viikonloppuna pitäisi yrittää suorittaa öljynvaihto. 5hp19 laatikko siis kyseessä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Mites tuo 5hp19 laatikko, kun otin tänään pohjan auki ja pohjan päällä oli ilmiselvä kivi! Edellisestä vaihdosta ei mitään tietoa tai onko edes vaihdettu yli 300 tkm taipaleella, öljy muistutti melkein moottoriöljyä mutta metallimöhjää ei ollut juurikaan. Mutta tämä kivi, sormenpään kokonen sepelipala, tuommosta punertavaa. VagCatista en löytäny varaosanumeroo, kuulukos tämä vain pestä ja laittaa takasin vai kyselenkö Motonetistä uutta? Harmaata sepeliä kyllä löytyis ihan pihasta... mitäpä ootte mieltä, onko asentajan sisäinen voitelu ollu turhan monta tölkkiä, pikku kiusanteko vai muuten vain täysi tohelo?
Alan uskoa siihen legendaan että joku on löytäny vaihtoautostaan tiiliskiven airbagin koloon sullottuna, kun asentajia on näköjään kaikenlaisia ;-)
Comment
-
Kyllä se ilmiselvä kivi on, ensin aattelin että joku kova muovinpala, mutta lähempi tarkastelu osoitti kiveksi. Suodatin oli kyllä leimattu tammikuulla 2000 että vois ollakkin avaamaton loota mutta sitähän ei taas voi tietää kauanko maannu hyllyllä tuo filtteri
Kuinka näis automaateis lasketaan vaihteet, kun kepin vieressä on 4, kojetaulussa on 4 mutta loota on kilven mukaan tuo 5hp19? Ja muutenkin kun on 27 pulttinen öljypohja. Ajaes ei oo huomannu tutkia montako kertaa vaihtaa 0-100 km/h välillä.
Comment
-
Vieras
Ihan kuten kaikissa muissakin. 5v se on. Kokeile vaikka 100kmh vauhdissa laittaa se nelonen, vaihtaako alas?
Comment
-
Siirtämällä käsivalintapuolelle (Siirtämällä keppi D-asennosta oikealle) näkyy mittaristossa kaikki 5 vaihdetta. Kepissä D:n alapuolella olevilla pykälillä voi asettaa suurimman sallitun vaihteen esim. kärryn vetoa varten.
Eli asennossa D saa käyttää kaikkia vaihteita.
Asennossa 4 saa käyttää vaihteita 1.-4. mutta ei 5.
Asennossa 3 saa käyttää vaihteita 1.-3. mutta ei 4.-5.
Hieman olisi turha tehdä laatikkoon erillinen ohjelma, joka toimisi kuin D, mutta saisi käyttää vain kaikkia eteenpäin olevia vaihteita. =)
Comment
-
Kävin tänään vaihdatuttamassa laatikkoon öljyt BG-laitteella Toyota Tammerautossa.
Hintaa tuli 325€ sisältäen puhdistusaineen, öljyt ja työn.
Aikaa meni noin tunti.
Autona -05 b7 2.0tfsi quattro tippi ja ajettu 138tkm.
(Pakko kehua vielä loppuun tuota Tammer-auton huoltoa. Olemme käyttäneet firman pakuja useiden vuosien ajan tuolla huollossa ja joka kerta on saanut ystävällistä ja hyvää palvelua. Voin suositella muillekkin Tammer-autoa jos tulee tarvetta laatikon öljynvaihdolle.)
Comment
-
Käytetäänkö öljypohjaa pois tuollaisessa BG-öljynvaihdossa, vai kierrätetäänkö sitä öljyä vain laitteen suodattimen läpi?
Suodattimen vaihto ja niiden magneettien puhdistus kun on pieni työ tuossa kohtaa enää, ottaen huomioon missä kunnossa ne on, ne kun ei puhdistu tuolla laitteella.
Työn alla on nyt 98tkm ajettu A4:n 6hp19 ja magneetit on jo noilla kilometreillä ihan täynnä moskaa, sellaista ihan hienoa pölyn tyyppistä.
Ostin motonetistä tälläisen pumpun, tuolla uusi öljy menee todella vaivattomasti sisään suoraan purkista.
Comment
-
Comment
-
-
Jos ymmärsin oikein niin tuo Ravenoil:n 8HP öljy täyttää 6 vaihteisen tipin (2008-) öljyvaatimukset: VW/AUDI G 060162 A1/A2/A6. Hieman harhaanjohtava nimeäminen.
http://www.ravenol.de/en/products/us...8hp-fluid.html
https://www.rexbo.eu/febi/oil-automa...39096?c=101815
Comment
-
näyttäis olevan tuo uudemman 6HP28 AF tippillaatikon öljyt alennuksessa https://www.rexbo.eu/febi/oil-automa...39096?c=101815
Tampereen seudulla öljynvaihto onnistuu suht edullisesti http://maticdoctor.com/oljynvaihto.html
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MacGyver Näytä viestiKiitos.
Niin olikos pullalle tätä tulossa?
Comment
-
"gringo"-Jussi, oliko sulla omat lootaöljyt mukana Tammerilla? Minulle sanoivat laatikon BG-öljynvaihdosta puhelimessa, että audi-öljyt pelkästään n. 500,- +työ n.150,- +huuhteluaine erikseen?
muutoin sun mainitsema lootan ölpänvaihdon kustannus on jo vähintään kohtuullinen jos sisälsi kaiken?
"Juken" kohdalla hinnassa näkyvissä pitkä asiakassuhde Tammerin kans? Mitä laatikkoöljyä ToyotaTammerauto käytti?Viimeksi muokannut calacucco; 11.5.2015, 18:04.
Comment
-
Itse mieluiten vaihtaisin huuhtelemalla öljyt enkä vaan lurauttasi muutamaa litraa sieltä pihalle niin tulipa mieleen, että miksi tuota ei voisi suorittaa samalla tavalla kuin volvossa aikanaan, että otetaan vaan syyläristä se laatikolta tuleva putki irti, laitetaan kirkas muoviletku siihen putkeen kiinni ja toinen pää jäteöljyastiaan, auto käyntiin ja sitä mukaa uutta öljyä askiin kun vanhaa tulee pihalle, jatketaan niin kauan, että öljy on kirkasta? Tuota ennen olisi valuteltu tyhjennysreijästä enimmät pois ja vaihdettu suodatin ja laitettu tuoretta öljyä tilalle sen verran mitä vanhaa tuli pihalle. Lopuksi sitten tarkistetaan se öljyntaso sieltä täyttöreijästä. Ainakin b7:ssa tuo laatikolta tuleva putki on niin helpolla paikalla syylärissä kiinni, että tarvi kuin ilmansodattimelle menevä ilmanottoputki ottaa pois edestä.
Comment
-
BG-ohjelman mukaisen 6v-tippilaatikon öljynvaihdon jälkeen nyt ajettu n. 600km, ja hyvin vaihtaa. Hyvin vaihtoi ennen ö-vaihtoakin, nyt uutena öljynä BG:n oma liemi ATF-jotakin. kulkine siis B7 2.0Tfsi (BWE) Avantq, ajettu 227tkm.
Kertoivat seuraavan lootan ö-vaihdon ajankohdaksi 60tkm, siis tippitronikkiin; miksi jos huoltokirja ei mainitse ollenkaan tipin vaihtoväliä. Multin kyllä, ja just se 60tkm. Pelottaako niitä vai varmistelun varmistelu? Kun kysyin huollon tiskiltä, totesivat että näin mennään, 60tkm/vaihto.
Comment
-
Oma kommenttini tuohon"miksi" hommaan on, että ei ole vielä keksitty ikuisesti voitelevaa öljyä
Comment
Comment