Tänään vaihdettiin ölpät laatikkoon huuhtelun kera Akaassa, 600€.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronicin öljynvaihto
Collapse
X
-
Vieras
-
Aika sukeltaa rinkelikeulojen ihmeelliseen maailmaan. Eli eilen ostin ensimmäisen oman Audin, kyseessä A6 Avant 2.7 BiTQ tiptronicilla. Vuosimalli on -99 ja mittarissa n.186tkm.
Vaihteistossa on mitä todennäköisimmin alkuperäset öljyt. Nyt mietityttää mitä asialle pitäisi tehdä, vaihteiston toiminnassa ei kyllä ole mitään moitittavaa. Pelkkä öljynvaihto on ilmeisesti huonompi kun jättää kokonaan vaihtamatta? Jos taas vaihtaa öljyt "huuhtelemalla" +suodatin ym niin taitaa maksaa hunajaa. Onko jälkimmäinen siis silti ainoa oikea vaihtoehto mikäli toiveissa pitkä käyttöikä laatikolle? Netistä lukenut aiheesta yhtä sun toista, ja täälläkin näyttää olevan hieman eriäviä mielipiteitä asiasta..
Osaako joku suositella kohtuuhintasta asiansa osaavaa paikkaa tai tekijää tippi-huollolle lounais suomesta?
Comment
-
Superbin 5-vaihteiseen tippilootaan vaihdoin tänään öljyt omatoimisesti. Autossa on ongelmana ilmeisesti turbiinin lukon nyppiminen ja kierrosluvun seilaaminen 4. ja 5. vaihteilla kevyellä kaasulla ajettaessa. Käytännön miniminopeus jolla kulku on moitteetonta on 80 nelosella ja 100 vitosella. Täyskaasulla kiihdyttäessä toimii jokseenkin OK. Vikakoodeja lootassa ei ole.
Työ sujui odotusten mukaisesti. Öljypohja oli yllättävän siisti eikä magneeteissa ollut isosti moskaa, edellisestä öljynvaihdosta huoltodokumenttien mukaan oli vierähtänyt noin sentään 150 tkm. Uusi suodatin ja tiiviste oli mallia Motonet, öljyinä Ravenol 5/4 HP.
Ajattelin, että mahdollisesti voisi tehdä vielä lähiaikoina "kevyen" öljynvaihdon öljypohjaa irrottamatta. Jos laatikko nyt ei koe ihmeparanemista niin onkos se turbiinin vaihdon paikka seuraavaksi?
Comment
-
Autossa on ongelmana ilmeisesti turbiinin lukon nyppiminen ja kierrosluvun seilaaminen 4. ja 5. vaihteilla kevyellä kaasulla ajettaessa.Jos laatikko nyt ei koe ihmeparanemista niin onkos se turbiinin vaihdon paikka seuraavaksi?
Comment
-
Mitå mieltä raati on tästä oljystä http://www.motonet.fi/fi/tuote/59023...-iiih-tayssynt-? olis vaan laatikkoon aikas edukasta.
Comment
-
Vieras
En muista onko tätä listausta tehty, mutta tässä orkkisöljyjen tämänhetkiset varaosanumerot, värit ja vaatimukset.
Koskee 6v Tiptronic vaihteistoa:
Jos öljyn väri muuttuu, vaaditaan ohjelmointi.
G 055005A2 keltainen
-täytetty tehtaalta
-saa varaosana
-löytyy myös Febi-versio
G 055162A2 sininen
-täytetty tehtaalta
-saa varaosana
-löytyy myös Febi-versio
G 060162A2 vihreä,
-saa varaosana
-löytyy myös tarvikeversio ainakin ZF;n purkissa
-vaatii aina vaihteiston ohjelmoinnin, jos laitetaan autoon jossa ennen ollut keltainen tai vihreä öljy.
Vihreä öljy on se, jota tarjotaan yleisesti jos vaihteistossa on toimintahäiriöitä.Viimeksi muokannut pulla; 25.11.2013, 17:04.
Comment
-
Vieras
Febin numerot ei ole just nyt saatavilla. Google-haku kertoo tuolla VW;n numerolla Febin numeroita.
No joo, keltaisesta siniseen vaihto vaatii toki myös ohjelmoinnin, jos sellainen tehdään. Nyt kuitenkin tuo vihreä on se, jota tarjotaan korjauksena noihin muihin väreihin. Tai sanotaanko että ETKA tarjoaa kaikkiin vain vihreää öljyä.
Comment
-
Vieras
Joku noista yllä mainituista. Ainoa tapa varmistua oikeasta on ottaa näyte, minkä väristä siellä on. Luultavasti sininen tai vihreä.
Comment
-
Onko kellään kokemuksia ATO24.de tilauksista?
Löytys LGF 8 hintaan 27,5€/l
http://www.ato24.de/zf-lifeguardflui..._from_store=en
Comment
-
Itse itselleni vastaten. Viime tiistaina tilasin ja tänään tuli. Taisi olla jo torstaina suomessa, mutta kukaan ei ollut itsenäisyyspäivästä johtuen korjaamassa vastaan. Ainakin saksassa kirjattiin torstai aamuna lentorahtiin.
Tässä siis tulos:
https://www.dropbox.com/s/uie8ctp70491cp3/IMAG0295.jpg
Marmorilla hinta näille 660€, nyt paketille yhteishintaan DHL kuljetuksineen 275€
Vaikea saada kuvaa toimimaan puhelimella. Kuvassa jokatapauksessa 10l LGF 8 ölppääViimeksi muokannut Dwarner; 10.12.2013, 17:56.
Comment
-
Tuo suomikaupan 5L kanisteri hieman ihmetyttää. ZF tai VAG ei myy kyseistä ölppää 5L kannuissa. Ostaako tuo sitten niitä 200L barreleita ja lorottaa pienempiin kannuihin ilman tarraa? Nettisivun kuvassa on 1L kannu, kun tarkkaan tiiraa. No en tiedä, enkä sen enempää spekuloi, mutta tuota hieman itse ihmettelin kauppoja vertaillessa.
Comment
-
Vieras
-
Tossa se on loota auki. Ikuista öljyä ja morjes
http://www.dropbox.com/s/4j31tdk2vmn...103_192444.jpg
Comment
-
Jebu... ölpät vaihdettu 6HP19A askiin itse EI-huuhtelu menetelmällä. Täytössä kului about 5l öljyä turaillessa. Lisäksi toki suodatin. Nyt jäi 5l yli ostettua tavaraa ja taidan vaihtaa vielä uusiksi vaikka tuossa 10-20tkm sisään, niin silloin pitäisi olla noin 75% uutta tavaraa sisällä. Nyt siis noin 50% uudet ja 50% vanhat öljyt (tilavuus speksien mukaan n. 9l).
Olin aika yllättynyt tuloksesta. Auto on siis 140tkm ajettu 2006 A4 TFSI q. Oikeastaan mitään ongelmaa ei ole ollut ja vaihdon tein vain askin elinikää lisäämään. Nyt öljyhuollon jälkeen vaihdot pehmenivät siten, että koeajolla odotin vaihtoa 2-> 3 vaihteelle ja vilkaistessa näyttöä sisään oli kerennyt jo 4. vaihde. Eli kaksi kertaa vaihtoi ilman että huomasin, vaikka odotin vaihtoa. Ei tämä ole mitenkään huomattavasti ikinä nykinyt, mutta kyllä sen vaihdon on oppinut huomaamaan. Toki ylisanoihin en sorru ja monesti tuon vaihdon kyllä huomaa moottorin äänestä, vedon muutoksesta tai jos ajotilanne yllättää tietokoneen ja vaihto osuu jarrutukseen tai nopeuden muutokseen yms.
Toisen kerran rampilta kiihdyttäessä oli sisällä 4-vaihde ja motarilla vilkaisin mittaria, niin olikin jo 6 päällä. Meni kuin taikamatto vaihteet läpi.
Eli lopputulema hyvä. Voisin olla vapaaehtoinen kirjoittamaan tuosta jonkinlaisen DIY:n. Mikähän osasto olisi moiselle ketjulle oikea? Tämä "moottori ja voimansiirto" vissiin?Viimeksi muokannut Dwarner; 4.1.2014, 20:22.
Comment
-
Jatketaan yksin puhelua. Jos oli vaihdot pehmeämpiä lämpimänä, niin kylmänä eron vasta huomaakin. Ehdottomasti tällä kokemuksella suosittelen toimenpidettä.
Tuli muuten mieleen, että tuo jäljelle jäänyt 5l menee kahdella vaihdolla. Tuo valutus reikä ei ole öljypohjan alimmassa kohdassa, joten ulos tulee 2l pelkän propun avauksella. Sitten kun pohjan irrottaa ja valuttelee loput, pitäisi ulos tulla noin 4-5l kokonaisuudessaan.
Comment
-
Varmaan itsellä tuo edessä seuraavaksi kunhan saadaan moottori ensin kasaan.
Mikä öljy?
Itsellä kyllä huomaa vaihdon selvästi... Jos tuolla pehmenisi.
Comment
Comment