Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Menee vähän OT:ksi, ja saivarteluksikin, mutta näyttää vaihteistokaupassa olevan öljynlauhduttajan puhdistusainetta https://vaihteistokauppa.fi/product/...e-kooler-kleen. Tuotteisiin en muuten kantaa ota, mutta kyllä kai tuollaisella erikoiskaupalla pitäisi edes terminologia olla hallussa.

    Comment


    • Johan on! Näyttää olevan ZF Lifeguard Fluid 8 loppu kaikkialta ?
      Vaan 3 litraa pitäisi jostain löytää.
      Kellään ylimääräisenä?

      Comment


        Jos aikataulullisesti on paniikki, niin Motonetista saa Lifeguard 8:sia, kun ostaa suodattimen kanssa sarjana. Vähän kalliimpaa toki. Irtopurkkeina on ollut tarjonta aika heikkoa muuallakin jo kesästä lähtien. 9:siä saa kyllä.

        Olisiko niin, että korvaavat öljyt todettu jo riittävän hyviksi, niin kysyntää ei enää ole? Joka loogisesti tarkoittaa, että uskaltaa jo laittaa muutakin kuin vain Lifeguardia...

        Comment


          Aika heikko näytti olevan saatavuus tuolle ZF Lifeguard Fluid 8.
          Tuolta löytyi Black Friday tarjous ainakin 6HP19 A laatikolle suodattimella 1071.298.027 hintaan 177,09€ -10% ZF10 koodilla
          Löytyy myös pelkkää öljyä, mutta tuossa huoltopaketissa suodattimen saa "kaupan" päälle hinnan puolesta. Joten laitoin 2- pakettia tulemaan hintaan 318.78€
          Yli 200€ ostokset saa ilman rahtimaksuja. Itselle ei tulisi mieleenkään kokeilla muita öljyjä, vielä kun on lukenut näitä comma ym. öljyistä mahdollisesti johtuvia ongelmia ja varsinkin kun tuon Lifeguard Fluid 8:n hinta on nykyään ihan kohtuullinen.
          Näyttää saavan Sparetolta samalla hinnalla n. 159€ tuota 1071.298.027huoltopakettia.

          Viimeksi muokannut KimmoL; 27.11.2022, 11:44.

          Comment


          • Oli tosiaan hieman tekemistä. Just tänään sain ”kamppeet” kasaan; ZF:n oma ”huoltosarja” Sparetolta (suodatin, tiivisteet, magneetit, ruuvit ja 7-litraa 8-öljyä), olisin ostanut 3 litraa extraa, mutta niissä olisikin ollut toimitusaika ~28vrk. Ne tilasin sitten eBayn kautta.
            Sitten vielä vaihto jossain vaiheessa.

            Comment


            • Terve, kumpaakos öljyä nyt tähän omaan pitäisi laittaa?
              1071 040 103 KJC.
              Kun hieman vuotaa niin tekis mieli lisätä.
              ​​

              Comment


              • Yhden vanhan dokumentin mukaan LG6 öljy tulee vain näillä kahdella tyyppinumerolla tehtyyn Audin 6HP19A laatikkoon: 1071 040 014, 1071 040 044

                Kaikkiin muihin LG8

                Comment


                  Keskustelu NOx anturista siirretty tähän: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...x-anturi-vikaa

                  Comment


                  • Terve,

                    Tuli hankittua -11 A6 3.0tdi ajettu 215tkm. Lootaöljyjä ei ole huoltokirjan mukaan vaihdettu ikinä. Kannattaako niitä vaihtaa vielä vai huononeeko vain jos ne vaihtaa? Laatikko pelaa kyllä hyvin tällä hetkellä.

                    Toinen kysymys. Olen kysellyt Lahden alueelta hintoja öljynvaihdolle. Parissa paikassa, jossa olisi mahdollisuus tehdä vaihto huuhtelemalla ei käytetä zf öljyä vaan esimerkiksi Fuchs Titan ATF 6008. Mulla on mahdollisuus vaihtaa öljyt myös itse, jolloin luonnollisesti saisin valmistajan öljyt sisään, mutta huuhtelu ei onnistu. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Vai etsiä kauempaa paja, joka laittaisi ZF öljyt?

                    Comment


                      Kannattaa vaihtaa ja on vain hyötyä. Jos öljyjen vaihdolla jotain vikaa ilmenee, niin se olisi tullut ilmankin öljyn vaihtoa ts. mekatroniikka on jo väljä.

                      Huuhdella voi itsekin. Öljypohjasta se pois mitä tulee, uudet öljy tilalle ja paluukierron letku irti. Käyntiin, käy pykälät läpi ja työntää samalla uuttaa öljyä laatikkoon siten, että yhteensä laittoi laatikkoon öljytilavuuden verran tavaraa.

                      Tosin ihan riittävään lopputulokseen pääset, jos lasket sen mitä öljypohjasta pois tulee, ja täytät vain normaalisti uudella tilalle.

                      Comment


                      • Itse huuhtelemalla parempi pitää vain muutamia sekunteja kerrallaan konetta käynnissä. Ei ainakaan mun käsipumpulla pysynyt likimainkaan laatikon öljykierron perässä.

                        Comment


                          Ihan perus litran Motonetin ruutalla ainakin ehti hyvin työntämään tavaraa sillä vauhdilla, että sai valumaan täyttöropusta ylikin.

                          Täyttöhän tehdään kone käynnissä, eli jos huuhtelussa välillä sammuttaa, niin valuttaa öljyt takaisin öljypohjaan ts. laatikkoon kuuluu enemmän öljyä kuin mitä öljyropusta sinne moottori sammuksissa saa sisään.

                          Comment


                          • Juurikin vastaava ruuta se minullakin oli. Hitaasti pumpatessa kyllä pelasi, mutta kun olisi pitänyt nopeampaa saada, niin vissiin mäntä taittui konkeloon ja öljyt tuli kahvan puoleisesta päästä ulos. Vaihde vapaalla öljyn takaisin päin valuminen on aika vähäistä. Jos vaihde päällä sammuttaisi niin sitten varmaan enemmänkin lorahtaisi. Pääasia, että viimeisellä täytöllä pinta tulee oikeaan tasoon ja oikeassa lämpötilassa.

                            Comment


                            • Hyvää iltapäivää arvon Herrat ja Rouvat!

                              Onko ko. (Mode-edit: B7 tiptronic) autossa omat litkut etuperään ? Entäpä määrä ja laatu ?

                              Kiitos valmiiksi asiallisista vastauksista.
                              Viimeksi muokannut arto s; 2.2.2024, 08:11.

                              Comment


                                Onhan siinä. Liitteenä ZF:n huolto-ohje 6HP19A-laatikolle. Näyttää tasurien proppujen paikatkin jne.
                                Attached Files

                                Comment


                                • Pitäisi A8 D4 vaihtaa voimansiirron öljyt. Tulkitsenko oikein ohjetta että öljymäärä pitää tarkistaa manuaalilla kakkonen päällä? 3ccd5b10-c950-11ed-a2f4-00505690da53.pdf

                                  Kun pitää valita vaihteet P, R, D, D1 ja D2. Sitten seuraava vaihe on lämpötilan tarkistus ja tarkistuspropun avaus. Aina kyllä tottunut automaattien öljymäärän tarkistamaan joko P:llä tai N:llä. Onkohan väliä onko seisontajarru päällä vai pyöriikö renkaat? Sehän ei muuten pysy manuaalilla kuin hetken ja palaa takaisin D:lle...

                                  Comment


                                    Et tulkitse oikein, mutta on oikeasti varsin yksinkertainen toimenpide. Ohje näyttää monimutkaisemmalta mitä se itseasiassa on. Se öljyn lämpötilakaan ei nyt ole ihan niin älyttömän tarkkaa, kunhan nyt ei ole laatikko täysin kylmä eikä ns. ajokuuma.

                                    Öljyn määrä tarkistetaan P:llä moottori käynnissä ja vaihteistoöljyn lämmön ollessa 30-50c välillä. Sitä ennen käytät ensin kaikki vaihteet päällä mitä nyt saat käytettyä, pitäen vaikka 10s jokaisella vaihteella. Ja moottoria ei saa välillä sammuttaa.

                                    Moottori sammuksissa vaihteiston öljyn määrä on öljypohjassa merkittävästi suurempi eli työntää silloin tarkastuspropusta aivan liikaa öljyä ulos ja seurauksena on vajaatäyttö.

                                    Ja tarkennuksena, että tuolla tarkasta vaihdelaatikon öljyt. Riippuen mikä laatikko/moottori autossa on, niin siellä on toki muitakin öljytilavuuksia voimansiirrossa omilla öljyillään.
                                    Viimeksi muokannut jasso; 26.8.2024, 10:57.

                                    Comment


                                    • Joo kiitos, tuo jo selvisikin Audin omista ohjeista, ZF:n ohjeista unohtunut vissiin tuo P:lle laitto. Mutta nyt projekti tökkäsi siihen että miten himputissa saa vaihteiston tuen pakoputkien takaa pois? Alkaa kohta tuntua että pitää putket tai ainakin toinen irrottaa kun ei mahdu tulemaan. Lähellä, mutta silti niin kaukana. 4.2 TDI kyseessä.
                                      Viimeksi muokannut Pertti K; 27.8.2024, 08:16.

                                      Comment


                                        Eihän putkea tarvitse ottaa pois laatikon öljyn vaihtoa varten. Jos vaihdat suodattimen, niin edestä se x-mallinen apurunko pois.

                                        Muistaakseni pitää ottaa putki pois, jos pitää vaihteiston takatuki irrottaa rungosta.

                                        Comment


                                        • Ohjeen mukaan takatuki pitää irrottaa että saa öljypohjan pois. Eli öljypohjan saisi pois ilman tuota irrottamatta (tai irti se on jo, mutta ei pois putkien ja laatikon välistä)? Keskitasauspyörästön öljyt oli tarkoitus vaihtaa kyllä myös.

                                          Click image for larger version  Name:	Capture.JPG Views:	0 Size:	24,3 Kt ID:	1976745

                                          Comment


                                          • Joo siis se tuki ja vaihteistolaakeri (tukityyny suomeksi) piti irrottaa, mutta ei niitä tarvinut pois ottaa. Sen verran saa sivuun että saa takimmaiset öljypohjan pultit avattua. Helppo kahden illan homma purkaa ja kasata ?. No seuraavalla kerralla - jos sitä tulee - enää yhden illan.

                                            Comment


                                              Näinhän se todella olikin. Molemmat irti. Saattoi olla niin, että irottamalla pakoputkien välisen yhdyspalkin pultin, niin saat käännettyä putkia sopivasti sivuun. Mutta aika pienellä vaivalla otat putket kokonaan poiskin.

                                              Comment


                                                Mitähän pitäisi tehdä, kun joku Masentaja Arska on vaihtanut 5HP19 askiin Liqui moly 5400 eli manuaalilaatikon GL4 ölpät?
                                                Ei oltu otettu öljypohjaa irti eli ilmeisesti siellä on nyt "fifty--sixty" uutta ja vanhaa sekaisin.

                                                Asiakkaalle oli kerrottu:"Tuo öljy mikä laitettiin on eri mikä menee noihin, mutta on parempi kun mitä noihin menee koska voitelee enemmän".

                                                Taisi olla vielä auton ensimmäinen tomaattiöljynvaihto... että uskaltaako tuollaiseen 20-vuotiaaseen Audiin koskea pitkällä kepilläkään?

                                                Comment


                                                  Itse tekisin: Huuhteluvaihto, ajoa(kunnolla kuumaksi), uusi huuhteluvaihto, ajoa ja varmuuden vuoksi vielä kerran huuhteluvaihto. Kyllä se väärä öljy liukenee oikeaan ja poistuu sitä myöten vaihdossa...

                                                  Comment


                                                    Olispa kiva kuulla perustelut miten manuaalivaihteistoöljy voitelee enemmän. Näillä lähtötiedoilla sanoisin että asentaja ei oo nyt ollut ihan tehtäviensä tasalla ja tuo lausunto on yksiselitteisesti väärin ja valetta. Onko sillä autolla ajettu jo öljynvaihdon jälkeen? Jos on käytetty ja ajettu niin en koskisi kolmenkymmenen metrin päästä kepillä ees nurkan takaa. Kolme tai neljä huuhteluvaihtoa maksaakin jo enemmän kuin yksikään auto jossa on 5HP19 laatikkoa käytetty ja sittenkin jäis epävarmuus toiminnasta. Manuaaliöljy on niin paljon raskaampaa kuin atf että en tiedä saako pumppu sitä edes imettyä ja pumpattua kunnolla, lisäksi siitä toki puuttuu kaikki automaatin kytkinten tarvitsemat lisäaineet jne ja mahdolliset viat ja vauriot ei välttämättä tuu esiin heti ekalla ajolla vaan vasta hetken päästä. Jos sillä on ajettu jo niin arvottaisin lähelle nollaa euroa vaihdelaatikon osalta.

                                                    Tää nyt vaan mun 5c entisenä vaihteistomekaanikkona.

                                                    Comment


                                                      Rahamiehet käyttää huollossa. 2000 vm. A8:n laatikon kurat huuhtelin tasamaalla auto ylös tunkattuna. Lauhduttimen putkien kautta öljy sisään ja ulos. Viimeiseksi filtterin vaihto ja sopiva määrä öljyä sisälle. Ei maksanu ku öljyn ja filtterin. Vaihtaa nyt paremmin ku -09 A6 Allroad.
                                                      Eli jos ei nyt ihan paaliin ole menossa niin...
                                                      Paljon ei kannata maksaa jos ei oo vielä oma.

                                                      Comment


                                                        Nyt se öljylaatu muuttui. Olikin kuulemma LIQUI MOLY Top Tec ATF 1400, eikä manuaalin MTF 5400, mutta tämäkin olisi käsittääkseni CVT-lootan öljy. Oikea tuolta valmistajalta olisi ATF 1200.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X