Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olihan auto käynnissä määrää tarkistettaessa?
    Ylitäyttäminen on hieman hankalaa, jos täyttö tehdään ohjeistetusti, eli auto käynnissä ja suunnilleen vaaterissa.

    Minä lisäisin kyllä öljyä, jos on 2 litran ero ja täyttöreijästä ei tule öljyä pihalle.

    Comment


    • En ole vielä lisännyt öljyä. On öljypohjakin irti. Uuden suodattimen jo laitoin paikalleen.
      Sorvailin tuossa muovista täyttötulpan paikalle kiinnitettävän adapterin johon aion liittää 1" kirkkaan letkun ja hanan kanssa kanisteri letkuun kiinni. Siitä sitten laskee vaihteistoon öljyä. Lauhduttimen putken jätän hetkeksi auki ja kirkas letku siitä tyhjään kanisteriin jos vaikka puskis sieltä vielä vanhaa öljyä pois. Katsoo nyt onnistuuko tuollainen. Tuolla adapterikanisteriliitoksella uutta öljyä pitäis olla riittävästi tarjolla, tai no riippuu kanisterin koosta mutta yli 10L ajattelin kannuun laittaa. Nythän vaihteistosta puuttuu 5L niin jos sieltä vielä tulee ulos vaikka 3-4L vanhaa niin olen varsin tyytyväinen. Ainakin merkittävästi suurin osa on vaihtunut. Sitte lauhdutinputket kiinni ja auto käyntiin ja saa hetken öljyt kiertää, että lauhduttimesta tulee ilmat pois ja öljymäärä on mahdollisimman oikea.

      Comment


      • Nostan vielä tätä sen verran kun tuli nyt suoritettua öljynvaihto loppuun, eli: (huom, oli omatekoinen täyttölaite jolla saa >3L pysymään vaihteistossa vaikka auto ei käy)
        1. Tyhjennystulppa auki ja vanha kura ulos, tuli noin 3,8L
        2. Öljypohja irti ja suodatin vaihtoon ja toki uusi tiiviste öljypohjaan, nyt öljyä pois noin 5L yhteensä.
        3. Öljypohja kiinni riistiin kiristellen kaikki 27kpl T-27 kärjellä. Ja laitoin vielä momenttiavaimella niks naks (eiks siinäkin ole momenttia riittävästi kun asentajan kyynerpää sanoo niks naks?)
        4. Öljyn lauhduttimen letkuliitokset auki moottorin öljypohjan vierestä, sieltä lurahtaa vielä vanhaa pois muutama dl.
        5. Lauhduttimen alaletku kiinni ja yläputkeen (siis kovaan putkeen) pätkä 15mm kirkasta letkua ja letkun pää läpinäkyvään kanisteriin.
        6. Täyttötulpasta itsetehdyllä täyttölaitteella uutta öljyä vaihteistoon noin 7L.
        7. Auto käyntiin ja käyttää noin 20s. Tässä ajassa tuolta lauhduttimen putkesta lykkäs noin 2L likaista vanhaa öljyä.
        8. Täytetään uutta öljyä lisää 3L.
        9. Auto taas käyntiin ja apumies (isukki) rääkymään, että nyt tulee suunnilleen kirkasta öljyä lauhduttimen putkesta. Kävin tuossa samalla vaihdekaaviota läpi että venttiileihin menisi uutta öljyä.
        10. Lauhduttimen putket kiinni ja lisää öljyä vaihteistoon 1L (tässä vaiheessa öljy loppui).
        11. Auto käyntiin ja käy hetken vaihdekaavioita läpi, että kaikki on ok ja lauhduttimesta tuli ilmat pois.

        Seuraavat kohdat tarvii tehdä vielä eli

        12. Lisää öljyä vaihteistoon auton käydessä niin, että alkaa puskea öljyä ulos täyttötulpasta. Nyt öljyä pitäisi olla tarpeeksi.
        13. Omatekoinen täyttöadapteri irti ja tulppa kiinni.

        Vaihdoin prosessin aikana myös jakohihnan, eli isompi kokonaishuolto tuli tehtyä. Eilisellä lyhyellä koeajolla ei ilmennyt mitään poikkeamia. Jäähdytysjärjestelmästäkin tuli varmaan luokkaa 5L nestettä pois ja laitoin uutta niin ei ainakaan vielä ole tarvinnut ilmata millään tavalla. Lämmöt pysyy juuri kohdallaan. Taitaa kone automaatti-ilmata itsensä.

        Suosittelen hankkimaan >15L vaihteistoöljyä, jos aikoo tuolla tavalla "huuhdellen" vaihtaa. 11L ei näemmä riitä tai en ole varma riittävyydestä. Ulos tuli rohki 10L ja siinäkin taisi olla jo vähän uutta mukana, vaikea sanoa. Väittäisin kuitenkin, että lähes koko öljytilavuus on vaihtunut. Luulis olevan parempi kuin se, että vaihtaa vaan tuon 5L ja vanhaa jää about saman verran. Tulevat km osoittaa, menikö kaikki nappiin. Ei ainakaan eilen leikannut kone kiinni, tai lasahtanut vaihteisto, et jotain tuli tehtyä oikein.

        Comment


        • Kouvolan Länsiauto tarjosi vaihteistoöljyn vaihdon hintaan 805€. Taidan ajella vaikka vartavasten vantaan erikoisautolle, on sen verran hintaeroa.

          Comment


          • Kuulostaa arvokkaalta. Mitä lupasivat tehdä tuohon hintaan?
            Oma kokemus on, että ei ne vaihda merkkihuollossa kuin sen verran öljyjä mitä tulee pois kun öljypohja irroitetaan ja suodatin vaihdetaan. Itsellä tuli 5L sillä tavalla. Loput sai "huuhtelemalla".

            Comment


            • Kysyin Passattiin tarjousta (tiptronic syncro) etu- ja takaperän öljyjen vaihtoon sekä tiptronicin öljyjen vaihtoon. Taisi olla 480e yhteensä. Liekkö hinta kohdillaan? Suurin osa taisi olla vaihteistoöljyn kustannus.

              Comment


              • Onko tuossa vuosimallissa se keskellä oleva jakaja kans? Itse olen vaihtanut taakse (aikasta helppoa kun tulpat ihan saatavilla ja on 2 tulppaa) ja keskelle (hieman hankalammassa välissä, mutta riittävällä työkaluarsenaalilla onnistuin, 2 tulppaa).
                Eteen (1 tulppa) en ole vielä vaihtanut, mutta kyl sekin tarttis vaihtaa. On meinaan vaan niin paskassa paikassa että huh. Pitääköhän autosta joku etupään apurunko irroittaa, että tulppaan pääsee käsiksi. Näin tulkitsin viimeksi kun räpläsin. Täytyy tutkia tarkemmin.

                Jos pääset näkemään tämän vaihto-operaation niin kerro ihan mielenkiinnosta tännekin. Mitä tarjous sisältää? Varmaan öljyt ja sisältäähän vaihteiston suodattimen ja pohjan tiivisteen? Rattaisiin ei paljoa öljyä mene (en tietty tässä kohtaa muista tarkkaa määrää), mutta joku ~1L per rattaat suunnilleen. Itsellä tuli ulos 5L öljyä irroittamalla öljypohja. Lopuista ... noh, yllä olevat kommentit kertoo jonkinlaisesta "huuhtelusta".

                Itse olen pitkälti lähtenyt tekemään isompiakin huoltoja ja korjauksia kun on hankkinut kohtuulliset huolto-ohjeet, selaa palstaa ja kaivaa netin syövereistä. Toki sekin potuttaa, että varsinkin VAG huollossa kiskovat ihan sikamaisia hintoja. Mut tämä nyt menee jo vähän aiheesta ulos, niin lopetan tähän.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja Hece R Näytä viesti
                  Kouvolan Länsiauto tarjosi vaihteistoöljyn vaihdon hintaan 805€. Taidan ajella vaikka vartavasten vantaan erikoisautolle, on sen verran hintaeroa.
                  Kuulostaa kohtuu oikealle kun huuhdellaan. Saattaa olla että vaihtuu vielä väri öljyssä, niin nostaa hintaa. Vihreä ja sininen on sen n.60€/l.

                  Comment


                  • 74€/l oli tarjouksen mukaan öljyn hinta

                    Comment


                      Oho!! On tullut paikkakuntalisät päälle.

                      Comment


                      • En sano mitä Hecen kulkineeseen kuuluu laittaa, itse laitoin G 052 162 tai oikeammin Febin tuota korvaavaa kun VW ohje näin sanoo. Toki noita on eri malleja ja sen mukaan öljyjä mutta alkaa litrahinta olla XO konjakin luokkaa. Ainakin VSOP saa halvemmalla. Mahtaisko joku Renault tai Hennessy toimia? :-) Voi kyllä olla turhan "litkua" ja lämmön kesto ehkä heikompi. Mut ei jäädy kuitenkaan!

                        Comment


                          Olenko ymmärtänyt nyt oikein että tämä öljy käy laatikkoon 6HP26A-61 mutta ei W12 koneen perässä olevaan? eli tohon tupaöljy polttimeen kävis.


                          Application Notes:

                          RAVENOL ATF 6 HP Fluid was developed for use in the newly developed 6HP-series transmission of ZF 6HP19, 6HP21, 6HP26, 6HP28, 6HP32, 6HP34, also for 5-motion automatic transmission 5HP-series. It is backwardly compatible for all earlier versions of ZF 4 and 5 gear passenger car automatic transmission with the exception of 6 HP26A61 in vehicles with AUDI W12 (only original VW G055162A2 blue) and 6HP19X for AUDI Q7, 6HP19A, 6HP28AF (only original VW G060162A2 green).

                          Comment


                            ZF:n oma öljy ei ole mitenkään pahan hintaista. Kukaan kokeillut?

                            Comment


                            • Tarjous eriteltynä:
                              Voimansiiron öljynvaihto 2x72e (työt)
                              Mobilube shc 75 w -90 21,42e x 4
                              Vaihteistoöljy 28,98e x 4
                              Suodatin 80e
                              Öp tiiviste 55e

                              Eli ei huuhtelua, mutta ajattelin että tsekataan öljyjen kunto ja tehdään uusi vaihto myöhemmin, jos on tarpeen.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja audi200tuning Näytä viesti
                                Olenko ymmärtänyt nyt oikein että tämä öljy käy laatikkoon 6HP26A-61 mutta ei W12 koneen perässä olevaan? eli tohon tupaöljy polttimeen kävis.


                                Application Notes:

                                RAVENOL ATF 6 HP Fluid was developed for use in the newly developed 6HP-series transmission of ZF 6HP19, 6HP21, 6HP26, 6HP28, 6HP32, 6HP34, also for 5-motion automatic transmission 5HP-series. It is backwardly compatible for all earlier versions of ZF 4 and 5 gear passenger car automatic transmission with the exception of 6 HP26A61 in vehicles with AUDI W12 (only original VW G055162A2 blue) and 6HP19X for AUDI Q7, 6HP19A, 6HP28AF (only original VW G060162A2 green).
                                Juuri näin. On hyvä tarkastaa ennen itse vaihtoa, minkä väristä öljyä laatikossa oikeasti on. Vihreää ja sinistä on laitettu korjausöljynä joihinkin laatikoihin marmorilla. Eri värisiä ei saa sekoittaa. Jos öljyn väri vaihdetaan, on ohjainlaite myös päivitettävä.

                                Comment


                                • Tuohon antruun hommaan. Edellisistä selostuksistani lukemalla näkee litrat. Itsellä aluksi loppui öljy kesken ja hankin 2L lisää ja tungin sen vaihteistoon. Siitä jäi toinen litra sisään. Kokonaiskulutus siis 12L. Suhteellisen varma olen että lähes kaikki vahat öljyt tuli ulos. Silti nyt 10km vaihdon jälkeen (heitin koeajon) öljy on melko mustaa eli vanhaa jäi joitakin dl venttiileihin ja se värjäsi uuden öljyn heti. Et voi olla hankala sanoa vaikka 100km päästä minkälaista öljy on jos vain 4-5L vaihtaa. Takuuvarmasti mustalta näyttää.

                                  Ja hunajainen on litrahinta. Netistä työkaveri löysi mann purkissa 52162 öljyä a4,8€/L. Tuo rapia 28€ on varmaan VAG huollon hinta tai jopa kalliimpaa.

                                  Comment


                                  • Onko kukaan vaihdattanut öljypisteellä tipin öljyjä? Huuhtelemalla tekevät ja öljyksi jtn. Bp:n 71141:stä. -05 A6 3.0tdi quattroon

                                    Comment


                                    • Oliko hinnasta puhetta? Olikohan tuo öljy juurikin oikeaa? Esson öljypurkissa tais olla tuo koodi.

                                      http://www.ebay.de/itm/5-00-1L-5-Lit...item5d4db46b73

                                      onks kukaan käyttänyt tuota? Ei ainakaan kallista ole.

                                      Comment


                                      • 350-400€ väliltä, riipuen hieman kuinka paljon joudutaan huuhtelemaan. Heillä kuulemma laitteet huuhteluun joita ei muilta pitäisi lahden alueelta löytyä. Öljy on audin luokitukseen sopivaa ja ovat audeihin ja volkkarin laatikoihin niitä vaihdelleet ja palaute ollut vain positiivista. Tiedä sitten, silti epäilyttää. Kaveri vaihdatti volvoon ja ollut tyytyväinen.

                                        Comment


                                        • Ei kyllä kuulosta hinta pahalta, mutta hieman tuo öljy epäilyttää. En oo kysellyt Powerbytestä paljonko maksaisi öljynvaihto. Itse käytin viimeksi AutoGearilla Jokioisissa. Vahva peukku alas.
                                          Oon katsellut Öljypisteen mainoksia.

                                          Comment


                                          • Pitää varmaan kysästä tuolta powerbytesiltä huomenna. Se huuhtelulaite jota myyjä hehkutti öljypisteellä, on kuulema ollut jenkeissä käytössä jo pitkään. Myyjä myös puhui jostain pesuaineesta ja suoja-aineesta joita työn yhteydessä käytetään.

                                            Comment


                                            • Jos ne sanovat että on VAG luokituksen omaavaa öljyä niin kai ne samoin tein voi kertoa tarkan öljyn mitä aikovat käyttää tai tais jo ollakin tuolla aikaisemmin öljy. Itse jotenkin huuhtelin 13L kanssa ja 12L meni öljyä. Työkaveri sanoi et hänen meisselin huuhtelussa meni 20L ja käyttivät jotain säiliölaitetta missä on paineilma apuna. Eli helposti tuossa huuhteluläträämällä kuluu about tuplasti öljyä. Febin tavaraa saa siinä 12-13€/L.

                                              Comment


                                              • Vaohdoin tippi lootaan öljyt eilen ja loota vuotaa laatikon etupäästä siitä mistä näkyy vauhtipyörälle vähäsen kun kattoo alaalta päin niin tietäskö kukaan mistä johtuu vuoto??

                                                Comment


                                                • Mitenhän Öljypisteellä onnistuu laatikon sopeutus uusilla öljyillä?
                                                  Oon käsittännyt että nää ZF:t on tarkkoja mitä öljyä käytetään.

                                                  Comment


                                                    Vaohdoin tippi lootaan öljyt eilen ja loota vuotaa laatikon etupäästä siitä mistä näkyy vauhtipyörälle vähäsen kun kattoo alaalta päin niin tietäskö kukaan mistä johtuu vuoto??
                                                    Riittää että kysyt yhdessä ketjussa, älä kuormita saittia kysymällä samaa asiaa useassa eri ketjussa omankin kun olet asialle kumminkin jo luonut.

                                                    Comment


                                                    • Joo sori että sekoilin. Asia ymmärretty.

                                                      Comment


                                                      • Ei kyllä puhunut mistään sopeutuksesta öljypisteellä. Kuinka tuo sopeutus tehdään?

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja wilhoM Näytä viesti
                                                          Onko kukaan vaihdattanut öljypisteellä tipin öljyjä? Huuhtelemalla tekevät ja öljyksi jtn. Bp:n 71141:stä. -05 A6 3.0tdi quattroon
                                                          Taitaa olla väärä öljy.Kannatta lukea tätä ketjua ajatuksella,menee multittronikit, 5hp ja 6hp helposti sekaisin.

                                                          Comment


                                                          • Veikkaan että hintaa on tinkitty öljyn kustannuksella...harmi

                                                            Comment


                                                            • Tarkoitus olisi vaihdattaa vaihteiston (5v/130tkm) öljyt ja hoitaa homma huuhtelemalla.

                                                              Mielelläni käyttäisin vaihteistohuoltoihin vihkiytyneitä korjaamoja joten olisiko kellään tuoreita kokemuksia ja suosituksia minne auto kannattaisi Oulun alueella kiikuttaa? Erityisiä huuhtelulaitteistoja ei taida täältä pohjoisesta vielä löytyä miltään korjaamolta?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X