Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 moottorin lämmöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 moottorin lämmöt

    Moro,tuli eilen kokeiltua auton suorituskykyä ja sen jälkeen moottorin lämmöt nousi 130 asteeseen ja ei tippunut kuin 110 asteeseen,annoin auton pyöriä jonkun aikaa ja flekti pyöri kokoajan mutta lämmöt ei tullut alemmaksi.Sammutin auton ja kurkistin paisuntasäiliöön,säiliö oli piripinnassa jäähdytysnestettä.Raotin korkkia varovasti ja rupesi kuulumaan purparutusta ja nesteet rupesi liikkumaan järjestelmässä.Paisunta säiliön pinta tippui normaali tasolle,käynnistin auton ja lähdin ajamaan mutta lämmöt nousi tappiin.Olisiko vesipumppu sökö vai missä vika?Auto a4 avant (2002)1,8t ajettu 85tkm.Kiitos vastauksista.

  • #2
    Vesipumppu vialta vaikuttaa. Itsellä oli sama ongelma, tyhjäkäynnillä ilmastoinnin näytöstä katottuna n.95 astetta. Vesipumpun siiveke pyöri tyhjää.

    Comment


    • #3
      Kirjataan oma stoori myös tähän ketjuun niin seuraava "tarvitsija" löytää haun kautta helpommalla.

      Itselläni oli vastaava ongelma - "Kühlmitten" varoitusvalo + lämpöjen nousu. Ilmestyi ihan yhtäkkiä normaaliajossa Kehä III:n sisäpuolella.
      Vika osoittautui vesipumppuviaksi. Autona A4 1.8Tq B6, ajettu piirun alle 60tkm, ikää 2v8kk. Huoltohistoria ehjä eikä lastutettu.
      Taitaa olla yksi noista heikoista lenkeistä ko. mallissa.

      Comment


      • #4
        Lainaanpa vähän tätä aihetta.
        Eli kuljettimena a4 b5 1.8t ja multa hajos letkulämmittimeltä lähtevä letku ja lämmöt näytti mittariston ja ilmastoinnin näytön kautta katottuna 110´.
        Mitään varoitusvaloa ei kuitenkaan syttynyt, tiedättekö missä vaiheessa sen kuuluu alkaa palaa mittaristossa ?

        Comment


        • #5
          Vähän yli 110 alkaa huutaa mittaristo. Ihan viivan verran vaan yli.

          Itselläni meni kyllä mittaristo rikki ihan tuolleen että kesken kaiken vaan nousi lämmöt ylös :D. Eli koneessa oikeesti normi lämmöt mutta mittaristo näytti päin *ersettä.

          Mutta hyvin siellä voi olla se vesipumppu kuten on monilla todettu. Anturikin voi tietenkin olla?

          Comment


          • #6
            Vielä yksi kysymys lämmöistä.
            Mulla on B5 1.8T AWT, jossa lämmöt on kaupunkiajossa koko ajan 98 astetta (VAG-COM:lla katsottu).
            Tossa kävin motarilla ajelemassa, niin viisari seilasi hieman ylöspäin hissunkissun. Lisäksi, kävin 5 minuutin paussin pitämässä huoltoasemalla, jonka jälkeen mittari näytti palttiarallaa 100-110 astetta. Mun mittaristo sekoilee kyllä muutenkin (italialaista mallia eli näyttää 90 asteessa 110, jolloin paussin jälkeen tuo näytti siinä 120+ astetta). Kylmästöinti näytti 90 astetta kuitenkin, eikä varoitusvaloja syttynyt ja lämmöt laski noin 10 sekunnissa normitasolle tyhjäkäynnillä. Mittaristonhan pitäisi pysyä 90 asteessa 80-100 asteen välillä. Tuo on nyt keväällä/lopputalvesta alkanut tekemään tuota lämpötilan (mittaristossa) nousua pikku (5-10 min) tauon jälkeen.

            Tuli vain mieleen, jotta onko tuossa nyt hieman turhan lämmin termari (vaihdettu tarvikkeeseen viime syksynä) vai mikä tuota mittariston seilailua tekee? Mulle on riittävän ärsyttävää, että se mittaristo sojottaa 90 asteen lämpöisenä muutenkin 110 asteessa, mutta nyt se on lähtenyt jo seilailemaan.

            Joka tapauksessa tuo 98 astetta normikaupunkiajossa kuulostaa suht korkealta. Eikös sen pitäs olla lähempänä 90 astetta?

            Minun teoria on, että pienen paussin jälkeen moottorinlämpö hieman nousee kun vesi ei kierrä ja kun lämmöt on valmiiksi 98 astetta, menee lämmöt yli 100 ja mittari rupeaa liikkumaan.

            Edit. Saattaahan tässä toki olla vesipumppukin ehtoopuolella. Mitenkä tuo todentaa, jos pumpunakseli luistaa korkeammilla kierroksilla, vai odotellaanko vain sen lopullista hajoamista?

            Olisiko jollain jotain neuvoja tähän, vai onko tämä normaalia toimintaa ja lämmöt normaalissa tasossa?
            Viimeksi muokannut Kehno; 25.4.2010, 10:06. Perustelu: Lisäystä

            Comment


              #7
              Itellä vaihdettiin vesipumppu jakopäänrempan yhteydessä vuosi sitten (joku 120k lasissa sillon) ja huoltomies sano et hyvä kun vaihdettiin ennen kesää, meinaan oli alkuperäisen vesipumpun muovinen siiveke jo pirstaleina. Tilalle sitten tarvikepumppu jossa muistaakseni messinkinen siiveke.

              Comment


              • #8
                Jassoo, ei pyöri flekti vaikka jumpperin laitto releen (suuremman nopeuden) yli. Jännitteet tuli ohessa olevan kuvan oikeamman puoleiseen liittimeen (puna-musta ja ruskea johto). Oletan, että se on flektin johto. Eli tässä valossa johdot ja releet on ok, mutta flekti vain ei pyöri.
                Mikähän se osanumero tolle flektille mahtaa olla ja mitenkähän tuon vaihto onnistuu?
                Motonet puhuu jostain 80W ja 300W puhaltimista. Mistähän tuon tiedonkin nyt saa selville?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Mikähän mun autoon tuli kun tulin koti pihaan niin haisi oudolle ja huomasin että kone pellin alta puskee höyryä ja kone hohkasi todella kuumana, mutta lämmöt oli mittarin mukaan kuitenkin n.90... Uskalataako edes ajaa huoltoon vai pitäisikö tilata hinaus ettei leviä tien päälle? Auto a4 b5 1.8t -95

                  Comment


                    #10
                    vesipumpun siivet irti akselista?

                    En välttämättä ajaisi huoltoon, mittari voi näyttää sen 90 vaikka vesi ei kierrä.

                    Comment


                      #11
                      Jatketaanpas vaikka tähän threadiin.

                      Vaihdon vähän aikaa sitten 1.8t -97 (ehkä AEB?) koneeseen termostaatin kun lämmöt oli aina liian alhaalla, ja kone lämpeni hitaasti. Sen vaihdon jälkeen lämmöt nousi 90 asteeseen, mutta ehkäpä vielä hitaammin kuin ennen.

                      Nyt pari viikkoa sen jälkeen huomasin että lämmöt nouseekin yli 90 asteen, ja öljynlämmötkin alkaa nousta lähelle 120 astetta. Ja vielä kaiken lisäksi sisälle ei tule enään lämmintä. Kennolle menevät letkut on kylmät.

                      Tuosta kaikesta voisi päätellä että vesipumppu on sökö? Vai tuleeko mieleen jotain syytä/seurausta tuon termostaatin vaihdosta? Ilmaus pitäisi olla ok kerran vähän aikaa se toimi.

                      Pumppu näytti olevan vähän piilossa, onko hyviä vinkkejä sen vaihtoon?

                      Comment


                      • #12
                        Nimenomaan . "pitäisi olla ok " tuon ilmauksen. Itse olen muutaman kerran toheloinut ilmauksen kanssa ja ilmeisesti ilmakupla on pienen ajan saatossa kulkeutunut sopivaan paikkaan ja temppuilu alkaa.

                        Comment


                          #13
                          Mitä se sitten tempuilee? Ei kait se lämpöjä voi pahasti nostaa pienen ilmakuplan takia.

                          Eilen otin termostaatin pois, ja katsoin pumpun siipiä. Ehjältä näytti, ja siivet oli kiinni akselissa. Hemmetti jos vika ei olekaan siinä. Vaihdan pumpun kuitenkin kerran se tuli jo ostettua. Aika hanurista vaan tuntuu olevan sen vaihtaminen, biturbossa on minun mielestä helpompi. Tai ainakin se tuntuu siltä kun sen on tehnyt niin monta kertaa :) Vinkkejä tuohon vielä kaivataan.

                          Comment


                            #14
                            Joskus olen tuollaisen vaihtanut mutta siitä on pari vuotta aikaa joten tarkkoja muistikuvia ei ole.

                            Yksi reitti olisi etukautta jos haluaa pelkän pumpun vaihtaa, vaatinee jakohihnan irroituksen.

                            Toinen vaihtoehto on purkaa se irti lohkosta koteloineen. Tällöin laturi, tehostin ym apulaitteet purettava pois edestä. Tätä tapaa itse käytin kun ei ollut hihnanvaihto ajankohtainen.

                            Ilmaus ei ole mielestäni näissä nykyaudeissa mitenkään kriittinen, aina on muutaman kilometrin koeajolla lähtenyt kiertämään. Voisiko vikaa olla uudessa termarissa tai lämppärin kennossa, kumpikaan ei olisi harvinaista ?

                            Comment


                              #15
                              Termaria testasin kuumailmapuhaltimella, ja se kyllä aukesi. Ihmetyttää että miksei sisälle tullut lämmintä ilmaa kerran vesi oli kuumaa? Se vähän sanoisi ettei vesi kiertänyt. Kyllä se aiemmin toimi, eli ei luulisi kennon olevan tukossa. Ja kennolle tulevasta ilmausreiästä tuli nestettä. En tiedä sitten miten tuo toimimaton Webasto vaikuttaa asiaan, melkein voisi ottaa sen letkut pois sieltä välistä.

                              Näytti tosiaan ainakin jakohihnan kotelo olevan pumpun edessä, vois kait tuon hihnankin samalla sitten vaihtaa kerran se siinä niin lähellä jo on. Tuntuu hölmöltä purkaa se koko hemmetin iso tukirakennelma siitä pumpun edestä pois.

                              Comment


                              • #16
                                Jatkan myös tähän threadiin. 1.8T ja lämmöt huitelee säästä ja ajotavasta riippumatta 70-80 asteissa -> Termostaatti?
                                Tosin näytti jäähdytysnestekkin olevan minimissään. Sitä nyt tietysti vois lisätä ensin ja katsoa auttaako.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei taida kyllä veden lisääminen nostaa lämpöjä :).

                                  Termostaatti tai lämpötila-anturi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Termostaatti vaihdettu ja nyt lämmöt oikein hujahtaa sinne 90 asteeseen ja siellä pysyy.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                                      Vaihdoin vähän aikaa sitten 1.8t -97 (ehkä AEB?) koneeseen termostaatin kun lämmöt oli aina liian alhaalla, ja kone lämpeni hitaasti. Sen vaihdon jälkeen lämmöt nousi 90 asteeseen, mutta ehkäpä vielä hitaammin kuin ennen.

                                      Nyt pari viikkoa sen jälkeen huomasin että lämmöt nouseekin yli 90 asteen, ja öljynlämmötkin alkaa nousta lähelle 120 astetta. Ja vielä kaiken lisäksi sisälle ei tule enään lämmintä. Kennolle menevät letkut on kylmät.

                                      Tuosta kaikesta voisi päätellä että vesipumppu on sökö? Vai tuleeko mieleen jotain syytä/seurausta tuon termostaatin vaihdosta? Ilmaus pitäisi olla ok kerran vähän aikaa se toimi.
                                      Laitetaas nyt tähän vian syykin. Vesi oli vähissä, ja sitä ei riittänyt sisälämppärin kennolle. Ja syy selvisi myöhemmin.

                                      Sitä ennen tuli vaan vaihdettua termostaatti, ja sitten vesipumppu. Sitten samalla kun sielläpäin olin, vaihdoin jakopään osatkin, ja kaupan päälle kaikki etupään stefat sekä venttiilikopan tiiviste :) Tulipa muutaman euron viasta kallis remontti, mutta onpahan nyt huollettu. Varsinkin kun jakopään vaihtoajasta ei ollut tietoa.

                                      Ja vikahan oli viallinen tiiviste paisuntasäiliön korkissa! Huomasin sen vasta aivan viimeisenä kun remontin jälkeen aloin katsomaan että tuleeko paisuntasäiliöön painetta. No eipä tullut, kun korkin O-rengas oli jotenkin täysin turvonnut, ja pois paikoiltaan. Siksi sieltä oli vesikin päässyt karkuun.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voiskohan itsellä olla samaa vikaa? Ajoin autolla, katsoin että lämmöt ovat hiukan yli 90° ja saman tien tulikin coolant level varoitus. No ei siinä. Sit otin korkin auki ja nesteet tuli takasin paisariin paineella ja testasin sit siinä alavesi letkua niin oli viileä.?? no nyt on vesipumppu irti ja siivet oli kunnossa. ???? kansiremontin tein syksyllä ja kansi oli kunnossa kun venttiilipajalla käytettiin koestettavana ja tasoittamassa jne. 1.8T AEB.

                                        Comment


                                          #21
                                          Oman kokemuksen mukaan A4 B5 ei ilmaannu kunnolla pelkästään sillä että lyö nesteet paisuntasäiliöstä sisään ja laittaa koneen käyntiin ja käyttää lämpimäksi.Eli ennenkuin lähtee diagnosoimaan muita osia vialliseksi niin se ilmaus pitäisi suorittaa kunnolla.
                                          Lyhyesti, sisäkennolle menevät letkut irti ja täyttää kennon ensin täyteen ja niin paljon sitä kautta nestettä sisään kuin saa menemään koneeseen.Sen jälkeen paisuntasäiliö ylös konepeltiin kiinni nippareilla ja täyttää paisarin ihan piripintaan.Kone käyntiin ja sisälle puhaltamaan kuumaa pienellä nopeudella.Sitä mukaa kun pinta laskee paisarissa niin lisää nestettä sinne.Koneen käyttö niin lämpimäksi että paisuntasäiliöstä mitattuna erillisellä mittarilla neste on yli 85ast. Vaikka auton mittari näyttää 90 niin paisarissa se ei ole lähelläkään sitä ennenkuin sitä on käyttänyt parikymmentä minuuttia.Sitä voi nopeuttaa antamalla kierroksia hiukan. Kun paisarista ei tule enään kuplia ja mittariston ja erillisen mittarin lämmöt on samoissa niin ilmaus on valmis.Tässä vaiheessa pitäisi sisällekin tulla jo kuumaa jos kaikki on kunnossa.Parin tunnin jäähdytys ja nesteitten määrän tarkistus.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hei, mistä voi johtua kun Audin lämmöt nousee tappiin muutaman minuutin ajon jälkeen. (nousee tasaisesti) Lämpöanturit vaihdettu. Nestettä normi määrä. Ei kuitenkaan vaikuta "keittävän". (ei nouse höyryä eikä kupli paisarissa). Kabiiniin puhaltaa lämmintä ilmaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mitä tarkoittaa tappiin? 90c? Ilmaa järjestelmässä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo eli mittari näyttää parhaimmillaan/pahimmillaan 120c, merkkivalo syttyy vähän yli 110c äänimerkin säestyksellä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mikä vuosimalli, onko fl.B5? Voi olla Magneti-Marelli mittaristo. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...a3-a4-a6-98-03

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kuulostais omaan korvaan että termostaatti ei aukee (kunnolla) Ei olisi edes kallis eikä kovin hankala vaihdettavaksi.
                                                    Edellyttäen että siis ymmärsin oikein ja lämmöt nousee normaalisti, mutta ei vaan pysähdy siihen normaaliin 90C

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä, juuri näin. Lämmöt nousee normaalisti 90c, mutta jatkaa nousua aina 120c asti. Eikä siis auton ollessa käynnissä lähde laskuun pysähdyksissä. Vm-98 kyseessä.
                                                      ​​​​​

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Voi myös olla vesipumpun pyörä irti akselilta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Liitytään lämpökerhoon. Eli ongelma on A4 B7 1.8T BFB-koneinen joka teki sellaisen tempun, että kesken perus matka-ajon lopetti lämpöisen puhaltamisen. Tästä tovi niin lämmöt nousivat ensimmäistä kertaa mittarin mukaan yli 90'c. Tässä vaiheessa ajoin auton sivuun ja katsoin jäähdytinnestettä olevan ihan ok määrä säiliössä. Tyhjäkäynnillä lämmöt tasaantuivat hetkeksi takaisin mittarin mukaan 90'c ja muistelen, että hetken henkäyksen olisi antanut lämmintä kabiiniin tällöin.

                                                          Kokeilin ajaa hieman, mutta lämmöt eivät pysynyt kurissa nousi lähelle 110'c hetkellisesti. Aluksi katsottiin, että neste ei kierrä, kun ei ylemmäs kennon letkussa ollut nestettä. Nyt vaihdettuna vesipumppu, termari, vesiharava sekä sisätilankenno ohitettu. Paisarin korkki tuntuu omituiselta, kun aiemmin ihan helposti kahdella sormella saannut kierrettyä loppuun asti naksahduksen kera, mutta nyt hemmetin tiukka vääntää? Myöskään painetta ei ole paisarissa, kun ei pihahda yhtään avatessa? Letkut ovat pehmeitä kokoajan. Öljyt väriltään ok, mäntien päät mustat ja putkesta ei savupilveä tule.
                                                          ​​​​​
                                                          Ilmausruuvin kun avaa moottorin päällä olevasta putkesta niin pientä kuplaa tulee kokoajan riippumatta moottorin lämmöstä. Paisarista ei tule kuplia ennenkuin moottorin yllä olevassa putkessa nesteen lämpö n.95'c. Ja nuokin kuplat tulevat siitä ylivuoto(?) letkusta.
                                                          ​​

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eli potilaana ALT koneella varustettu A4 B6 2003.

                                                            Auto ostettu noin 1.5 vkkoa sitten Pöytyältä ja ajettu melkein 300km matka Jyväskylään sisältäen noin 45min pysähdyksen Orituvalla.
                                                            Ulkolämpötila noin -17 astetta ja auto pelasi hyvin, ei minkäänlaista ongelmaa, lämmintäkin tuli sisälle hyvin.

                                                            Suraavana aamuna oli pakkasta -25 astetta ja auto rupesi nostamaan lämpöjä, jonka jälkeen ongelmaa esiintynyt vaikka ilmat lauhtuivat.

                                                            Autolla ajettu nyt hieman päälle 230tkm, jakopää vesipumppuineen vaihdettu viime syksynä 229tkm kohdalla, jolloin myös vaihdettu uudet jäähdytysnesteet.

                                                            Ei hävitä nestettä, ei tee ylimääräistä painetta järjestelmään.

                                                            Joku epäili vesipumppua toinen taas termostaattia.

                                                            Onko tuossa konetyypissä ollut kansivaivoja?
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 20.2.2024, 18:39. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X