Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Säädettävä nokkapyörä (ABY, AAN, ADU)
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
-
Ymmärränkö mie tän jotenkin väärin, mutta nokkaa säätäessä hallin tulisikin pysyä paikallaan. Jos Motronicin hall-ikkuna on kapea, niin silloinhan halli pitää olla aina samassa kohdassa vaikka nokkaa säädettäisiin. Tai sitten pitää tehdä softaa muutos että hall tuleekin eri kohdassa vauhtipyörän "hammaslaskentaan" nähden.
Edit: Joo, ja nokka-akselin hihnapyörähän se pysyy säädettäessä paikallaan... joten siinähän se hallin kehä pitäisi kiinni olla. :) Olipas taas ajatus sekaisin.
Comment
-
Olis vain noi Tommin pyörät ollu aika sopivan hintaisia, mutta noissa ei taida sitten olla säädettävää hall kehää? Toisaalta kun tota ylempänä olevaa kuvaa katsoo, niin ei varmaan olisi mikään ihmeempi temppu jyystää hall-kehään soikeat ruuvinreiät ja pyörän runkoon läpipultit jotka voi kiristää etupuolelta..?
Siis hetkinen, miten toi hallin siirtäminen virranjakajaan edes onnistuu?
Comment
-
http://i100.photobucket.com/albums/m...allmurkula.jpg
Virranjakajan sijainti ympyröity kuvassa punaisella. Tai näin se on alkupään urseissa, kuva -91 urssista.
Comment
-
Katalogin perusteella ketjupyörät on kiinteä osa akselia. Noita on ilmeisesti kuitenkin saatavana myös erikseen. Onko ne tarkoitettu after-market -nokkiin, vai onko ratas irrotettavissa vakionokasta (imu?)?
Hintapoliittisista syisä lähinnä tuota pähkäilen, vakiohihnapyörä kun maksaa ~40€ ja tuo säädettävä ~200€. Maksimihyödyn irrottamiseksi tarvisi vielä ketjupyöränkin ~80€. Alkaa tulla hintaeroa jo jonkin verran. Elän käsityksessä, ettei nokkia tarvitse ruveta vaihtamaan vielä alle 500 hp -koneisiin..?
Comment
-
Kannattaa välttää tuota "ei tarvii ennen 500hv" -ajattelutapaa. Bensapumppu ja suuttimet ovat oikeastaan ainoat komponentit, joille voi laittaa selvän tehorajan mihin asti riittää. Kaikki muu on kiinni mieltymyksistä.
Nokat ja niiden ajoitus ovat sangen tärkeitä asioita moottorin toimivuuden ja luonteen määrittäjinä. Toisin sanottuna nokkiin puuttumalla voi tehdä paljon isomman pelialueen siihen alle 500hv -moottoriin vaikka huipputeho olisikin joissakin tapauksissa sama kuin nokkiin puuttumatta.
Comment
-
Omassa projektissa käyttöalue ja yleinen ajettavuus menee huipputehon edelle, mikä näkynee jo tavoitteissakin. Pannun soisi vetävän edes jollain tavalla jo sieltä parin tuhannen rpm tienoilla. Edellä mainittujen perusteella nuo säädettävät rullat taitaa siis koneeseen eksyä. Samasta syystä ruttuun ei ole tarkoitus kajota.
Kiitän jaetuista kokemuksista!
Comment
Comment