Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Säädettävä nokkapyörä (ABY, AAN, ADU)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Säädettävä nokkapyörä (ABY, AAN, ADU)

    linkki

    ja täältä alunperin
    http://www.dahlbackracing.se/news.asp?LanguageID=1

  • #2
    Vielä kun jostain näkis onko triggerikehä kiinni tuon pyörän sisemmässä vai ulommassa osassa. Jos (kun) se on sisemmässä niin motronicin kanssa tuolla ei nähdäkseni tee mitään.

    Comment


    • #3
      Haittaako hallin aukon pysyminen paikallaan? Kun se kuitenkin vaan kertoo että millä kierroksella mennään?

      Comment


      • #4
        Eihän sitä jakajaakaan miten vain voi pyöritellä ilman että hall-triggeri tulee väärään aikaan. Vai muistanko väärin että sen aikaikkuna on varsin kapea?

        Comment


        • #5
          Pelti on kiini keskimmäisessä osassa.
          Viimeksi muokannut mulk; 14.5.2007, 22:16.

          Comment


            #6
            Valmistajalta suoraan halvemmalla.
            http://tommisbillet.com/suomi/index.html

            Comment


            • #7
              Valmistaja ei tietääkseni ainakaan virallisesti noita suoraan myy.

              Comment


              • #8
                Ymmärränkö mie tän jotenkin väärin, mutta nokkaa säätäessä hallin tulisikin pysyä paikallaan. Jos Motronicin hall-ikkuna on kapea, niin silloinhan halli pitää olla aina samassa kohdassa vaikka nokkaa säädettäisiin. Tai sitten pitää tehdä softaa muutos että hall tuleekin eri kohdassa vauhtipyörän "hammaslaskentaan" nähden.

                Edit: Joo, ja nokka-akselin hihnapyörähän se pysyy säädettäessä paikallaan... joten siinähän se hallin kehä pitäisi kiinni olla. :) Olipas taas ajatus sekaisin.

                Comment


                • #9
                  Jääny täällä vähä juttu kesken. Eli tekeekös noilla nyt sit mitään Motronicin kanssa?

                  Comment


                  • #10
                    säädettävän nokkapyörän kans, hall anturi kannattaa siirtää virranjakajan sisälle, kuten se on 3b ja alkupää aan koneissa.

                    Comment


                    • #11
                      Säädettävää nokkapyörään löytyy myös säädettävällä hall-kehällä jolloin ei ole mitään ongelmaa ja halli saa olla siellä vakiopaikassa.

                      Comment


                      • #12
                        Olis vain noi Tommin pyörät ollu aika sopivan hintaisia, mutta noissa ei taida sitten olla säädettävää hall kehää? Toisaalta kun tota ylempänä olevaa kuvaa katsoo, niin ei varmaan olisi mikään ihmeempi temppu jyystää hall-kehään soikeat ruuvinreiät ja pyörän runkoon läpipultit jotka voi kiristää etupuolelta..?

                        Siis hetkinen, miten toi hallin siirtäminen virranjakajaan edes onnistuu?

                        Comment


                        • #13
                          siis virranjakajas on tietysti valmiina hall anturi,ei siis tuota siirretä sinne.

                          Comment


                          • #14
                            Niin ja missä siis on se virranjakaja? :D

                            Comment


                            • #15
                              http://i100.photobucket.com/albums/m...allmurkula.jpg

                              Virranjakajan sijainti ympyröity kuvassa punaisella. Tai näin se on alkupään urseissa, kuva -91 urssista.

                              Comment


                              • #16
                                Joo, mut mulla on pelkkä tulppa tuolla, sitä mä tarkotin. :P

                                Comment


                                • #17
                                  Joo, mut mulla on pelkkä tulppa tuolla, sitä mä tarkotin. :P
                                  Niinpä, suorasytkäkoneen kanssa saattaa mennä tovi virranjakaa hakiessa :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin, eihän tuo virranjakaja taida olla, olen vain itse tuota kuullut sillä nimellä kutsuttavan. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      tuossa tarkoituksessa se on hall-anturin teline :)

                                      ja kannatta huomioida jos sitä on asentamassa,että kaikissa nokka-akseleissa ei ole ratasta nokan päässä joka pyörittää "jakajaa".
                                      3b ja aan rattaissa eri hammastus.

                                      Comment


                                        #20
                                        3b ja aan rattaissa eri hammastus.
                                        Ja tähän kävin ottamassa kuvan, josta eron huomaa, vasemmalla 3b.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuinka must tuo säädettävä nokkapyörä oikeastaan on? Oma aihio on 3B ja sitä olisi tarkoitus komentaa Motronicilla.

                                          Comment


                                            #22
                                            Näihin vanhempiin 20vt patoihin ku vois rakentaa muuttuvat nokkien ajoitukset hydraulisesti esim.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onhan se melkein "pakollinen" jos meinaa muuta kuin vakionokkaa laittaa kiinni.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja vaikka laittais vakiot, niin absoluutisen tarkkan ku halu ajoituksen, niin säädettävä hihnapyörä on must.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Katalogin perusteella ketjupyörät on kiinteä osa akselia. Noita on ilmeisesti kuitenkin saatavana myös erikseen. Onko ne tarkoitettu after-market -nokkiin, vai onko ratas irrotettavissa vakionokasta (imu?)?

                                                  Hintapoliittisista syisä lähinnä tuota pähkäilen, vakiohihnapyörä kun maksaa ~40€ ja tuo säädettävä ~200€. Maksimihyödyn irrottamiseksi tarvisi vielä ketjupyöränkin ~80€. Alkaa tulla hintaeroa jo jonkin verran. Elän käsityksessä, ettei nokkia tarvitse ruveta vaihtamaan vielä alle 500 hp -koneisiin..?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tehtaan mielestä osa, jota ei voi vaihtaa, mutta lämmöllä ja väkivallalla vaihdettavissa kyllä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja kalsket
                                                      Säädettävää nokkapyörään löytyy myös säädettävällä hall-kehällä jolloin ei ole mitään ongelmaa ja halli saa olla siellä vakiopaikassa.
                                                      Ilmeisesti Tepon myymät säädettävät pyörät sisältävät myös säädettävän hallanturikehän?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kannattaa välttää tuota "ei tarvii ennen 500hv" -ajattelutapaa. Bensapumppu ja suuttimet ovat oikeastaan ainoat komponentit, joille voi laittaa selvän tehorajan mihin asti riittää. Kaikki muu on kiinni mieltymyksistä.
                                                        Nokat ja niiden ajoitus ovat sangen tärkeitä asioita moottorin toimivuuden ja luonteen määrittäjinä. Toisin sanottuna nokkiin puuttumalla voi tehdä paljon isomman pelialueen siihen alle 500hv -moottoriin vaikka huipputeho olisikin joissakin tapauksissa sama kuin nokkiin puuttumatta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jep, yks kaveri kans suositteli ehdottomasti nokkien uudelleenajoitusta, muuttaa kuulemma tätä 5-koneen luonnetta hyvinkin paljon miellyttävämmäksi. Lammen Pasilta asiaa myös tiedusteltuani kehui et kannattaa tehdä vaikka sit häviäis hivenen tehoa sieltä yläpäästä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Omassa projektissa käyttöalue ja yleinen ajettavuus menee huipputehon edelle, mikä näkynee jo tavoitteissakin. Pannun soisi vetävän edes jollain tavalla jo sieltä parin tuhannen rpm tienoilla. Edellä mainittujen perusteella nuo säädettävät rullat taitaa siis koneeseen eksyä. Samasta syystä ruttuun ei ole tarkoitus kajota.

                                                            Kiitän jaetuista kokemuksista!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X